Hoppetaujenta Skrevet 8. september 2022 #1 Skrevet 8. september 2022 Dere som har litt peiling på den slags, jeg lurer veldig på om det sitter en modermoteguru et sted og plukker tilfeldig ut med bind fornøyene.....kastes det dartpil på et fargekart, eller hva? Motemesser har jeg hørt om, men...det er irriterende å ikke kunne få tak i en farge når jeg vil ha den, bare fordi noen har bestemt at nå går det fire-fem år til neste gang vi har noe i denne kuløren. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #2 Skrevet 8. september 2022 Hvorfor bryr du deg om det egentlig? Selv har jeg også farger som jeg liker, og jeg finner alle andre farger også. Hvilke farger er det du ikke finner nå? Og i hvilke plagg? Anonymkode: c6d2d...5a1
Hoppetaujenta Skrevet 8. september 2022 Forfatter #3 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor bryr du deg om det egentlig? Selv har jeg også farger som jeg liker, og jeg finner alle andre farger også. Hvilke farger er det du ikke finner nå? Og i hvilke plagg? Anonymkode: c6d2d...5a1 Det var da en merkelig reaksjon. Dette er et forum, her tenker man på og bryr seg om så mangt og så skriver man det for å kanskje ha en løslig samtale om det med andre på forumet som er positivt innstilt til temaet. Må ikke være så irritabel, AB. 2 3
Blingblingtahei Skrevet 9. september 2022 #4 Skrevet 9. september 2022 Personlig føler jeg at farger går mye på årstid? Mye varme jordfarger på høst, også mørkere farger på vinteren før det går mot lysere farger mot våren og ofte knæsj på sommeren.. Men hvem som bestemmer at akkurat denne sommeren skal alt være rosa, eller gult, grønt da og da vet jeg ikke annet enn at de ser til moteshow og catwalken 🧐 2
Hoppetaujenta Skrevet 9. september 2022 Forfatter #5 Skrevet 9. september 2022 Jo, det har jeg tenkt også, men noen må jo starte det et sted. Hvem er den som gjør det? Finnes det en sjefsmoteguru som alle ser til og gjør som i verden? Jeg er ikke kjent med den verdenen og spør her hvor motemenneskene antagelig vanker. Det gikk mange år uten at jeg hadde funnet f.eks. dongeryskjorter, men så eksploderte det og dongeryklær av alle slag var å få kjøpt over alt. Noe setter det i gang og jeg finner ikke ut hvor, hva, hvem eller hvorfor. Jeg bare lurer.
Perelandra Skrevet 9. september 2022 #6 Skrevet 9. september 2022 Godt spørsmål! Det samme gjelder generelt for moter og trender. Jeg skulle ønske det var lettere å få tak på visse typer plagg, stiler eller farger hele tida og ikke bare når det er inn og moderne. Ideelt sett for meg skulle det være større forskjell mellom de ulike butikkene og kjedene slik at hver butikk har sin egen stil og særpreg. Er selv glad i visse farger som i perioderer er inn og lett å få tak på, og til andre tider er helt ut og nesten umulig å skaffe. Det gjelder for eksempel lilla. Etter flere års fravær er det endelig kommet lilla plagg i butikkene igjen. 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #7 Skrevet 9. september 2022 Hoppetaujenta skrev (23 timer siden): Dere som har litt peiling på den slags, jeg lurer veldig på om det sitter en modermoteguru et sted og plukker tilfeldig ut med bind fornøyene.....kastes det dartpil på et fargekart, eller hva? Motemesser har jeg hørt om, men...det er irriterende å ikke kunne få tak i en farge når jeg vil ha den, bare fordi noen har bestemt at nå går det fire-fem år til neste gang vi har noe i denne kuløren. https://www.elle.no/mote-arets-farge-2022/ Anonymkode: 204af...29c 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #8 Skrevet 9. september 2022 Hoppetaujenta skrev (47 minutter siden): Jo, det har jeg tenkt også, men noen må jo starte det et sted. Hvem er den som gjør det? Finnes det en sjefsmoteguru som alle ser til og gjør som i verden? Jeg er ikke kjent med den verdenen og spør her hvor motemenneskene antagelig vanker. Det gikk mange år uten at jeg hadde funnet f.eks. dongeryskjorter, men så eksploderte det og dongeryklær av alle slag var å få kjøpt over alt. Noe setter det i gang og jeg finner ikke ut hvor, hva, hvem eller hvorfor. Jeg bare lurer. Du kan også se The Devil Wears Prada? 🤭 Anonymkode: 204af...29c 1
Hoppetaujenta Skrevet 9. september 2022 Forfatter #9 Skrevet 9. september 2022 Den er sett. En forferdelig verden jeg ikke hadde likt meg i...
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 9. september 2022 #10 Skrevet 9. september 2022 Kanskje designerne har teams-møte og velger hver sin farge som alle bruker ved sesongens motevisning 🤭 Nei, jeg aner ikke. Det er litt pussig at mange designere har de samme fargene og stilene på sine motevisning.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #11 Skrevet 9. september 2022 Det å kjenne sin tid på pulsen og forstå hva folk vil ha, er en viktig del av det å være en vellykket designer. Chanel forsto at tiden var kommet for enklere kvinneklær, fordi kvinnene hadde kjent på friheten da de måtte ut i arbeidslivet under 1. verdenskrig. Dior forsto at kvinnene etter 2. verdenskrig ønsket seg en følelse av luksus og velvære igjen. Og derfor ble de store. Noen ganger handler det om hva som rører seg i tiden, andre ganger har en stil utspilt sin rolle, og da kommer det en motreaksjon. Med farger tror jeg det ofte er snakk om motreaksjoner, som at en periode er nøytrale jordfarger det som gjelder, men etter en stund blir det riktig å satse på neon, fordi folk er lei av jordfarger og trenger noe nytt. Og det har jo alltid vært sånn, selv om utviklingen gikk saktere før. Fra barokkens dysterhet og mørke farger, til rokokkoens livsglede og klare pasteller, til empirens revolusjonsånd og duse farger med hovedvekt på hvitt. Og de som skaper klærne har hele tiden hatt stålkontroll på hva folk vil ha. Og med det menes folk flest, for det vil alltid finnes dem som ikke liker gjeldende mote. Jeg for min del gleder meg vilt og hemningsløst til vi ikke ser mer av oversized, og håper det kommer en motreaksjon med elegante plagg som passer kroppen. Men siden denne moten kommer fra viktige strømninger i samfunnet, så innser jeg at det kan ta fryktelig lang tid før det skjer. Anonymkode: 66427...797 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå