AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #1 Skrevet 8. september 2022 Er grensen for kroppskrenkelse så lav som dette (med forbehold om at lærerens variant er sannheten)? Her er saken: «En lærer på Haugalandet er dømt for kroppskrenkelse mot en elleve år gammel elev, etter at han reagerte på et rasistisk utrop. Hendelsen fant sted på en skole på Haugalandet i mars, da en elleve år gammel gutt på et tidspunkt ropte «ching chong». Nå er læreren dømt for kroppskrenkelse og å betale en bot på 8.000 kroner for måten han konfronterte gutten på, ifølge Haugesunds Avis. Mindretallet mente det var bevist at læreren dyttet eleven mot et gjerdet og tok halsgrep på ham, i tråd med gjerningsbeskrivelsen i tiltalen. Flertallet derimot kom til at læreren banet seg vei gjennom vennegjengen, at gutten tok noen skritt bakover til han støtte mot gjerdet. Da la læreren en hånd på guttens bryst og en på skulderen hans, før han sa «skjønner du hva du sier nå», eller lignende, ifølge dommen fra Haugaland og Sunnhordland tingrett. – Måten tiltalte holdt fornærmede igjen på er utøvelse av vold i lovens forstand, men i det nedre sjikt, står det i dommen. Retten legger vekt på omstendighetene rundt hendelsen og trekker fram maktforholdet mellom læreren og gutten. Dommerne mener utsagnet «ching chong» isolert sett, rettet mot en med asiatisk opprinnelse, kan kategoriseres som et rasistisk utsagn. – Tiltalte er, slik retten har forstått det, av asiatisk opprinnelse. Retten finner uansett at uttalelsen ikke er en særlig provoserende ytring som kan forsvare tiltaltes voldshandling, står det i dommen.» https://www.nrk.no/nyheter/laerer-domt-for-vold-mot-elev-som-ropte-_ching-chong_-1.16090572 Rettssikkerheten for lærere er jo helt latterlig! Og hvis man tenker litt videre enn akkurat denne saken, hvordan skal lærere kunne håndtere utagerende elever hvis man blir redd for å gripe inn av frykt for å bli dømt for et eller annet? Selvfølgelig skal man jo unngå å bruke fysisk makt mot elever, men jeg tror at alle forstår at noen ganger har man ikke annet valg. Anonymkode: acf87...248 6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #2 Skrevet 8. september 2022 Jeg var lærer i Sverige i begynnelsen av årtusenet og allerede da fikk man ikke ta i elever, spesielt ikke i denne setningen, i lignende setninger eller i seksuelle setninger osv. Lærere har ikke og skal ikke vise fysisk makt over barn. Det vanskeliggjøre noen ting men kan åpne dører for hvordan man kan håndtere saker på en bedre måte. Anonymkode: 3ccfa...5d6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #3 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg var lærer i Sverige i begynnelsen av årtusenet og allerede da fikk man ikke ta i elever, spesielt ikke i denne setningen, i lignende setninger eller i seksuelle setninger osv. Lærere har ikke og skal ikke vise fysisk makt over barn. Det vanskeliggjøre noen ting men kan åpne dører for hvordan man kan håndtere saker på en bedre måte. Anonymkode: 3ccfa...5d6 Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal bruke fysisk makt i hytt og pine, men hva gjør man om to elever begynner å slåss f.eks.? Hvordan skal man bryte av en slåsskamp hvis man ikke skal gripe inn fysisk? Anonymkode: acf87...248 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #4 Skrevet 8. september 2022 25 minutter siden, AnonymBruker said: Rettssikkerheten for lærere er jo helt latterlig! Og hvis man tenker litt videre enn akkurat denne saken, hvordan skal lærere kunne håndtere utagerende elever hvis man blir redd for å gripe inn av frykt for å bli dømt for et eller annet? Selvfølgelig skal man jo unngå å bruke fysisk makt mot elever, men jeg tror at alle forstår at noen ganger har man ikke annet valg. Anonymkode: acf87...248 I dette tilfellet hadde læreren klart et annet valg. Det er forskjell på å bruke fysisk makt for å stoppe elever fra å bruke fysisk makt og å bruke fysisk makt som straff for at en elev har sagt noe eleven ikke skulle sagt. Anonymkode: af00f...a75 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #5 Skrevet 8. september 2022 det var flere ganger en lærer på min skole i 2000 som tok tak i elever og dro dem ut flere ganger Anonymkode: 95071...198
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #6 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): I dette tilfellet hadde læreren klart et annet valg. Det er forskjell på å bruke fysisk makt for å stoppe elever fra å bruke fysisk makt og å bruke fysisk makt som straff for at en elev har sagt noe eleven ikke skulle sagt. Anonymkode: af00f...a75 Jeg er ikke uenig i at læreren hadde et annet valg. Men jeg er redd for at hvis en hånd på skulderen er det samme som kroppskrenkelse, så er ikke veien kort før noen går til sak mot en lærer som har brutt opp en slåsskamp eller lignende. Anonymkode: acf87...248 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #7 Skrevet 8. september 2022 Ikke rart lærere sier opp jobben i dag. Anonymkode: ca898...3df 5 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #8 Skrevet 8. september 2022 Fysisk makt er lov for å sikre liv og helse, feks ved å skille en slosskamp, for å hindre en elev i å kaste tyngre gjenstander på noen osv. Ut over dette er fysisk makt ikke lov under noen omstendigheter. En av påstandene var at han tok hånden om halsen, men han ble dømt for hånd mot brystet. Det er en stor forskjell selvsagt. Det faktum at barnet bare var 11 år gjør også dette mer graverende. Tilsnakk, og så å ta opp tema om rasistiske utsagn osv i klassen hadde vært passende reaksjon. Feks å fortelle om egne opplevelser med rasisme, den rasismen som nå ses mot asiater osv. ville vært et godt tiltak Anonymkode: 028b3...1b2 1
Daria Skrevet 8. september 2022 #9 Skrevet 8. september 2022 Kontekst er nok essensielt her - en hånd på skulderen eller brystet er i seg selv ikke en kroppskrenkelse, men at at en lærer reagerer fysisk på det som i den store sammenhengen må sies å være en nokså lite alvorlig kommentar fra en barneskoleelev er ganske sjokkerende. Man må ha bedre selvkontroll enn det når man jobber med barn. 2
Grønt blad Skrevet 8. september 2022 #10 Skrevet 8. september 2022 Jeg synes det er en altfor streng reaksjon på kroppskrenkelsen. Samtale med leder, kan være på sin plass, men dom i rettsvesenet og bot på 8000 kr? 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #11 Skrevet 8. september 2022 Grønt blad skrev (23 minutter siden): Jeg synes det er en altfor streng reaksjon på kroppskrenkelsen. Samtale med leder, kan være på sin plass, men dom i rettsvesenet og bot på 8000 kr? NETTOPP! Ikke riktig av læreren å takle situasjonen på den måten, men reaksjonen er jo ikke proporsjonal. Anonymkode: acf87...248 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #12 Skrevet 8. september 2022 Jeg har ikke tålmodighet med frekke unger, derfor jobber jeg ikke med unger. Forventer at andre som ikke har det, heller ikke gjør det. Anonymkode: c75ad...27d
Blåttvann Skrevet 8. september 2022 #13 Skrevet 8. september 2022 Herregud, det hadde holdt med en skriftlig advarsel fra rektor. Til både elev og lærer.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #14 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal bruke fysisk makt i hytt og pine, men hva gjør man om to elever begynner å slåss f.eks.? Hvordan skal man bryte av en slåsskamp hvis man ikke skal gripe inn fysisk? Anonymkode: acf87...248 Hvis jeg hadde vært lærer ville jeg ringt foreldrene og fortalt hva som foregikk, evt. politiet. Ikke pokker om jeg hadde risikert jobben ved å ta i elevene. Så gærne som noen foreldre i dag hadde de ropt om blod hvis en lærer hadde rørt ungen deres. Anonymkode: db3c8...195
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #15 Skrevet 8. september 2022 Husker min far (som nå er pensjonist) fortalte at han som lærer ikke hadde lov å ta på elevene. Flere av elevene hadde også advokat-foreldre, som ofte gikk til sak mot skolen. Det var en ramp av en elev i klassen hans, som stadig yppet på seg medelever. Pappa kunne ikke uten videre føre han ut av klasserommet, enn så mye han hadde lyst. Han måtte snakkes til og motiveres uten makt, ellers gikk foreldrene til sak. Anonymkode: 6575c...c17
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #16 Skrevet 8. september 2022 Først og fremst: jeg er selvfølgelig i mot all bruk av fysisk vold eller makt brukt mot elever! Det bør unngås for enhver pris uansett om man er bekymret for hva foresatte til barnet kommer med i etterkant. Likevel er det noen store utfordringer med denne saken, og siden den kan bli brukt som et eksempel om noe lignende skjer igjen er den et problem for lærere generelt. Jeg bet meg merke i to ting som jeg reagerer på: 1. Det står at læreren er dømt for kroppskrenkelse (for så vidt greit) et sted, og vold et annet. Vold er en svært alvorlig ting å dømmes for. Spesielt siden retten kommer frem til at dette sannsynligvis dreier seg om en hånd på brystet og skulderen til eleven. Det legges da tydeligvis til grunn at dette er vold mot en person. Det er skummelt at slike ord brukes! Dette burde blitt avsluttet på rektors kontor som nevnt over her, og har ikke noe i retten å gjøre. 2. Det hevdes også at å bli kalt "ching chong" for en lærer er en bagatell og ikke noe å bli provosert av. Skal det være slik at lærere skal tillate slikt fra elever? Er det en like liten bagatell om elever kaller andre elever dette, eller en lærer kaller en elev det, eller voksne kaller hverandre det på jobb? Jeg tenker at eleven bør få en konsekvens for det han sa, og at det er viktig å ta tak i det når det skjer. Likevel var lærerens reaksjon nok preget av impuls, noe den selvfølgelig aldri bør være. Jeg hadde gått bort til eleven og sagt at dette var ikke greit å si, og at det kan oppfattes rasistisk. Jeg hadde sagt at dette tar vi en prat om senere (evt. med rektor). Det er viktig at elever får konsekvenser for det de gjør, ellers vil andre elever kanskje se at dette ikke får konsekvenser og man vil ha et større problem. Men her kjenner jeg ikke til eleven og hva som kanskje har skjedd i forkant og hvordan eleven reagerer på tilsnakk osv. Uansett; det er svært lite rettsvern for lærere i dag. Elever og foresatte sitter med svært stor makt. De kan ytre seg til media og si hva de ønsker, mens skole og lærer ikke kan forsvare seg eller si noe i det hele tatt. Om noen foresatte og elever er misfornøyd med noe, er det bare for skolen å slikke dem opp etter ryggen for å unngå at det går lenger enn rektors kontor. Det føles ikke greit! Anonymkode: b3322...dd4 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #17 Skrevet 9. september 2022 Jeg vet om en lærer som ba en elev ta bena ned fra pulten. Eleven gjorde det ikke, så læreren skjøv til slutt bena ned. Da mente eleven at dette hadde gjort fryktelig vondt. Heldigvis trodde ikke foreldrene noe på det, så det ble ikke noe sak ut av det. Jeg tør nesten ikke blande meg hvis elever ikke oppfører seg. Har hørt flere eksempler der lærere har blitt beskyldt for vold eller krenking når de bare har tatt på en elev eller har måtte være veldig streng. Reaksjonene har alltid vært overdrevne og ofte uten at lærer har fått forklare seg. Anonymkode: 19ca4...1eb 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #18 Skrevet 10. september 2022 Problemet nå er paragraf 9.a. Hvis en elev anklager en lærer for å krenket vedkommende, så er det læreren som har bevisbyrden - samt at læreren ikke har innsiktsrett i anklagen. Hvordan skal man klare å bevise at man aldri har krenket et menneske? Hvis man får oppgitt gitte situasjoner, så kan man forklare de fra sitt synspunkt. Men å bevise at jeg som lærer aldri har krenket Mari, det kan jeg jo ikke. Med mindre jeg går med kroppskamera. En kollega av meg ble av en elev truet med 9.a da hun ga eleven stryk-karakter i et fag... man kan jo bli paranoid av mindre. Anonymkode: 81154...070 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå