Gå til innhold

Far nekter fireåringen å leke med dukker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på fire år som er blitt interessert i dukker og han vil gjerne ha dukke selv. Han har lekt litt med dukker hos kusinene sine og i barnehagen. Nå sier samboer at det er uaktuelt å leke med dukker borte på besøk og i barnehagen, og at han ikke får dukke. Jeg vil gjerne kjøpe dukke til han. Skal jeg gjøre det likevel? Jeg syns han er for streng og gammeldags. Vi har tilogmed diskutert og kranglet, og han kommer vist til å bli veldig skuffet over meg hvis jeg kjøper dukke likevel. Han mener at dukker er kun for jenter. Hva tenker andre her inne? Jeg tenker at barn må få være barn og leke med de lekene de vil. 

Anonymkode: 08f6c...968

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Ja, kjøp dukke til ham. 

Skrevet

Enig i at han bør få leke med det han vil. Hva dere gjør hjemme bør dere uansett bli enige om uten at den ene overkjører den andre, men ser ikke helt hvordan han har tenkt å nekte barnet å leke med dukker i barnehagen og hos andre?

• Liker 3
Skrevet

Ah ,en ny hat-tråd mot lhbt. Så originalt og nytt... Godt å ha noen å hate. Og da særlig på et diskusjonsforum som kg. 

Anonymkode: 0c9fd...32c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ah ,en ny hat-tråd mot lhbt. Så originalt og nytt... Godt å ha noen å hate. Og da særlig på et diskusjonsforum som kg. 

Hæ.hater ingen.

• Liker 1
Skrevet

Har en gutt på fire år som er blitt interessert i dukker og han vil gjerne ha dukke selv. Han har lekt litt med dukker hos kusinene sine og i barnehagen. Nå sier samboer at det er uaktuelt å leke med dukker borte på besøk og i barnehagen, og at han ikke får dukke. Jeg vil gjerne kjøpe dukke til han. Skal jeg gjøre det likevel? Jeg syns han er for streng og gammeldags. Vi har tilogmed diskutert og kranglet, og han kommer vist til å bli veldig skuffet over meg hvis jeg kjøper dukke likevel. Han mener at dukker er kun for jenter. Hva tenker andre her inne? Jeg tenker at barn må få være barn og leke med de lekene de vil. 

Far sitter igjen på 50-tallet. Spør ham følgende spørsmål:
1: Hvorfor er dukker for jenter?
2: Hva frykter du ved at han leker med dukker?
3: Er dukker feminine? I så fall, hvorfor? Er det bedre å kjøpe ham dukker av gutter?
4: Hvis han kler av og på en kvinnelig dukke, vil det vekke nysgjerrighet for nakne kvinnekropper? 
5: Er det viktig at en gutt ikke er feminin? I så fall, hvorfor?
6: Ville du latt ei jente leker med biler og "gutteleker"? Hvis ja, hvorfor? Hvis nei, hvorfor ikke?
7: Hvis sønnen din viser seg å være homofil, vil du anta at det var fordi han lekte med dukker?
8: Hvis sønnen din viser seg å være homofil, er dette negativt? I så fall, forklar hva som er negativt med homofili
9: Hva er viktigst, at sønnen din leker med leker han liker, eller at han skal være akkurat slik du vil han skal være?

Anonymkode: 6fad0...046

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Blizz1 skrev (1 minutt siden):

Enig i at han bør få leke med det han vil. Hva dere gjør hjemme bør dere uansett bli enige om uten at den ene overkjører den andre, men ser ikke helt hvordan han har tenkt å nekte barnet å leke med dukker i barnehagen og hos andre?

Det i barnehagen og borte på besøk får han jo ikke kontrollert. Så det stusset jeg litt på hvordan han skulle få til.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Far sitter igjen på 50-tallet. Spør ham følgende spørsmål:
1: Hvorfor er dukker for jenter?
2: Hva frykter du ved at han leker med dukker?
3: Er dukker feminine? I så fall, hvorfor? Er det bedre å kjøpe ham dukker av gutter?
4: Hvis han kler av og på en kvinnelig dukke, vil det vekke nysgjerrighet for nakne kvinnekropper? 
5: Er det viktig at en gutt ikke er feminin? I så fall, hvorfor?
6: Ville du latt ei jente leker med biler og "gutteleker"? Hvis ja, hvorfor? Hvis nei, hvorfor ikke?
7: Hvis sønnen din viser seg å være homofil, vil du anta at det var fordi han lekte med dukker?
8: Hvis sønnen din viser seg å være homofil, er dette negativt? I så fall, forklar hva som er negativt med homofili
9: Hva er viktigst, at sønnen din leker med leker han liker, eller at han skal være akkurat slik du vil han skal være?

...Men pass på, hvis han er såpass femtitallsmann som han virker, vil han sikkert klage over at du "snakker for mye tull", kreve at du lager middag og at du henter øl til ham, og kaste ølen i veggen når sønnen spør om han kan få en barbiedukke.

Skrevet

Hæ.hater ingen.

Hadde du ikke trollet ,så hadde du valgt å svare på svar 2 i tråden istedenfor mitt svar. Så der avslørte du deg med en gang. Du vet godt hvordan tråden vil utvikle seg etterhvert. Men husk at dette temaet handler om mennesker som deg selv.

• Liker 1
Skrevet

For en rævva far! Er han en slik lavt utdannet homofob øldrikkende slask? Hva er han redd for egentlig? 

Anonymkode: 5cf93...d81

Skrevet

Jeg hadde tatt en skikkelig alvorsprat med mannen min! Hva er han redd for skal skje hvis sønnen leker med dukker? At han vokser opp til å bli en omsorgsfull og kjærlig far?! 

Såklart skal sønnen din få leke med dukker, det er jo bare kjempepositivt!

Sånne menn som mannen din sin holdning er en del av problemet med at mange fedre ikke tar farsrollen alvorlig og laster alt på barnemor. Han mener vel at gutter som gråter er svake også og at gråting og følelser bare er for jenter og at fotball bare er for gutter og 🤷‍♀️🤦‍♀️

Anonymkode: 303f4...40c

• Liker 2
Skrevet

Det finnes også guttedukker! 

Anonymkode: 08df0...a54

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hadde du ikke trollet ,så hadde du valgt å svare på svar 2 i tråden istedenfor mitt svar. Så der avslørte du deg med en gang. Du vet godt hvordan tråden vil utvikle seg etterhvert. Men husk at dette temaet handler om mennesker som deg selv.

Jeg troller jo ikke. Jeg er da ikke sånn.

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det bedre å kjøpe ham dukker av gutter?

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Det finnes også guttedukker! 

Anonymkode: 08df0...a54

"DET HETER IKKE GUTTEDUKKER ELLER DUKKER AV GUTTER, DET HETER ACTIONFIGUR!!!! GRRR!"

Anonymkode: 588e3...53a

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg hadde tatt en skikkelig alvorsprat med mannen min! Hva er han redd for skal skje hvis sønnen leker med dukker? At han vokser opp til å bli en omsorgsfull og kjærlig far?! 

Såklart skal sønnen din få leke med dukker, det er jo bare kjempepositivt!

Sånne menn som mannen din sin holdning er en del av problemet med at mange fedre ikke tar farsrollen alvorlig og laster alt på barnemor. Han mener vel at gutter som gråter er svake også og at gråting og følelser bare er for jenter og at fotball bare er for gutter og 🤷‍♀️🤦‍♀️

Anonymkode: 303f4...40c

Jeg har spurt om det, men da sa han bare at han gadd ikke å diskutere dette.

• Liker 1
Skrevet

Her så har min sønn hatt dukker, dukkevogn, my little pony og little petshop. Han har hatt mange typiske gutteleker og. Barn er barn, og de liker å leke med mye forskjellig, og de tenker ikke at det ene er bare for jenter, eller bare for gutter. Det kommer først da de blir eldre.

Får og legge til at sønnen min er 15 år i dag, og er heterofil, og har ikke blitt feminin av å leke med dukker. Men han er en helt fantastisk gutt, med verdens største hjerte.

Anonymkode: d83f1...3fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har spurt om det, men da sa han bare at han gadd ikke å diskutere dette.

"Dette gidder jeg ikke diskutere" = "Mine meninger har ikke hold, og det vet jeg, men jeg vil ikke avsløre meg"

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du kan kjøpe dukke til sønnen din. Far kan godt mene at det er helt uaktuelt at han selv kjøper en dukke, noe meninger ut over det må han holde for seg selv. Du er vel veldig skuffet over ham som er så teit, så det spiller da ingen rolle, han får bli skuffet over deg istedet. 

Anonymkode: 7536d...dd3

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

"DET HETER IKKE GUTTEDUKKER ELLER DUKKER AV GUTTER, DET HETER ACTIONFIGUR!!!! GRRR!"

Anonymkode: 588e3...53a

Det finnes babydukker med "guttetiss" 😉

Anonymkode: c0084...d0b

• Liker 1
Skrevet

Her har minstemann arvet dukker og trille etter storesøsteren sin som er ferdig me det. Han lekte mer med det i 2 års alder, men han har hvertfall tilbudet. Det er ikke noe han interesserer seg noe særlig for nå, men verken jeg eller faren har noe i mot at han leker med det. 

Anonymkode: c0084...d0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...