Gå til innhold

Er det vits å være medlem av forbundet når man er i foreldrepermisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal være hjemme i et år fra januar. Har fast og trygg jobb som sykepleier og kan jo ikke begå noen feil, ingen fare for oppsigelse når jeg er i permisjon. Jeg betaler 705 kr i mnd. Medlem i norsk sykepleierforbund, vært medlem i snart 20 år. (Først student og som sykepleier de siste 15 årene) 

Er det noen konsekvenser for å melde seg ut et års tid? 

Anonymkode: c4c7d...a51

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skal være hjemme i et år fra januar. Har fast og trygg jobb som sykepleier og kan jo ikke begå noen feil, ingen fare for oppsigelse når jeg er i permisjon. Jeg betaler 705 kr i mnd. Medlem i norsk sykepleierforbund, vært medlem i snart 20 år. (Først student og som sykepleier de siste 15 årene) 

Ift forsikring kan det være det. Hvis du har uføreforsikring via forbundet og du skal ha det igjen etterpå må du vel levere legeattest?

• Liker 4
Skrevet

Jeg er sjeleglad for at jeg ikke meldte meg ut hvertall, fikk kjempe god hjelp gjennom fagforbundet når dattera mi havnet i ulykke og vi behøvde hjelp gjennom forsikringer osv. Mitt råd er å bare beholde den å betale den lille summen når du har mulighet. 

Anonymkode: 4c306...992

• Liker 1
Skrevet
Topsi skrev (1 minutt siden):

Ift forsikring kan det være det. Hvis du har uføreforsikring via forbundet og du skal ha det igjen etterpå må du vel levere legeattest?

nei, har reiseforsikring der bare. 

Skrevet

Det kan være ekstra nyttig å være organisert i fødselsperm, siden man ikke nødvendigvis får komme tilbake til samme arbeidsoppgaver dom man forlot. Vet ikke akkurat hvordan det er med sykepleiere, men mulig du kan bli plassert på annen avdeling, eller noe. Og så har du sikkert forsikringer som er nyttige gjennom organisasjonen.

Anonymkode: 93b5a...2cf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er sjeleglad for at jeg ikke meldte meg ut hvertall, fikk kjempe god hjelp gjennom fagforbundet når dattera mi havnet i ulykke og vi behøvde hjelp gjennom forsikringer osv. Mitt råd er å bare beholde den å betale den lille summen når du har mulighet. 

lurt, men jeg har barneforsikring til de to andre i gjensidige. 

Skrevet

Det kan være ekstra nyttig å være organisert i fødselsperm, siden man ikke nødvendigvis får komme tilbake til samme arbeidsoppgaver dom man forlot. Vet ikke akkurat hvordan det er med sykepleiere, men mulig du kan bli plassert på annen avdeling, eller noe. Og så har du sikkert forsikringer som er nyttige gjennom organisasjonen.

Anonymkode: 93b5a...2cf

Det er så liten sjanse, skulle det skje får man jo jobb på dagen et annet sted. 

Skrevet

lurt, men jeg har barneforsikring til de to andre i gjensidige. 

Det hadde vi også :) men fikk beskjed om at ved varige men så får barnet dobbel utbetaling. Altså fra begge forsikringene. Jeg angrer ikke. 

Skrevet

Selvfølgelig skal du ikke melde deg ut, du kan jo fortsatt komme i konflikt med arbeidsgiver. Du ser jo hvor mange tråder det er på enkle ting som at folk ikke får lønnsforhøyelse på ordinært oppgjør feks under permisjon, blant annet. Og det kan oppstå konflikter når du skal tilbake. Det et jo ikke sånn at man vet på forhånd når en konflikt oppstår eller hva den evt kommer til å bli.

Anonymkode: 6bfeb...d1a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg meldte meg ut da. Mannen min hadde uansett innboforsikring gjennom samme fagforening. Sparte 900 kr i mnd.

Anonymkode: 6cab8...b33

• Liker 1
Skrevet

Det hadde vi også :) men fikk beskjed om at ved varige men så får barnet dobbel utbetaling. Altså fra begge forsikringene. Jeg angrer ikke. 

Selv om jeg ikke har forsikring via forbundet? Eller misforstår jeg? 

Skrevet

Selvfølgelig skal du ikke melde deg ut, du kan jo fortsatt komme i konflikt med arbeidsgiver. Du ser jo hvor mange tråder det er på enkle ting som at folk ikke får lønnsforhøyelse på ordinært oppgjør feks under permisjon, blant annet. Og det kan oppstå konflikter når du skal tilbake. Det et jo ikke sånn at man vet på forhånd når en konflikt oppstår eller hva den evt kommer til å bli.

Anonymkode: 6bfeb...d1a

Nei, derfor jeg spør. Tenker jeg kan jo ikke begå noen feil når jeg ikke er i jobb som feilmedisinering, klager osv. Lønn følger alle sykepleiere selv om man ikke er organisert så vidt jeg vet? har en kollega som ikke er organisert, hun har lik lønn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg meldte meg ut da. Mannen min hadde uansett innboforsikring gjennom samme fagforening. Sparte 900 kr i mnd.

Anonymkode: 6cab8...b33

ja, min mann har innbo i sitt forbund. Jeg har ikke. Kun reiseforsikring som jeg må sjekke ut. skjønner jeg høres kjip ut, men 705 kr er jo mye i mnd når man ikke har bruk for de. 

Skrevet

Selv om jeg ikke har forsikring via forbundet? Eller misforstår jeg? 

Hvis du har forsikring i fagforbundet og barneforsikring så får barnet utbetaling fra begge forsikringsselskaper ved en eventuell ulykke/ sykdom som gir varige mén. En forsikringssum i barneforsikring er gjerne på noen få millioner, og hvis barnet skulle bli alvorlig syk eller skadet så er ikke den summen så veldig mye fordelt på et langt liv. Jeg hadde ikke tatt sjansen for å spare 700,- i mnd… dessuten kan du komme i konflikt med arbeidsgiver, det kan oppstå sykdom hos deg mens du er i permisjon , du vet liksom aldri hva som skjer da 🤷‍♀️ 

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har forsikring i fagforbundet og barneforsikring så får barnet utbetaling fra begge forsikringsselskaper ved en eventuell ulykke/ sykdom som gir varige mén. En forsikringssum i barneforsikring er gjerne på noen få millioner, og hvis barnet skulle bli alvorlig syk eller skadet så er ikke den summen så veldig mye fordelt på et langt liv. Jeg hadde ikke tatt sjansen for å spare 700,- i mnd… dessuten kan du komme i konflikt med arbeidsgiver, det kan oppstå sykdom hos deg mens du er i permisjon , du vet liksom aldri hva som skjer da 🤷‍♀️ 

Har som sagt barneforsikringene i Gjensidige. De to andre gangene har jeg ikke meldt meg ut, har jo ikke kontakt med jobben de to tidligere årene jeg er borte. Jobben er jo trygg. Det er lyst ut vikariat for den tiden jeg skal ha perm. Sjefen er ryddig og så vidt jeg vet ikke vært noe særlig til konflikter de 20 årene hun har vært sjef. Men klart, det er jo en sikkerhet. Derfor jeg lurer:) 

Skrevet

Jeg hadde beholdt forbundet, for det er det eneste sikkerhetsnettet du har til jobben din og dine rettigheter om noe skjærer seg til du er tilbake igjen fra perm. Dessuten er det enklere for deg under generelle lønnsforhandlinger også, som du er en del av selv om du er i perm. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har som sagt barneforsikringene i Gjensidige. De to andre gangene har jeg ikke meldt meg ut, har jo ikke kontakt med jobben de to tidligere årene jeg er borte. Jobben er jo trygg. Det er lyst ut vikariat for den tiden jeg skal ha perm. Sjefen er ryddig og så vidt jeg vet ikke vært noe særlig til konflikter de 20 årene hun har vært sjef. Men klart, det er jo en sikkerhet. Derfor jeg lurer:) 

Jeg forstod det som at du hadde forsikringer gjennom forbundet i tillegg til barneforsikringer i Gjensidige. Beklager :) 

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar, jeg melder meg ikke ut:) 

Skrevet

Veldig mange gode grunner er nevnt her. I tillegg er det usolidarisk, det er tross alt fagforeningene som har forhandlet fram det fleste velferdsordningene vi har som offentlig ansatte. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...