AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #1 Skrevet 8. september 2022 Jeg er en 36 år gammel kvinne med to barn, disse bor hos far. Dette ble vi enige om, fordi far har bedre økonomi, bor nærmere skolen og - helt ærlig - jeg var aldri en særlig flink mamma. Så kommer det frem at eldste datteren (6) vår har ADHD, og jeg kjenner meg igjen på alle punkter, så jeg ba om utredning selv. For 10-15 år siden (lenge før jeg ble mor og mens jeg gikk på skole) prøvde jeg flere forskjellige rusmidler, uten at det ble noen vaner av det eller påvirket meg i hverdagen. Deretter flyttet jeg vekk fra studiestedet for jobb, og tenkte ikke mer over saken. Jeg har aldri vært hard på flaska, heller, og drikker max 2-3 ganger i året, er liksom ikke interessert i rus som konsept, om dere skjønner? Hjernen min er så kaotisk fra før, jeg vil ikke påføre mer kaos. Grunnen til at jeg ikke fungerte som mor hadde, som dere skjønner, ingenting med rus å gjøre. Det dreide seg mer om at jeg ikke klarte å holde tidsfrister, at jeg ikke maktet å holde det ryddig/holde orden på viktige ting, ikke klarte å holde på jobber i mer enn et halvt år før sykmelding, glemte plutselig å lage middag, forsov meg, osv. Da jeg og eksen skilte lag var det opprinnelig meningen at han skulle ha barna annenhver uke, men det ble klart veldig fort at jeg rett og slett ikke klarte alt sammen alene. Det var jeg som ba ham om å ta over, noe han gledelig gjorde. Nå er de hos meg annenhver helg, da har jeg tid til å hente meg inn og planlegge noe koselig hver gang. ...Men. I forbindelse med ADHD-utredning vet jeg jo at de vil spørre om rus. I alt av papirer de har på meg fra før (ang. fødselsdepresjon og depresjon etter pappas død, samt sykmeldinger) spurte de også om rus (!) og da svarte jeg nei. Det var liksom litt lettere å si nei da, siden PPD og dødsfall ikke har særlig overlapp med narkotika. Men folk med ADHD selvmedisinerer jo ofte... Hvordan bør jeg svare på et spørsmål om rus? Det er jo over ti år siden jeg gjorde noe annet enn å drikke vin, og jeg har aldri hatt et problem. Dessuten har jeg en del tatoveringer og arr etter piercinger, samt arr etter selvskading i ungdomsåra. Jeg føler jeg ser litt ut som "en som ruser seg". Jeg vil ikke at det jeg gjorde - for moro - for årevis siden skal affektere mine helger med barna eller hvorvidt jeg får medisiner for ADHD. Hva tenker dere? Hvordan bør jeg gå fram? Anonymkode: 9afe7...ea3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #2 Skrevet 8. september 2022 Jeg er en ganske åpen person ift helsevesenet og tenker at å sette diagnose bør vurderes ut fra helhetsbilde, så jeg har ikke noe problemer med å si alt som det er. Hadde jeg hatt din historikk hadde jeg sagt det du har skrevet her. Det var godt skrevet og kanskje du skal bare printe ut det og ta det med? Og så snakke om det og utdype osv hvis det er nødvendig? Anonymkode: 6b69d...db6 6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #3 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er en ganske åpen person ift helsevesenet og tenker at å sette diagnose bør vurderes ut fra helhetsbilde, så jeg har ikke noe problemer med å si alt som det er. Hadde jeg hatt din historikk hadde jeg sagt det du har skrevet her. Det var godt skrevet og kanskje du skal bare printe ut det og ta det med? Og så snakke om det og utdype osv hvis det er nødvendig? Anonymkode: 6b69d...db6 Haha, tør nok ikke printe ut noe, men ja, kan si noe lignende det jeg har sagt her. Jeg vurderer også bare å si noe i retning av "jeg har aldri hatt et rusproblem, og jeg drikker nesten ikke, men jeg har da vært ung", eller noe i den duren. Og kanskje foreslå at jeg kan stille opp på urintest? Eller blir det teit? Anonymkode: 9afe7...ea3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #4 Skrevet 8. september 2022 Si det som det er. Det er ikke uvanlig at folk med adhd selvmedisinerer med rusmidler, især før en blir diagnostisert. Dette er kjent, og noe de har vært borti før. Sier heller noe om hvor mye du har strevd opp gjennom årene. Ikke uvanlig at en må jobbe med avrusning av ny-diagnostiserte med adhd. Er nok mer behov for slike ting de forsøker å kartlegge. Den vanligste medisinen som demper adhd-symptomer er tross alt amfetamin. Anonymkode: 0aa04...ec7 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #5 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Si det som det er. Det er ikke uvanlig at folk med adhd selvmedisinerer med rusmidler, især før en blir diagnostisert. Dette er kjent, og noe de har vært borti før. Sier heller noe om hvor mye du har strevd opp gjennom årene. Ikke uvanlig at en må jobbe med avrusning av ny-diagnostiserte med adhd. Er nok mer behov for slike ting de forsøker å kartlegge. Den vanligste medisinen som demper adhd-symptomer er tross alt amfetamin. Anonymkode: 0aa04...ec7 Ikke sant, jeg er klar over alt dette... Jeg kjenner jeg (med tanke på barna, spesielt) har en svær uro over at de skal sette meg på rutinemessig "avrusning"/urinprøveregiment bare fordi jeg nevnte studietiden min, og at selv om de ikke vil finne noe i min urin, står det i alle journaler og lignende, som da alle behandlere og sykehus vil få lese i ettertid og tenke at "jaja, da var hun sikkert narkoman" eller noe sånt. Kanskje jeg er litt for paranoid? Har lest og hørt skrekkhistorier. Må vel slutte med dét, kanskje. Anonymkode: 9afe7...ea3 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #6 Skrevet 8. september 2022 Jeg sa ikke sannheten, ville ikke at det skulle være skrevet noe sted angåande narkotikabruk, var aldri avhengig, prøvde det kanskje 30 ganger til sammen mange år før jeg var på utreding. Anonymkode: 9baf2...e8f 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #7 Skrevet 8. september 2022 Samme med tatoveringer og selvskading forresten. Ikke uvanlig at folk med udiagnostisert adhd bruker det som middel til å få sluppet ut litt av det indre trykket og dempe uro. Begge deler setter i gang et rush med stoffer i kroppen. Min nære slektning med adhd er tatovert fra topp til tå nesten, og har vært inne til avrusing, du høres ut som ham for meg og de som utreder og behandler kjenner nok også igjen dette mønsteret, om du forteller dem ting som de er Anonymkode: 0aa04...ec7
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #8 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Samme med tatoveringer og selvskading forresten. Ikke uvanlig at folk med udiagnostisert adhd bruker det som middel til å få sluppet ut litt av det indre trykket og dempe uro. Begge deler setter i gang et rush med stoffer i kroppen. Min nære slektning med adhd er tatovert fra topp til tå nesten, og har vært inne til avrusing, du høres ut som ham for meg og de som utreder og behandler kjenner nok også igjen dette mønsteret, om du forteller dem ting som de er Anonymkode: 0aa04...ec7 ...Høres jeg ut som din slektning som har vært inne til avrusning? Nei, nå blir jeg vettskremt 😮 Er ikke tatovert fra topp til tå, da. Men ser kanskje litt... kriminell ut. Uff. Nå må jeg slutte å tenke på dette, tenker meg i hjel. Som vanlig. Anonymkode: 9afe7...ea3 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #9 Skrevet 8. september 2022 Jeg har røykt rev i ungdommen og prøvd kokain. Er til utredning nå og er 33 år. Er overhode ikke bekymret for dette. Anonymkode: 9949d...a99
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #10 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har røykt rev i ungdommen og prøvd kokain. Er til utredning nå og er 33 år. Er overhode ikke bekymret for dette. Anonymkode: 9949d...a99 Du nevnte det og de brydde seg ikke? Anonymkode: 9afe7...ea3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #11 Skrevet 8. september 2022 Jeg har en fortid med misbruk av amfetamin og diverse andre rusmidler i mange år. Fortalte psykiateren om dette i forbindelse med adhd-utredningen min men har da aldri blitt straffet for det på noen måte.. fikk utskrevet medisiner og klarer hverdagen mye bedre nå. Anonymkode: 42fdc...8a7
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #12 Skrevet 8. september 2022 Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men hvis du klarer å få det til å høres ut som om det var enda lenger siden, før studietida liksom? Og at du ikke har forsøkt så mye forskjellig som du har, bare at du har forsøkt et par stoffer et par ganger hver, før du bestemte deg for at den typen rus ikke er noe for deg. Det er ikke bra å ha sånt i journalen din. Anonymkode: fe6de...670
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #13 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men hvis du klarer å få det til å høres ut som om det var enda lenger siden, før studietida liksom? Og at du ikke har forsøkt så mye forskjellig som du har, bare at du har forsøkt et par stoffer et par ganger hver, før du bestemte deg for at den typen rus ikke er noe for deg. Det er ikke bra å ha sånt i journalen din. Anonymkode: fe6de...670 Jeg kan jo si som sant er (på en litt vridd måte) at jeg faktisk ble skremt at hvordan andre ruset seg og derfor ikke var særlig tiltrukket av kulturen rundt det, og at jeg lovet meg selv å aldri la meg selv havne i en situasjon der jeg følte jeg "trengte" rus. Jeg har - dønn ærlig - vært på masse fester der jeg har vært den eneste edru/nyktre personen, fordi jeg har tenkt at "disse folka trenger at minst én person her følger med". Litt sånne ting. Anonymkode: 9afe7...ea3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #14 Skrevet 8. september 2022 Jeg prøvde rus når jeg var altfor ung og når jeg var i ADHD utredning var jeg åpen om det,men de la ikke særlig vekt på det siden jeg ikke har langvarig misbruker og satt meg på medisiner Anonymkode: 8a975...92b
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #15 Skrevet 8. september 2022 Aldri si noe om rus om det ikke er et problem du trenger hjelp med. Ærlighet varer ikke lengst når det kommer til det. Plutselig kan det være vanskelig å få smertestillende om to år selv om du aldri har rørt det før. Sånn straffer seg dessverre Anonymkode: 86f93...10d 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #16 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Aldri si noe om rus om det ikke er et problem du trenger hjelp med. Ærlighet varer ikke lengst når det kommer til det. Plutselig kan det være vanskelig å få smertestillende om to år selv om du aldri har rørt det før. Sånn straffer seg dessverre Anonymkode: 86f93...10d Æsj, jeg hater å lyve. Men liksom, når de ser tatoveringer og arr, vil de ikke da tenke at jeg lyver? Forresten, én gang for lenge siden sa jeg til en psykolog at jeg hadde (mange år før dét igjen) prøvd kokain og MDMA, men at det ikke var noe jeg dreiv med og at det var lenge siden. Hun skrev det ingen steder. Men dette var i forbindelse med sykmelding og angst, da. Jeg tror jeg må gå meg en tur, jeg. Stresser altfor mye med dette. Anonymkode: 9afe7...ea3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #17 Skrevet 8. september 2022 Når vi fikk ADHD-diagnose på sønnen vår gir mange år siden så ble det med medisiner et tema. Da fikk vi vite at noen med ubehandlet ADHD selvmedisinerte seg med amfetamin, så det er ikke så uvanlig det du beskriver. Jeg ville ha fortalt det den det kan hjelpe deg på veien til å få de til å forstå hvordan du har hatt det. De har taushetsplikt Anonymkode: 7b456...474
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #18 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når vi fikk ADHD-diagnose på sønnen vår gir mange år siden så ble det med medisiner et tema. Da fikk vi vite at noen med ubehandlet ADHD selvmedisinerte seg med amfetamin, så det er ikke så uvanlig det du beskriver. Jeg ville ha fortalt det den det kan hjelpe deg på veien til å få de til å forstå hvordan du har hatt det. De har taushetsplikt Anonymkode: 7b456...474 Jammen, jeg har jo ikke selvmedisinert, og jeg har ikke tatt noe særlig amfetamin. Det handler ikke om "hvordan jeg har hatt det", det handler om at jeg prøvde det noen ganger for mange år siden, bare på fest og bare for gøy, og det har ikke affektert meg ellers. Ettersom det ikke har affektert meg og livet mitt, lurer jeg på hvorfor jeg skal dele det - spesielt hvis det kan ha noen som helst negativ konsekvens å dele det. Å ta amfetamin på fest i blant i løpet av en periode på fem år der jeg prøvde forskjellige ting, er ikke selvmedisinering. Selvmedisinering begynner når man må ha noe for å ha det gøy, for deretter å begynne å ta det i hverdagen for å fungere. Jeg har aldri gjort sånt. Taushetsplikten i Norge er ikke så stødig som du kanskje tror. Jeg vet om flere (som i helt andre settinger) har opplevd grove tillitsbrudd hos helsevesenet. Anonymkode: 9afe7...ea3 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #19 Skrevet 8. september 2022 I ditt tilfelle ville jeg latt vær å si det. Anonymkode: 13f00...6ee
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #20 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Aldri si noe om rus om det ikke er et problem du trenger hjelp med. Ærlighet varer ikke lengst når det kommer til det. Plutselig kan det være vanskelig å få smertestillende om to år selv om du aldri har rørt det før. Sånn straffer seg dessverre Anonymkode: 86f93...10d Kan du bare slutte å skremme folk fra å være ærlig? Jeg testet ut rus i mine yngre dager og vært fullt åpen om dette. Jeg får utskrevet medisiner for ADHD, sterke smertestillende for leddsmerter,sovemedisin for kroniske søvn problemer og beroligende preparater og for angst. Vi som behandler meg klarer å se på at selv om man testet rusmidler som ung så betyr ikke det at man ikke skal få medisiner for sykdommer senere i livet. Og ja jeg har vært borti ganske mange leger og behandlere og samtlige skriver ut. Og nei jeg har ikke noen misbruk problematikk med disse medikamentene og tar det bare når jeg strengt tatt må Anonymkode: 8a975...92b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå