AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #1 Skrevet 8. september 2022 Hvordan var veien for dere? Ble dere satt i ulike tiltak mens dere sto på AAP, ble dere ferdig med alle årene på AAP før dere søkte, var det dere eller saksbehandleren deres som bestemte at nok var nok? Er på mitt 3. år på AAP og det begynner i det minste for min del å bli ganske tydelig at jeg ikke kommer til å bli frisk eller i stand til å arbeide, i hvert fall ikke på mange år. Men det er vel en grense for hvor lenge man kan motta AAP og jeg trodde man skulle gjennom masse arbeidsutprøving osv for å få avklart arbeidsevnen? Anonymkode: d0507...a37
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #2 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan var veien for dere? Ble dere satt i ulike tiltak mens dere sto på AAP, ble dere ferdig med alle årene på AAP før dere søkte, var det dere eller saksbehandleren deres som bestemte at nok var nok? Er på mitt 3. år på AAP og det begynner i det minste for min del å bli ganske tydelig at jeg ikke kommer til å bli frisk eller i stand til å arbeide, i hvert fall ikke på mange år. Men det er vel en grense for hvor lenge man kan motta AAP og jeg trodde man skulle gjennom masse arbeidsutprøving osv for å få avklart arbeidsevnen? Anonymkode: d0507...a37 All hensiktsmessig behandling og yrkesrettede tiltak skal ha vært prøvd før man får uføretrygd. Kommer an på saksbehandler hvor mye hen mener at du skal igjennom. Legen har også mye å si. Kommer også an på hva det er som gjør at du ikke kan jobbe. Er det noen jobber du kunne hatt som ikke kolliderer med de plagene du har? Anonymkode: 2d085...0bc
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #3 Skrevet 8. september 2022 Det er saksbehandler som må åpne opp for at du skal søke. Hva du selv mener spiller egentlig liten rolle. Anonymkode: 896ee...7ea 1
Bålkaffe Skrevet 8. september 2022 #4 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan var veien for dere? Ble dere satt i ulike tiltak mens dere sto på AAP, ble dere ferdig med alle årene på AAP før dere søkte, var det dere eller saksbehandleren deres som bestemte at nok var nok? Er på mitt 3. år på AAP og det begynner i det minste for min del å bli ganske tydelig at jeg ikke kommer til å bli frisk eller i stand til å arbeide, i hvert fall ikke på mange år. Men det er vel en grense for hvor lenge man kan motta AAP og jeg trodde man skulle gjennom masse arbeidsutprøving osv for å få avklart arbeidsevnen? Anonymkode: d0507...a37 Ble satt i fire ulike tiltak over mange, mange år. Overskred grensene for AAP to eller tre ganger. I samråd med saksbehandler etter tiltak fire som viste det samme som alle andre tiltak bestemte vi oss for at det var nok. Man skal gjennom arbeidsutprøving og avklaringer av arbeidsevne når man er på AAP, ja, det er det som er greia med denne ytelsen: Å finne ut av hvor stor arbeidsevne/ytelse man har igjen, om man eventuelt kan finne en jobb eller om man må over på uføretrygd.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #5 Skrevet 8. september 2022 Sto på AAP i bare noen mnder før kontaktpersonen på NAV kalte meg inn og ba meg søke ufør (måtte igjennom det programmet "friskmedNAV" eller hva det het i 8 uker..på min egen arbeidsplass ..men 50% av spørsmålene var ikke relevant for meg . Har kronisk gradvis forverrende nevrologisk sykdom. søkte om 60% fikk innvilget 3 under etter Anonymkode: b9ca6...75a
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #6 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sto på AAP i bare noen mnder før kontaktpersonen på NAV kalte meg inn og ba meg søke ufør (måtte igjennom det programmet "friskmedNAV" eller hva det het i 8 uker..på min egen arbeidsplass ..men 50% av spørsmålene var ikke relevant for meg . Har kronisk gradvis forverrende nevrologisk sykdom. søkte om 60% fikk innvilget 3 under etter Anonymkode: b9ca6...75a 3 MNDER etter Anonymkode: b9ca6...75a
mo1234 Skrevet 8. september 2022 #7 Skrevet 8. september 2022 Arbeidstrening over 4 år, legeerklæring og spesialisterklæring. Du kan søke etter 1 år på AAP, men det kommer an på om veileder åpner opp for å søke.
Maestro Skrevet 8. september 2022 #8 Skrevet 8. september 2022 Jeg er på 4 året, men venter på svar på uføretrygd. Har prøvd arbeid, enten har jeg blitt dårlig på jobb eller på vei hjem. Er sykt sårbar for alt, er vanskelig og delta aktivt i en hverdag men det går fint når jeg tar dagene som de kommer. Mye symptomer av psykose, av uvirkelighetsfølelse og sånn, uten og være psykotisk som jeg var da jeg ble syk. Har og ADHD, så får lett overtenning. Og blir jeg stressa eller gira, så gir det psykose symptomer - på meg selv. Så ingen legger merke til det🤷🏼🫣
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #9 Skrevet 8. september 2022 Jeg ble syk før reformen, så fikk forlenget AAP flere ganger. Ble syk i 2010, søkte ufør i 2018, innvilget i 2019.. Var gjennom enormt mange tiltak og utredninger i disse årene. Arbeidsutprøving var en av de, men det måtte avbrytes da jeg var for syk. Jeg var såpass syk at hvile var en del av planen min mange måneder av gangen, så var nok derfor hele forløpet tok så lang tid. Tror det er kortere forløp nå enn før reformen, så er ikke helt relevant. Anonymkode: 25d4a...8a4
Gjest Ghostface Skrevet 8. september 2022 #10 Skrevet 8. september 2022 Jeg ble ikke ferdig på AAP, fordi nav tvang meg til å bli ufør selv om jeg ikke ville. Skjønner jo det når det ble mye fravær på slutten pga sviktende helse, men kunne ikke fordra tanken på å bli ufør.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #11 Skrevet 8. september 2022 Jeg gikk på AAP i 3 år (fikk 6 mnd ekstra pga covid). Grunnen til at det gikk så lang tid var fordi jeg ikke fikk plass i tiltak før sent pga covid-19. Når jeg endelig fikk plass hos en tiltaksbedrift var de ikke rett for meg, og jeg kastet bort litt tid der før jeg fikk bedre oppfølging hos en annen. Der fikk jeg prøve flere yrker og arbeidsprosenter, og avtalen var at vi prøver til vi finner en prosent jeg kan stå i. Vi så fort at jeg ikke klarte å stå i noe og jeg ble anbefalt å prøve både 10% og 5% før vi avsluttet slik at NAV hadde mer enn nok dokumentasjon for sikkerhets skyld. Jeg jobber fortsatt med å hente meg inn igjen fra de tiltakene. NAV og denne tiltaksbedriften kommuniserte bra og vi ble enige om at sluttrapport + en siste spesialisterklæring var alt så skulle det åpnes for å søke. Slik gikk det og jeg fikk innvilget uføretrygd. Anonymkode: 52ca8...df5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #12 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det er saksbehandler som må åpne opp for at du skal søke. Hva du selv mener spiller egentlig liten rolle. Anonymkode: 896ee...7ea Ikke riktig, men en stor fordel. Sivilombudsmannen sier at NAV har ikke rett til å hindre en bruker i å søke om uføretrygd, men sjansen er stor for at man får avslag hvis ikke alt er prøvd. Her har NAV igjen praktisert regelverket feil. Anonymkode: 2d085...0bc 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #13 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er saksbehandler som må åpne opp for at du skal søke. Hva du selv mener spiller egentlig liten rolle. Anonymkode: 896ee...7ea Du som alle andre blander saksbehandler og veileder. Veileder er den du har kontakt med og åpner for at du kan søke, saksbehandler behandler søknader. Anonymkode: 52ca8...df5
Maestro Skrevet 9. september 2022 #14 Skrevet 9. september 2022 Vært på aap i 4 år, venter på svar på søknaden min. Gikk mye tid på en plass jeg trivdes, og har masse erfaring med yrket. Men, så kommer det perioder der det er veldig hektisk, og jeg er super sårbar for påkjenninger og stress. Og er stressa i hodet og kropp fra før 😳 Så var der i 1.5 år, før jeg valgte selv og gi meg. Så har jeg vært i ei kantine, men, det var under pandemien, og min daværende kontaktperson i A2G, brøt jo lover og regler. Trivdes kjempegodt der, men ble dårlig på tampen av timene mine, Selvom jeg var der 3 timer. Og gikk lenge uten noe pga pandemien. Og at jeg var for syk i starten av aap, til noen ting som helst. Jeg får endel symptomer på den diagnosen jeg ble syk med, uten og være syk av den diagnosen lenger. Teit forklart. Men blir hjernen min gira, stresset eller mye inntrykk, så slår det ut på en stressende og ubehagelige måter. Og sliter mye med spenningsmigrene. Har adhd, så en naturlig brems for meg, er nesten ikke eksisterende. Jeg har vært veldig utbrent, tok meg 4 år for og fungere normalt - hjemme og rolige aktiviteter som og ta en kaffe med en venn. Så er siste året jeg har kommet meg, og siste mnd jeg klarer mer og mestrer mer. Var arbeidsnarkoman før, elsker og jobbe. Men, hjernen min godtar ikke det nå. Er fritidskontakt, men det er to timer som er mer sosialt enn direkte jobb. Så det passer meg pr nå perfekt, elsker den jobben 😊❤️ Bli eventuelt trygda før jeg tipper over 30 år er dumt, men håper jeg kan komme meg i litt mer arbeid med tiden, men får pr nå ikke "lov" av behandleren min.
PITTY Skrevet 9. september 2022 #15 Skrevet 9. september 2022 (endret) Hvis vi er livs avhengig av penger derfra for å leve er det nok ikke så lurt å bli altfor gammal. Det sugerøret der blir brukt opp sakte men sikkert.. Vi vil sitte i akkurat samme situasjon som de andre som ikke har et slikt sikkerhetsnett. Samtidig vil det nok sitte en regjering som utelukkende fokuserer på å si på mest troverdig vis at vi har det mye bedre her i Norge enn i de fleste andre land. Endret 9. september 2022 av PITTY
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #16 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hvordan var veien for dere? Ble dere satt i ulike tiltak mens dere sto på AAP, ble dere ferdig med alle årene på AAP før dere søkte, var det dere eller saksbehandleren deres som bestemte at nok var nok? Er på mitt 3. år på AAP og det begynner i det minste for min del å bli ganske tydelig at jeg ikke kommer til å bli frisk eller i stand til å arbeide, i hvert fall ikke på mange år. Men det er vel en grense for hvor lenge man kan motta AAP og jeg trodde man skulle gjennom masse arbeidsutprøving osv for å få avklart arbeidsevnen? Anonymkode: d0507...a37 Vikitg led tett kontakt led saksbehandler og få status fortløpende. Hvis det ennå, etter 3 år er usikkerhet om hvor veien går videre er det på tide med ett oppklarende møte med NAV. Anonymkode: 59f9c...454
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå