Gå til innhold

Har dere tips til å håndtere flashbacks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter veldig om dagen. Er alvorlig deprimert, gitt opp av dps skal til kommunen. Jeg har hele livet klart å unngå traumene, men ikke nå lenger. Har klart å holde de i sjakk, studere osv. men det sa stopp. Går inn og ut av flashbacks og panikkanfall hele dagen. Gråter mye, har det vondt. Det verste er etter en voldtekt, har smerter og arrvev etter det, og jeg kjenner fortsatt smaken av han. Hjelp :( jeg klarer ikke være innlagt, så det er uaktuelt. Går ikke på medisiner. Prøver å gjøre ting, men føler det bare utsetter det. Hva bruker du å gjøre?

Anonymkode: add5c...423

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom deg til psykolog og ta medisiner.. Det hjalp meg. 

Anonymkode: 451ef...de3

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kom deg til psykolog og ta medisiner.. Det hjalp meg. 

Anonymkode: 451ef...de3

Jeg kan ikke gå hos psykolog, er for dårlig til å komme meg dit. Har prøvd Zoloft og Bupropion de virket ikke  😕 ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sliter veldig om dagen. Er alvorlig deprimert, gitt opp av dps skal til kommunen. Jeg har hele livet klart å unngå traumene, men ikke nå lenger. Har klart å holde de i sjakk, studere osv. men det sa stopp. Går inn og ut av flashbacks og panikkanfall hele dagen. Gråter mye, har det vondt. Det verste er etter en voldtekt, har smerter og arrvev etter det, og jeg kjenner fortsatt smaken av han. Hjelp :( jeg klarer ikke være innlagt, så det er uaktuelt. Går ikke på medisiner. Prøver å gjøre ting, men føler det bare utsetter det. Hva bruker du å gjøre?

Jeg satte meg til å tenke og å skrive de tankene jeg i starten prøvde å holde unna. 8 år sleit jeg etter voldtekt før det bare ble et fjernt minne

Anonymkode: 770b4...ede

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg satte meg til å tenke og å skrive de tankene jeg i starten prøvde å holde unna. 8 år sleit jeg etter voldtekt før det bare ble et fjernt minne

Det er lurt, tenkte kjøpe en slags journal. Godt å høre det er et fjernt minne ❤️ 

Har dessverre opplevd omsorgssvikt i tillegg, to voldtekter og et overgrep som barn. Noen ganger overlapper føashbacksene, men håper en dag det blir bedre! Ts

• Hjerte 2
Skrevet

Det du skal gjøre, er å slutte å unngå traumene. Du bare løper fra det vonde og dermed blir det aldri mindre jævlig. 

Anonymkode: 9b126...c54

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det du skal gjøre, er å slutte å unngå traumene. Du bare løper fra det vonde og dermed blir det aldri mindre jævlig. 

Jeg må faktisk stå i de, problemet er at jeg har en depresjon som legger et lokk over de. Håper jeg klarer det en dag. Kaster opp av flashbacks nå, er slitsomt :( ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg må faktisk stå i de, problemet er at jeg har en depresjon som legger et lokk over de. Håper jeg klarer det en dag. Kaster opp av flashbacks nå, er slitsomt :( ts

Jeg vet hvor jævlig det er. Har en ny runde nå. Bruker tid på å skrive ned yankeensom kommer. Tvinger meg til å sette ord på flashbacks. Hadde først unnskyldinger for å ikke skrive det ned, men gjorde det likevel. Slik blir det mindre farlig og overveldende etterhvert. ❤️

Skrevet

Jeg har en lapp hvor det står noen ting om meg som person i dag, mine styrker og hvorfor de traumene ikke kommer til å skje igjen, fordi jeg er den jeg er og står med bena støtt på bakken, så noen punkter hvorfor det ikke kommer til å skje igjen.

Det er noe jeg skrev på en god dag, og når traumene og flashback kommer, er den lappen som et lite tre i en tornado, og jeg klorer meg fast alt jeg kan. 

Anonymkode: d4755...ad3

Skrevet

5 sanser er spesielt hjelpsomt. Prøv å finn 5 ting i rommet du kan se, og dette med å ta på gjenstander. Ha gjerne en stein med deg i lommen eller noe annet lite til en hver tid som en eikenøtt eller noe annet du har et posetivt forhold til i nåtiden. Pust er også veldig viktig. Pusteteknikken nedenfor funker godt under påde panik angst og flashbacks.

Screenshot_20220908-195704_Pinterest.thumb.jpg.57bacb2531e056686add1013a94fe63d.jpgScreenshot_20220908-195937_Pinterest.thumb.jpg.59ca935133ea1ddb5e699c09bc9a583b.jpg

*Gjenta for deg selv dagens dato, og stedet du befinner deg "I dag er det den 8/9.året er 2022 og jeg er trygg i mitt eget hjem i Slottsplassen 1 Oslo" f.eks.

Og bruk gjerne "tapping" teknikken under, på beina eller armer for å "vekke kroppen" og sansene, dette brukes ofte på traumekurs.

Screenshot_20220908-200232_Pinterest.thumb.jpg.9ebacd8ea0a7c82e5545be3bb76e86fb.jpg

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er lurt, tenkte kjøpe en slags journal. Godt å høre det er et fjernt minne ❤️ 

Har dessverre opplevd omsorgssvikt i tillegg, to voldtekter og et overgrep som barn. Noen ganger overlapper føashbacksene, men håper en dag det blir bedre! Ts

Har opplevd omsorgssvikt og vold fra foreldre i barndommen. Ble dopet ned av min mor i blant. Opplevd overgrep fra familiens venn i 8 år av barndommen. Moren min tvang meg til å gjennomføre det. Så har jeg opplevd en rimelig grov voldtekt. Deretter et par forholdet fysisk og psykisk vold. Jeg har sett rett i siktet på en pistol og blitt truet med brekkjern. Jeg har blitt knivstukket av en eks. Jeg har bodd i bilen midt på vinteren fordi eks kastet meg ut på natta. Jeg har opplevd grov hevnmelding til barnevernet og vært uten barnet mitt i 1 måned. 

Så jeg har vært igjennom det meste av vonde ting. Det som fungerer er å ta seg tid til å tenke på det i blant. Eller så vil det trenge igjennom når det minst passer seg.

Skrevet

For meg hjelper det å ha rutiner og ha en gjenstand som gir meg trygghet og som tilhører nåtiden i nærheten. 
På mobilen har jeg en bildemappe som inneholder bilder av familie og venner og ting som gjør meg glad. 

Anonymkode: b22a2...21e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...