Gå til innhold

Ungdomsidretten - hva foregår egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er skremt over både utøvere og foreldre. 
Det gjelder både lag og individuelle idretter. Er det ingen grenser for hva som blir akseptert av oppførsel fra både barn ungdom og voksne lengre? Skal det tas så mye hensyn til de sterkeste med ekstra behov at andre ikke får delta? 
 Er det ikke plass til barn uten to foreldre? Uten foreldre som er tiltede 24/7 men som kjører og tar dugnader når de har fri men også har en jobb de må passe? 

Anonymkode: 0c843...b73

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner meg ikke igjen i dette.

Anonymkode: 3f4bb...7c1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kommer ikke med mye kontekst her? Hva er det du sikter til egentlig? 

Anonymkode: 3997a...8d5

• Liker 3
Skrevet

Hvordan er du skremt over itøvere og foreldre? 
Ikke så godt å skjønne hva du sikter til?

Opplever kjempebra foreldre og utøvere i idretten mine barn driver

Anonymkode: 62012...a20

• Liker 2
Skrevet

Opplever alle det som kjempebra? 
unge fotballdommere? Ta en titt på nettavisene. 

Har gjennomgått en sak hvor en familie mobber ut det de ser på som konkurrent fra både skole og idretten. De som er såååå fornøyd med miljøet bryr seg lite da det ikke går utover eget barn. 

Det er gjentatte  historier om unge som har fått fire minutters spilletid på en cup mens trenerens barn har full tid. Kun den det går it over som reagerer. De øvrige foreldrene et såååå fornøyd.

Er dette egentlig greit? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har gjennomgått en sak hvor en familie mobber ut det de ser på som konkurrent fra både skole og idretten. De som er såååå fornøyd med miljøet bryr seg lite da det ikke går utover eget barn. 

Det er gjentatte  historier om unge som har fått fire minutters spilletid på en cup mens trenerens barn har full tid. Kun den det går it over som reagerer. De øvrige foreldrene et såååå fornøyd.

Er dette egentlig greit? 

Er dette representativt for ungdomsidretten generelt synes du? 

Anonymkode: 59d11...942

• Liker 5
Skrevet

Er selv fotballtrener på barnenivå (foreldretrener). Ting er ikke perfekt men det er heller ikke kaos. Dommersituasjonen er langt bedre enn den var men det er fortsatt altfor mange tullinger blant foreldre som synes det er greit å skjelle ut svært unge dommere som om en U12 kamp er VM finalen. 

Når det gjelder hvem som får spille er det veldig enkelt i de yngste klassene. Alle skal da spille like mye og det er absolutt min observasjon at det skjer. 

Så spisses det etterhvert som man blir eldre. Og at det ikke lenger er spillelikhet ved 15 års alder synes jeg ikke det er grunn til å klage over.

Det som er synd er at få klubber legger til rette for et tilbud til de som synes det er gøy å drive med mosjonsidrett uten noe særlig ambisjoner om nivå når man kommer til denne alderen.  

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er dette representativt for ungdomsidretten generelt synes du? 

Anonymkode: 59d11...942

Det er jo det jeg lurer på. Synes det har vært mange historier i det siste. 

Skrevet
Tomas77 skrev (39 minutter siden):

Er selv fotballtrener på barnenivå (foreldretrener). Ting er ikke perfekt men det er heller ikke kaos. Dommersituasjonen er langt bedre enn den var men det er fortsatt altfor mange tullinger blant foreldre som synes det er greit å skjelle ut svært unge dommere som om en U12 kamp er VM finalen. 

Når det gjelder hvem som får spille er det veldig enkelt i de yngste klassene. Alle skal da spille like mye og det er absolutt min observasjon at det skjer. 

Så spisses det etterhvert som man blir eldre. Og at det ikke lenger er spillelikhet ved 15 års alder synes jeg ikke det er grunn til å klage over.

Det som er synd er at få klubber legger til rette for et tilbud til de som synes det er gøy å drive med mosjonsidrett uten noe særlig ambisjoner om nivå når man kommer til denne alderen.  

Takk for godt svar. Har selv stilt som kampvert for å forebygge dommerhets i yngre klasser men tenker om det er noe mer som bør gjøres. Det er litt alle har nok med seg og sitt barn og så lenge de selv er fornøyd stopper det der.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er skremt over både utøvere og foreldre. 
Det gjelder både lag og individuelle idretter. Er det ingen grenser for hva som blir akseptert av oppførsel fra både barn ungdom og voksne lengre? Skal det tas så mye hensyn til de sterkeste med ekstra behov at andre ikke får delta? 
 Er det ikke plass til barn uten to foreldre? Uten foreldre som er tiltede 24/7 men som kjører og tar dugnader når de har fri men også har en jobb de må passe? 

Jeg kjenner meg ikke igjen.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er dette egentlig greit? 

Hos oss har barn unge dommere, men dommerne har alltid vært eldre enn spillerne. Jeg har aldri hørt at foreldre eller trenere har kommet med stygge kommentarer. For barn er det viktig at alle får være med, men på førstelaget for ungdom, blir det ikke alltid helt gjevnt. Det synes jeg er greit.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er jo det jeg lurer på. Synes det har vært mange historier i det siste. 

Hvis det er 10 historier i Norge i løpet av et år er det selvfølgelig alt for mye, men det betyr ikke at det er vanlig. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Takk for godt svar. Har selv stilt som kampvert for å forebygge dommerhets i yngre klasser men tenker om det er noe mer som bør gjøres. Det er litt alle har nok med seg og sitt barn og så lenge de selv er fornøyd stopper det der.  

Jeg har absolutt mer enn nok med mine barn og har ikke kapasitet til å forske på hva som skjer utenfor hørevidde og synsvidde, men så lenge jeg selv ikke har hørt annet enn at treneren er god til å fremsnakke god moral og foreldre snakker positivt om folk som er tilstede, stoler jeg på at ting er greit. Jeg håper folk gir beskjed om det er usynlige problemer. Det største problemet hos oss har vært at foreldre glemmer ting. Det fører til at jobben som lagleder blir tyngre og vanskeligere å rekruttere til, og det er absolutt et problem, men ikke helt det jeg fikk inntrykk av at du snakket om.

Anonymkode: 3c918...84c

Skrevet

Jeg tror det er enkeltpersoner eller i noen tilfelle flere enkeltpersoner i gitte roller som gjør at dette utfolder seg, enten det er en trener med for sterkt vinnerinstinkt eller foreldre som ikke har lært å oppføre seg på sidelinjen.

Har vært trener i 7 år - har ikke opplevd at dommere blir kjeftet på eller spillere ikke får spille (der har jeg jo bare oversikt over eget lag, vanskelig å vite hva som skjer på andre benken).

Jeg og blir sjokkert og forbannet når jeg leser hva noen spillere og dommere blir utsatt for, men er vanskelig å forholde seg til når man aldri har sett det. Det er viktig at det løftes opp og frem, men hele miljøet er ikke gjennomsyret av dette.

Skrevet

Jeg har mange års erfaring fra lagidrett i alle årsklasser og vet ikke noe om individuelle idretter. Jeg har vært oppmann, hjelpetrener og mor til en gutt som har spilt siden han fikk lov og nå, som voksen, er trener for et tenåringslag.

Jeg tror problemet er at det blir så personavhengig. Alle de store klubbene har en sportsplan fulle av festtaleformuleringer om bredde, miljø og tilbud til alle. Men det hjelper ikke hvis det kommer en trener med tunnelsyn som tror det handler om å vise seg fram som supertrener for klubbledelsen og / eller få eget barn lengst mulig, som kompensasjon for at han selv ikke ble proffspiller. Det er ikke så lett å fange opp hva som skjer internt i et lag, heller ikke å ta det opp på klubbnivå. 

Årskullet min sønn er trener for, er delt i første- og andrelag, noe som er lovlig og vanlig når de blir så store. De bytter spillere "opp og ned" på kamper når det trengs. De har en regel om at er du i troppen til en kamp, får du spille minimum omtrent en halv omgang. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...