AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #1 Skrevet 8. september 2022 De gruppebehandlingene for borderline hvis man starter i dem får man gå på dps Over lengre tid da? Fordi hvis jeg ikke begynner i gruppe så er vanlig her på dps er kun utredning og så 10 timer med behandling og så er det å klare seg selv eller over i kommunen om man er syk nok til kommunen. Anonymkode: bcd3b...a21
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #2 Skrevet 8. september 2022 Er ikke det en vurdering de tar på hver enkelt? Det høres rart ut om de bare kaster folk ut etter 10 timer uansett hvordan vedkommende er. Anonymkode: 2c03c...3b9
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #3 Skrevet 8. september 2022 Etter utredningen så vil du vel få en anbefaling fra behandleren om hvilken behandling som vil være best for akkurat deg? Hør på rådet du får da og ta det du tror vil gi deg mest mulig symptomlindring. Anonymkode: ec178...17a
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #4 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): De gruppebehandlingene for borderline hvis man starter i dem får man gå på dps Over lengre tid da? Fordi hvis jeg ikke begynner i gruppe så er vanlig her på dps er kun utredning og så 10 timer med behandling og så er det å klare seg selv eller over i kommunen om man er syk nok til kommunen. Anonymkode: bcd3b...a21 Det er ingen som kan svare på dette ut i fra hva du skriver. 1. Hvor gammel er du? 2. Hvor mange år har du gått til behandling? 3. Er det noe progresjon i behandlingen? 4. Oppfattes du som motivert for behandling, eller går du inn for å sabotere behandlingen? 5. Hva er ditt forhold til alkohol/narkotika m.m 6. ++++ Som du kan se, hvis du har vært til behandling i en årrekke og ikke gjort noen fremgang, du oppfattes som lite motivert, du saboterer behandling med å ikke møte opp (ofte nok), du misbruker rus, hvis du ikke aktiviserer deg selv +++ så er det ingen nytteverdi at du skal få tilgang til gruppeterapi.. Det er gjerne disse menneskene på Kvinneguiden som går ut og klager over at helsevesenetet, spesielt psykisk helse er så dårlig i Norge.. Så har du den gruppen som avstår fra rus, som har godt oppmøte på behandlingene sine, som viser progresjon, som gjør egeninnsats med å være i aktivtetet m.m - de vil få flere tilbud enn den andre gruppen. Av helt naturlige årsaker, de har et potensiale til å bli friske. Det har ikke den andre gruppen. Anonymkode: 38874...fdb
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #5 Skrevet 8. september 2022 Det er ingen DPS som har en "bare 10 timer per pasient" opplegg. I pakkeforløpet så er det et fastsatt evalueringspunkt etter 10-12 timer. Og da blir du evaluert og vurdert og de konkluderer med at du ikke skal få videre behandling av forskjellige årsaker. Ingen får oppstart med et klippekort på 10 timer, er ikke slik det fungerer. Gruppebehandling endrer ikke på det og de har helt annet opplegg med evaluering, du kan bli avsluttet på gruppe for tidlig av flere årsaker. Kjenner flere som har sluttet og blitt kastet ut før opplegget var over. Jeg gikk i 3 år lang kombinert tilbud gruppe og individuell som var den lengste så langt. Har også gått i to grupper til hvor den ene var på 2 timer i uken i 1 år, den andre var 3 dager i uken i 12 uker med et type "kurs" i forveien. Har alltid hatt individualterapi på siden som er uavhengig av gruppebehandling. Første og siste nevnte var grupper for pasienter med emosjonell ustabil pf eller lignende problematikk. Ang første nevnte gruppe. Kort forklart. Det er et team med 4 psykologer som jobber sammen, det er 2 forskjellige grupper med x antall pasienter i hver gruppe. Det er to behandlere per gruppe. Gruppe 1: Psykolog A og B var gruppebehandler i min gruppe. De var individualterapeuten til gruppe 2. Gruppe 2: Psykolog C og D var gruppebehandlere i den gruppen. De var individualterapeuten til mine medpasienter i gruppe 1. Håper det er godt nok forklart. (det er større team, med flere grupper men korter det ned til to for at det skal gi mening) Jeg var den eneste som fikk beholde min individualterapeut og det har jeg alltid gjort, fordi jeg har gått til min i mange år og jeg har store relasjonsproblemer og det å gå til en ny er ikke bare bare. m.m. Alle de andre i gruppen min kom inn på DPS for dette spesifikke opplegget og fikk ny individualterapeut på grunn av det (C eller D, alle i gruppa hadde en av de to) og de hadde ikke individualterapi med en annen terapeut ved siden av slik som jeg hadde. Alle ble også så klart avsluttet etter de 3 årene, som avtalt fordi disse psykologene er en del av dette opplegget. To av dem godtok ikke dette, fordi de er typiske "avslag-pasienter". De har fått avslag på avslag og kom inn på nåde. Vet hun ene søkte om å få bli enten med psykolog C eller ny psykolog med en helt ny søknad og henvendelse, men fikk avslag. De to kom inn i behandlingen kun for å få en fot inn på DPS. Gruppe er ikke et ekspresskort inn på DPS. Om du tror det, så har du ingenting i gruppe å gjøre. For å være rett frem; Gi faen i å sabotere andres behandling og gjør folk en tjeneste og hold deg unna. Disse to ødela mye for oss andre, for alt de fokuserte på var individualterapien og innleggelse (som de ikke fikk) og de tok opp mye tid og plass med drama, sutring og krangling rundt eget DPS-opphold eller mangel på det. + mye mer, men alt handlet om at de ikke var der på riktig grunnlag og det ødela mye for hele gruppen og hun ene ble kastet ut på grunn av det. De tok liten til ingen del av selve terapiløpet. Vi jobbet jo med spesifikke ting relatert til vår diagnose og problematikk, mens de to ble ingenting annet enn en konstant avsporing. Jeg sier ikke du er en av dem, men det finnes mange av dem så derfor presiserer jeg det. Det er ikke anklagende eller noe fra min side. Jeg gar møtt flere, men de to var de verste jeg har møtt hittil. Det er ingen selvfølge at du vil få plass på DPS etter at gruppeopplegget er over, ikke i det hele tatt. Er ingenting som heter at er du inn, så kan de ikke kaste deg ut. Gruppebehandling er god behandling, så lenge du legger ned arbeidet og er motivert for det. Det at din fokus er på om du får bli på DPS på grunn av gruppe, viser at du kanskje har hodet ditt på en helt feil plass. Uti fra det du har skrevet, forstår godt det er mye mer bak enn det lille du har skrevet, sånn at det er nevnt. Du skal gå i gruppe for din egen del, men en gruppe består av flere og du skal jobbe sammen med andre. Er du ikke i stand til å forstå det og gjøre det, så har du ingenting i gruppe gjøre. Jeg anbefaler gruppeterapi på det sterkeste, spesielt om du har eupf, for du kan lære ufattelig mye om deg selv ved å lære av andre. Du ser deg selv litt fra utsiden og på en helt annen måte enn i individualterapi som du kan lære veldig mye av. Anonymkode: 4ddb4...d8b
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #6 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ingen DPS som har en "bare 10 timer per pasient" opplegg. I pakkeforløpet så er det et fastsatt evalueringspunkt etter 10-12 timer. Og da blir du evaluert og vurdert og de konkluderer med at du ikke skal få videre behandling av forskjellige årsaker. Ingen får oppstart med et klippekort på 10 timer, er ikke slik det fungerer. Gruppebehandling endrer ikke på det og de har helt annet opplegg med evaluering, du kan bli avsluttet på gruppe for tidlig av flere årsaker. Kjenner flere som har sluttet og blitt kastet ut før opplegget var over. Jeg gikk i 3 år lang kombinert tilbud gruppe og individuell som var den lengste så langt. Har også gått i to grupper til hvor den ene var på 2 timer i uken i 1 år, den andre var 3 dager i uken i 12 uker med et type "kurs" i forveien. Har alltid hatt individualterapi på siden som er uavhengig av gruppebehandling. Første og siste nevnte var grupper for pasienter med emosjonell ustabil pf eller lignende problematikk. Ang første nevnte gruppe. Kort forklart. Det er et team med 4 psykologer som jobber sammen, det er 2 forskjellige grupper med x antall pasienter i hver gruppe. Det er to behandlere per gruppe. Gruppe 1: Psykolog A og B var gruppebehandler i min gruppe. De var individualterapeuten til gruppe 2. Gruppe 2: Psykolog C og D var gruppebehandlere i den gruppen. De var individualterapeuten til mine medpasienter i gruppe 1. Håper det er godt nok forklart. (det er større team, med flere grupper men korter det ned til to for at det skal gi mening) Jeg var den eneste som fikk beholde min individualterapeut og det har jeg alltid gjort, fordi jeg har gått til min i mange år og jeg har store relasjonsproblemer og det å gå til en ny er ikke bare bare. m.m. Alle de andre i gruppen min kom inn på DPS for dette spesifikke opplegget og fikk ny individualterapeut på grunn av det (C eller D, alle i gruppa hadde en av de to) og de hadde ikke individualterapi med en annen terapeut ved siden av slik som jeg hadde. Alle ble også så klart avsluttet etter de 3 årene, som avtalt fordi disse psykologene er en del av dette opplegget. To av dem godtok ikke dette, fordi de er typiske "avslag-pasienter". De har fått avslag på avslag og kom inn på nåde. Vet hun ene søkte om å få bli enten med psykolog C eller ny psykolog med en helt ny søknad og henvendelse, men fikk avslag. De to kom inn i behandlingen kun for å få en fot inn på DPS. Gruppe er ikke et ekspresskort inn på DPS. Om du tror det, så har du ingenting i gruppe å gjøre. For å være rett frem; Gi faen i å sabotere andres behandling og gjør folk en tjeneste og hold deg unna. Disse to ødela mye for oss andre, for alt de fokuserte på var individualterapien og innleggelse (som de ikke fikk) og de tok opp mye tid og plass med drama, sutring og krangling rundt eget DPS-opphold eller mangel på det. + mye mer, men alt handlet om at de ikke var der på riktig grunnlag og det ødela mye for hele gruppen og hun ene ble kastet ut på grunn av det. De tok liten til ingen del av selve terapiløpet. Vi jobbet jo med spesifikke ting relatert til vår diagnose og problematikk, mens de to ble ingenting annet enn en konstant avsporing. Jeg sier ikke du er en av dem, men det finnes mange av dem så derfor presiserer jeg det. Det er ikke anklagende eller noe fra min side. Jeg gar møtt flere, men de to var de verste jeg har møtt hittil. Det er ingen selvfølge at du vil få plass på DPS etter at gruppeopplegget er over, ikke i det hele tatt. Er ingenting som heter at er du inn, så kan de ikke kaste deg ut. Gruppebehandling er god behandling, så lenge du legger ned arbeidet og er motivert for det. Det at din fokus er på om du får bli på DPS på grunn av gruppe, viser at du kanskje har hodet ditt på en helt feil plass. Uti fra det du har skrevet, forstår godt det er mye mer bak enn det lille du har skrevet, sånn at det er nevnt. Du skal gå i gruppe for din egen del, men en gruppe består av flere og du skal jobbe sammen med andre. Er du ikke i stand til å forstå det og gjøre det, så har du ingenting i gruppe gjøre. Jeg anbefaler gruppeterapi på det sterkeste, spesielt om du har eupf, for du kan lære ufattelig mye om deg selv ved å lære av andre. Du ser deg selv litt fra utsiden og på en helt annen måte enn i individualterapi som du kan lære veldig mye av. Anonymkode: 4ddb4...d8b Er du kvitt borderline nå etter at du har gått 3 år i 2 forskjellige gruppehandlinger? Jeg hadde ikke orket å gått så lenge om man ikke ble ok funksjonsfrisk. Med funksjonsfrisk så mener jeg så frisk at man er i jobb eller studie. Og er det ikke veldig slitsomt å gå så ofte spesielt om man har lavt funksjonsnivå fra før av? Anonymkode: bcd3b...a21
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #7 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Er du kvitt borderline nå etter at du har gått 3 år i 2 forskjellige gruppehandlinger? Jeg hadde ikke orket å gått så lenge om man ikke ble ok funksjonsfrisk. Med funksjonsfrisk så mener jeg så frisk at man er i jobb eller studie. Og er det ikke veldig slitsomt å gå så ofte spesielt om man har lavt funksjonsnivå fra før av? Anonymkode: bcd3b...a21 Eupf er ikke enkelt å bli frisk av og jeg er fortsatt veldig psykisk syk. Men jeg er ikke utagerende i det hele tatt og mye mindre ustabil enn før og har fått god utbytte av de årene med gruppeterapi. Spørs litt hva du legger i lavt funksjonsnivå. De i gruppe er på forskjellige steder når det kommer til "funksjonsnivå". Noen har familie og barn, andre ung og enslig, går skole, er sykmeldt eller ble sykmeldt, på AAP eller uføretrygd. Så funksjonsnivå psykisk og sosialt er varierende og individuelt. De aller fleste opplevde bedring, meg inkludert, men langt i fra frisk. Når det kommer til selvskadingsproblematikk og selvmord, så vil det bli vurdert om du får gå eller ikke. For det er ganske strengt og du må være såpass i kontroll at det ikke er for problematisk for de rundt. Det er noe som vurderes individuelt og ikke noe du kan sitte å bestemme selv, det er opp til psykologene å vurdere. Du må være i stand til å ha stabilt oppmøte. Er du ikke i stand til det, så får du ikke tilbud om å gå dit. Mye kan skje på 3 år og du må ikke fullføre alle tre årene selv om at det er det du får tilbud om. 3 år er lang tid, slik jeg har forstått det så er 2 år normen for denne typen gruppe, men 2 år er lenge også. Anonymkode: 4ddb4...d8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå