Mr.SukkerFri Skrevet 8. september 2022 #1 Skrevet 8. september 2022 (endret) Dere må innrømme det høres litt romantisk ut: "Jeg elsker deg min kjerring" eller "Jeg elsker kjerringa mi" Endret 8. september 2022 av Mr.SukkerFri
Woah0 Skrevet 8. september 2022 #2 Skrevet 8. september 2022 (endret) Føles ut som noe folk som er 50 eller 70 år sier. Tror i min barndom var det mer en fornermelse hos unger å si det. Men tenker det ikke er 100% negativt hele tiden. Fordi folk som strikker og gjør hobbier sier det av og til. Men har aldri hatt vane å si det Uansett tekstil og slikt likte jeg i barndommen. Selv om jeg foretrakk sløyd Endret 8. september 2022 av Woah0
Daria Skrevet 8. september 2022 #3 Skrevet 8. september 2022 Kjerring er en type ord hvor kontekst er alt - det kan være en kjærlig betegnelse og det kan være et skjellsord. Som regel skjønner man intensjonen når man hører det... 11 4
Tripptrapp1 Skrevet 8. september 2022 #4 Skrevet 8. september 2022 Daria skrev (1 minutt siden): Kjerring er en type ord hvor kontekst er alt - det kan være en kjærlig betegnelse og det kan være et skjellsord. Som regel skjønner man intensjonen når man hører det... Det du sa 👆
Woah0 Skrevet 8. september 2022 #6 Skrevet 8. september 2022 Daria skrev (1 minutt siden): Kjerring er en type ord hvor kontekst er alt - det kan være en kjærlig betegnelse og det kan være et skjellsord. Som regel skjønner man intensjonen når man hører det... Tenker litt på de som er glade i husmors hobbier. Synes de virker veldig hyggelig slikt. Men du har rett. Kontekst er alt Er litt som å si mannfolk. Kontekst spiller rolle om det er negativt eller positivt.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #7 Skrevet 8. september 2022 Jeg er oppvokst med at det er et kjærlig ord. Mannen min er ikke norsk og han syns ordet var ekstremt fint, så han kaller meg kjerringa. Jeg syns det er helt greit Anonymkode: c8305...1d4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #8 Skrevet 8. september 2022 Nokså vanleg å omtale ektefellen som "kjerringa" i vårt distrikt. Anonymkode: 6cf8e...d1c
Mr.SukkerFri Skrevet 8. september 2022 Forfatter #9 Skrevet 8. september 2022 Just now, AnonymBruker said: Jeg er oppvokst med at det er et kjærlig ord. Mannen min er ikke norsk og han syns ordet var ekstremt fint, så han kaller meg kjerringa. Jeg syns det er helt greit Anonymkode: c8305...1d4 Kanskje han forveksler ordet med kjære/kjæresten min ?
Mardina Skrevet 8. september 2022 #10 Skrevet 8. september 2022 Jeg synes ikke noe om det personlig. For meg er det et negativt ladet ord.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #11 Skrevet 8. september 2022 Daria skrev (7 minutter siden): Kjerring er en type ord hvor kontekst er alt - det kan være en kjærlig betegnelse og det kan være et skjellsord. Som regel skjønner man intensjonen når man hører det... Jepp. Veldig dialektavhengig også. Anonymkode: eae47...b2c
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #12 Skrevet 8. september 2022 Mr.SukkerFri skrev (3 minutter siden): Kanskje han forveksler ordet med kjære/kjæresten min ? Nei, han vet forskjellen på de ordene Anonymkode: c8305...1d4 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #13 Skrevet 8. september 2022 Kjæresten min bruker det som kjælenavn til meg. Reima, dragen, regjeringa og t-rex frekventerer også. Men det er kun med humor og kun kjærlighet. Anonymkode: a954d...5e6 3 3
Gjest Vitalogy Skrevet 8. september 2022 #14 Skrevet 8. september 2022 Det kommer vel an på om det er greit for henne? Jeg kalte eksen min kjerring. Hun kalte meg gubbe. Det fra vi var nede i tjueårene.
Mr.SukkerFri Skrevet 8. september 2022 Forfatter #15 Skrevet 8. september 2022 Just now, Vitalogy said: Det kommer vel an på om det er greit for henne? Jeg kalte eksen min kjerring. Hun kalte meg gubbe. Det fra vi var nede i tjueårene. Er gubbe litt sånn mer akseptabelt enn kjerring blant folk ? 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #16 Skrevet 8. september 2022 Kommer helt an på kontekst, tonefall og ikke minst dialekt. Der jeg kommer fra er det ingen som sier kone, det heter kjerringa og er på ingen måte negativt. Anonymkode: d1f1b...3a0 1 1
Rosa Sitron Skrevet 8. september 2022 #17 Skrevet 8. september 2022 1 minutt siden, Mr.SukkerFri said: Er gubbe litt sånn mer akseptabelt enn kjerring blant folk ? Nei, her er nok kjerring mer akseptert enn gubbe. Ingen reagerer når dama blir omtalt som kjerringa, men når jeg omtalt mannen som gubben får jeg alltid reaksjoner.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #18 Skrevet 8. september 2022 Vanlig med kjærringa mi/gubben min her i Nord-Troms. kosenavn for meg. Anonymkode: f10dd...4ad
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #19 Skrevet 8. september 2022 Mr.SukkerFri skrev (13 minutter siden): Kanskje han forveksler ordet med kjære/kjæresten min ? Hvor tror du ordet kommer fra? Min kjære - kjæringa (som mange dialekter har beholdt) - kjerringa. Anonymkode: 45c5d...558 2
Mr.SukkerFri Skrevet 8. september 2022 Forfatter #20 Skrevet 8. september 2022 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvor tror du ordet kommer fra? Min kjære - kjæringa (som mange dialekter har beholdt) - kjerringa. Anonymkode: 45c5d...558 Jeg troode ordet stammer fra ordet "Kjerre". altså en kjerre. Endret 8. september 2022 av Mr.SukkerFri
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå