Gå til innhold

Kan jeg forvente å få sykepenger fra Nav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg venter fortsatt på sykepenger fra Nav for halve juli. Arbeidsgiver hadde ikke sendt inntektsmelding, men den ble sendt for 3 uker siden. Jeg har lest om folk som ikke får sykepenger av Nav. Nav kan avslå søknad. Desverre så var min sykemelding psykisk betinget pga en stor livskrise som jeg var igjennom. Betyr det at Nav i slike situasjoner kan avslå å gi sykepenger? Jeg er redd for avslag, og jeg trenger jo sårt pengene for å få budsjettet til å gå opp. 

Noen som har fått avslag? 

Anonymkode: 1dff1...0ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ekstremt sjeldent at NAV avslår sykepngesøknaden🤗

Anonymkode: bc9e2...2b8

Skrevet

Og for å legge til - det st du har fått en for stor psykisk belastning i livet en periode, gir ikke større sjanse for å få avslag enn et brukket ben.

Dersom du etter et dialogmøte med nav ikke er villig til å samarbeide for å komme tilbake i jobb, kunne det kanskje stilt seg noe annerledes.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er ekstremt sjeldent at NAV avslår sykepngesøknaden🤗

Får håpe det :) . Dersom de skulle avslå, har man klagerett eller noe? 

Jeg regner med at det tar sin tid fordi jeg leser at det kan ta 4 uker etter at inntektsmelding er sendt inn. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Og for å legge til - det st du har fått en for stor psykisk belastning i livet en periode, gir ikke større sjanse for å få avslag enn et brukket ben.

Dersom du etter et dialogmøte med nav ikke er villig til å samarbeide for å komme tilbake i jobb, kunne det kanskje stilt seg noe annerledes.

Jeg hadde en stor psykisk belastning. Årsaken var livstruende akutt sykdom hos en av mine nærmeste. Det gikk bra tilslutt, men håper på å få sykepenger for perioden. Og at det er fullt mulig. 

Skrevet

Ja, du har klagerett. Tipper du ikke har fått svar pga. saksbehandlingstid. Antar din arbeidsgiver ikke har bestridt sykmeldingen? Da tar det ofte lengre tid. Det er også noen z-diagnoser som ikke godkjennes, men antar du kanskje har fått p- diagnose?

Anonymkode: 7c273...146

• Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, du har klagerett. Tipper du ikke har fått svar pga. saksbehandlingstid. Antar din arbeidsgiver ikke har bestridt sykmeldingen? Da tar det ofte lengre tid. Det er også noen z-diagnoser som ikke godkjennes, men antar du kanskje har fått p- diagnose?

Anonymkode: 7c273...146

Jeg klarte ikke å lese sykemelding som legen skrev. Men leste at det sto skrevet psykisk betinget. Arbeidsgiver betalte ut sykepenger for første 16 dagene, så de har nok ikke bestridt sykemeldingen. 

Må være saksbehandlingstiden. 

Dersom dette ikke godkjennes så vil jeg klage, men jeg håper at dette går i orden. Får satse på det. Det tar tid så jeg har måtte låne pengene for å få økonomien til å gå opp. Men får jeg ikke pengene så blir det sånn, men jeg får håpe og satse på det. 

Skrevet

Det er visst minst 4 ukers saksbehandlingstid etter at all nødvendig dokumentasjon er mottatt av Nav.

Anonymkode: 03401...e76

Skrevet

Forutsatt at legen har brukt en diagnosekode som gir rett til sykepenger, får du det. 

Anonymkode: 3fb13...474

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...