AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #1 Skrevet 8. september 2022 Hva ville du sett på og hatt det om du skulle kjøpt hus og har barn? Alt fra det tekniske, til planløsning, nærmiljø osv. Anonymkode: 28357...180
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #2 Skrevet 8. september 2022 Da jeg så på hus (skal flytte i leilighet nå) synes jeg det var fint å ha soverommene i samme etasje, så man ikke ligger og sover i en annen etasje enn barn/a i hvert fall. Greit om det finnes to stuer, til når barn/a blir større så de kan ha et sted for seg selv og henge med venner. Innsyn var viktig for meg, orket ikke å bli glodd på når jeg satt ute og solte meg - går an å se naboen så vidt over hekken, men helst ikke ved en vei eller lignende. Ellers at "kassen" er i orden - drenering, tak, vinduer osv., alt som koster mye penger. Bad, kjøkken og innvendig kan man liksom ta litt etter hvert. Og at det ikke er klin inntil en vei, at det er mulig å lære barn/a å sykle uten å være livredd for trafikk, for eksempel. Lekeplass i umiddelbar nærhet er greit (om man har barn som er små nok til det). At det er barnehager og skole ikke alt for langt unna (selv om det ikke alltid er enkelt om man bor på landet). At det er barnefamilier i nærheten er fint. Anonymkode: b9903...c7a 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #3 Skrevet 8. september 2022 Les tilstandsrapporten nøye. Men det gjør vel forhåpentligvis de fleste. Ellers så ser vi etter et nabolag med grei fartsgrense og som er godt nok opplyst om vinteren. Kanskje en lekeplass i nærheten. Barnevennlig med andre ord. Også kan man jo ofte sjekke nabolaget, hva slags aldersgrupper som bor i området. Mange andre barnefamilier er jo et pluss. Huset bør være i grei stand, ventilasjonsanlegg er jo en fordel mtp inneklima. Sjekk om det er målt radon i huset. Ellers så er jeg enig med den over her, ha soverom i samme etasje. I tillegg synes jeg 1 eller 2 etasjer er fint, men 3 blir veldig mye trapp, spesielt med små barn. Bad med badekar er en fin bonus! Og å ha et wc-rom i tillegg til badet gjør ting mye enklere. Anonymkode: d8316...3ed
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #4 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Les tilstandsrapporten nøye. Men det gjør vel forhåpentligvis de fleste. Ellers så ser vi etter et nabolag med grei fartsgrense og som er godt nok opplyst om vinteren. Kanskje en lekeplass i nærheten. Barnevennlig med andre ord. Også kan man jo ofte sjekke nabolaget, hva slags aldersgrupper som bor i området. Mange andre barnefamilier er jo et pluss. Huset bør være i grei stand, ventilasjonsanlegg er jo en fordel mtp inneklima. Sjekk om det er målt radon i huset. Ellers så er jeg enig med den over her, ha soverom i samme etasje. I tillegg synes jeg 1 eller 2 etasjer er fint, men 3 blir veldig mye trapp, spesielt med små barn. Bad med badekar er en fin bonus! Og å ha et wc-rom i tillegg til badet gjør ting mye enklere. Anonymkode: d8316...3ed Ja, det glemte jeg å si. Tre etasjer er for mye. Jeg har nå, før jeg flytter, bad i andre etasje og vaskerom i kjeller for eksempel. Og det er alt for mye styr å vaske tre etasjer, kjelleren blir liksom litt avglemt oppi det hele. Anonymkode: b9903...c7a
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #5 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, det glemte jeg å si. Tre etasjer er for mye. Jeg har nå, før jeg flytter, bad i andre etasje og vaskerom i kjeller for eksempel. Og det er alt for mye styr å vaske tre etasjer, kjelleren blir liksom litt avglemt oppi det hele. Anonymkode: b9903...c7a Er det ikke greit med en ekstra stue til Abeba blir større? Anonymkode: 28357...180
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #6 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Er det ikke greit med en ekstra stue til Abeba blir større? Anonymkode: 28357...180 Jo, det er nok det, er en avveining der 😄 Anonymkode: b9903...c7a
Bålkaffe Skrevet 8. september 2022 #7 Skrevet 8. september 2022 Tenk på størrelsen, se for deg at du skal bo der i mange, mange år. Skal du bli gammel der, kan det monteres heis i trappa opp og ned til andre etasjer, kan huset bli gjort rullestolvennlig(større på bad, toalett, kjøkken, terskler etc? Dette er ikke bare om du blir gammel, du kan havne i en ulykke og bli avhengig av rullestol foreks). Gjesterom, barnerom, blir barna større, trenger de eget rom etc? Les tilstandsrapporten NØYE. Er det TG3 på drenering, konstruksjoner, vinduer, tak, røropplegg, elektrisk, våtrom, ta en nøye avveining, for dette vil føre til store kostnader ganske raskt. Sjekk nabolaget, ikke bare ta megleroppgaven for god fisk. Ligger huset/eiendommen i nærheten av en bekk, elv, innsjø etc, sjekk flomarbeidene, er dreneringen rundt dette bra nok mtp fremtidige regnfall, har det vært flom i området før? Sjekk avis-arkivet for nyheter om området. Sjekk etter fukt i kjeller/konstruksjon/tak. Gjerne også med egen fuktmåler på visning ved vinduer og dører. Er det trekk i huset? Helling på gulvene? Godkjent våtrom? Mine tips, ihvertfall. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #8 Skrevet 8. september 2022 Bålkaffe skrev (1 time siden): Tenk på størrelsen, se for deg at du skal bo der i mange, mange år. Skal du bli gammel der, kan det monteres heis i trappa opp og ned til andre etasjer, kan huset bli gjort rullestolvennlig(større på bad, toalett, kjøkken, terskler etc? Dette er ikke bare om du blir gammel, du kan havne i en ulykke og bli avhengig av rullestol foreks). Gjesterom, barnerom, blir barna større, trenger de eget rom etc? Les tilstandsrapporten NØYE. Er det TG3 på drenering, konstruksjoner, vinduer, tak, røropplegg, elektrisk, våtrom, ta en nøye avveining, for dette vil føre til store kostnader ganske raskt. Sjekk nabolaget, ikke bare ta megleroppgaven for god fisk. Ligger huset/eiendommen i nærheten av en bekk, elv, innsjø etc, sjekk flomarbeidene, er dreneringen rundt dette bra nok mtp fremtidige regnfall, har det vært flom i området før? Sjekk avis-arkivet for nyheter om området. Sjekk etter fukt i kjeller/konstruksjon/tak. Gjerne også med egen fuktmåler på visning ved vinduer og dører. Er det trekk i huset? Helling på gulvene? Godkjent våtrom? Mine tips, ihvertfall. Får være måte på hva man skal planlegge for😂 Anonymkode: 28357...180 2
Bålkaffe Skrevet 8. september 2022 #9 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Får være måte på hva man skal planlegge for😂 Anonymkode: 28357...180 Deg om det. Plutselig står du der og må selge huset fordi det ikke kan ombygges for deg, partner eller barn med funksjonshemming. 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #10 Skrevet 8. september 2022 Bålkaffe skrev (1 time siden): Tenk på størrelsen, se for deg at du skal bo der i mange, mange år. Skal du bli gammel der, kan det monteres heis i trappa opp og ned til andre etasjer, kan huset bli gjort rullestolvennlig(større på bad, toalett, kjøkken, terskler etc? Dette er ikke bare om du blir gammel, du kan havne i en ulykke og bli avhengig av rullestol foreks). Gjesterom, barnerom, blir barna større, trenger de eget rom etc? Les tilstandsrapporten NØYE. Er det TG3 på drenering, konstruksjoner, vinduer, tak, røropplegg, elektrisk, våtrom, ta en nøye avveining, for dette vil føre til store kostnader ganske raskt. Sjekk nabolaget, ikke bare ta megleroppgaven for god fisk. Ligger huset/eiendommen i nærheten av en bekk, elv, innsjø etc, sjekk flomarbeidene, er dreneringen rundt dette bra nok mtp fremtidige regnfall, har det vært flom i området før? Sjekk avis-arkivet for nyheter om området. Sjekk etter fukt i kjeller/konstruksjon/tak. Gjerne også med egen fuktmåler på visning ved vinduer og dører. Er det trekk i huset? Helling på gulvene? Godkjent våtrom? Mine tips, ihvertfall. Dette er veldig bra tips. Det er det som ikke kan sees som er de dyreste å få fikset. Livsløpstandard er også greit å ha i bakhodet. Anonymkode: bc1eb...29e 1
Bålkaffe Skrevet 8. september 2022 #11 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette er veldig bra tips. Det er det som ikke kan sees som er de dyreste å få fikset. Livsløpstandard er også greit å ha i bakhodet. Anonymkode: bc1eb...29e Livsløpstandard er veldig viktig å tenke på egentlig, og spesielt om huset er rullestolvennlig. Det er et fåtall av hus og leiligheter idag som blir bygd og satt i stand med tanke på universell utforming. Så kostnaden på å gjøre om hus og leiligheter til å passe alle typer personer, gammel som ung, med forskjellige funksjonshemninger faller på privatperson. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #12 Skrevet 8. september 2022 Bålkaffe skrev (2 minutter siden): Livsløpstandard er veldig viktig å tenke på egentlig, og spesielt om huset er rullestolvennlig. Det er et fåtall av hus og leiligheter idag som blir bygd og satt i stand med tanke på universell utforming. Så kostnaden på å gjøre om hus og leiligheter til å passe alle typer personer, gammel som ung, med forskjellige funksjonshemninger faller på privatperson. De fleste flytter uanset når ungene flytter ut. Er bare å flytte om man trenger det. Anonymkode: 28357...180
Bålkaffe Skrevet 8. september 2022 #13 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De fleste flytter uanset når ungene flytter ut. Er bare å flytte om man trenger det. Anonymkode: 28357...180 Flytte til hva? Enda et hus eller en leilighet hvor det ikke er utforma sånn at eldre eller syke kommer seg rundt? 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #14 Skrevet 8. september 2022 Bålkaffe skrev (1 time siden): Flytte til hva? Enda et hus eller en leilighet hvor det ikke er utforma sånn at eldre eller syke kommer seg rundt? Mange nye leiligheter i dag blir bygd med tanke for rullestolbruk, så det finnes definitivt mange alternativer når man uansett ikke klarer å ivareta hus og hage Anonymkode: b9903...c7a 1
Helene Skrevet 9. september 2022 #15 Skrevet 9. september 2022 Nå har ikke jeg små barn, men har kjøpt flere boliger i løpet av 30 år. Det første jeg ser på er planløsningen, deretter finleser jeg tilstandsrapporten. Om der er feil og mangler har jeg tenkt, kan jeg gjøre noe med dette? Hvis der er for mye har jeg latt boligen gå, om det er innenfor har jeg kjøpt. Tilstandsrapporten er et godt verktøy. Ser på tak, isolasjon, vinduer, drenering, bad og kjøkken. Uansett, planløsningen betyr mye. Har dere barn, bør boligen være tilrettelagt.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #16 Skrevet 9. september 2022 For vår del er det viktig med lite innsyn, stor nok veranda og hage, uten for mye trær og planter. Gjerne i ett boligfelt, men ikke tettpakket. Vi kjøpte hus for 5 år siden, vi trodde det var drømmehuset. Før hadde ikke vi bodd i hus, men kun leilighet. Vi så oss litt blind rett og slett. Det som plaget oss mest var innsynet. Rett forbi vinduene på stue og kjøkken var der en vei videre forbi i byggefeltet. Planen var hele tiden og sette opp en hekk, men fikk avslag fra kommunen pga trafikk-sikkerhet. Det var slike ting vi ikke tenkte over når vi kjøpte huset. Det endte med at vi hadde persienner igjen hele tiden. Huset var i fra 1998, usikker på hvilke krav det var i forhold til isolasjon og slike ting. Men det var ekstremt lytt. Det var samme type hus tett i tett, og vi hørte blant babyen til naboen skrike. Det gjorde at vi selv ble veldig stresset når vi selv fikk en baby med kolikk 😆 Solgte det videre etter 2 år. Bare nå siden da har det blitt solgt 2 ganger… I forhold til planløsning så er det gull verdt og ha soverommene i samme etage mtp barn og brann. Egen inngang til vaskerom, gjerne i nærheten av inngangsparti og parkering/garasje. Tenk også solforhold. Vi har skråtak på soverommene, og sola står på hele dagen. Så det er drependes varmt. Det er mye vi også savner når som vi har hus nr 2… Vi håper det kommer tomt til salgs her i området vi bor, slik vi får bygge det huset vi vil med alt av geniale løsninger. Evt kjøp hus der det er mulighet for å bygge ut, endre fasade osv… Her vi bor er det strenge krav til det, og tomtene er veldig små. Anonymkode: 4fae6...dae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå