Gå til innhold

Strømregningen for august

Fremhevede innlegg

Skrevet

Strømregning fra strømselskap: 620,60 kroner

Utbetaling fra netteier etter strømstøtte: 2282,56

Tjente altså 1661,96 på strømmen i August.. Østlandet, forbruk på 1058,58 kWh.

image.png.0ed6bf7d93ea54e1ba1ea8d3944fc86a.png 

Anonymkode: 83e28...296

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor skal de måtte gå gjennom 3,5 forskjellige strømavtaler? De må da kunne stole på at summen de får rapportert fra Tibber, Fjordkraft og Hafslund er riktig på samme måte som at de må stole på at det de får rapportert fra Elvia, Tensio og BKK Nett? 

Anonymkode: ea95d...fbb

https://www.nettavisen.no/okonomi/fikk-sjokkregning-fra-agva-kraft-det-er-ganske-sleipt/s/5-95-639366

Strømselskapene er noen skikkelige luringer! I dette tilfellet, som i artikkelen, ville jo strømkundene fått utbetalt masse i strømstøtte som de ikke hadde hatt krav på. Hvem hadde hatt ansvaret for å rydde opp i det? Masse merarbeid! 

Dessuten er det nettselskapene som rapporterer forbruket til strømselskapene. Da må de igjen rapportere videre for å få strømstøtten utbetalt. 

Det er ikke det at de må gå igjennom alle strømavtalene, men det finnes jo sykt mange strømselskaper der ute. Nettselskapene er det antallet de er og har kunder i spesifikke områder. 

Anonymkode: 3a53d...4d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uenig. Det ville vært enkelt for de som selger strøm å trekke fra 90% av det over 70 øre på fakturaen. Og igjen, man ville fått reell støtte og sluppet folk som utnytter systemet slik som han her: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hans-torbjorn-67-tilbyr-gratis-strom-helt-vanvittig/15080112/

Skjønner ikke hvorfor folk må utnytte systemet slik. Jeg har også fastprisavtale, men kunne ikke drømme om å svindle til meg ekstra penger på den, bare fordi det er mulig. Det har jo aldri vært hensikten med slike avtaler.  Dårlig gjort rett og slett.  Det hadde vært mer redelig å gi strømstøtte etter faktisk betalt pr kwh og ikke etter gjennomsnittlig spotpris for en måned.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.9.2022 den 21.49):

367 kWh i forbruk for august mnd . Å regningen er på 1 019,51 kr Jeg synes ikke det var så ille. Hvor mye har dere brukt i august mnd å hvor mye må dere betale? Jeg bor på Østlandet . Asker 

Anonymkode: b0ef8...8ec

3500 jar ikke  brukt mer strøm. Men mindre 😡 

Har nesten ikke vasket klær og fått tenåringen tul å skru av pc mer, sett mindre på tv bla. Men med strømpriser opp mot 9kr, så renner det ut av kontoen.

Anonymkode: eda0d...86a

Skrevet
Adobyen skrev (5 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor folk må utnytte systemet slik. Jeg har også fastprisavtale, men kunne ikke drømme om å svindle til meg ekstra penger på den, bare fordi det er mulig. Det har jo aldri vært hensikten med slike avtaler.  Dårlig gjort rett og slett.  Det hadde vært mer redelig å gi strømstøtte etter faktisk betalt pr kwh og ikke etter gjennomsnittlig spotpris for en måned.

Problemet er nok at da må det være strømselskapene som ordner kompensasjonen. Da må de lage et system som tar utgangspunkt i hvert enkelt kunde sin avtale (finnes hundrevis av forskjellige der ute) og deretter regner ut støtten for hver enkelt kunde - i stedet for slik det er nå, der det går via netteier og alle får samme støtte. 

En slik løsning kan koste mer enn det staten gir i støtte til de med fastpris. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

https://www.nettavisen.no/okonomi/fikk-sjokkregning-fra-agva-kraft-det-er-ganske-sleipt/s/5-95-639366

Strømselskapene er noen skikkelige luringer! I dette tilfellet, som i artikkelen, ville jo strømkundene fått utbetalt masse i strømstøtte som de ikke hadde hatt krav på. Hvem hadde hatt ansvaret for å rydde opp i det? Masse merarbeid! 

Dessuten er det nettselskapene som rapporterer forbruket til strømselskapene. Da må de igjen rapportere videre for å få strømstøtten utbetalt. 

Det er ikke det at de må gå igjennom alle strømavtalene, men det finnes jo sykt mange strømselskaper der ute. Nettselskapene er det antallet de er og har kunder i spesifikke områder. 

Jeg gir opp. Du vil bare se problemer, ikke løsninger. Å nettoavregne strømstøtten mot strømregningen ville vært uproblematisk. Da hadde nettselskapene sluppet å sende millioner av utbetalinger til kundene hver måned også, siden strømstøtten i så godt som alle tilfeller overstiger nettleien.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet er nok at da må det være strømselskapene som ordner kompensasjonen. Da må de lage et system som tar utgangspunkt i hvert enkelt kunde sin avtale (finnes hundrevis av forskjellige der ute) og deretter regner ut støtten for hver enkelt kunde - i stedet for slik det er nå, der det går via netteier og alle får samme støtte. 

En slik løsning kan koste mer enn det staten gir i støtte til de med fastpris. 

Det stemmer nok, så da er det opp til folks samvittighet.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg gir opp. Du vil bare se problemer, ikke løsninger. Å nettoavregne strømstøtten mot strømregningen ville vært uproblematisk. Da hadde nettselskapene sluppet å sende millioner av utbetalinger til kundene hver måned også, siden strømstøtten i så godt som alle tilfeller overstiger nettleien.

Nei, det er du som nekter å innse at den løsningen du kommer med antagelig vil koste mer å administrere enn det de nå betaler ut i ekstra støtte til de som har gunstige fastprisavtaler.

Det er jo en grunn til at de har løst det på den måten de har.

For å ta et annet eksempel da, som ikke har noe som helst med dette å gjøre. For en stund siden så ble alle i kommunen dobbeltfakturert for feietilsyn. Da ble det ramaskrik fordi folk ikke fikk tilbake pengene sine umiddelbart. Summen det var snakk om var "småpenger". I hvert fall i det store bildet når det kommer til kommunale avgifter. Kommunen sendte ut melding om at dette ble kreditert på neste faktura. Årsaken til det var at det er mye mer kostnadskrevende å skulle betale ut det som er fakturert for mye, enn det er å bare fakturere mindre på neste faktura. Jo flere kokker, dess mere søl er det noe som heter. Og det gjelder nok i strømstøttesaken også. Nå har staten kun nettselskapene å forholde seg til og det er nok det enkleste.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det er du som nekter å innse at den løsningen du kommer med antagelig vil koste mer å administrere enn det de nå betaler ut i ekstra støtte til de som har gunstige fastprisavtaler.

Det er jo en grunn til at de har løst det på den måten de har.

For å ta et annet eksempel da, som ikke har noe som helst med dette å gjøre. For en stund siden så ble alle i kommunen dobbeltfakturert for feietilsyn. Da ble det ramaskrik fordi folk ikke fikk tilbake pengene sine umiddelbart. Summen det var snakk om var "småpenger". I hvert fall i det store bildet når det kommer til kommunale avgifter. Kommunen sendte ut melding om at dette ble kreditert på neste faktura. Årsaken til det var at det er mye mer kostnadskrevende å skulle betale ut det som er fakturert for mye, enn det er å bare fakturere mindre på neste faktura. Jo flere kokker, dess mere søl er det noe som heter. Og det gjelder nok i strømstøttesaken også. Nå har staten kun nettselskapene å forholde seg til og det er nok det enkleste.

Det er litt av noen påstander du kommer med. Jeg jobber med fakturering i et større norsk strømsalgsselskap, så jeg vet utmerket godt hvor enkelt dette kunne ha blitt gjort. Det ville ikke kostet en krone mer å håndtert dette via oss enn at nettselskapene må gjøre mange 3,5 millioner utbetalinger (for å bruke ditt tall) hver måned.

Det er mulig at det er en gunstig fastprisavtale som er årsaken til at du ønsker å gjøre dette så vanskelig. Det er iallfall ikke fornuft.

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Strømregning fra strømselskap: 620,60 kroner

Utbetaling fra netteier etter strømstøtte: 2282,56

Tjente altså 1661,96 på strømmen i August.. Østlandet, forbruk på 1058,58 kWh.

image.png.0ed6bf7d93ea54e1ba1ea8d3944fc86a.png 

Din griske fis. Håper du får baksmell på skatten.

Anonymkode: 16134...53f

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er litt av noen påstander du kommer med. Jeg jobber med fakturering i et større norsk strømsalgsselskap, så jeg vet utmerket godt hvor enkelt dette kunne ha blitt gjort. Det ville ikke kostet en krone mer å håndtert dette via oss enn at nettselskapene må gjøre mange 3,5 millioner utbetalinger (for å bruke ditt tall) hver måned.

Det er mulig at det er en gunstig fastprisavtale som er årsaken til at du ønsker å gjøre dette så vanskelig. Det er iallfall ikke fornuft.

3,5 millioner var et tall jeg dro ut av løse lufta. Jeg aner ikke hvor mange strømtilkoblingspunkt det finnes i Norge for privatpersoner. 

Nei, jeg sitter dessverre med en svindyr spotavtale, til og med uten gjennomfakturering. 

Jeg kan ikke se hvordan løsningen du skisserer ikke ender opp med å bli dyrere enn dagens løsning, men det finner vi vel heller aldri ut av 🤷🏼‍♀️

God kveld videre 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Din griske fis. Håper du får baksmell på skatten.

Anonymkode: 16134...53f

Staten som er grisk.

Anonymkode: dfa1f...bd0

Skrevet

Vi bor på Sørlandet og er følgelig NO2

Forbruk august: 1.277 kwh

strømkostnad:  6.724 kroner

Nettleie og avgifter: 1.183 kroner

kostnader totalt: 7.907 kroner

strømstøtte staten: 4.648 kroner

Total å betale: 3.259 kroner

Vi har klart å kutte ned forbruket med over 20% sammenlignet med 2020 og 2021 men sluttbeløpet er jo hinsides. Til tross for strømstøtte.

Det blir fæle strømregninger i vinter og jeg tør nesten ikke regne sammen hva vi betaler for strømmen for hele året.

Anonymkode: 076e9...be5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...