Gå til innhold

Far nekter å betale for medisinske nødvendigheter til barnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Trenger råd.. 

barnet mitt trenger medisin som han får på resept fra sykehus men som en må gå på i 3 mnd før den går over på blå resept. Hvorfor vet jeg ikke. 
pengene kan søkes om å få refundert etter man har fått dette på blå resept. 
De neste 3 mnd vil dette bli en utgift på 15.000kr. 

Når jeg spør far (vi er skilt for mange år siden) om å dele disse utgiftene sier han blankt nei. 

Er det virkelig slik at han bare kan si nei?
Normalt spør jeg han aldri om noe fordi han er veldig vanskelig å samarbeide med generelt, men akkurat dette plager meg.. 

Hva hadde du gjort? 

Anonymkode: 10db4...761

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan er omsorgen fordelt, betaler han bidrag? 

Anonymkode: 0e7f1...88c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og blir det ikke dekt av frikort etter noen tusen?

• Liker 3
Skrevet

Du vil få tilbakebetalt de 15.000? Da hadde jeg bare betalt det selv

Anonymkode: d1cd8...286

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han har barnet annen hver helg fra- sønd. Aldri ferie eller dager utenom. 

Han betaler redusert bidrag da han betaler til flere bidragsmottakere. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og blir det ikke dekt av frikort etter noen tusen?

Dette vet jeg ikke, men det er mye mulig

Skrevet

Du vil få tilbakebetalt de 15.000? Da hadde jeg bare betalt det selv

Ja, jeg kommer selvfølgelig til å gjøre det. 
spørsmålet er bare om han kan bare si nei, og da blir det slik. 

Skrevet

Ja, det er samværsforeldres priviligie det. Bare noter ned til en senere anledning.

Anonymkode: b3b50...45f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, han kan si nei. 

Anonymkode: 46860...41c

Skrevet

Du er så heldig og har barnet nesten fulltid, så klager du på at han ikke vil legge ut for medisiner som dere uansett vil få pengene tilbake for? Jøsses

Anonymkode: dbddb...e97

• Liker 2
Skrevet

Generelt sett kan man søke om ekstra bidrag til særlige utgifter fra den andre forelderen. Da kan ikke denne nødvendigvis sette seg på bakbeina og si nei.

https://www.nav.no/bidrag-utgifter

I dette tilfellet vil jeg tenke du uansett får refundert utgiftene / få frikort, så jeg tenker det ordner seg av seg selv, uten den vrange vriompeisen.

Anonymkode: b81b6...1a6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du er så heldig og har barnet nesten fulltid, så klager du på at han ikke vil legge ut for medisiner som dere uansett vil få pengene tilbake for? Jøsses

Signere denne!!!! 

Anonymkode: c9562...fa5

• Liker 1
Gjest Kerrs Pink
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hei, 

Trenger råd.. 

barnet mitt trenger medisin som han får på resept fra sykehus men som en må gå på i 3 mnd før den går over på blå resept. Hvorfor vet jeg ikke. 

Når jeg spør far (vi er skilt for mange år siden) om å dele disse utgiftene sier han blankt nei. 

Normalt spør jeg han aldri om noe fordi han er veldig vanskelig å samarbeide med generelt, men akkurat dette plager meg.. 

Hva hadde du gjort? 

Hei ts, du må finne ut hvorfor sykehuset vil sette barnet ditt på så dyre medisiner uten at du får blå resept med én gang.

Jeg hadde heller ikke villet betale så mye for medisin uten å vite hvorfor! Du må jo kunne gi faren en begrunnelse, for er han mistenksom type eller bare dust, så tror han nok at du bare juger for å få penger.

Helsehjelp til barn er og skal være gratis. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hei, 

Trenger råd.. 

Hva hadde du gjort? 

Her må noen ha misforstått noe?

For det er ikke slik blåresept-ordningen fungerer.

Kravet en må oppfylle for å komme inn under blåreseptordningen er bl.a kronisk sykdom med varighet lengre enn 3 mnd.

Men det betyr ikke at en må betale full pris i 3 mnd først.

Det som kan skje, er at en skal bruke et legemiddel som ikke er forhåndsgodkjent. (Forhåndsgodkjente medisiner får en direkte på blå resept med en gang.) Da må en søke Helfo om godkjenning.

I perioden det tar Helfo å behandle søknaden kan en måtte legge ut for full pris, om en påbegynner behandlingen før vedtaket.

https://www.helsebiblioteket.no/pediatriveiledere?key=258787&menuitemkeylev1=5962&menuitemkeylev2=5977

Ville tatt en prat med fastlegen din og fått oppklart dette.

Anonymkode: 36e8d...e4f

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Det var fryktelig dyre medisiner. 

Prøv å finn ut av hvorfor du ikke får blå resept med en gang. Frikort får man bare for behandlinger hos lege/psykolog osv og medisiner på blå resept, så det var voldsomt mye du må ut med fram til blåresepten er klar.

Datteren min fikk ikke ADHD-medisiner på blå resept første gangen hun heller av en eller annen grunn, husker ikke hvorfor, men det var bare for første gangen vi hentet. Etter det ble det på blå resept og har vært det siden. 

Anonymkode: 50ea1...8af

Skrevet
Sitat

Hvis legemidlet/medisinen ikke kan forskrives direkte på blå resept, kan legen din søke om at du får dekket dette. Dette kalles individuell stønad.

Fra 1. mai 2021 må legen din søke elektronisk via egen tjenesteportal for helseaktører. Hensikten med dette er at du skal få raskere svar på søknaden.

Dersom legen mener at du skal ha medisin på individuell stønad, søker legen Helfo – på vegne av deg – om dekning av utgiftene.

Dersom du trenger medisin før Helfo har behandlet søknaden, må du legge ut for medisinen mens du venter på vedtaket fra Helfo.

Husk å ta vare på spesifiserte kvitteringer (som inneholder produktnavn, pris, kjøpsdato og navn på lege). Kvitteringene må sendes til Helfo innen 6 måneder fra hver enkelt kjøpsdato.

Medisiner som sykehusene dekker (h-resept):
Sykehusene har ansvaret for å finansiere enkelte legemidler som brukes utenfor sykehuset. Dette har sammenheng med sykehusenes behandlingsansvar.

Hvit resept/bidragsordningen: 
Du kan i noen tilfeller få delvis dekning av utgifter til hvit resept gjennom den såkallede bidragsordningen. 

Blå resept, hvit resept og bidragsordningen - helsenorge.no

Jeg ville tatt en sjell med fastlegen TS om det er noe hjelp å få siden far tydelgivis ikke er samarbeidsvillig. 

Anonymkode: 44ed0...25e

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Men du ber egentlig om et lån på 7500? Du får tilbakebetalt fra helfo rett på konto, mens han må stole på at du betaler han tilbake. 

Med et dårlig samarbeid så skjønner jeg han litt 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest rabrabara
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bidrag dekker ikke 15000 i medisiner. 

Skrevet

kan ikke du selv betale for dem? noen må jo kjøpe dem å di må jo ordnes får det er forsent

det er dyrt å ha unger men det skal ikke gå utover dem når dere ikke kan snakke sammen om hvem som skal betale for hva

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Heldig? De fleste ønsker seg vel en forelder til barnet som er mer deltagende enn annenhver helg, gitt at det er en god omsorgsperson. Og en og dele store utgifter med. 

Anonymkode: 50870...80f

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...