AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #1 Skrevet 8. september 2022 Hei! Jeg skal kjøpe leilighet med kjæresten min. Vi har et ganske ulikt økonomisk utgangspunkt før boligkjøpet. Kjæresten min er litt eldre, har vært lenge på boligmarkedet og har derfor mer egenkapital enn meg (over 3 ganger av hva jeg har). Jeg er førstegangskjøper, men har spart over 1 million i egenkapital. Vi har begge høye lønninger, men min inntekt er for første gang høyere etter at jeg nylig byttet jobb. Jeg har også bedre forutsetninger for videre økning. Forholdet vårt er relativt nytt og jeg ønsker ikke å ta opp et veldig stort lån, altså et lån som er 2-3 ganger høyere enn egenkapitalen min. Jeg ønsker et lån som er maks 1-1,5 ganger min egen egenkapital. Kjæresten ønsker heller ikke et stort lån i kroner og øre og ser for seg et lån som er på størrelse med mitt og som da vil være under halvparten av hans egenkapital. La oss si at vi kjøper en bolig til 7 millioner. Kjæresten min tar et lån på 1,25 million og går inn med 3,5 millioner i egenkapital. Jeg går inn med 1 million i egenkapital og låner 1,25 million. Kjæresten eier da 68% ((1,25+3,5)/7=68%), mens jeg eier 32%. Jeg har foreslått at vi deler 50/50 på felleskostnader ekskludert fellesgjeld, samt at vi betaler andre ting (mat, etc) utifrå omtrentlig forbruk. Vi er begge tilfreds med løsningen jeg har foreslått (tror jeg). .. Men jeg vil gjøre ting rettferdig ovenfor kjæresten min. Ettersom han går inn med 2,5 millioner mer enn meg i egenkapital, så kjenner jeg litt på om jeg bør betale leie ettersom han eier såpass mye mer enn meg. Eksempelvis kunne han jo ha satt disse 2,5 millionene i banken og fått 2-3% rente på dem istedenfor å investere dem i vår felles leilighet.. Dette ville gitt 50-75000 i rente per år. Bør jeg betale dette, en andel av dette eller et fast beløp i leie for at det skal bli rettferdig? Eller overrekker jeg / er det rettferdig at jeg ikke betaler leie? Anonymkode: 3d4ab...a6b
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #2 Skrevet 8. september 2022 Det er rettferdig at du ikke betaler leie. Om du vil betale mer bør du heller ta opp et litt større lån og eie en større andel. Anonymkode: b6f5a...bd3 5
Ballerina87 Skrevet 8. september 2022 #3 Skrevet 8. september 2022 Vi eier forskjellige andeler i leiligheten. Jeg eier 60 % og han eier 40 %. Det er tinglyst. Når vi nå selger sitter jeg med 60 % av fortjenesten og han med 40 %. Skal kjøpe noe nytt sammen. Har delt alt av fellesutgifter 50/50, og synes ikke det har vært urettferdig. Nå kommer det barn så vi må se litt på fordelingen, for han har begynt å tjene mer enn meg.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #4 Skrevet 8. september 2022 Det er vanlig å dele driftsutgifter og vedlikehold 50/50 selv om man har ulik eierandel, men påkostninger som påvirker verdien betales iht eierandel. Anonymkode: 415a4...73f
Snublefot62 Skrevet 8. september 2022 #5 Skrevet 8. september 2022 Om forholdet er såpass nytt - bør dere kjøpe noe sammen nå? 6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #6 Skrevet 8. september 2022 Hvis du vil kjøpe hus sammen med noen er det vel lurt å gifte seg, evt sikre det med skikkelige avtaler, livsforsikring og tinglysning. Om noe skulle skje - er du villig til å eie et hus sammen med svigermor? Anonymkode: 9dc68...b01
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #7 Skrevet 8. september 2022 Nei, du skal på ingen måte betale leie. Anonymkode: e7820...39a 5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #8 Skrevet 8. september 2022 Å kjøpe bolig med en "kjæreste" er det dummeste man kan gjøre. Anonymkode: f2728...dcd
Ulla Ullsokk Skrevet 8. september 2022 #9 Skrevet 8. september 2022 Nei, det er ikke rettferdig at du skal betale leie! Han får igjen mer enn deg når dere selger, så planen deres er god. Dele 50/50 på forbruk. 2
Brunello Skrevet 8. september 2022 #10 Skrevet 8. september 2022 Hvor mye tjener du? Dersom du tjener mye, som du hevder at du gjør, er det ren idioti å ikke eie likt. Det vil si at du hefter de hele lånet, slik at begge går inn med 3,5 mill hver. 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #11 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Å kjøpe bolig med en "kjæreste" er det dummeste man kan gjøre. Anonymkode: f2728...dcd Helt enig. TS; Få deg egen bolig, forhold tar alltid slutt. Da slipper du å styre med å flytte/selge. Fortsett å være kjærester, for å være dette trenger man ikke kjøpe bolig sammen eller å bo sammen - Hilsen voksen som vet dette. Anonymkode: be486...18a 1
Brunello Skrevet 8. september 2022 #12 Skrevet 8. september 2022 Ulla Ullsokk skrev (2 minutter siden): Nei, det er ikke rettferdig at du skal betale leie! Han får igjen mer enn deg når dere selger, så planen deres er god. Dele 50/50 på forbruk. Selvfølgelig er det ikke rettferdig at den ene skal betale mer enn den andre. Når to voksne mennesker gjør noe sammen som koster penger, er det rettferdig at begge betaler det samme. Så har man av ulike grunner tilfeller der det en eller noen som betaler mer enn andre. Det er i utgangspunktet ikke rettferdig, men vi gjør det like vel av mange ulike grunner. Kjærlighet er en av de. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #13 Skrevet 8. september 2022 Kan dere ikke eie 50/50, ta opp lån sammen og betale 50/50? Vi hadde ikke like stor forskjell i egenkapitalen, jeg hadde bare litt mer. Vi har det skriftlig, og skulle det bli slutt så tar vi med oss "hver vår" egenkapital ut igjen, og deler resten av gevinsten 50/50. Anonymkode: 2c274...820 1
Brunello Skrevet 8. september 2022 #14 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Helt enig. TS; Få deg egen bolig, forhold tar alltid slutt. Da slipper du å styre med å flytte/selge. Fortsett å være kjærester, for å være dette trenger man ikke kjøpe bolig sammen eller å bo sammen - Hilsen voksen som vet dette. Anonymkode: be486...18a Mener du at alle skal bo alene? Eller at alle skal leie sammen med kjæresten før en kjøper sammen?
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #15 Skrevet 8. september 2022 Brunello skrev (1 minutt siden): Mener du at alle skal bo alene? Eller at alle skal leie sammen med kjæresten før en kjøper sammen? Hvis du vil kjøpe bolig med en, så er det lurt å faktisk bli gift. Det er mye bedre enn barnslige "kjæreste" greier Anonymkode: f2728...dcd 2
Snublefot62 Skrevet 8. september 2022 #16 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du vil kjøpe bolig med en, så er det lurt å faktisk bli gift. Det er mye bedre enn barnslige "kjæreste" greier Anonymkode: f2728...dcd Du om det. Største problemet er at folk går så fort frem. De rekker ikke å bli kjent før man plutselig skal bo sammen og dele de gode og de dårlige stundene sammen. Og det trenger man ikke gifte seg for å gjøre. 3
Ulla Ullsokk Skrevet 8. september 2022 #17 Skrevet 8. september 2022 Brunello skrev (17 minutter siden): Selvfølgelig er det ikke rettferdig at den ene skal betale mer enn den andre. Når to voksne mennesker gjør noe sammen som koster penger, er det rettferdig at begge betaler det samme. Så har man av ulike grunner tilfeller der det en eller noen som betaler mer enn andre. Det er i utgangspunktet ikke rettferdig, men vi gjør det like vel av mange ulike grunner. Kjærlighet er en av de. Hæ? Så du mener hun burde betale leie, av kjærlighet?? Jeg mener at han heller burde la henne bo der på lik linje med han, av samme grunn! Det hadde ihvertfall jeg gjort i hans situasjon! 2
lillevill Skrevet 8. september 2022 #18 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du vil kjøpe bolig med en, så er det lurt å faktisk bli gift. Det er mye bedre enn barnslige "kjæreste" greier Anonymkode: f2728...dcd Enig i at det ikke er lurt å stupe inn i noe sånt. plutselig kan det skje at mannen vil skille seg, og betaler TS ut med samme som hun la inn slik at hun går glipp av prisstigning. Men i dette livet må man kanskje satse litt da, om man vil oppleve fantastiske ting. Kanskje blir det barn og et fint familieliv. hvem vet?
Snublefot62 Skrevet 8. september 2022 #19 Skrevet 8. september 2022 lillevill skrev (1 minutt siden): Enig i at det ikke er lurt å stupe inn i noe sånt. plutselig kan det skje at mannen vil skille seg, og betaler TS ut med samme som hun la inn slik at hun går glipp av prisstigning. Men i dette livet må man kanskje satse litt da, om man vil oppleve fantastiske ting. Kanskje blir det barn og et fint familieliv. hvem vet? Men lurt å vite litt mer før man forplikter seg til 18 års samarbeid eller økonomisk avhengighet. Dette forumet er fult av eksempler på kjærester som ikke var den man trodde før man plutselig har gjort en stor økonomisk investering sammen eller brakt et liv til verden. Og så sitter man der låst.
lillevill Skrevet 8. september 2022 #20 Skrevet 8. september 2022 Snublefot62 skrev (Akkurat nå): Men lurt å vite litt mer før man forplikter seg til 18 års samarbeid eller økonomisk avhengighet. Dette forumet er fult av eksempler på kjærester som ikke var den man trodde før man plutselig har gjort en stor økonomisk investering sammen eller brakt et liv til verden. Og så sitter man der låst. enig. Det er dritskummelt det der. Men folk flest er da ordentlige og lojale mot de man er glad i. Trist å gå utifra at man blir sammen med en utnyttende og fæl person da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå