AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #1 Del Skrevet 8. september 2022 Jeg så på en serie. Tidligere sto det på bokmål og det har alltid vært slik. Nå står teksten plutselig på nynorsk og ingenting jeg får gjort for å endre det. Ufattelig irriterende. Hvorfor skal nynorsk få dominere over bokmål? Kan ikke de holde seg til de kommunene det språket brukes, men så får dem nøye seg med bokmål på TV? Anonymkode: df261...657 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #2 Del Skrevet 8. september 2022 Enig syns det er tåpelig at vi har 2 språk, syns vi kunne hatt en folkeavstemming for hvilke av de 2 vi skulle bruke. Så kunne vi fjernet det ene fra lovtekster, fagbøker, tv osv. Så kunne det som ikke ble valgt være et språk for spesielt intereserte (fag på universitetet). Anonymkode: a2497...5cc 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #3 Del Skrevet 8. september 2022 Trodde at alle lærte nynorsk på skolen? Ikke diss NRK fordi du ikke gadd å følge med i timen 🤨 Anonymkode: 3cbfa...19d 27 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #4 Del Skrevet 8. september 2022 NRK har et krav om at en viss andel av tv-sendingene skal være på eller tekstes på nynorsk. Det må du, og alle andre, leve med. Se på det som inkludering - at de som bruker denne målformen sin faktisk ser den i det offentlige. Det er jaggu ikke ofte! Anonymkode: 8fff0...5c7 18 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #5 Del Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor skal nynorsk få dominere over bokmål? 😅 Sa ikke du nettopp at det alltid er bokmål ellers? Bokmål dominerer soleklart over nynorsk. Det er bra for språkforståelsen din å lese litt nynorsk. Anonymkode: 680f3...d2e 18 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #6 Del Skrevet 8. september 2022 Nynorsk er jo "vårt" språk! Bokmål er også et språk som er konstruert, i likhet med nynorsk, men bokmålet er basert på dansk, og nynorsken er basert på norsk språkutvikling fra norrønt til i dag, og norske dialekter. Skulle det bli ett språk her i landet håper jeg for all del det ikke blir bokmål. Anonymkode: 0c16c...8dd 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #7 Del Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nynorsk er jo "vårt" språk! Bokmål er også et språk som er konstruert, i likhet med nynorsk, men bokmålet er basert på dansk, og nynorsken er basert på norsk språkutvikling fra norrønt til i dag, og norske dialekter. Skulle det bli ett språk her i landet håper jeg for all del det ikke blir bokmål. Anonymkode: 0c16c...8dd Enig. Selv om jeg alltid har skrevet bokmål, er dialekta mi nærmere nynorsk. (Aust-Agder) Anonymkode: eeee6...06a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #8 Del Skrevet 8. september 2022 Syntes det er fint at det tekstes på nynorsk også, fint med variasjon, da blir man bedre på språk Jeg bruker bokmål selv som du ser, men som for veldig mange dialekter i Norge er også min dialekt egentlig mye nærmere nynorsk enn bokmål. Anonymkode: 8cf8a...0f6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #9 Del Skrevet 8. september 2022 Det er bra at det blir teksta på nynorsk, det som er irriterende er at den som tekster ofte er DÅRLIG i nynorsk. Anonymkode: ac289...d54 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #10 Del Skrevet 8. september 2022 Stakkars, forstår du ikke nynorsk? 😂 Anonymkode: 646f9...d5f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #11 Del Skrevet 8. september 2022 Å ikke (gidde) forstå nynorsk, handler langt på vei om latskap! Anonymkode: 20c1f...ed1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avstand Skrevet 8. september 2022 #12 Del Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): NRK har et krav om at en viss andel av tv-sendingene skal være på eller tekstes på nynorsk. Det må du, og alle andre, leve med. Se på det som inkludering - at de som bruker denne målformen sin faktisk ser den i det offentlige. Det er jaggu ikke ofte! Anonymkode: 8fff0...5c7 Helvetes inkludering. Brenn i helvete sier jeg bare. Ikke du altså. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avstand Skrevet 8. september 2022 #13 Del Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Å ikke (gidde) forstå nynorsk, handler langt på vei om latskap! Anonymkode: 20c1f...ed1 Nei. Det handler om å skjønne at det finnes viktigere ting i livet enn å ha 2 språk i ett land. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avstand Skrevet 8. september 2022 #14 Del Skrevet 8. september 2022 Er forresten selv fra et sted hvor vi hadde nynorsk. Dumpa nynorsken så fort jeg kunne, når jeg startet på videregående. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polarisstella Skrevet 9. september 2022 #15 Del Skrevet 9. september 2022 Avstand skrev (14 timer siden): Helvetes inkludering. Brenn i helvete sier jeg bare. Ikke du altså. Wow, snakk om å være raus og inkluderende. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avstand Skrevet 9. september 2022 #16 Del Skrevet 9. september 2022 Polarisstella skrev (2 timer siden): Wow, snakk om å være raus og inkluderende. Hvor inkluderende skal vi være?! Kan ikke folk slutte å henge seg opp i sånne små ting og faktisk akseptere at man må tilpasse seg litt. Alle kan ikke tilpasse seg hvert enkelt individ, men hvert individ kan tilpasse seg «alle». Kan vi ikke like gjerne finne et nytt språk i Norge da? Et tredje språk, og inkludere det også. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #17 Del Skrevet 9. september 2022 Så lenge de tekster Norge rundt og andre programmer fulle av sære dialekter, på enten bokmål eller et forståelig nynorsk så går det greit for min del. Men når de tekster slike program med den særeste nynorsk teksteren klarer å produsere, da må jeg gi opp. Anonymkode: 2573f...b3b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #18 Del Skrevet 10. september 2022 Avstand skrev (18 timer siden): Hvor inkluderende skal vi være?! Kan ikke folk slutte å henge seg opp i sånne små ting og faktisk akseptere at man må tilpasse seg litt. Alle kan ikke tilpasse seg hvert enkelt individ, men hvert individ kan tilpasse seg «alle». Kan vi ikke like gjerne finne et nytt språk i Norge da? Et tredje språk, og inkludere det også. Har du glemt samisk? Anonymkode: 3dd54...71d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #19 Del Skrevet 10. september 2022 Avstand skrev (På 8.9.2022 den 19.39): Helvetes inkludering. Brenn i helvete sier jeg bare. Ikke du altså. Raus type du… Avstand skrev (På 8.9.2022 den 19.40): Nei. Det handler om å skjønne at det finnes viktigere ting i livet enn å ha 2 språk i ett land. Er du klar over hvor normalt (og positivt!) det er for et land å ha flere språk? For det første er nynorsk og bokmål bare målformer. I Norge er samisk, sør-samisk og kvensk også språk. Foreslår at du tar skolegangen en gang til og fokuserer ekstra nøye på samfunnsfag, historie og norskfaget denne gangen. Lykke til! Anonymkode: 8fff0...5c7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avstand Skrevet 10. september 2022 #20 Del Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Raus type du… Er du klar over hvor normalt (og positivt!) det er for et land å ha flere språk? For det første er nynorsk og bokmål bare målformer. I Norge er samisk, sør-samisk og kvensk også språk. Foreslår at du tar skolegangen en gang til og fokuserer ekstra nøye på samfunnsfag, historie og norskfaget denne gangen. Lykke til! Anonymkode: 8fff0...5c7 Hvorfor er det så positivt? Og hvor mange språk bør vi ha? Er det eneste dere evner her å sitte på skolebenken? Bedre å bruke tiden på å lære et annet språk da. For i Norge forstår vi hverandre stort sett, enten vi leser eller snakker. Vi forstår til og med mye svensk. Det er like teit å forlange at alle skal kunne nynorsk og bruke tid på det, som å kreve at alle på jordkloden skal lære seg norsk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå