Amanda sørle Skrevet 8. september 2022 #1 Skrevet 8. september 2022 (endret) Barnevernet tar ikke barnet ditt uten grunn! I de fleste sosiale medier florerer det av negative erfaringer og hendelser der barnevernet er involvert. Folk oppetter blant annet falske brukere, lager hetsgrupper og uttrykker seg anonymt på plattformer der de får sjansen til å komme med sine kritiske meninger. Når skal noen stå opp mot kritikerne, og forsvare og rettferdiggjøre arbeidet barnevernet gjør? For det er nemlig slik, at barnevernet ikke tar barnet ditt uten grunn! Det skal grundige undersøkelser og tiltak til før barnet ditt blir tatt ifra deg. Barnevernet har ikke lov til å gripe inn og lage en sak før det er nok bevis lagt frem. Hvert år mottar barnevernet mange bekymringsmeldinger, men bare et fåtall av de går videre til sak. Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) var det i løpet av 2021, til sammen i Norge, 50520 barn som fikk hjelp i form av tiltak i barnevernet. I 41789 saker ble det iverksatt hjelpetiltak i hjemmet, mens i 8731 av dem ble det iverksatt omsorgstiltak. Det vil si tiltak i form av at barn blir plassert i fosterhjem eller på institusjon. Allikevel går mange rundt og er redde for barnevernet. Det er flere fordommer, og mange lever i den tro at så fort barnevernet er inne i bildet så betyr det at du blir fratatt barnet ditt. Slik er det altså ikke, og det beviser statistikken som nevnt over. For enhver bekymringsmelding barnevernet får, skal barnevernet etter §4-2 snarest og innen en uke vurdere om bekymringsmeldingen skal følges opp med videre undersøkelse. Om dette så er tilfellet, vil ikke det automatisk si at du blir fratatt barnet ditt, og dette er noe jeg mener det burde bli lagt større vekt på. Det finnes flere hjelpetiltak som barnevernet iverksetter og som prøves ut før en slik avgjørelse tas, og de tre tiltakene som veier tyngst er vedtak om råd og veiledning, besøkshjem/avlastningshjem og økonomisk hjelp. Jeg tror det ofte er slik at de som trenger mest hjelp er redde for at barnet deres skal bli tatt i fra seg. I all hovedsak er det ikke det barnevernet ønsker, men dette kommer ikke frem i all kritikken som fremstår om barnevernet i media. Det er verdt å nevne at barnevernet sjeldent eller aldri får muligheten til å forsvare kritikken de får mot seg i media, da de er pålagt taushetsplikt. Intensjonen til de ansatte i barnevernet er å få barn og foreldre til å fungere best mulig sammen slik at barnet kan få den trygge hverdagen og omsorgen det har behov for. Hvis hjelpetiltakene ikke inntreffer, må barnevernet dermed se på andre alternativer, og det er etter min mening riktig avgjørelse så lenge du som foreldre ikke har klart å samarbeide om å oppfylle de grunnleggende kravene for å gi barnet ditt et godt hjem! Det første barnevernet gjør er å se etter noen i barnets nettverk som har god relasjon til barnet og et trygt og godt hjem å tilby. Hvis dette ikke er mulig, må barnevernet dermed finne et fosterhjem til barnet. Til alle dere der ute. Les dere opp på troverdige sider om hvordan barnevernet arbeider før dere lager dere en mening og tror på alt kritikerne har å si. Barnevernspedagoger er mennesker som alle andre, og står ovenfor mange tøffe valg, og det viktigste en barnevernspedagog har som prioritet, er å sikre at barn og unge som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, får nødvendig hjelp, omsorg og beskyttelse til rett tid! Endret 8. september 2022 av Amanda sørle 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #2 Skrevet 8. september 2022 Jeg er enig, jeg er ikke redd for bv, vet de hjelper mange. Men som du også skriver, de er mennesker som kan gjøre feil. Og det er litt av et system å kjempe i mot dersom det blir gjort en feil. Jobber selv i helse, og vi gjør jo feil "hele tiden". Det går jo utover pasientene. Så man skal være ganske oppegående dersom man skal kjempe imot. Anonymkode: 7fb95...363 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #3 Skrevet 8. september 2022 Amanda sørle skrev (27 minutter siden): Barnevernet tar ikke barnet ditt uten grunn! I de fleste sosiale medier florerer det av negative erfaringer og hendelser der barnevernet er involvert. Folk oppetter blant annet falske brukere, lager hetsgrupper og uttrykker seg anonymt på plattformer der de får sjansen til å komme med sine kritiske meninger. Når skal noen stå opp mot kritikerne, og forsvare og rettferdiggjøre arbeidet barnevernet gjør? For det er nemlig slik, at barnevernet ikke tar barnet ditt uten grunn! Det skal grundige undersøkelser og tiltak til før barnet ditt blir tatt ifra deg. Barnevernet har ikke lov til å gripe inn og lage en sak før det er nok bevis lagt frem. Hvert år mottar barnevernet mange bekymringsmeldinger, men bare et fåtall av de går videre til sak. Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) var det i løpet av 2021, til sammen i Norge, 50520 barn som fikk hjelp i form av tiltak i barnevernet. I 41789 saker ble det iverksatt hjelpetiltak i hjemmet, mens i 8731 av dem ble det iverksatt omsorgstiltak. Det vil si tiltak i form av at barn blir plassert i fosterhjem eller på institusjon. Allikevel går mange rundt og er redde for barnevernet. Det er flere fordommer, og mange lever i den tro at så fort barnevernet er inne i bildet så betyr det at du blir fratatt barnet ditt. Slik er det altså ikke, og det beviser statistikken som nevnt over. For enhver bekymringsmelding barnevernet får, skal barnevernet etter §4-2 snarest og innen en uke vurdere om bekymringsmeldingen skal følges opp med videre undersøkelse. Om dette så er tilfellet, vil ikke det automatisk si at du blir fratatt barnet ditt, og dette er noe jeg mener det burde bli lagt større vekt på. Det finnes flere hjelpetiltak som barnevernet iverksetter og som prøves ut før en slik avgjørelse tas, og de tre tiltakene som veier tyngst er vedtak om råd og veiledning, besøkshjem/avlastningshjem og økonomisk hjelp. Jeg tror det ofte er slik at de som trenger mest hjelp er redde for at barnet deres skal bli tatt i fra seg. I all hovedsak er det ikke det barnevernet ønsker, men dette kommer ikke frem i all kritikken som fremstår om barnevernet i media. Det er verdt å nevne at barnevernet sjeldent eller aldri får muligheten til å forsvare kritikken de får mot seg i media, da de er pålagt taushetsplikt. Intensjonen til de ansatte i barnevernet er å få barn og foreldre til å fungere best mulig sammen slik at barnet kan få den trygge hverdagen og omsorgen det har behov for. Hvis hjelpetiltakene ikke inntreffer, må barnevernet dermed se på andre alternativer, og det er etter min mening riktig avgjørelse så lenge du som foreldre ikke har klart å samarbeide om å oppfylle de grunnleggende kravene for å gi barnet ditt et godt hjem! Det første barnevernet gjør er å se etter noen i barnets nettverk som har god relasjon til barnet og et trygt og godt hjem å tilby. Hvis dette ikke er mulig, må barnevernet dermed finne et fosterhjem til barnet. Til alle dere der ute. Les dere opp på troverdige sider om hvordan barnevernet arbeider før dere lager dere en mening og tror på alt kritikerne har å si. Barnevernspedagoger er mennesker som alle andre, og står ovenfor mange tøffe valg, og det viktigste en barnevernspedagog har som prioritet, er å sikre at barn og unge som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, får nødvendig hjelp, omsorg og beskyttelse til rett tid! Ta den en pause fra og poste alle de de 1000 barneverninnleggene no! Anonymkode: bd261...6b6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #4 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg har jobbet med å fjerne tabu rundt rundt å ha vært gjennom undersøkelsessaker/vanlige bekymringsmeldinger. Svært mange blir undersøkt årlig og vi alle har flere i vår omgangskrets som har vært undersøkt. Vi vet det derimot ikke fordi det ikke snakkes om. Det er ikke i avisen du finner de verste feilene til barnevernstjenesten, det er i de vanlige sakene som blir avklart og henlagt. Sakene i avisen er få og svært graverende ja, men det er sakene og maktmisbruket og skremselstaktikkene som brukes daglig i små saker som er min store bekymring. Det er disse arbeidsmåtene som gjør at det å innrømme at man har vært utsatt for en undersøkelse av bv er så tabubelagt og ikke snakkes om. Det er disse arbeidsmetodene som bør granskes. Anonymkode: 614d1...8ec Jeg tenker det finnes større bekymringer i barnevernet enn de du påpeker ts. De du påpeker er et fåtall saker. Jeg er mer bekymret for de gjentakende feilene i de daglige sakene. Anonymkode: 4c441...a82 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #5 Skrevet 8. september 2022 Er stort sett enig. Man kan ikke stole blindt på hva som skrives på facebooksider av typen " vi vil ha barnevernet fjernet" og lignende. Her skriver mennesker i sjokk og sorg etter at de har "mistet" barnet sitt til banevernet (fra deres side vil det jo oppleves slik). Og det er ikke rart at måten saken blir framstilt på ikke er balansert eller objektiv. Men jeg vil si at det du skriver, om barnevernets arbeidsmetoder f.eks, er sånn som det er ment å være i teorien. Det ser fint ut på papiret at de skal samarbeide med foreldrene, ikke gjøre mer inngripende tiltak i en undersøkelsessak enn det som er nødvendig osv. I realiteten er det jo ikke slik. Retningslinjer brytes fordi "sånn har vi alltid gjort det her". Hjelpetiltakene som settes inn er ikke alltid det som passer best for familien. Dette innrømmer jo også bv selv, de er ikke gode nok på å sette inn treffsikre tiltak. Det skjer feil. Og når det skjer feil, må dette fram i lyset (altså media, ikke hat-sider på facebook). Noe jeg synes er tankevekkende, er at selv når barnevernet fritas fra taushetsplikten fordi fortvilte foreldre vil at saken belyses i media, så gjemmer likevel barnevernet seg oftest bak taushetsplikten og velger å holde seg til en generell omtale. Hvorfor det mon tro? Er det kun fordi de mener at foreldrene bør skjermes? Eller kan det være noe i saksbehandlingen som ikke var optimalt? Anonymkode: e5dfc...b5e 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #6 Skrevet 8. september 2022 Min erfaring er at barnevernet gjør for lite og har for liten makt. Her får jeg beskjed om at jeg må verne barna fra faren deres, som stadig truer meg foran barna våre (vi er gått fra hverandre) og melde til politiet. Politiet anmelder han, og sier at når det kommer til barna så er det barnevernet som må ta grep. Lurer på hvor ille saker faktisk er før barnevernet egentlig tatt grep. "Du må verne barna fra fars oppførsel, men du kan ikke nekte han å se de". Anonymkode: 7a59d...250
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå