AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #1 Skrevet 8. september 2022 Vi kan lese om folk som må spise mindre mat, færre måltider pr dag. De må handle "smartere" (Hva nå enn det betyr) Bruke mindre strøm, som gjør at de sitter i mørket, eller har på vaskemaskin/oppvaskmaskin på natta. De leier dyrt, eller får dyrere boliglån. Hvordan kan noen ha det så ille egentlig? Hvor har det skjært seg? Er det f.eks at de bor for dyrt eller har for lav inntekt? Kanskje en kombinasjon? Selv går jeg nå på AAP, men ettersom jeg har jobbet i et greit betalt yrke, så får jeg langt fra minstesats. Så vet selv hvordan det er når livet inntreffer og man må håndtere sykdom og usikre perioder. Heldigvis har jeg også en samboer som tjener godt, så det hjelper på! Men det er utenkelig for meg å skulle sette på en vaskemaskin på natta, eller spise færre måltid. Er det virkelig ikke hjelp å få fra NAV eller frivillige organisasjoner for de som sliter mest? Og er virkelig folk som kommer med disse kommentarene virkelig så fattige som de skal ha det til, eller overdrives det? Anonymkode: bc8f8...981 5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #2 Skrevet 8. september 2022 Du veit ikke hva det vil si. Hadde det ikke hvert for din samboer regner jeg med at du også måtte ha gjort noen tiltak. Trur du folk virkelig sitter i mørke og fryser fordi de syns det er morsomt? Anonymkode: e3d7f...241 26 5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #3 Skrevet 8. september 2022 Ja det er sånn for mange. Hvorfor er det vanskelig å skjønne? Man har kanskje barn å tenke på? Eller må planlegge fremover? Sånne mennesker som deg skjønner jeg meg ikke på. Går det an å skjønne at folk har forskjellige inntekt?? Alle har ikke en partner som tjener godt. Anonymkode: e56ff...470 19 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #4 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi kan lese om folk som må spise mindre mat, færre måltider pr dag. De må handle "smartere" (Hva nå enn det betyr) Bruke mindre strøm, som gjør at de sitter i mørket, eller har på vaskemaskin/oppvaskmaskin på natta. De leier dyrt, eller får dyrere boliglån. Hvordan kan noen ha det så ille egentlig? Hvor har det skjært seg? Er det f.eks at de bor for dyrt eller har for lav inntekt? Kanskje en kombinasjon? Selv går jeg nå på AAP, men ettersom jeg har jobbet i et greit betalt yrke, så får jeg langt fra minstesats. Så vet selv hvordan det er når livet inntreffer og man må håndtere sykdom og usikre perioder. Heldigvis har jeg også en samboer som tjener godt, så det hjelper på! Men det er utenkelig for meg å skulle sette på en vaskemaskin på natta, eller spise færre måltid. Er det virkelig ikke hjelp å få fra NAV eller frivillige organisasjoner for de som sliter mest? Og er virkelig folk som kommer med disse kommentarene virkelig så fattige som de skal ha det til, eller overdrives det? Anonymkode: bc8f8...981 Du sier jo selv at du hadde godt betalt jobb og er nå på AAP godt over minstesats og har en samboer som tjener godt. Hva forstår du ikke? lol Anonymkode: 22121...4f5 38 10
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #5 Skrevet 8. september 2022 Vi er et par som tjener helt greit og rett over gjennomsnittet. Dog medfører økte strøm og drivstoffutgifter på 3-4000 i måneden, økte matutgifter på kanskje 2000 i måneden samt økte renteutgifter på opp mot 3000 ekstra i måneden, samlet en økning i månedlige utgifter på opp mot 8-9000. Selv om vi har hatt grei råd så merker vi fort dette og må sette tæring opp mot næring. Anonymkode: 47624...397 13 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #6 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi kan lese om folk som må spise mindre mat, færre måltider pr dag. De må handle "smartere" (Hva nå enn det betyr) Bruke mindre strøm, som gjør at de sitter i mørket, eller har på vaskemaskin/oppvaskmaskin på natta. De leier dyrt, eller får dyrere boliglån. Hvordan kan noen ha det så ille egentlig? Hvor har det skjært seg? Er det f.eks at de bor for dyrt eller har for lav inntekt? Kanskje en kombinasjon? Selv går jeg nå på AAP, men ettersom jeg har jobbet i et greit betalt yrke, så får jeg langt fra minstesats. Så vet selv hvordan det er når livet inntreffer og man må håndtere sykdom og usikre perioder. Heldigvis har jeg også en samboer som tjener godt, så det hjelper på! Men det er utenkelig for meg å skulle sette på en vaskemaskin på natta, eller spise færre måltid. Er det virkelig ikke hjelp å få fra NAV eller frivillige organisasjoner for de som sliter mest? Og er virkelig folk som kommer med disse kommentarene virkelig så fattige som de skal ha det til, eller overdrives det? Anonymkode: bc8f8...981 Så ser du for deg at du er enslig, med noen barn der far ikke har evne til å bidra økonomisk eller praktisk, og at du var lavtlønnet før du trengte AAP. Det betyr at du alene må betale for bolig med flere soverom, mat til 3, strøm til alle, du trenger sikkert bil og du synes at barna fortjener å gå på en fritidsaktivitet hver. Klær, sko og noen leker/sportsutstyr trenger ungene dine også. Var det noe mer du lurte på? Anonymkode: 21aad...724 24 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #7 Skrevet 8. september 2022 Mediene elsker å krisemaksimere. De artiklene klikker folk seg inn for å lese. Jeg personlig er ikke bekymret. Har ikke så mye igjen på huslånet,så rentehevingen vil jeg nesten ikke merke noe til. Bor ikke langt fra jobb,kan gå hvis jeg vil,så økte drivstoffpriser er ikke så farlig heller. Vi bruker ca 3000kr i uka på mat, har ikke trengt foreløpig å øke budsjettet. Strøm derimot er en større utgiftspost,da jeg bor i Viken. Anonymkode: e61b0...1ec 5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #8 Skrevet 8. september 2022 For noen er det kanskje slik? Men en del av historiene i media virker ganske opphauset også. Som avissaken i fjor vinter om den stakkars gamle damen på uføretrygd, som satt i mørket og frøs for hun syntes ikke hun hadde råd til lys og oppvarming når strømmen var så dyr. Men så hadde hun nedbetalt leilighet på Oslo øst, så hun hadde i grunn muligheter til å gjøre noe med egen situasjon... Anonymkode: a7245...c74 6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #9 Skrevet 8. september 2022 Overdrivelser, definitivt. Går selv på AAP (minstesats), men merker ikke noen store forskjeller. Mye av mine utgifter har vært og er fortsatt fast, og da kommer det heller ingen uforutsigbare utgifter. Men hvis det skal komme, så har jeg en buffer jeg kan bruke. Hvis man virkelig vil, så får man det til å gå rundt. Men det handler mye om dårlige prioriteringer, valg, vurderinger og research. I velferdsstaten Norge er det MYE man har rettigheter på, men de med dårlig råd er også de som er dårlig til å søke etter denne informasjonen. Anonymkode: d030c...cf5 5 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #10 Skrevet 8. september 2022 Uff, minner meg om en bekjent som ikke jobber og prater om at de har så lite penger når mannen bare tjener 1.1 i året liksom... Dette sitter hun å maser om til meg og ei til som er alene med barn, i full jobb med under halvparten av inntekt... 😄 Folk lever virkelig på sin egen planet. Anonymkode: 3e9eb...7c2 17 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #11 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): For noen er det kanskje slik? Men en del av historiene i media virker ganske opphauset også. Som avissaken i fjor vinter om den stakkars gamle damen på uføretrygd, som satt i mørket og frøs for hun syntes ikke hun hadde råd til lys og oppvarming når strømmen var så dyr. Men så hadde hun nedbetalt leilighet på Oslo øst, så hun hadde i grunn muligheter til å gjøre noe med egen situasjon... Anonymkode: a7245...c74 Ja, jeg husker den saken veldig godt. Det er slikt jeg tenker på. Hun var jo ikke fattig og hadde muligheter til å sitte i både varme og med lys. Det er trist at noen blir så drastiske. Husker dagbladet (var det vel?) også fikk kritikk for den artikkelen. Anonymkode: bc8f8...981 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #12 Skrevet 8. september 2022 Min venninne har 14.000kr inn ved AAP, og billigste hybelen hun kan få tak i koster 6500kr uten strøm og internett. I tillegg kommer mat, og en del utgifter knyttet til hennes helsesituasjon. Hun sliter når det blir vinter for fastpris avtale på strøm eksisterer ikke der hun bor, og kollektivtilbudet er så dårlig at man er nødt til å ha tilgang til bil. Anonymkode: 7afd8...1ea 4 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #13 Skrevet 8. september 2022 Mitt inntrykk er at ekte fattige ikke syter i media. Gammeldamen med nedbetalt bolig og vondt i lommeboka kan ta seg ei bolle. Anonymkode: c06b6...69d 9 1
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 8. september 2022 #14 Skrevet 8. september 2022 (endret) Mange har lite å rutte med og merker økte renter, strøm- og matpriser godt og må gjøre ganske drastiske tiltak. Mange har mer enn nok å rutte med og vil ikke merke så mye bortsett fra at det blir mindre til sparing. Det har allerede vært mange tråder om dette temaet de siste dagene. Endret 8. september 2022 av Anonym Brukar0 Skrivefeil
Elle Melle Skrevet 8. september 2022 #15 Skrevet 8. september 2022 Men de som sier de må spise færre måltider, hva spiser de egentlig? Har de faktisk ikke råd til havregryn? 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #16 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Min venninne har 14.000kr inn ved AAP, og billigste hybelen hun kan få tak i koster 6500kr uten strøm og internett. I tillegg kommer mat, og en del utgifter knyttet til hennes helsesituasjon. Hun sliter når det blir vinter for fastpris avtale på strøm eksisterer ikke der hun bor, og kollektivtilbudet er så dårlig at man er nødt til å ha tilgang til bil. Anonymkode: 7afd8...1ea Men aap er ingen varig tilstand! Det er vel meningen at hun skal ut i jobb? Mange spesielle folk med "vondt i vilja "på aap. Anonymkode: e61b0...1ec 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #17 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men aap er ingen varig tilstand! Det er vel meningen at hun skal ut i jobb? Mange spesielle folk med "vondt i vilja "på aap. Anonymkode: e61b0...1ec .. Nei, men havner ikke på AAP med "vondt i vilja" Slutt med det tullet der. Du kan jo prøve å lyve til deg sykemelding et helt år, behandlinger, så AAP. Så kan du komme tilbake om 2+ år å fortelle om du er på AAP eller ikke. Anonymkode: bc8f8...981 15 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #18 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du veit ikke hva det vil si. Hadde det ikke hvert for din samboer regner jeg med at du også måtte ha gjort noen tiltak. Trur du folk virkelig sitter i mørke og fryser fordi de syns det er morsomt? Anonymkode: e3d7f...241 Hvorfor har de ikke spart noe i løpet av mange år? Buffer? Anonymkode: 83485...3bc 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #19 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men aap er ingen varig tilstand! Det er vel meningen at hun skal ut i jobb? Mange spesielle folk med "vondt i vilja "på aap. Anonymkode: e61b0...1ec Det spiller jo ingen rolle om det ikke er varig, denne venninnen kan ikke leve på eventuelle framtidige inntekter nå. Selv vi som er født med gullhår i ræva forstår jo at mange sliter veldig med de økte prisene som er. Anonymkode: 7500d...e73 13 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #20 Skrevet 8. september 2022 Anonym Brukar0 skrev (17 minutter siden): Mange har lite å rutte med og merker økte renter, strøm- og matpriser godt og må gjøre ganske drastiske til. Mange har mer enn nok å rutte med og vil ikke merke så mye bortsett fra at det blir mindre til sparing. Det har allerede vært mange tråder om dette temaet de siste dagene. Problemet er vel og at de som allerede før denne krisen har vært i en "presset økonomisk situasjon" ikke har noe å spare inn på. Overalt nå så prater folk om alt man kan spare inn på, ikke reise så mye på ferie, ikke gå ut å spise/bestille mat osv. Flere jeg kjenner har jo ikke hatt råd til dette før heller så det er lite å spare inn på. Er jo ikke bare å selge der man bor å flytte et billigere sted heller for det koster å flytte, man har flere barn i skole og barnehage, begge har jobbene sine der de bor, dyrere på leiemarkedet osv. Tror det blir en ganske så intens vinter for de som allerede sliter. Anonymkode: 3e9eb...7c2 15 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå