Gå til innhold

Leier bolig - huseier skal selge og vil vi skal fikse alt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Vi leier en bolig til 20.000 i måneden og har sagt opp. Bodde her kun i 3 måneder før vi sa opp og kjenner at vi betaler for mye i forhold til hva huset er verdt. Uansett, i forhold til oppsigelsen har vi kontrakt på at vi ikke kan flytte herfra før 1.desember - men vi har sagt at vi kan være fleksibel på dato dersom de vil gjøre ting med huset før et salg. 

I går ringte de og sa at det kom megler og takstmann i dag og foto på mandag. Jeg ble veldig paff og spurte om de mente at vi skulle stå for alt på salgssiden. De sa at de håpet at vi kunne være fleksibel og hjelpe til sånn at dette gikk raskest mulig sånn at det ikke skulle være så mye styr. Jeg spurte om de kunne redusere husleien litt siden dette kom til å kreve en del innsats og jobb fra vår side men det måtte de tenke på. I dag kom megler og takstmann, og jeg fikk en hel A4 side av megler med ting som må endres/styles og taes vekk innen mandag. Fikk liste over hvor/hva som skulle vaskes osv. 

Vi er i full jobb begge to med ganske lange dager, og jeg har rett og slett ikke tid eller energi til å selge boligen til noen andre. Ei heller syns jeg det er greit at det er mine ting som står i huset og at det skal inn en boligstylist på mandagen mens jeg er på jobb og gjøre de siste endringene. 

Hva gjør jeg her? Føler meg veldig overkjørt og stresset. Er dette normalt? Jeg føler vi betaler såpass mye at dette bare blir tull...

Anonymkode: c692d...2d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei, 

Vi leier en bolig til 20.000 i måneden og har sagt opp. Bodde her kun i 3 måneder før vi sa opp og kjenner at vi betaler for mye i forhold til hva huset er verdt. Uansett, i forhold til oppsigelsen har vi kontrakt på at vi ikke kan flytte herfra før 1.desember - men vi har sagt at vi kan være fleksibel på dato dersom de vil gjøre ting med huset før et salg. 

I går ringte de og sa at det kom megler og takstmann i dag og foto på mandag. Jeg ble veldig paff og spurte om de mente at vi skulle stå for alt på salgssiden. De sa at de håpet at vi kunne være fleksibel og hjelpe til sånn at dette gikk raskest mulig sånn at det ikke skulle være så mye styr. Jeg spurte om de kunne redusere husleien litt siden dette kom til å kreve en del innsats og jobb fra vår side men det måtte de tenke på. I dag kom megler og takstmann, og jeg fikk en hel A4 side av megler med ting som må endres/styles og taes vekk innen mandag. Fikk liste over hvor/hva som skulle vaskes osv. 

Vi er i full jobb begge to med ganske lange dager, og jeg har rett og slett ikke tid eller energi til å selge boligen til noen andre. Ei heller syns jeg det er greit at det er mine ting som står i huset og at det skal inn en boligstylist på mandagen mens jeg er på jobb og gjøre de siste endringene. 

Hva gjør jeg her? Føler meg veldig overkjørt og stresset. Er dette normalt? Jeg føler vi betaler såpass mye at dette bare blir tull...

Glemte å si at utleier har flyttet til utlandet, så det er derfor de ikke er tilgjengelig selv. 

TS

Skrevet

Huseier har krav på leiligheten når den skal selges. Det står i kontrakten. Her må du bare føye deg. Men å bidra med nor annet enn nøkkel trenger du ikke.

Anonymkode: 95236...c20

• Liker 13
Skrevet

Jeg hadde ikke stylet noe som helst selv, men hadde gått med på å ta en ekstra runde med vaskekosten (altså vanlig hverdagsrengjøring og ikke visningsrengjøring) samt ryddet vekk rot. Hadde også latt utleier få noen inn til å style boligen, og gitt beskjed om at dersom boligen skal rundvaskes får utleier leie inn vaskehjelp. Normalt hverdagsrent og ryddig kan jeg få til, men ikke noe mer enn det. 

Anonymkode: 85f2e...6f2

• Liker 13
Skrevet

Dette må du ikke gå med på, jeg flyttet for ikke så lenge siden og det der er MYE styr. Jeg skulle i hvertfall hatt 5.000 i reduksjon på leia….

Anonymkode: 04a1d...60a

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har for øvrig vært på visning i en bolig med utleiedel, hvor leietakerne nektet både å rydde samt å holde seg ute av boligen under visningen. Hele familien sto faktisk og laget middag og så på TV under visningen, og det ene rommet fikk vi ikke se fordi de ikke tillot adgang der. Det var heller ikke bilder av utleieleiligheter i prospektet, fordi leietakerne ikke hadde sluppet inn fotografen. Boligen ble solgt likevel, den. :P 

Men det stiller seg jo litt annerledes dersom det er en frittstående leilighet.

Anonymkode: 85f2e...6f2

• Hjerte 1
Skrevet

Kansje du må være litt streng å si ifra at dette skrev du ikke under på i kontrakten. Kansje han da skjønner at han må samarbeide med dere for å få solgt boligen til den prisen han ønsker. For dere har muligheten til å enten gjøre det flott og fint til visning og bilder eller rotete og uhyggelig😊

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja, jeg har jo selvfølgelig tenkt å hjelpe så langt det lar seg gjøre. Men det kom veldig bardust på. Jeg fikk all infoen i går og foto er på mandag liksom. Så alle helgeplaner og alt går jo i vasken fordi jeg skal stå å klargjøre en annen sin bolig til salg. Jeg vil jo tenke at en liten reduksjon i leien er på sin plass? 

Det er jo utrolig mye styr med salg av bolig og det ender jo ofte opp i privatvisninger osv. I dag måtte jeg ta fri fra jobben for å være her med megler og takstmann. Det taper jo jeg en hel dagslønn på... så jeg er litt frustrert over hele situasjonen. Men jeg får ikke noe svar fra huseier nå, så jeg får jo inntrykk av at de ikke er helt happy nå da.. 

Blir så oppgitt av hele greien :(

Skrevet

Du plikter ikke til noe annet enn å stille boligen til disposisjon.  

Hadde krevd 1 månedsleie i reduksjon så kunne jeg hjelpt til. Ikke ellers.

Anonymkode: 127ee...498

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, jeg har jo selvfølgelig tenkt å hjelpe så langt det lar seg gjøre. Men det kom veldig bardust på. Jeg fikk all infoen i går og foto er på mandag liksom. Så alle helgeplaner og alt går jo i vasken fordi jeg skal stå å klargjøre en annen sin bolig til salg. Jeg vil jo tenke at en liten reduksjon i leien er på sin plass? 

Det er jo utrolig mye styr med salg av bolig og det ender jo ofte opp i privatvisninger osv. I dag måtte jeg ta fri fra jobben for å være her med megler og takstmann. Det taper jo jeg en hel dagslønn på... så jeg er litt frustrert over hele situasjonen. Men jeg får ikke noe svar fra huseier nå, så jeg får jo inntrykk av at de ikke er helt happy nå da.. 

Ja så huseier mener at hvis han ikke svarer så må du bare gjøre som han har sagt? Dersom du ikke får tak i han relativt snart hadde jeg kontaktet megler og forklart situasjonen. Kanskje megler når inn til han på en annen måte? Det er tross alt i dens interesse at salget går bra, det er jo det samme for deg. 

Anonymkode: 04a1d...60a

• Liker 4
Skrevet

Ikke gjør noe, at han ikke svarer er ikke ditt problem. Ei heller er det ditt problem om han ikke får solgt. 

Anonymkode: aaae1...f1b

• Liker 6
Skrevet

får dere egentlig noe som helst "igjen" for dette opplegget da? 

eller er dette utelukkende for at hus-eieren selvfølgelig ønsker seg messt mulig penger gjennom salg av eiendommen, samtidig som dere skal stå for 100 prosent av ting som burde gjøres? 

Anonymkode: 54979...9b0

• Liker 4
Skrevet

Du gjør ingenting.

Anonymkode: ddc98...8c1

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg har for øvrig vært på visning i en bolig med utleiedel, hvor leietakerne nektet både å rydde samt å holde seg ute av boligen under visningen. Hele familien sto faktisk og laget middag og så på TV under visningen, og det ene rommet fikk vi ikke se fordi de ikke tillot adgang der. Det var heller ikke bilder av utleieleiligheter i prospektet, fordi leietakerne ikke hadde sluppet inn fotografen. Boligen ble solgt likevel, den. :P 

kanskje de er der ennå og lager middag rundt de nye eierne😊

Skrevet

Du trenger gjøre fint lite uten skikkelig forhåndsvarsel. Eier kan ikke forvente tilgang på boligen uten rimelig varsel, ei heller at dere klargjør for salg med fotografering, visninger etc. Og for all del, ikke ta fri fra jobb for å gjøre sånt og pass på at dere blir kompansert for alt ekstra arbeid, tidsbruk og lønnstap om dere må ta fri. 

Anonymkode: ba922...c23

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde letta på vaskekosten  før jeg fikk reduksjon i husleia. De har kun tilgang til bolig, og kan ikke kreve noe som helst annet.

• Liker 2
Skrevet

Du plikter kun å stille leiligheten til disposisjon for visning. Så hadde sakt at selvfølgelig skal de få tilgang på mandag, men noe styling eller rydding utover det vanlige har du ikke tid til.

Anonymkode: 32698...8a8

• Liker 4
Skrevet

At du gidder! Det hadde vært helt uaktuelt for meg å ta fri fra jobb for det. Jeg hadde krevd minst en uke varsel før megler skulle komme og de kunne bare glemme å ta bilde av mine møbler. Hvorfor skal du gjøre hans jobb? Syns han kan fikse dette når du har flytta. 

Anonymkode: ed52a...762

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Herregud da menneske! Ha litt ryggrad, hvorfor i alle dager tar du fri uten lønn for noe sånt? 

Du lar deg totalt overkjøre uten å få noe igjen for det. Lær deg å sette grenser, ellers kommer folk til å overkjøre deg hele livet ditt.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du trenger ikke å gjøre noe annet enn å åpne døra.

Utleier får huset disponibelt fra 1. desember og dere skal da selvsagt vaske ut som en gjør. Utenom det, ikke noe. Om huseier ønsker noe annet, må huseier betale for det på en eller annen måte.

Anonymkode: 325f7...692

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...