AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #1 Skrevet 8. september 2022 Hei! Jeg har bestemt meg for å bygge opp en garderobe med klassiske kvalitetsplagg. Vil ha klær av gode materialer som ikke nupper eller blir stygge, men som holder seg i årevis. Hvilke butikker og merker anbefaler du? Har du noen plagg som har holdt seg i årevis, fra hvor evnt? Bor rett utenfor Oslo, så tenker å ta turen inn snart. Noen som har anbefalinger til steder jeg burde kikke i Oslo evnt? Anonymkode: 42982...e90
Carrot Skrevet 8. september 2022 #2 Skrevet 8. september 2022 Tror du må se på hva klærner er laget av heller enn bestemte butikker å gå i.. Kvalitet kan du finne overalt, ikke bare hos de dyre merkene liksom. Du kan starte med å se på vaskelappen / merkelappen for eksempel, Akryl, polyester og nylon er materialer som har lett for å bli «elektrisk» og som fort kan lukte svette. Polyester og nylon er stoffer som er veldig sterke, mens akryl og viskose er stoffer som tåler mindre. En blanding mellom naturfiber og syntetiske stoffer har ofte kan den ulempen at de nupper mye, mens rene produkter som regel nupper mindre.. Se på knappene for eksempel, sitter de fast eller er de løst festet så du må gå over og feste dem selv? Kjenn på stoffet, kjennes det bra mot fingrene? Uryddige sømmer er "no go" for eksempel.. Sitat Syntetiske fibrer: Samlebetegnelse for fibrer som fremstilles syntetisk med råolje som viktigste råstoff. De mest kjente er polyamid, polyester, akryl og polypropylen. Kunstfiber: Betegnelse for syntetiske fibrer (fremstilt av olje) og bearbeidede fibrer av cellulose. Acetat: Kunstfiber som fremstilles ved acetylering av cellulose. Som råstoff brukes bomullsavfall eller sulfittcellulose. Polyester: Syntetiske fibrer, dvs. fibrer fremstilt av olje. Polyester angripes ikke av bakterier og sopp, og råtner derfor ikke. Akryl: Syntetisk fiber. Ved fremstillingen tilsettes det opp til 15 prosent andre kjemikalier for å forbedre fibrenes egenskaper. Polyamid: Generisk betegnelse for syntetiske tekstilfibrer, dvs. fibrer fremstilt av olje. Naturfibrer: Betegnelse for tekstilfibrer som forekommer i fiberform i naturen. Eksempler på dette er ull, lin, hamp og bomull. Ull: Betegnelse brukt om fibrer fra sauer og også om hår fra andre dyr som brukes til tekstilproduksjon, f.eks. angora- og kasjmirgeit, kamel, vikunja og alpakka. Silke: Dyrket silke fremstilles fra kokongen til en liten sommerfugl som lever på morbærblad. Villsilke fremstilles av andre arter som lever på eikeblad. Silkefiberene regnes blant de mest eksklusive tekstilfibrene. Lin: Vanlig lin er en 60–100 cm høy, ettårig plante med ugrenet stengel, smale blad og blå blomster. Linfibrer har en høyere strekkstyrke enn bomull. Styrken øker 20–25 % når fibrene blir våte. 5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #3 Skrevet 9. september 2022 Carrot skrev (23 timer siden): Tror du må se på hva klærner er laget av heller enn bestemte butikker å gå i.. Kvalitet kan du finne overalt, ikke bare hos de dyre merkene liksom. Du kan starte med å se på vaskelappen / merkelappen for eksempel, Akryl, polyester og nylon er materialer som har lett for å bli «elektrisk» og som fort kan lukte svette. Polyester og nylon er stoffer som er veldig sterke, mens akryl og viskose er stoffer som tåler mindre. En blanding mellom naturfiber og syntetiske stoffer har ofte kan den ulempen at de nupper mye, mens rene produkter som regel nupper mindre.. Se på knappene for eksempel, sitter de fast eller er de løst festet så du må gå over og feste dem selv? Kjenn på stoffet, kjennes det bra mot fingrene? Uryddige sømmer er "no go" for eksempel.. Tusen takk, jeg har satt meg godt inn i hvilke stoffer jeg burde lete etter/styre unna allerede Men man skulle vel tro at noen butikker fører mer av gode kvaliteter enn andre? Så hvis noen har noen konkrete anbefalinger til hvor dere handler kvalitetsklær, så gjerne tips meg 🥰 Anonymkode: 42982...e90 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #5 Skrevet 9. september 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Tusen takk, jeg har satt meg godt inn i hvilke stoffer jeg burde lete etter/styre unna allerede Men man skulle vel tro at noen butikker fører mer av gode kvaliteter enn andre? Så hvis noen har noen konkrete anbefalinger til hvor dere handler kvalitetsklær, så gjerne tips meg 🥰 Anonymkode: 42982...e90 Zalando, Boozt, Høyer, Ferner, Adidas, Nike, Levis store Anonymkode: 9fda7...1d5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #6 Skrevet 9. september 2022 And other stories har mye fint og i bomull og ull 😊 Anonymkode: 1397f...250
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #7 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Zalando, Boozt, Høyer, Ferner, Adidas, Nike, Levis store Anonymkode: 9fda7...1d5 Adidas (originals) er de mest nuppete og stygge klærne jeg eier, etter 1 vask. Helt villt hvor stygge de blir i forhold til prisen. Anonymkode: e47e7...cf7 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #8 Skrevet 10. september 2022 17 hours ago, AnonymBruker said: Adidas (originals) er de mest nuppete og stygge klærne jeg eier, etter 1 vask. Helt villt hvor stygge de blir i forhold til prisen. Anonymkode: e47e7...cf7 Har ikke den erfaringen med klær derfra, holder seg veldig lenge fine synes jeg. Følger du vaskeanvisningen? Anonymkode: 9fda7...1d5 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #9 Skrevet 10. september 2022 Folk nevner ofte polyester om no-go, men jeg har gode erfaringer med polyester. Det tåler som regel tøff behandling og varer og varer. Det er mange dyre merker som har polyester i plaggene sine, så hvis du vil unngå polyester må du se på merkelappen i stedet for merket. Anonymkode: a0c20...aec 5
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #10 Skrevet 10. september 2022 Når det gjelder polyester og svette, så blir det ikke lukt før med engang, for svettelukt kommer aldri med engang du svetter, da må du har brukt plagget lenge og/eller bruker det før det har blitt vasket. Opplever ikke mye svette når jeg har polyesterplagg. Anonymkode: a0c20...aec 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #11 Skrevet 10. september 2022 &Other Stories og Cos har ofte plagg i gode materialer uten å koste skjorta. Jeg finner også en del fint i premiumkolleksjonen til H&M. Av de litt dyrere merkene kan jeg varmt anbefale Ella&il. Kjempefine tidløse plagg i gode materialer. Jeg har flere kjoler derfra som stadig holder seg like pene. I tillegg kan jeg også anbefale Samsøe Samsøe og Fillipa K. Disse merkene har egne butikker. Anonymkode: 22d6f...f05 3
Gjest Keikolina Skrevet 10. september 2022 #12 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Adidas (originals) er de mest nuppete og stygge klærne jeg eier, etter 1 vask. Helt villt hvor stygge de blir i forhold til prisen. Anonymkode: e47e7...cf7 Ja, enig. Adidas er kjempedårlig kvalitet. Har ikke opplevd det samme med puma og kappa klær feks.
Ullvott Skrevet 10. september 2022 #13 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når det gjelder polyester og svette, så blir det ikke lukt før med engang, for svettelukt kommer aldri med engang du svetter, da må du har brukt plagget lenge og/eller bruker det før det har blitt vasket. Opplever ikke mye svette når jeg har polyesterplagg. Anonymkode: a0c20...aec Trikset er å bruke treningstøyet bare én gang før vask, og å vaske klærne med en gang de er blitt brukt. Da kan de holde i årevis uten å lukte. Glemmer du deg en eneste gang kan du være uheldig, og lukta har satt seg. Men til TS: jeg er enig med Carrot i at det ikke nødvendigvis handler om merker eller butikker. Materialer er vanskelig på mange måter. To polyesterstoff kan oppføre seg helt forskjellig, avhengig av hvordan de er vevd/strikket, hvor tykke de er osv osv. Noen nupper, andre ikke. Bomull, ull, lin og silke er gode naturmaterialer, men naturfiber er ikke fullt så slitesterkt som kunstfiber. Jeg er i førtiårene og har en blanding av eldre og nyere plagg. Det finnes plagg fra HM som ble kjøpt for 25 år siden, og som fremdeles kan brukes pga at de verken har nupper eller har blitt utvasket eller vridde. Dette er imidlertid unntaket. For å være bittelitt konkret har jeg best erfaring med klær som er i mellomsjiktet prismessig. Bomullsklær fra Jean Paul har holdt seg bra i årevis. Samme med Sand, som ofte er noe dyrere. Dranella er også et merke jeg har hatt god erfaring med, men det er en stund siden jeg har sett noe fra det merket. 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #14 Skrevet 10. september 2022 Filippa k holder i en evighet. Anonymkode: 2d5cd...3c0
Diamant20 Skrevet 10. september 2022 #15 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): &Other Stories og Cos har ofte plagg i gode materialer uten å koste skjorta. Jeg finner også en del fint i premiumkolleksjonen til H&M. Av de litt dyrere merkene kan jeg varmt anbefale Ella&il. Kjempefine tidløse plagg i gode materialer. Jeg har flere kjoler derfra som stadig holder seg like pene. I tillegg kan jeg også anbefale Samsøe Samsøe og Fillipa K. Disse merkene har egne butikker. Anonymkode: 22d6f...f05 Enig! I disse merkene også😄
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #16 Skrevet 11. september 2022 Hvis du ikke er veldig ung, hadde jeg begynt med å sjekke ut Companys. De har flere forskjellige merker, og en del kvalitetsklær. Men også noe av dårlige kvalitet. I tillegg er Tiger bra, og Filippa. (Samsøe, Marlene Birger og Day har jeg dårlig erfaring med, men jeg kan ha vært uheldig.) Anonymkode: c327b...743
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #17 Skrevet 11. september 2022 Gå innom Byporten: Fineting, Day, Høyer og Companies. Gå innom Eger (kjøpesenter med mye fint), Steen&Strøm og Paleet. På alle de stedene finner dj garantert nesten bare fine ting. Anonymkode: e5413...59b 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #18 Skrevet 11. september 2022 On 9/9/2022 at 4:16 PM, AnonymBruker said: Zalando, Boozt, Høyer, Ferner, Adidas, Nike, Levis store Anonymkode: 9fda7...1d5 Zalando har alt da. Så vanskelig å vite hva som er kvalitet Anonymkode: 245fb...245
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #19 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (På 8.9.2022 den 12.46): Hei! Jeg har bestemt meg for å bygge opp en garderobe med klassiske kvalitetsplagg. Vil ha klær av gode materialer som ikke nupper eller blir stygge, men som holder seg i årevis. Hvilke butikker og merker anbefaler du? Har du noen plagg som har holdt seg i årevis, fra hvor evnt? Bor rett utenfor Oslo, så tenker å ta turen inn snart. Noen som har anbefalinger til steder jeg burde kikke i Oslo evnt? Anonymkode: 42982...e90 Blir du ikke lei klærne etter å ha hatt de i årevis da? Anonymkode: 6cfb5...490
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #20 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Blir du ikke lei klærne etter å ha hatt de i årevis da? Anonymkode: 6cfb5...490 Jeg er ikke TS, men jeg har en slik garderobe. Har ikke veldig mye klær, men det meste matcher, og de varer i mange sesonger. Det er en befrielse å slippe å kjøpe nytt hele tiden. Det holder å kjøpe noen få plagg i året, og siden nesten alt matcher, slipper man å stå i ørsken klokken 06 og lete i skapet. Frihet! I tillegg er det bra for miljøet. Og det er deilig å gå i en varm genser i merinoull eller kasjmir, ikke svette i akryl eller polyester. Man slipper å irritere seg over klær som nupper eller blir ødelagt i vask. Anonymkode: c327b...743 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå