Gå til innhold

Hvorfor sier man RIP og Hvil i fred?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som er død som ikke hviler i fred eller "rester in peace"? 

Nå tar jeg utgangspunkt i at man ikke er religiøs, som de fleste i Norge ikke er. 

Da blir det for dumt at man skriver RIP - for det er da ingenting som tilsier at en død IKKE skal hvile i fred når de først er død.

Anonymkode: 7ef67...5af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fant svaret med et enkelt google-søk:

"In this early use, rest in peace (as requiescat in pacewas a prayer or wish that the soul of the deceased would find eternal peace in Heaven. "

"The phrase rest in peace and the acronym R.I.P. have migrated into secular use over the centuries, given Christianity’s extensive influence on secular Western culture. In funeral settings, rest in peace has a solemn tone appropriate to the occasion. Outside of burial ceremonies and gravestones, rest in peace has come to be used in obituaries and online to signify respect and well wishes for a beloved person who has died."

https://www.dictionary.com/e/pop-culture/rest-in-peace/

Anonymkode: ca567...174

Skrevet

Det jo ikke nødvendig å ta det bokstavelig. Det er en måte å vise sin respekt på. Hva syns du man skal si?

• Liker 3
Skrevet

Jeg er ikke religiøs, og aldri aldri forbundet hvil i fred med noe religiøst eller noe som har med himmelen å gjøre. For meg er det mer en finere måte å si «sov godt». 

• Liker 4
Skrevet

Uttrykket «Lyse fred over minnet» gir kanskje mer mening fra en ikke-religiøs innfallsvinkel.

• Liker 1
Skrevet

Det er religiøst. Mest bruk av katolikker. Kommer fra Salmenes bok. Ikke så vanlig i Norge ettersom vi hverken er katolikker eller lærer latin på skolen. I Norge brukes "hvil i fred". 

Anonymkode: 00fed...45d

• Nyttig 2
Skrevet

Ja I følge Lilli Bendriss og de der så er det mange urolige døde sjeler som sitter fast på jordplaner og er det vi kaller spøkelser istedet for at de hviler i fred. Og i følge all religion så er det jo en del som ender i helvete også, virker ikke så fredfullt sted man får hvile der. 

Anonymkode: b89fe...33c

Gjest Moth-Ear-Earth
Skrevet

Personlig så synes jeg minnene lever videre er mye finere sagt. 

Skrevet

For meg betyr RIP «rejoice in paradise..»

Anonymkode: 5a361...4c2

• Liker 1
Skrevet
You'reNothingToMe skrev (1 minutt siden):

Personlig så synes jeg minnene lever videre er mye finere sagt. 

Forutsatt at minnene er av det positive slaget, da

Gjest Moth-Ear-Earth
Skrevet
Klossmajor skrev (Akkurat nå):

Forutsatt at minnene er av det positive slaget, da

Selvfølgelig.

Skrevet

Er man ikke religiøs så virker det hyklersk å si rest in peace/hvil i fred.

Er man død, så hviler man naturligvis i fred fordi det er ingenting etter døden.

Anonymkode: 7ef67...5af

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Er man ikke religiøs så virker det hyklersk å si rest in peace/hvil i fred.

Er man død, så hviler man naturligvis i fred fordi det er ingenting etter døden. Anonymkode: 7ef67...5af

Hvis livet har vært slitsomt (det kan det jo ha vært) så håper en at det vil bli mere fredelig når en er død
og det har for meg ingenting med religion å gjøre. 

...fordi det er ingenting etter døden? :)  Vi har litt i vente og kan komme til å bli overrasket...

Skrevet

Personlig krymper jeg meg litt når jeg ser nordmenn skrive "RIP" som kondolanse på Facebook. Eller de som virkelig har misforstått og skriver "RIP in piece". 

Det er virkelig ingen grunn til å (mis)bruke engelske uttrykk når vi har fullgode utrykk på norsk. 

Anonymkode: d8b21...169

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er religiøst. Mest bruk av katolikker. Kommer fra Salmenes bok. Ikke så vanlig i Norge ettersom vi hverken er katolikker eller lærer latin på skolen. I Norge brukes "hvil i fred". 

Anonymkode: 00fed...45d

Vi? Jeg er katolikk. Hold munn.

Anonymkode: c5ae4...698

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...