Gå til innhold

Rødvinsflekker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi klarte selvfølgelig å søle rødvin på sofa'n og teppet. Har tatt på salt, og ser at vinen har trukket litt inn i saltet. Hvor lenge skal saltet ligge der? Tenkte å la det ligge til i morra.

We need help. :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har et verdifullt meget godt råd til deg som jeg vet fungerer. (Så får det være opp til deg om du vil høre på det) :)

Salt virker dårlig.

Løsningen er Zalo.

Fjern saltet....sprut på Zalo på flekkene (ta godt i, ikke spar på flasken!) gni og gnukk Zalo på flekkene sammen med litt vann -men aller mest: Zalo.

Hold på slik en god stund!

Etter intenst Zalo-gnikking: nå kan diu være mer generøs med vann. Gå over til mer vann og fortsett med å gni.

Aller helst skulle du nå ha kastet det inn i vaskemaskinen med Zalo på 60 grader eller mer, men det går vel ikke med tepper?

Zalo - og ikker salt - er løsnmingen. Jeg har fått bort rødvin fullstendig hundre prosent med Zalo. Med salt har jeg ikke fått bort så mye.

Lykke til!

Skrevet
Aller helst skulle du nå ha kastet det inn i vaskemaskinen med Zalo på 60 grader eller mer, men det går vel ikke med tepper?

Zalo i vaskemaskinen er vel ikke særlig lurt...

Det er riktig at man ikke skal bruke salt på fargeflekker siden saltet bidrar til at fargen fester seg.

Skrevet

salt funka dååårlig etter mi erfaring..

Jif derimot, tar rødvinen.

Eg sølte et glass over den kvite sofaen til x-svigermor engang.. (piiinlig)

ho spraya berre på masse jif, og dagen etter va det vekk..!!

Skrevet
Zalo i vaskemaskinen er vel ikke særlig lurt...

Det er riktig at man ikke skal bruke salt på fargeflekker siden saltet bidrar til at fargen fester seg.

Jeg vet ikke hvor lurt det er jeg, du.

Men Zalo har reddet mine hvite tepper, hvite bukser og hvite bluser fra å bli kastet pga. misfarging/gråstenk etter rødvinssøl.

Jeg forsøker bare å komme med et godt råd som funker hver eneste gang jeg søler rødvin og vil gjerne dele det med andre.

Vaskemaskinen min har ikke tatt skade av at det er Zalo på rødvins-klærne...ellers ville jeg vel ikke ha fortsatt med det, eller gitt råd om det til andre.

Skrevet
vask flekken med hvitvin

det las eg en plass at det ikkje funka... pluss at det e vel litt vel vekkasting av alkohol? ;)

Skrevet
det las eg en plass at det ikkje funka... pluss at det e vel litt vel vekkasting av alkohol? ;)

Samme her...dårlig løsning.

Gjest Fruktfat
Skrevet

zalo funker på det meste! og hiv det i vaskemaskinen etterpå:

så på entligen hemma på tv4, de testa med salt, potetmel og bare vask. (slengte duken med salt, og potetmel også i vaskemaskinen)

resultat: alt ble like rent, flekken var borte, uansett om du hadde på salt eller ikke.

Skrevet (endret)

Jeg fikk vekk rødvin med vanish på sprayflaske jeg.

Endret av Arwen
Skrevet (endret)

Ang. Zalo i vaskemaskin: Jeg gnir Zalo på alle vanskelige fettflekker før jeg kaster plagget eller duken i vaskemaskinen. Et velprøvd råd jeg har arvet, meget effektiv flekkfjerner, særlig for stearin (etter at man har smeltet stearinflekken med strykejern og tørkepapir/trekkpapir først). Og vaskemaskinen tar ikke skade av det såvidt jeg har merket. :)

Til rødvin kan et annet tips kanskje være å forsøke bløtlegging i Biotex før vask?

Endret av piaf
Skrevet

Jeg fikk rødvin på hvitt teppe en gang og fikk det vekk med salt. MASSE salt og støvsugde det dagen etter.

Potetmel gjør også samme nytten. Men husk at det må dekke hele flekken og det skal være et sykt lag. 0,5-1 cm.

Skrevet

Den her Wanich-greia (sikkert feilstavet...) er helt genial, tok gamle rødvinsflekker som mamma ikke har fått bort med andre ting før.

Gjest Hybelkaninen
Skrevet

Vanish funker som fy!!

Bortsett fra det: Sitron Farris eller Blå Farris - hell på,vent litt og tørk av med et tørt frottehåndkle - gammelt " hotell-trix"!!

Hybelkaninen :sjenert:

Skrevet
Vi klarte selvfølgelig å søle rødvin på sofa'n og teppet. Har tatt på salt, og ser at vinen har trukket litt inn i saltet. Hvor lenge skal saltet ligge der? Tenkte å la det ligge til i morra.

We need help. :klø:

Så på tv nå. Cola tar rødvin og blod.

Skrevet

Har vært hos renseriet med en kjole med rødvinsflekk og der kunne de fortelle at Zalo var et velbrukt produkt hos dem.

Har også brukt Zalo til vanskelige flekker :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...