Gå til innhold

Revnet ikke noe med nr 1, kan man forvente det samme med nr 2?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er deres erfaringer? Revnet dere mest med nr 1 eller nr 2?

Anonymkode: a2af9...d63

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svarer ikke på overskriften da jeg ikke har lest noe forskning på det del, men for å svare på spørsmålene i innlegget ditt: 

Sydde et par sting med nr 1, ingen med nr 2. Baby nr 2 var mindre enn første, men det var styrtfødsel. 

Anonymkode: 7db06...4b5

Skrevet

Revnet ikke med nr 1, men ble klippet. Revnet med nr 2, jordmor skyldte på at hun hadde vært litt uheldig når skulderen skulle ut😅

Anonymkode: 9b494...dbb

Skrevet

I følge legen da jeg fødte er rupturer vanligere hos førstegangsfødende enn hos flergangsfødende. Så kan det selvsagt skje at noe er annerledes med nr 2 enn med nr 1 som gjør at du revner likevel (større hode, styrtfødsel, bruk av tang eller vakuum osv), men du har gode sjanser for å slippe unna med nr 2 også. :) 

• Liker 2
Skrevet

Jeg måtte sy ett sting etter førstemann, såpass lite at jordmor mente at det bare var en halv rift og ikke noe å melde fra om. Andremann kom som supermann, med en hånd sammen med hode, så da ble det revning og flere sting. Ifølge jordmor er det ikke vanlig å revne med nr 2 hvis man ikke revner med nr 1.

Anonymkode: 54846...f8b

Skrevet

Har ikke revnet med noen av mine. Ikke et klipp heller

Skrevet

Sydde kun 3 sting med første, revnet ganske mye med nr 2, styrtfødsel. Men gikk seg til og ikke hatt noen plager etterpå

Anonymkode: 239d1...db8

Skrevet

Sjansen er nok noe mindre, men kan nok ikke "forvente" det, nei. 

Akkurat som at det er flere som har lettere fødsel med nummer 2, men det er nok lite lurt å "forvente" det, for mye kan skje. 

Anonymkode: a3560...61f

Skrevet

Fikk 2 små rifter første gang. Jordmor sa jeg ikke kom til å få en eneste rift neste gang, samtidig som hun sydde meg 😂.

spent på om dette stemmer.

Anonymkode: 7b11f...c9e

Skrevet

Ruptur 3A med første, og sydde en god del. Var veldig redd før fødsel nr 2, men det ble styrtfødsel og null sting. Samme med nr 3🙂 Litt rart, syns jeg, fordi jeg trodde arrvev ikke tålte så mye..

Anonymkode: f5bad...383

Skrevet

Hadde styrtfødsel med nr 1 og revnet ikke. Fødte nr 2 på 3,5 time (hun var 4,4 kilo) og ingenting der heller. Nå er jeg spent på nr 3 😄

Anonymkode: adee6...bdd

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ruptur 3A med første, og sydde en god del. Var veldig redd før fødsel nr 2, men det ble styrtfødsel og null sting. Samme med nr 3🙂 Litt rart, syns jeg, fordi jeg trodde arrvev ikke tålte så mye..

Anonymkode: f5bad...383

Jeg har nesten akkurat samme erfaring som deg. 3B med første, styrtfødsel og ingen sting med andre.

Anonymkode: c3537...895

Skrevet

Vil legge til at jeg kjenner til ei med fem barn. De fire første fødslene hadde i verste fall kun pyntesting ellers ingen sting. Med 5. barnet var fødselen en typisk «alt etter boken» fødsel. Jordmødrene var sjokkert når hun fikk en grad 4 ruptur. Dette skjer nok veldig sjeldent, men det kan forekomme.

Anonymkode: c3537...895

Skrevet

30% større barn, ca 30% større risiko.. Kommer ikke frem til noen sikrere kalkyle...

Anonymkode: 2fa82...696

Skrevet

Når det kommer til fødsel kan man vel aldri forvente noen ting. Det fins vel lite som er mer uforutsigbart enn det 😅

Men det kan absolutt skje at man får rift med nr 2, selv om man ikke fikk det med første barnet. Det kommer an på størrelsen til barnet, hvor fort den kommer, om man må gjøre intervensjoner osv. 

Jormor

Anonymkode: 0d18b...e42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...