Gå til innhold

Ekstremt konfliktsky

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vel mental helse eller?

Så jeg er noe sykt konfliktsky. Jeg kvier meg noe grusomt til å ta opp ting som nesten sikkert blir en konflikt.

Er det noen råd?

Jeg har en del ting jeg har ment å snakke om i månedsvis, men jeg vet det blir dårlig stemning av det. Da passer det dårlig når alle er glade og fornøyde. Og så passer det dårlig når samboeren/sjefen/moren/faren er i dårlig humør allerede. Det passer dårlig like før man legger seg, for man skal ikke legge seg sure. Det passer dårlig like før man drar hjemmefra, for man skal jo ut å kjøre i trafikken. Det passer dårlig like før man reiser. De fleste ting kan man ikke bare sende en melding. Man MÅ ta det face to face.

Jeg liker ikke å føle meg så ekstremt sårbar. Og så bryter jeg faen meg sammen og gråter som en idiot når ting blir for intenst og det gjør jo ting bare verre. Jeg klarer ikke å sette pokerfjes på og tenke «neivell, da gikk ikke denne tingen som er viktig for meg min vei. Pytt pytt livet går vidre»

Jeg er vel ikke den eneste som er konfliktsky? Vi har et helt eget ord for det, sant?

Hvordan håndterer dere andre konfliktskye mennesker nye konflikter?

Er det noen som har vert konfliktsky, men ikke er det lengre? Hvordan fikk du til det?

Anonymkode: 8dc0a...109

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er vel mental helse eller?

Så jeg er noe sykt konfliktsky. Jeg kvier meg noe grusomt til å ta opp ting som nesten sikkert blir en konflikt.

Er det noen råd?

Jeg har en del ting jeg har ment å snakke om i månedsvis, men jeg vet det blir dårlig stemning av det. Da passer det dårlig når alle er glade og fornøyde. Og så passer det dårlig når samboeren/sjefen/moren/faren er i dårlig humør allerede. Det passer dårlig like før man legger seg, for man skal ikke legge seg sure. Det passer dårlig like før man drar hjemmefra, for man skal jo ut å kjøre i trafikken. Det passer dårlig like før man reiser. De fleste ting kan man ikke bare sende en melding. Man MÅ ta det face to face.

Jeg liker ikke å føle meg så ekstremt sårbar. Og så bryter jeg faen meg sammen og gråter som en idiot når ting blir for intenst og det gjør jo ting bare verre. Jeg klarer ikke å sette pokerfjes på og tenke «neivell, da gikk ikke denne tingen som er viktig for meg min vei. Pytt pytt livet går vidre»

Jeg er vel ikke den eneste som er konfliktsky? Vi har et helt eget ord for det, sant?

Hvordan håndterer dere andre konfliktskye mennesker nye konflikter?

Er det noen som har vert konfliktsky, men ikke er det lengre? Hvordan fikk du til det?

Ja jeg er konfliktsky. Jeg vil heller si det er en normal tilstand i sosiale relasjoner. Men det kan vel i verste tilfelle gå så langt at det går på helsa løs, som for eksempel hvis du aldri greier å gjøre det slutt i et skadelig forhold. Kjenner igjen alle situasjonene du nevner der det aldri passer å komme med et negativt budskap😅. Du kan jo spørre deg selv hva som kan skje når du tar opp noe? Har du opplevd at andre ikke tåler det du skal si? Er du redd for at noen blir sint eller støter deg fra seg? Og kjenner du til verdien av en konflikt, at det faktisk er nødvendig i blant og ikke noe negativt? Vi kan ikke alltid være enige og en konflikt der to greier å håndtere situasjonen på en god måte kan være utviklende og nyttig.

Anonymkode: c170c...ed6

• Liker 1
Skrevet

Beklager men dette ble altfor slitsomt å lese. Hvorfor velge rød tekst? Velg svart test så folk orker å lese det du har skrevet for å svare. 

Anonymkode: bbf5e...bb4

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Beklager men dette ble altfor slitsomt å lese. Hvorfor velge rød tekst? Velg svart test så folk orker å lese det du har skrevet for å svare. 

Anonymkode: bbf5e...bb4

Beklager, tenkte det ble lettere å se mine oppdateringer når jeg skulle svare, men da dropper jeg det fremover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...