Gå til innhold

Inspirert av ene barnehage henting tråden, vanskelig ved henting i barnehage..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg leste denne andre tråden er jeg JAMMEN meg glad for at jeg ikke er den eneste som blir helt gal inni hodet når ungen tar laaaaangeeee tid ved henting.. 

jeg har jo en 3 åring, veldig glad jente er hun, som er kjekt for mine vegner og, men har selv bitt tenna å tenkt «faaaen er det muligtt?!» «jeg gidder ikke å sitte her 5 minutter til! Ta på deg de jævla skoene nå etter 10000 gang jeg har sakt til deg!»

når jeg henter henne skal hun alltid, bare sykle litt her, gi denne spaden til sofie, gå inn og legge seg litt i sofaen, se på hva de andre foreldrene gjør først, jeg sier jo at hun skal ta på seg skoene! Å vent litt!

så går hun å springer litt og skal tulle med ansatte som også venter på at barnet mitt skal hjem så hun ogSå kan lage middag.. jeg blir jo irritert inni meg! Jeg har vært på jobb etter en lang tid og er sulten og vil hjem å lage middag.. har jo ikke tid til å være i barnehagen etter stenge tid fordi hun skal drive å tulle og springe overalt.. og ta 100 år på å få seg de jævla skoene.. så jeg sier gjerne «okei emilie.. nå går mamma fordi hun er sulten! Så enten er du her eller så blir du med! Hade!» da går jeg til gangen og da kommer hun med en gang springende og hylende med «neeeeeiii!!!» 

så de så mener dette er skadelig eller vold? Okei men kan ikke alltids tilpasses barnet eller la barnet bestemme.. vi har andre ting å gjøre også som foreldre.. noen må jo hente lillebror, søs/storebror,søs eller rekke bussen og som meg.. vil hjem å lage middag..

Anonymkode: 2e9bf...832

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slapp av, ikke hør på de som skal fortelle hvordan barn skal hentes. Barnehagen sa til meg en gang " noen ganger må man jo bare løfte opp ungen og bære den med seg". De ansatte bærer også med seg barna noen ganger. Jeg har sett ansatte bære ( ta ut av situasjonen) barn inn i gangen og sette de ned, ved konflikter ute.

Små barn kan og skal ikke diktere hele tiden. De må lære seg at når bhg stenger,så skal alle gå hjem. De fleste vet at barn kan ha tusen tanker de vil gjøre, men man kan ikke alltid ta hensyn til dette. Man skal hjem og lage middag, kjøre andre barn til aktiviteter etc.

Anonymkode: 0d224...060

• Liker 3
Skrevet

Nå skal vi hjem. Vil du ta på skoene selv eller skal jeg gjøre det? Gi reelle valg. Sånn-skal-det-gjøres. 

Anonymkode: 00bff...ac7

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da jeg leste denne andre tråden er jeg JAMMEN meg glad for at jeg ikke er den eneste som blir helt gal inni hodet når ungen tar laaaaangeeee tid ved henting.. 

jeg har jo en 3 åring, veldig glad jente er hun, som er kjekt for mine vegner og, men har selv bitt tenna å tenkt «faaaen er det muligtt?!» «jeg gidder ikke å sitte her 5 minutter til! Ta på deg de jævla skoene nå etter 10000 gang jeg har sakt til deg!»

når jeg henter henne skal hun alltid, bare sykle litt her, gi denne spaden til sofie, gå inn og legge seg litt i sofaen, se på hva de andre foreldrene gjør først, jeg sier jo at hun skal ta på seg skoene! Å vent litt!

så går hun å springer litt og skal tulle med ansatte som også venter på at barnet mitt skal hjem så hun ogSå kan lage middag.. jeg blir jo irritert inni meg! Jeg har vært på jobb etter en lang tid og er sulten og vil hjem å lage middag.. har jo ikke tid til å være i barnehagen etter stenge tid fordi hun skal drive å tulle og springe overalt.. og ta 100 år på å få seg de jævla skoene.. så jeg sier gjerne «okei emilie.. nå går mamma fordi hun er sulten! Så enten er du her eller så blir du med! Hade!» da går jeg til gangen og da kommer hun med en gang springende og hylende med «neeeeeiii!!!» 

så de så mener dette er skadelig eller vold? Okei men kan ikke alltids tilpasses barnet eller la barnet bestemme.. vi har andre ting å gjøre også som foreldre.. noen må jo hente lillebror, søs/storebror,søs eller rekke bussen og som meg.. vil hjem å lage middag..

Skadelig vold? Nei. Men går det ikke an å forvente at foreldre oppfører seg normalt høflig mot ungene sine? Det du sier i innlegget ditt er det samme som alle foreldre som ikke gidder ta seg bryet med å lese seg opp på helt normal barneoppdragelse sier. At normal respekt er noe man skal vie andre voksne. Og at respekt ikke er noe det er verdt å kaste bort på egne unger.

Les deg opp på psykologi. Følg en håndfull podkasts om fenomenet å vøre normalt høflig mot unger, som var de mensneker med egenverdi. Og du ser det samme andre ser. At barns adferd er noe barnets foreldre skaper. Ønsker du barn med ok adferd? Vær et eksempel. Veiled. Og opplev at ungen din faktisk ikke er «trassig lite barn» men et menneske som gjør ting fordi de gir mening for barnet. Ut fra den virkeligheten du har introdusert det for.

Og så kommer de som sier at «i praksis er det ikke mulig (å respektere egne barn)». Neivel. For ikke mange år siden sa menn at det ikke var mulig å respektere kvinner. Viste seg å vøre bare tull. Som dette er.

Anonymkode: fd91d...ed2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skadelig vold? Nei. Men går det ikke an å forvente at foreldre oppfører seg normalt høflig mot ungene sine? Det du sier i innlegget ditt er det samme som alle foreldre som ikke gidder ta seg bryet med å lese seg opp på helt normal barneoppdragelse sier. At normal respekt er noe man skal vie andre voksne. Og at respekt ikke er noe det er verdt å kaste bort på egne unger.

Les deg opp på psykologi. Følg en håndfull podkasts om fenomenet å vøre normalt høflig mot unger, som var de mensneker med egenverdi. Og du ser det samme andre ser. At barns adferd er noe barnets foreldre skaper. Ønsker du barn med ok adferd? Vær et eksempel. Veiled. Og opplev at ungen din faktisk ikke er «trassig lite barn» men et menneske som gjør ting fordi de gir mening for barnet. Ut fra den virkeligheten du har introdusert det for.

Og så kommer de som sier at «i praksis er det ikke mulig (å respektere egne barn)». Neivel. For ikke mange år siden sa menn at det ikke var mulig å respektere kvinner. Viste seg å vøre bare tull. Som dette er.

Du burde også lese deg opp, "Rakkerunger og englebarn". Der skriver de også om foreldre som skal korrigere og veilede andre foreldre i foreldrerollen..... " Det er jo så enkelt.,.."🙂

Anonymkode: 0d224...060

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå skal vi hjem. Vil du ta på skoene selv eller skal jeg gjøre det? Gi reelle valg. Sånn-skal-det-gjøres. 

Ja i teorien høres det fint ut. Men det funker ikke her i hvertfall

Anonymkode: d4fe2...0b1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man må ogSå tenke på ansatte som venter til at barnet skal hjem så de kan gå hjem.. og må jo lage middag så barnet får i seg noe næring.. sitter jeg der til barnehagen stenger blir ikke middag før sent..

man respekterer barnet men man må også få barnet i gang da man har andre ting å gjøre en å vente 1 time til at barnet skal ta på seg sko.. og tulle rundt..  hater jo selv å måtte nesten tvinge at barnet skal få i seg skoene vis ikke så kan barnet fint være der i timer  etter stenge tid.. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det funker ikke på mitt barn desverre, da tar hun de av eller de lissene fordi det er feil med dittn og datten så har bare reist henne opp at nå må vi gå! 

Skrevet

Om min på 1.5 skal bestemme så tar det en times tid før vi kommer til bilen. Han blir kjempeglad for å se meg, men er sjeldent ferdig med å leke. De er stort sett ute når jeg henter, så kommer vi oss ut av bhg og der er det jo masse gøy å gjøre. Bærer ikke jeg han til bilen da så løper han over gressplenen og ned i skogen der de er på tur. tar på steiner, utforsker osv. 

Samme når vi kommer hjem, kan han velge vil han gå å tur. Han peker og sier tur, hender vi har gjort det, da går vi en tur før vi ender opp på lekeplassen. 

Så lenge jeg har tid er det ok, men som sagt jeg må bare bære han rett i bilen og rett inn døren fra bilen om jeg skal vinne foreløpig. 

Anonymkode: cb5cb...442

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja i teorien høres det fint ut. Men det funker ikke her i hvertfall

Anonymkode: d4fe2...0b1

Det er jo fordi du ikke har vært tydelig og konsekvent nok tidligere, hun er ikke vant med det. Hun er Vant med frislipp og så «trusler»- som den metoden du beskriver er (nå går jeg fra deg, hadet).

Anonymkode: 75256...084

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er i utgangspunktet enig med deg. Men  dette var veldig lite løsningsorientert..  Hvordan skal ts håndtere sin slitne og oppjagede jente på vei hjem i følge deg?

Du tillater alt for masse om og men tenker jeg ts. Du har lov til å ta hensyn til dine egne ønsker også. Ville tatt henne hånda så hun ikke finner på alt mulig annet (selv om det ender i å mer eller mindre dra henne ned) . Evt "du kan sykle en runde til, så går vi hjem"  eller noe. Samme med skoene "jeg ser du sliter med å få på skoene, så jeg fikser det for deg".  På med skoene. Hun kommer nok til å bli kjempesint, og det har hun lov til. For hun vet veldig godt at hun plager deg, og hun tester og tester for å finne ut nøyaktig hvor mye hun får lov til å tøye strikken før du sier skikkelig i fra. Like greit å gi henne den grensen med én gang, så kan hun få sinnet og følelsene ut først som sist.

Skrevet

Orker ikke lese alt, men kjenner meg igjen med en liten i tre års trass. 

Vil bare komme med et lite tips: Ha noe spiselig i vesken din!! 😅 For meg har det hjulpet masse, for da er jeg ikke så hangry, og derfor er tålmodigheten min bedre. Jeg har gjerne en boks med frukt, en pose nøtter, mellombar eller lignende i vesken. Nå tar jeg buss til/fra jobb, så dette spiser jeg på vei fra bussen og bort til barnehagen for eksempel. 

Blir jo utålmodig og har lyst hjem, men det hjelper likevel på humøret mitt. Og er jeg mer positiv og lystig, så er tre åringen også mer samarbeidsvillig. 

Anonymkode: c27aa...404

Skrevet

Barn som blir hentet i barnehagen har det jo supert. De er i sitt «univers», med leker, venner og moro. Samtidig er mamma eller pappa der, verdens beste og tryggeste (forhåpentligvis) person. Hvorfor stresse da? 😊 Det lureste er å la de leke i 5 mins tid og si ifra om at nå skal vi gå. Og så gå, med barnet i hånda - eller under armen. 

Anonymkode: 20859...d41

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barn som blir hentet i barnehagen har det jo supert. De er i sitt «univers», med leker, venner og moro. Samtidig er mamma eller pappa der, verdens beste og tryggeste (forhåpentligvis) person. Hvorfor stresse da? 😊 Det lureste er å la de leke i 5 mins tid og si ifra om at nå skal vi gå. Og så gå, med barnet i hånda - eller under armen. 

Har ikke tid til å vente 5 min med leking.. da blir det for 5 min til og så nei 10 min til så nei funker ikke😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har ikke tid til å vente 5 min med leking.. da blir det for 5 min til og så nei 10 min til så nei funker ikke😅

Men å bli brått avbrutt i det morsomme er ikke enkelt, men om det fungerer best for dere så gjør det som fungere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det funker ikke på mitt barn desverre, da tar hun de av eller de lissene fordi det er feil med dittn og datten så har bare reist henne opp at nå må vi gå! 

Jeg synes det er greit å la barnet avslutte akkurat det hun holder på med, men å så fysisk stoppe henne fra å stikke av gårde etter det ene påskuddet etter det andre. Om det da blir nedsmelting og ungen under armen, tror jeg likevel det på sikt er mer hensiktsmessig enn å gi hundre beskjeder til en unge som ikke hører.

Min erfaring var i alle fall at ungene ikke ble mer lydhøre av å slippe unna med å ignorere beskjeder, heller tvert imot. Like greit å bare stoppe dem i å hale ut tiden først som sist. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Men det er jo der du må være konsekvent og tydelig og ikke la deg diktere til jammen bare… 

det er lurt å møte barnet med et slikt type kompromiss fordi som en sier så er det en kræsj mellom to univers, så du må vise forståelse og respekt for at barnet kanskje er midt i noe og så feks gi mulighet til at hen kan avslutte. Men da må du stå på ditt når denne tiden er avsluttet. Hvis barnet erfarer at du ikke mener det du sier blir hen usikker og vil forsøke å tøye og teste. Ja det blir kanskje en reaksjon  men den må du stå i og så må barnet erfare gjentatte ganger at du 1)forstår og imøtekommer 2) har tydelige rammer 3. overholder disse

Anonymkode: 75256...084

• Liker 1
Skrevet

Kjenner til dette problemet ja.Jeg hadde ikke noe imot at mitt barn surret rundt i barnehagen med meg på slep for å vise meg ting, men så jo at alle de andre tok barnet sitt og dro med det samme, så skjønte etter en stund at dette ble lagt merke til, og at vi ble nødt til å stramme inn.

Mitt råd er å la henne avslutte det hun holder på med. Være tydelig å si at nå kan du skli 3 turer i sklia f.eks, eller gi spaden til Emilie, og så skal vi gå. Det tar noen dager å venne seg til at hun ikke kan drive på som hun er vant med, og det blir noe protester. Det funket fint for oss.

Og så er det lurt å spise en banan eller noe før du går inn porten til bhg, så du ikke blir hangry. Jeg gjør i hvert fall det, siden jeg blir ganske lett sur og utolmodig av å være sulten.

Anonymkode: f23e9...c7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...