Gå til innhold

Sint og skuffa på barnets vegne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dattera mi er snart tenåring. Dessverre veldig " unnskyld for at jeg er til", og fryktelig sjenert.  Hun har nylig begynt på en idrett.  Litt for at hun har lyst, og litt fordi to av jentene i klassen går på det samme. 

Så til det som får meg til å koke. I dag etter  skolen sendte hun dem mld for å høre om de skulle ta buss til treningen. Fikk da til svar at de skulle til sentrum,  og kom til å ta buss derfra ( motsatt vei av der de og vi bor). Jeg kjørte henne dermed til trening.

Da hun kom hjem fikk jeg vite at de aldri dro til byen( fikk ikke lov av foreldrene), og dermed hadde tatt buss hjemmefra og til trening likevel.  Dette uten å gi en liten lyd fra seg så dattera mi kunne slengt seg med. 

Jenta mi tørr ikke si i fra om at dette var ugreit, og jeg kjenner jeg har så lyst til at de skal få vite at slik oppførsel ikke er greit. Men aner ikke eventuelt hvordan jeg kan gå frem, eller om jeg burde gjøre noe i utgangspunktet.  

Hva tenker folk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ!?

Anonymkode: e2216...340

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hæ!?

Anonymkode: e2216...340

Hva mener du?

Skrevet

Kanskje de glemte det siden de jo hadde tenkt seg til byen, men så fikk nei. Så skjedde det vel andre ting siden det ikke ble bytur likevel. eller de ikke hadde lyst. Du overreagerer veldig. 

Skjønner datteren din ble lei seg men dette er bare sånn det er. 

Tenk på når du var ung selv. Hva du gjorde og hvorfor. Og hvor fort ting ble endret roller glemt. 

Anonymkode: 1e9a1...515

• Liker 17
Skrevet

De trodde de skulle til byen, de fikk ikke lov, de tok bussen til treningen. Ville ikke laget noen sak av dette. Forstår heller ikke at det er så ugreit. De er barn, de tenker ikke alltid noe mer enn handlingen de gjør, og man kan la tvilen komme til gode. 

Anonymkode: 251f0...4f4

• Liker 12
Skrevet

Hva er det med foreldre å skal tvinge barn til å bruke tid sammen🤦‍♀️ De har vel ikke meldeplikt ? Eller kanskje de tenkte at dattera di likevel skulle ta bussen siden hun spurte de, så de regnet med at det ikke var noe vits å si fra? 

chill. 

Anonymkode: 3f5fe...eec

• Liker 8
Skrevet

Du må la dattera di ta sine egne kamper og ærligtalt er dette en kamp hun ikke bør ta. Det er en BAGATELL og de andre jentene har trolig bare ikke tenkt på at de kunne reist med henne likevel. Det viktigste du skal lære din datter er å blir en selvstendig voksen. Det kommer hun aldri til å bli om du blander deg i hennes greier. 

Anonymkode: f7699...69f

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

De holdt bevisst tilbake.  De sendte meldinger frem og tilbake helt frem til de måtte ha tatt bussen. 

Er nok sår på dette da hun har vanskelig selv for å si i fra + ikke har så lett for å få seg venner. 

Skrevet

Høres ut som utfrysing. Drittunger. Håper hun finner bedre venner.

Anonymkode: 3ed14...107

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må la dattera di ta sine egne kamper og ærligtalt er dette en kamp hun ikke bør ta. Det er en BAGATELL og de andre jentene har trolig bare ikke tenkt på at de kunne reist med henne likevel. Det viktigste du skal lære din datter er å blir en selvstendig voksen. Det kommer hun aldri til å bli om du blander deg i hennes greier. 

Anonymkode: f7699...69f

Blander meg ikke. Synes bare det er veldig vanskelig å stå på sidelinjen å se at hun har det vanskelig. Vet godt at det neppe blir bedre av at jeg blander meg. 

• Hjerte 3
Skrevet
Jumjum skrev (2 minutter siden):

De holdt bevisst tilbake.  De sendte meldinger frem og tilbake helt frem til de måtte ha tatt bussen. 

Er nok sår på dette da hun har vanskelig selv for å si i fra + ikke har så lett for å få seg venner. 

Hva sendte de meldinger om? Skrev de at de var i byen? Løy de om noe? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva sendte de meldinger om? Skrev de at de var i byen? Løy de om noe? 

Ja de skrev meldinger som om de var i byen. De fikk nok nei ganske tidlig (15 -tiden) og skulle på trening kl. 19. God tid til å gi et hint om at de ikke fikk lov likevel. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vet du, det beste du kan gjøre er å lære datteren din til å takle dette på en god måte. Børste det av seg. Du kan ikke styre de andre jentene og dette er en bagatell. Om datteren din lærer seg å henge seg opp i slikt så vil hun få det tøft fremover fordi ungdomstiden kommer til å bli stappfull av opplevelser som er mye værre enn dette. Din jobb er ikke å bli sint og såret på hennes vegne og bygge opp under de følelsene hos henne. Da gjør du saken mye værre enn det er. Møt henne i følelsene, men forklar henne at det er 100 grunner til at det kunne bli slik og at sånn er livet noen ganger. Den beste egenskapen man kan ha i møte med en tøff ungdomstid er dette med å kunne børste småbagateller som dette av seg.

Anonymkode: 6b3d6...f95

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jobb med å bygge opp din datters selvfølelse. Og lær henne hennes verdi som menneske. Lør henne at hun kan sette grenser for seg selv, og at hun ikke er en dørmatte. 
Disse jentene ønsker åpenbart ikke et vennskap med henne. Hjelp datteren din med å akseptere det, og hjelp henne til å finne andre venner. Foreslår andre miljø hun kan oppsøke. 

Anonymkode: cdecd...67b

• Liker 6
Skrevet

Den børe du bere droppe, det værste datra gjør er tvinge seg på dem. Heilt ærlig så hadde de gitt beskjed om det va viktig før dem. 

Anonymkode: 35a79...e3f

• Liker 2
Skrevet

Skjønner ikke helt hva du tenker blir bedre om du blander deg her, da blir det en veldig big deal som de skal gå å tiske og hviske om. Hvis de ikke er interessert i å være med din datter så bør hun jo heller lete etter bedre venner enn det der. Man kan ikke tvinge så store barn til å inkludere.

Må heller lære henne å si fra selv om noen behandler henne dårlig og lære henne å håndtere det faktum at noen oppfører seg bare som dritt enten de er 12 eller 24 og slikt kaster man ikke tiden bort på.

Skrevet

Dette har vi opplevd her også, og jeg har aldri blandet meg. Bare støttet henne i at det er ufin oppførsel, og at hun ikke bør bruke tiden sin på dem da, men finne andre som oppfører seg hyggelig. Det er selvfølgelig ikke gjort i en håndvending, men å blande seg hjelper IKKE, sannsynligvis blir det bare verre.

Jeg har sagt fra EN gang etter at disse ble ganske store, og det var da noen jenter la ut veldig ufine videoer om noen andre jenter, deriblant min. Da gikk beskjeden rett til foreldrene til de tre jentene det gjaldt. Skjedde ikke igjen såvidt jeg vet. Men utestengelse av den typen du forteller om, den må man dessverre holde seg unna. Jeg vet hvordan det føles å se jentungen fortvilet og trist, men det ødelegger dessverre mer å involvere seg med de andre jentene der...

Skrevet
Jumjum skrev (14 timer siden):

Dattera mi er snart tenåring. Dessverre veldig " unnskyld for at jeg er til", og fryktelig sjenert.  Hun har nylig begynt på en idrett.  Litt for at hun har lyst, og litt fordi to av jentene i klassen går på det samme. 

Så til det som får meg til å koke. I dag etter  skolen sendte hun dem mld for å høre om de skulle ta buss til treningen. Fikk da til svar at de skulle til sentrum,  og kom til å ta buss derfra ( motsatt vei av der de og vi bor). Jeg kjørte henne dermed til trening.

Da hun kom hjem fikk jeg vite at de aldri dro til byen( fikk ikke lov av foreldrene), og dermed hadde tatt buss hjemmefra og til trening likevel.  Dette uten å gi en liten lyd fra seg så dattera mi kunne slengt seg med. 

Jenta mi tørr ikke si i fra om at dette var ugreit, og jeg kjenner jeg har så lyst til at de skal få vite at slik oppførsel ikke er greit. Men aner ikke eventuelt hvordan jeg kan gå frem, eller om jeg burde gjøre noe i utgangspunktet.  

Hva tenker folk?

Dette er bare sånt vi foreldre må bite i oss. Vet akkurat hva du mener, man blu skuffet, men tror neppe din datter ville likt om du blandet deg inn i noe her.

Skrevet

Desverre er det best å være partall når man er sammen med venninner. To eller fire stk osv. Tre stykk blir en for mye.

Anonymkode: f1ed8...623

Skrevet

Så hun ifra at hun ble kjørt til trening? Hvis ikke: Det kan jo faktisk tenkes at de regna med å se henne på bussen siden hun spurte om å ta bussen sammen til trening. 

Synes du skal høre på den over her som sier at du bare bør støtte jenta du, og iallefall ikke fyre opp under og spekulere i hvorvidt de gjorde dette med vilje og gjøre datteren din enda mer lei seg og usikker på vennskapene sine. 

Anonymkode: 921c9...02c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...