AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #1 Skrevet 8. september 2022 Jeg har aldri fått en proff gjennomgang av hvordan e- post skal brukes i jobb sammenheng. Hva er reglene, uskrevne reglene? Hvor får man innføring i slikt? Jeg bruker mye tid på å tenke om innholdet jeg skrev er ok om jeg har satt send til riktig eller feil person korrekt. Å trykke send knappen er litt skummelt rett og slett. Anonymkode: fc050...9e7
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #2 Skrevet 8. september 2022 Normal etikette er å være høflig og vanlig-formell. Skriv bokmål/nynorsk - ikke dialekt. Anonymkode: 53ff3...368 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #3 Skrevet 8. september 2022 Her er det jo veldig mye forskjellig. Slenger jeg i veien en e-post med et spørsmål til en nær kollega, blir det sleivete, kjapt og underskrevet med forbokstav. Sender jeg en varsling til en jeg er leder for på grunn av høyt fravær, er jeg ekstremt formell, og da leser jeg gjennom både 2 og 3 ganger. Til vanlig er jeg relativt formell i e-poster, men det er vanligvis ingen krise med en liten feilformulering eller skrivefeil, så jeg leser ikke gjennom veldig mange ganger før jeg trykker send. En god vane er å sjekke at man sender til riktig person, ikke sender unødig til store fellesadresser eller svarer alle når man bare vil svare avsender. Her er det litt for mange som tenker at alle trenger å få med seg akkurat det de har på hjertet, eventuelt er litt i overkant sløve. Anonymkode: b8b7f...bbb
Elle Melle Skrevet 8. september 2022 #4 Skrevet 8. september 2022 Mange får mye mail og leser og sorterer raskt (selv om det nok er veldig ulikt fra bransje til bransje). Jeg synes i alle fall det er viktig å: Skriv en tydelig overskrift sånn at mottaker skjønner hva som er saken. Ikke skriv ny og viktig informasjon langt nede i en mail om noe helt annet, da risikerer du at mottaker ikke får det med seg. Inkluder de som trenge mailen, ikke alle andre. Ikke bruk "reply all" om du skal skrive noe som bare gjelder deg. 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #5 Skrevet 8. september 2022 Dropp smileys med mindre det er til en veldig nær kollega. Smileys er sinnsykt uprofesjonelt. Anonymkode: af01c...f0e 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #6 Skrevet 8. september 2022 Språkrådet om e-post Denne er forklarende. Utover dette følger jeg rådene for brevskriving. Regler for oppsett av formelle brev Oppsett av brev, med eksempel Anonymkode: 3021f...22a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå