AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #1 Skrevet 8. september 2022 Hva tror dere? Blir slike omgivelser noe som kan gjøre det enda vanskeligere for adhd-barn? Har barn med adhd ekstra behov for ro og at ting rundt dem er «på stell»? Anonymkode: a5dee...cf8
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #2 Skrevet 8. september 2022 Jeg takler fint rot og kaos, men ikke bråk. Eller, bråk går fint på et utested eller slikt. Liker ikke støy, blir vel riktigere formulert. Anonymkode: 25dec...29a 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #3 Skrevet 8. september 2022 Barn med ADHD har behov for rutiner, forutsigbarhet, kontinuitet og stabilitet. Når alt dette ikke er tilstede så blir livet mye vanskeligere Anonymkode: 41162...8bf 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #4 Skrevet 8. september 2022 Absolutt! Ro, forutsigbarhet og rutiner er viktig for de fleste. Anonymkode: 3ed45...894 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #5 Skrevet 8. september 2022 Saken er at min sønn på 12 år ofte får en forverring i sin adhd når han har vært hos far. Han er en omsorgsfull og snill far, men med en litt annen standard enn meg når det gjelder oppdragelse og det huslige. I hans øyne er rydding og matlaging bortkastet tid. Jeg prøver å holde hjemmet ganske ryddig og føler det blir mer harmonisk sånn. Vi setter også av tid til å ha det rolig, prate sammen ved bordet under middagen, slappe av uten tv osv. Hos far er det lettere kaos med mye rot og et svært høyt støynivå fra småsøsken. Far klager på at gutten er krevende å ha med å gjøre, og det på måter jeg ikke har utfordringer med når han er hos meg. Her har vi regler for f.eks skjermbruk, måltider og leggetid. Hos far er dette mer flytende. Ofte ender nekt av IPad -bruk eller vekking om morgenen i voldsomme raseriutbrudd i følge far. Ofte kan gutten være hos far i 1 uke uten å ha kommet seg på skolen fordi han nekter. Kan disse problemene skyldes omveltning i tilværelsen? Anonymkode: a5dee...cf8
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #6 Skrevet 8. september 2022 Min ADHD - gutt bråker ekstra når det er bråkete rundt han, og roter ekstra når det er rotete rundt han. Så han har godt utbytte av at det er rolig og ryddig rundt han, og rutiner og at han vet hva han skal. Det gjør han mindre stresset. Han har Asperger i tillegg. Anonymkode: c09b1...f52 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #7 Skrevet 9. september 2022 Jeg merker på meg selv at jeg har mer ro i hode og kropp når det er ryddig rundt meg, da blir det mindre fokus på omgivelsene. Er det kaos rundt meg, blir det kaos i hodet. Det samme med støy og bråk, jeg blir fort sliten og uttafor om det er bråk og støy rundt meg. Jeg klarer ikke å stenge ute lyder ol som er "uviktige" og bruker mye energi på å få med meg det jeg skal. Jeg klarer ikke å sortere ut det som er viktig, kontra det som er uviktig, så her kommer alle inntrykk inn, og da blir det fort mye kaos i hode og kropp. Anonymkode: d46a8...74a 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #8 Skrevet 9. september 2022 Adhd er jo veldig arvelig (80%?).det kan ikke tenkes at far også har adhd da, og sliter med å strukturere hverdagen og regulere følelsene sine så blir det bare kaos? Anonymkode: 8fe1f...b01 5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #9 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Barn med ADHD har behov for rutiner, forutsigbarhet, kontinuitet og stabilitet. Når alt dette ikke er tilstede så blir livet mye vanskeligere Anonymkode: 41162...8bf tjaaa.. for mange er rutiner det vanskeligste av alt. man kan føle at hele dagen går til det, i stedet for å være hyperfokusert på noe man faktisk bryr seg om. Det kan ha sine fordel det også. Anonymkode: 2395d...030
Maestro Skrevet 9. september 2022 #10 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): tjaaa.. for mange er rutiner det vanskeligste av alt. man kan føle at hele dagen går til det, i stedet for å være hyperfokusert på noe man faktisk bryr seg om. Det kan ha sine fordel det også. Anonymkode: 2395d...030 Jeg er kvinne med adhd. Og rutiner, holde rutine er noe bås. Er det allerede rotete, så roter jeg mer og ender med skippertak. Så jobber rompa av meg og holde daglig orden. Og jeg bor alene 🤦 Elsker hyper fokus, eller overtenning. Kommer meg i mål med prosjekter. Men da ting som er fysisk. Typ ryddesjau, vaske ned hele kjøkkenet, rydde klesskapet mitt, bake gjærbakst osv. Det er travelt og ha adhd 😂 meen, må ha ro og fred, på kvelden. Har ei rutine da og det er mat og dusj, enten lese eller se serie på kveldene. Det er min tid og koble av og "roe hodet", eller late som ihvertfall 😉
Snok1 Skrevet 9. september 2022 #11 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva tror dere? Blir slike omgivelser noe som kan gjøre det enda vanskeligere for adhd-barn? Har barn med adhd ekstra behov for ro og at ting rundt dem er «på stell»? Anonymkode: a5dee...cf8 Hva tror du selv? 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #12 Skrevet 9. september 2022 Tuller du? Det påvirker a l l e barn negativt. Anonymkode: 7c778...641
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå