AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #1 Skrevet 8. september 2022 Min datter på 10 år går i 5 klasse og er veldig opptatt av legninger. Hun har vært forelsket i både gutter og jenter. Jeg støtter absolutt, men det kan virke som det er en trend og ikke være hetero. Det settes merkelapper på nesten alle, av hennes venninner i klassen så er det 2 av 17 som anser seg som hetero. I dag sa hun at hun var poly. ( ønsker å være sammen flere på en gang) Da kjente jeg at dette er vel litt i overkant? Å være sammen flere i en alder av 10? Tenker dette er for voksne i et aktivt sexliv? Er det jeg som overreagerer, hvordan skal jeg prate med henne om dette? Er jeg gammeldags som tenker dette er litt vel mye? Jeg mener på ingen måte å støte noen. Anonymkode: 3b094...b46
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #2 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Min datter på 10 år går i 5 klasse og er veldig opptatt av legninger. Hun har vært forelsket i både gutter og jenter. Jeg støtter absolutt, men det kan virke som det er en trend og ikke være hetero. Det settes merkelapper på nesten alle, av hennes venninner i klassen så er det 2 av 17 som anser seg som hetero. I dag sa hun at hun var poly. ( ønsker å være sammen flere på en gang) Da kjente jeg at dette er vel litt i overkant? Å være sammen flere i en alder av 10? Tenker dette er for voksne i et aktivt sexliv? Er det jeg som overreagerer, hvordan skal jeg prate med henne om dette? Er jeg gammeldags som tenker dette er litt vel mye? Jeg mener på ingen måte å støte noen. Anonymkode: 3b094...b46 Jeg tenker jeg ville Ikke gjort en stor sak ut av det. Barn prøver og finne seg selv. De blir både religiøse, ateister, liker gutter, liker jenter, alt i perioder. De må innom en del faser før de finner ut hva og hvem de er. Jeg tror også du overfører hva du vet om disse begrepene til barnet og hva det legger i det. Barn kan være kjærester med flere når de er små, også har det kanskje nå fanget opp begrepet fra et sted fordi noen hørte noe om det uten og helt vite hva det er. Jeg tenker hvertfall ikke barn tenker i retning av et aktivt sexliv når de snakker om dette, så jeg ville ikke gått ned den veien hvertfall. Anonymkode: 41945...afc 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #3 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker jeg ville Ikke gjort en stor sak ut av det. Barn prøver og finne seg selv. De blir både religiøse, ateister, liker gutter, liker jenter, alt i perioder. De må innom en del faser før de finner ut hva og hvem de er. Jeg tror også du overfører hva du vet om disse begrepene til barnet og hva det legger i det. Barn kan være kjærester med flere når de er små, også har det kanskje nå fanget opp begrepet fra et sted fordi noen hørte noe om det uten og helt vite hva det er. Jeg tenker hvertfall ikke barn tenker i retning av et aktivt sexliv når de snakker om dette, så jeg ville ikke gått ned den veien hvertfall. Anonymkode: 41945...afc Tusen takk for svar, det er nok jeg som seksualiserer det, ikke hun. Anonymkode: 3b094...b46 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #4 Skrevet 8. september 2022 Kjærlighetslivet til en 10 åring er jo litt begrenset og overflatisk, så hva hun sier nå trenger ikke stemme. Hun har nok ikke så superstort forhold til å være poly etc. Hadde ikke lagt noe i det. Anonymkode: b8445...d89 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #5 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Min datter på 10 år går i 5 klasse og er veldig opptatt av legninger. Hun har vært forelsket i både gutter og jenter. Jeg støtter absolutt, men det kan virke som det er en trend og ikke være hetero. Det settes merkelapper på nesten alle, av hennes venninner i klassen så er det 2 av 17 som anser seg som hetero. I dag sa hun at hun var poly. ( ønsker å være sammen flere på en gang) Da kjente jeg at dette er vel litt i overkant? Å være sammen flere i en alder av 10? Tenker dette er for voksne i et aktivt sexliv? Er det jeg som overreagerer, hvordan skal jeg prate med henne om dette? Er jeg gammeldags som tenker dette er litt vel mye? Jeg mener på ingen måte å støte noen. Anonymkode: 3b094...b46 En jente på 10 år har ikke forståelsesevne til å begripe omfanget av hva det er hun snakker om. Det sier seg selv 😅 Anonymkode: 41dcd...751 1
Hannah80 Skrevet 8. september 2022 #6 Skrevet 8. september 2022 De får vel inspirasjonen fra bl.a TikTok. Tar jo helt av dette. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #7 Skrevet 8. september 2022 Hannah80 skrev (Akkurat nå): De får vel inspirasjonen fra bl.a TikTok. Tar jo helt av dette. ja, det er veldig til oppheng i dette. Personlig syns jeg det tar litt av. Anonymkode: 3b094...b46
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #8 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): En jente på 10 år har ikke forståelsesevne til å begripe omfanget av hva det er hun snakker om. Det sier seg selv 😅 Anonymkode: 41dcd...751 Nei, det kan jeg være enig i altså, men jeg tenker balansegangen med å forstå, godta eller hvordan jeg skal prate med henne om det. Syns det er litt i overkant. Anonymkode: 3b094...b46
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #9 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Min datter på 10 år går i 5 klasse og er veldig opptatt av legninger. Hun har vært forelsket i både gutter og jenter. Jeg støtter absolutt, men det kan virke som det er en trend og ikke være hetero. Det settes merkelapper på nesten alle, av hennes venninner i klassen så er det 2 av 17 som anser seg som hetero. I dag sa hun at hun var poly. ( ønsker å være sammen flere på en gang) Da kjente jeg at dette er vel litt i overkant? Å være sammen flere i en alder av 10? Tenker dette er for voksne i et aktivt sexliv? Er det jeg som overreagerer, hvordan skal jeg prate med henne om dette? Er jeg gammeldags som tenker dette er litt vel mye? Jeg mener på ingen måte å støte noen. Anonymkode: 3b094...b46 Strengt tatt høres det ut som din datter har bedre forståelse for begrepet 'poly' enn deg - polyamori = være i flere romantiske forhold samtidig, gangbang = ha sex med mer enn én (to) samtidig. Anonymkode: 90fe8...1fd 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #10 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Strengt tatt høres det ut som din datter har bedre forståelse for begrepet 'poly' enn deg - polyamori = være i flere romantiske forhold samtidig, gangbang = ha sex med mer enn én (to) samtidig. Anonymkode: 90fe8...1fd Ja, godt mulig jeg bare tenker seksuelt. Jeg trenger bare litt tips til hvordan jeg skal takle dette:) Skal jeg fremsnakke å ha flere kjærester? Anonymkode: 3b094...b46
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #11 Skrevet 8. september 2022 Det eneste du kan gjøre TS, er å overføre dine verdier til barnet ditt. For meg er det viktig at barnet forstår, at man kan være gutt eller jente på hvilken som helst måte - den måten som passer deg best. Gjøre barnet sikker og trygg i seg selv. Anonymkode: 41dcd...751 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #12 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, godt mulig jeg bare tenker seksuelt. Jeg trenger bare litt tips til hvordan jeg skal takle dette:) Skal jeg fremsnakke å ha flere kjærester? Anonymkode: 3b094...b46 Framsnakke å ha flere kjærester til en 10-åring? Som mest sannsynelig ikke helt vet selv omfanget av det hun forteller 🥲. Anonymkode: 41dcd...751 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #13 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, det kan jeg være enig i altså, men jeg tenker balansegangen med å forstå, godta eller hvordan jeg skal prate med henne om det. Syns det er litt i overkant. Anonymkode: 3b094...b46 Så du mener en 10-åring forstår omfanget av det hun sier til deg? Håper du er klar over at hjernen til en 10-åring ikke fungerer som en voksen hjerne. Hjernen er langt ifra utviklet, så det å kognitivt forstå omfanget av relativt mye - forstår ikke 10-åringer. Jeg sier ikke at en 10-åring ikke forstår ting, for det gjør dem. Men de er ikke voksne, og tenker ikke på samme måte som oss. Så omfanget rundt veldig mye, forstår ikke barna enda Anonymkode: 41dcd...751 1
Anonymbruker*** Skrevet 8. september 2022 #14 Skrevet 8. september 2022 Jeg viste fra jeg var temmelig lita at jeg var heterofil. Skjeve eller transe som kommer ut av skapet forteller gjerne at de var klar over sin legning/kjønn, og viste de var annerledes fra barneårene. Barn fra 10 år og oppover begynte å vise interesse for kjæresteforhold og slikt også for 20 år siden. Jeg husker enkelte byttet "kjærester" som de byttet sokker, likte flere på en gang og var interessert i en ny godt hver måned. Disse hadde kanskje kalt seg poly hadde det vært i 2022. Jeg tror egentlig ikke interesseområdene til barna har endret seg mye, men kunnskapen, kommunikasjonmetoder og ordforrådet har forandret seg. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #15 Skrevet 8. september 2022 Det er i den alderen man begynner å utforske seksualitet og følelser. Så supert at hun kan snakke åpent om det og ikke skammer seg for den hun er! Jeg var i hennes alder når jeg begynte å like andre som mer enn venn også så det er helt naturlig. Hun er sannsynligvis bifil og det er ingen trend. Det er bare flere som slipper å leve et halvt eller helt liv i skapet nå enn før At hun sier hun er poly er heller ikke så rart når du tenker over det fordi i den alderen er det mange man liker og vil utforske mere med , så det er nok heller bare det at hun har misforstått hva poly er. Hun har jo ikke noe begrep om hva et ekte forhold er enda og man kjenner ikke kjærlighet og elskelse så tidlig Anonymkode: 51aaa...693 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #16 Skrevet 8. september 2022 Det er definitivt en trend. (Samtidig er det helt normalt at barn vet noe om egen legning ganske tidlig, kanskje særlig om den avviker fra det vanligste. Men polyamorøse tiåringer? Njeh, lite sannsynlig). Anonymkode: d4d04...1c1 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #17 Skrevet 8. september 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, godt mulig jeg bare tenker seksuelt. Jeg trenger bare litt tips til hvordan jeg skal takle dette:) Skal jeg fremsnakke å ha flere kjærester? Anonymkode: 3b094...b46 Du trenger ikke å si så mye annet enn at "gjør det som føles rett for deg og jeg er glad i deg uansett". Anonymkode: 2c627...4e5 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #18 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja, godt mulig jeg bare tenker seksuelt. Jeg trenger bare litt tips til hvordan jeg skal takle dette:) Skal jeg fremsnakke å ha flere kjærester? Anonymkode: 3b094...b46 Du trenger ikke verken fremsnakke det eller snakke det ned. Det holder i massevis å bekrefte at dette er én type forhold, at hun selv finner ut hva slags forhold hun ønsker å leve i som voksen, og fortelle henne at det er slett ikke uvanlig å forelske seg i flere på én gang som barn/ungdom, men mange velger å leve i forhold med bare én som voksen likevel. Forklar henne også at dette er noe som kan endre seg livet ut, at hun ikke bør bestemme seg for at 'sånn er jeg', men hun heller bør følge det som til enhver tid gjør henne lykkelig. Anonymkode: 90fe8...1fd 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #19 Skrevet 8. september 2022 Synes ikke det er så rart om flere definerer seg som bifil/panfil/homofil og annet, nå når det liksom ikke er obligatorisk å forvente at folk er heterofile lenger. Jeg tror de fleste befinner seg på en skala, der få egentlig er 100% homofile eller 100% heterofile. Jeg var "eneste" bifile da vi vokste opp med at å være heterofil var forventet. Nå i 40 årene er det omtrent halvparten av mine venninner som har vært tiltrukket av kvinner ved en eller flere anledninger i livet. Flere av dem har også hatt sex med kvinner. Da fordommer mot slikt falt, gjennom at jeg hadde kjærester av begge kjønn, så avviste ikke lenger mine venninner slike tanker, tenninger og følelser i seg selv. Da ble ikke slikt fortrengt av skam. Fordomsfritt miljø gir mer mangfold, fordi folk da våger å tenke, føle og tenne utover det heterofile. Anonymkode: 5ffdc...1c7 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #20 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Synes ikke det er så rart om flere definerer seg som bifil/panfil/homofil og annet, nå når det liksom ikke er obligatorisk å forvente at folk er heterofile lenger. Jeg tror de fleste befinner seg på en skala, der få egentlig er 100% homofile eller 100% heterofile. Jeg var "eneste" bifile da vi vokste opp med at å være heterofil var forventet. Nå i 40 årene er det omtrent halvparten av mine venninner som har vært tiltrukket av kvinner ved en eller flere anledninger i livet. Flere av dem har også hatt sex med kvinner. Da fordommer mot slikt falt, gjennom at jeg hadde kjærester av begge kjønn, så avviste ikke lenger mine venninner slike tanker, tenninger og følelser i seg selv. Da ble ikke slikt fortrengt av skam. Fordomsfritt miljø gir mer mangfold, fordi folk da våger å tenke, føle og tenne utover det heterofile. Anonymkode: 5ffdc...1c7 Jeg tenker jeg tror absolutt jenta mi er bifil, hun er veldig forelsket i en av jentene i klassen. Jeg bare syns det er litt merkelig at de skal være så opptatt av dette og sette "merkelapper" på alle, og at det er ut å være hetero om du skjønner. Derfor føler jeg dette er noe overdrevet. Men jeg er like gammel som deg, og kan (dessverre?) ikke husket at noen av oss snakket om dette. AT verden utvikler seg er jo supert, det er det jo tydeligvis behov for, misforstå meg rett, jeg bare syns likevel det er litt vel mye trendy om jeg kan si det sånn? Anonymkode: 3b094...b46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå