Gå til innhold

Investere i leilighet for utleie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min eier nedbetalt bolig som vi bor i, jeg eier ingenting. Vi snakket om hva vi burde gjøre økonomisk fremover. Vi ønsker å bli boende i huset, men kjenner behov for å gjøre noe for å sikre oss bedre.

Er det lurt å kjøpe en leilighet for å leie ut? Ikke for å tjene så mye penger på leietaker men for å sette pengene i noe. Eller sette penger i fond?

Anonymkode: c47bc...9e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

jeg eier ingenting

Gjør noe med det først.

Anonymkode: 5c1c5...994

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gjør noe med det først.

Anonymkode: 5c1c5...994

Ja, må det. Men det er litt utfordringen. Huset er nedbetalt. Han synes det er feil om jeg tar opp lån for å kjøpe meg inn, for det er penger han på en måte ikke trenger og så må jeg betale renter til banken. Jeg har litt egenkapital men ikke nok. 

Skrevet

Jeg kjenner flere som har fikset opp i kjeller for utleie, det har fungert veldig bra, har dere mulighet til det? Er jo en grei inntekt det når man er pensjonist. En venninne valgte å gjøre det på denne måten siden hun ikke kommer til å få så mye i pensjon, så sparer de bare pengene som kommer inn på egen konto til henne. 

Ellers så tror jeg at jeg hadde gått for kjøp av leilighet til utleie. Bor dere i en by med mye studenter så vil dere jo aldri mangle leietakere... Og det er en grei sikkerhet for deg.

Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (1 minutt siden):

Jeg kjenner flere som har fikset opp i kjeller for utleie, det har fungert veldig bra, har dere mulighet til det? Er jo en grei inntekt det når man er pensjonist. En venninne valgte å gjøre det på denne måten siden hun ikke kommer til å få så mye i pensjon, så sparer de bare pengene som kommer inn på egen konto til henne. 

Ellers så tror jeg at jeg hadde gått for kjøp av leilighet til utleie. Bor dere i en by med mye studenter så vil dere jo aldri mangle leietakere... Og det er en grei sikkerhet for deg.

Nei, huset har en planløsning som ikke egner seg til det. Pluss at vi egentlig trenger plassen selv.

Merker at jeg ikke kan nok om dette her😅 Mtp. skatt av det man tjener på leie og sånt. Må prøve å lese meg opp. Tror ikke det er noe problem å få leid ut nei, det virker som det er litt lite boliger til leie og stor vekst i kommunen så vil jo komme en del tilflyttere.

Skrevet

Jeg ville heller hatt pengene i et globalt indeksfond. Satt inn i porsjoner over en litt lengre periode.

Anonymkode: 4826b...a87

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville kjøpt utleieleilighet garantert.:) 

Vi har selv gjort det, tjent mye på kort tid

Anonymkode: 91278...d0a

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg vurderer å kjøpe utleieleilighet. Men har lyst til å se om prisene synker litt mer, er all time high her i Kristiansand 😳

Er villig til å ta opp lån og villig til å sette meg inn i all verdens regler hvis det betyr at jeg kan tjene litt penger på sikt 💰 Er ikke interessert i å leie ut for blodpris og tjene mest mulig, men finne et sted som kan betale ned seg selv, om man kan si det slik. 

Dette bør du også absolutt vurdere TS, om det virkelig er sånn at du ikke eier noe som helst.. 

Anonymkode: 2bbad...1be

• Liker 1
Skrevet

Det er jo du som må sikre deg økonomisk her. Du står i kvinnefella, og går forholdet galt vil du slite. 

Du må spare spare og spare. Hjelper deg lite at han har god økonomi om dere går fra hverandre. 

Her eide og eier jeg bolig. For at min mann ikke skal stå på bar bakke ved brudd betaler jeg mest av alt, så han får spart minst 10000 kr mnd. Det er ikke noe positivt for meg heller at han ikke eier noe, for vi har barn sammen. 

Anonymkode: 84c4f...bc2

• Liker 1
Skrevet

Dere bør bli enige om en ordning så han fortsetter å eie huset og leiligheten blir din. Evnt om dere kjøper sammen men du betaler mest , slik at din andel hele tiden øker og at den blir din ved et brudd. Dumt om du skal betale på hans hus uten at du blir eier av noe selv. 

Utleieskatt er 22%. Du må tenke på hvor høye utgifter leiligheten har av kommunale avgifter, husleie, osv + skatt mot hva du kan ta i leie. Og det må bli noe til overs til vedlikehold og uforutsette utgifter. Har du et høyt lån og i tillegg til utgiftene så er det ikke sikkert det går i pluss den første tiden. 

Anonymkode: 4b788...2f6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo du som må sikre deg økonomisk her. Du står i kvinnefella, og går forholdet galt vil du slite. 

Du må spare spare og spare. Hjelper deg lite at han har god økonomi om dere går fra hverandre. 

Her eide og eier jeg bolig. For at min mann ikke skal stå på bar bakke ved brudd betaler jeg mest av alt, så han får spart minst 10000 kr mnd. Det er ikke noe positivt for meg heller at han ikke eier noe, for vi har barn sammen. 

Anonymkode: 84c4f...bc2

Ja, jeg kjenner på at det er usikkert. Man tror jo aldri at det skal gå galt og man tenker at partneren kommer sikkert til å være fornuftig og grei selv hvis det skulle skje, men man vet jo ikke. Det går jo i stor grad ut over barna, ja. Vi har ett barn og han ønsker flere, så det er absolutt noe jeg føler bør på plass før heller enn senere.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere bør bli enige om en ordning så han fortsetter å eie huset og leiligheten blir din. Evnt om dere kjøper sammen men du betaler mest , slik at din andel hele tiden øker og at den blir din ved et brudd. Dumt om du skal betale på hans hus uten at du blir eier av noe selv. 

Utleieskatt er 22%. Du må tenke på hvor høye utgifter leiligheten har av kommunale avgifter, husleie, osv + skatt mot hva du kan ta i leie. Og det må bli noe til overs til vedlikehold og uforutsette utgifter. Har du et høyt lån og i tillegg til utgiftene så er det ikke sikkert det går i pluss den første tiden. 

Anonymkode: 4b788...2f6

Takk for svar. Vi må regne på det, ja. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...