Gå til innhold

Barn og flytting(bytte av skole): når forberede?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et barn i skolealder som trenger forberedelser generelt, tåler ikke så godt overganger. Han grubler og gruer seg og MYE, så vi vil ikke gi ham ting å grue seg for uten at vi vet noen tid. 

Vi på et tidspunkt flytte, men vi vet ikke når og hvor.

Det kan være til en annen by, eller internt her i Oslo dersom vi vinner en budrunde et sted vi har råd/vil bo.

Vi vet sikkert vi ikke har råd til å bli boende i skolekretsen, men «pendling» kan være en liten mulighet dersom vi finner en bolig i nabobydelen og barnet ikke vil bytte skole.

Men: dette vet vi ikke før vi jo har A: fått lån av banken til ny bolig og B: vunnet en budrunde.  

Det kan ta 6 mnd, eller 1-2 år. Eller mer, spørs på mannens jobb+++. 

Så: skal man si noe når man går på visninger (kan ta kort/lang tid, ulike bydeler), eller, når kjøpet er gjort? 

Han har uttrykt seg veldig engstelig for å flytte fra byen og bydelen flere ganger så vet dette er en issue for ham. 

Anonymkode: 9ec19...8c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi sa ingenting til vår før vi hadde kjøpt nytt hus. 

Da fikk vi en ny visning av huset, hvor vi tok med barnet. (Vi var og så huset to dager etter kjøpet, sånn omtrentlig 3 mnd før overtakelse)

Det er ikke sikkert det er rett for dere. Men for vårt skolebarn så var det det beste av to onder. 

Det hjalp for barnet å se huset, hage osv. At det var noe konkret vi skulle til. 

Anonymkode: 7a20c...276

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi sa ingenting til vår før vi hadde kjøpt nytt hus. 

Da fikk vi en ny visning av huset, hvor vi tok med barnet. (Vi var og så huset to dager etter kjøpet, sånn omtrentlig 3 mnd før overtakelse)

Det er ikke sikkert det er rett for dere. Men for vårt skolebarn så var det det beste av to onder. 

Det hjalp for barnet å se huset, hage osv. At det var noe konkret vi skulle til. 

Anonymkode: 7a20c...276

Mine foreldre gjorde det på samme måte. Flyttet da jeg var 15. Jeg synes det var helt riktig måte å gjøre det på

Anonymkode: 03bae...725

Skrevet

Flyttet i vinter med tre barn. Den eldste visste at vi skulle flytte en god stund i forveien, men han var jo da 15 år. 

Han som gikk i første klasse visste det ikke før etter at huset var kjøpt. Riktignok var det er nybygg som ikke ville stå ferdig før ca 6mnd etter så vi hadde ganske god tid. Han fikk i den perioden bli med å se på utviklingen av byggingen osv, samt at vi hadde en besøksdag på skolen han skulle starte på, en uke eller to før skolestart, hvor klassen og han fikk bli litt kjent, de hadde frem til lunsj bare lek og morro sammen, så hentet jeg han, og da sa han at han gledet seg veldig til å flytte. Det med venner og ny klasse ogsånn var jo helt klart noe han tenkte mye på. Nå har han startet i 2 klasse, og det er som om at han har vokst opp her hele livet på en måte. Det gikk iallefall veldig fint her med god tid, forberedelser og inkludering i prosessen :) 

Vi pendlet ca 1 og en halv måned til den gamle skolen, slik at han skulle få bytte skole etter påskeferien og ikke «midt i uka, og det var ekstremt slitsomt, 30-40 min en vei ble hektisk i lengden, men jeg var hjemme i permisjon så det lot seg gjøre. Men anbefaler det ikke 😂

Anonymkode: 2adcc...1e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Flyttet i vinter med tre barn. Den eldste visste at vi skulle flytte en god stund i forveien, men han var jo da 15 år. 

Han som gikk i første klasse visste det ikke før etter at huset var kjøpt. Riktignok var det er nybygg som ikke ville stå ferdig før ca 6mnd etter så vi hadde ganske god tid. Han fikk i den perioden bli med å se på utviklingen av byggingen osv, samt at vi hadde en besøksdag på skolen han skulle starte på, en uke eller to før skolestart, hvor klassen og han fikk bli litt kjent, de hadde frem til lunsj bare lek og morro sammen, så hentet jeg han, og da sa han at han gledet seg veldig til å flytte. Det med venner og ny klasse ogsånn var jo helt klart noe han tenkte mye på. Nå har han startet i 2 klasse, og det er som om at han har vokst opp her hele livet på en måte. Det gikk iallefall veldig fint her med god tid, forberedelser og inkludering i prosessen :) 

Vi pendlet ca 1 og en halv måned til den gamle skolen, slik at han skulle få bytte skole etter påskeferien og ikke «midt i uka, og det var ekstremt slitsomt, 30-40 min en vei ble hektisk i lengden, men jeg var hjemme i permisjon så det lot seg gjøre. Men anbefaler det ikke 😂

Rettelse; han sa ikke at han gledet seg til å flytte, for det hadde vi allerede gjort, men han gledet seg til å starte på nærskolen. Vi pendlet til den gamle skolen i halvannen måned, mest for å ha en myk overgang. Da gikk han på den gamle skolen frem til påskeferien, fikk omstille seg og roe ned litt den uken etter å ha møtt den nye klassen rett før ferien, og så da i ny klasse etter ferien, som han da allerede hadde funnet seg noen lekekamerater i. Det gikk helt knirkefritt her altså. 

Skrevet

Det å ikke vite når eller hvor han skal flytte vil kanskje være belastende for en som bekymrer seg over slike ting. Det er jo vanskelig å forberede han når dere ikke vet dette, så jeg tror ikke jeg hadde fortalt. På et tidspunkt vil han kanskje legge sammen 2+2 hvis dere tar han med på visning. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...