Gå til innhold

Samboer og svigermor svartmaler barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hjemme med barnet mitt i 16 måneder. Tok ulønnet perm og far tok aldri sin perm pga jobb. Var forventningsfull til barnehagestart og jobbstart for meg selv. Merket at både jeg og barnet kjedet oss litt hjemme mot slutten og jeg følte ikke helt jeg klarte å dekke alle hans behov på en like god måte som tidligere. Da tenker jeg på utforskertrangen han har fått og at han bare ville ut hele tiden. Kjedet seg hjemme mye.

Så jeg tenkte jo barnehage blir bra. Men samboer og svigermor har levert barnet på morgenen stort sett, fordi jeg må dra så tidlig. Egentlig skulle bare samboer, altså far til barnet gjøre det, men nå kommer svigermor hver morgen og hjelper. Jeg vet ikke helt hvorfor. Og nå leverer hun ofte, mens samboer går på jobb. Hun har levert både 10, 11 og 12. Alt etter hva hun ønsker, selv om bhg sa klart i fra at de foretrakk at han kom før halv 10. Det skiter hun i. Hun har snakket utelukkende stygt om de ansatte. Forteller meg at de ikke bryr seg om barnet mitt. Hun hadde stått og tittet fra gaten og påsto han satt og hylgråt, mens en ansatt satt på mobilen. Hun har også skjelt dem ut, fordi han hadde et merke på kinnet og i pannen. Dagen etter gikk hun dit og leverte han og sa hun forsto de passet ikke på han. Og tvang ut av dem qt han hadde falt, og ja de hadde ikke sagt noe for det skjedde hele tiden i bhg at ungene falt og slo seg litt.

Nå vil hun ikke levere han mer. Bare hjelpe til på morgenen, men nekter levere.. for hun sier han gråter av skrekk når han kommer dit og mener det vil ødelegge forholdet mellom dem. Hun hinter også om at han burde slutte i bhg og vente til han er tre år, så skal hun ha han hjemme alle dagene. Noe jeg tror blir tortur for han. 

Nå sitter samboer hver kveld og psyker meg ned. Hvor grusomt det er at vi sender han i bhg. Og at han gråter fordi han ikke vil være der, og når gråten omsider slutter er det fordi han blir ødelagt og passiv. Han bare aksepterer det liksom, fordi han må. Sånn er det hele kvelden. Huff og huff  bare grusomt. Jeg sitter på jobb med en klump i magen. Alle venninnene mine har sendt barna i bhg, ingen sier sånn som dette. De sier det går greit og at sånn er det jo bare når begge foreldra jobber.

Jeg føler samboer og svigermor stakkarsliggjør barnet mitt. Får nesten inntrykk av at de mener at akkurat ham takler det ikke. Og nå går det på psyken løs hos meg også. Pga jobben får jeg sjeldent levert, men henter og skal hente hyppigere. Får alltid beskjed om at det har gått bra. At han har hatt det fint. Så jeg forstår ikke helt. 

Er det mishandling å sende barn i bhg fra de er ca 1,5 år? Og er det sånn at de blir mye ignorert og er livredde? Jeg har.liksom aldri tenkt disse tankene. Bhg er jo så vanlig, " alle" barn går jo der. Har de det ikke fint der? Barnet mitt er der jo bare ca 5 timer hver dag. 

Anonymkode: 3aec3...5a8

• Liker 3
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir helt matt av å lese dette. Nesten så jeg ikke tror det jeg leser. Over 90 % av alle barn i Norge har startet i barnehagen når de er like game som barnet ditt. De fleste starter før. Barna mine var 18 mnd og 20 mnd gamle. Jeg var heldig (synes jeg) som hadde denne muligheten. Følte absolutt at de var klare!

Hva mener far at dere skal gjøre da? Har han tenkt til å si opp jobben sin for å være hjemme med sønnen? Neppe.

• Liker 25
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg var hjemme med barnet mitt i 16 måneder. Tok ulønnet perm og far tok aldri sin perm pga jobb. Var forventningsfull til barnehagestart og jobbstart for meg selv. Merket at både jeg og barnet kjedet oss litt hjemme mot slutten og jeg følte ikke helt jeg klarte å dekke alle hans behov på en like god måte som tidligere. Da tenker jeg på utforskertrangen han har fått og at han bare ville ut hele tiden. Kjedet seg hjemme mye.

Så jeg tenkte jo barnehage blir bra. Men samboer og svigermor har levert barnet på morgenen stort sett, fordi jeg må dra så tidlig. Egentlig skulle bare samboer, altså far til barnet gjøre det, men nå kommer svigermor hver morgen og hjelper. Jeg vet ikke helt hvorfor. Og nå leverer hun ofte, mens samboer går på jobb. Hun har levert både 10, 11 og 12. Alt etter hva hun ønsker, selv om bhg sa klart i fra at de foretrakk at han kom før halv 10. Det skiter hun i. Hun har snakket utelukkende stygt om de ansatte. Forteller meg at de ikke bryr seg om barnet mitt. Hun hadde stått og tittet fra gaten og påsto han satt og hylgråt, mens en ansatt satt på mobilen. Hun har også skjelt dem ut, fordi han hadde et merke på kinnet og i pannen. Dagen etter gikk hun dit og leverte han og sa hun forsto de passet ikke på han. Og tvang ut av dem qt han hadde falt, og ja de hadde ikke sagt noe for det skjedde hele tiden i bhg at ungene falt og slo seg litt.

Nå vil hun ikke levere han mer. Bare hjelpe til på morgenen, men nekter levere.. for hun sier han gråter av skrekk når han kommer dit og mener det vil ødelegge forholdet mellom dem. Hun hinter også om at han burde slutte i bhg og vente til han er tre år, så skal hun ha han hjemme alle dagene. Noe jeg tror blir tortur for han. 

Nå sitter samboer hver kveld og psyker meg ned. Hvor grusomt det er at vi sender han i bhg. Og at han gråter fordi han ikke vil være der, og når gråten omsider slutter er det fordi han blir ødelagt og passiv. Han bare aksepterer det liksom, fordi han må. Sånn er det hele kvelden. Huff og huff  bare grusomt. Jeg sitter på jobb med en klump i magen. Alle venninnene mine har sendt barna i bhg, ingen sier sånn som dette. De sier det går greit og at sånn er det jo bare når begge foreldra jobber.

Jeg føler samboer og svigermor stakkarsliggjør barnet mitt. Får nesten inntrykk av at de mener at akkurat ham takler det ikke. Og nå går det på psyken løs hos meg også. Pga jobben får jeg sjeldent levert, men henter og skal hente hyppigere. Får alltid beskjed om at det har gått bra. At han har hatt det fint. Så jeg forstår ikke helt. 

Er det mishandling å sende barn i bhg fra de er ca 1,5 år? Og er det sånn at de blir mye ignorert og er livredde? Jeg har.liksom aldri tenkt disse tankene. Bhg er jo så vanlig, " alle" barn går jo der. Har de det ikke fint der? Barnet mitt er der jo bare ca 5 timer hver dag. 

Anonymkode: 3aec3...5a8

Tror det har litt med holdningene til din svigermor, barnet bør leveres før 10 minst slik at det lettere kommer inn i lek med andre barn 

• Liker 18
  • Nyttig 3
Skrevet

Men ærlig talt, du «vet ikke» hvorfor hun kommer hver dag og invaderer livet ditt, påvirker samboeren din og barnet ditt? 
Dette må du ta med samboer. 
Han viser jo null omtanke og hensyn til deg her. 
Svigermor må slutte å komme daglig, samboer må skjerpe seg ig snakke med deg, ikke påføre skyld ig skam som om det er din skyld at arbeidsliv og barnehager finns. Dere to har er liv, hverdag ig barnehagebarn SAMMEN, dere må få det til å funke. 

Anonymkode: d7f4d...95b

• Liker 28
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvis samboeren din mener at barnet ikke skal i barnehage må han være hjemme med det. Du har allerede brukt opp din permisjon og hatt ulønnet også, så nå er det hans tur.

Anonymkode: 8a6f8...e09

• Liker 15
Skrevet

Her er det jo samboeren din som kødder med hele familiestrukturen, han må strammes opp og skjerpe seg kraftig og ta ansvar for eget barn hvis det er så ille med barnehage kan HAN være hjemme med barnet. Da snur nok pipen ganske kjapt. Du må si klart fra hva du forventer av han, si at svigermor kan komme i helgene men ellers er det spesielle situasjoner der dere sammen ber om hjelp og kun det. 

Det er på tide å kutte navlestrengen fra partneren din til moren hans og la barnet få stabilitet rundt barnehage uten å bli hvisket i øret av henne om hvor ille barnehagen er.. 

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Det kan hende leveringssituasjonen er ekstra vanskelig for barnet fordi hans bestemor, som han kjenner godt og er hans omsorgsperson, er så åpenbart ukomfortabel med det og fiendtlig mot de som jobber der. Sånne ting påvirker barnet. 

Det er også litt uhørt at hun leverer når hun vil og kjefter på dem. Jeg tror egentlig at du må bannlyse svigermor fra barnehagen, i verste fall risikerer du at barnet ubevisst blir sett på som et problem av de ansatte fordi det er så mye bal med denne svigermoren som kjefter og smeller hele tiden.

Anonymkode: 35398...0ad

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det kan hende leveringssituasjonen er ekstra vanskelig for barnet fordi hans bestemor, som han kjenner godt og er hans omsorgsperson, er så åpenbart ukomfortabel med det og fiendtlig mot de som jobber der. Sånne ting påvirker barnet. 

Det er også litt uhørt at hun leverer når hun vil og kjefter på dem. Jeg tror egentlig at du må bannlyse svigermor fra barnehagen, i verste fall risikerer du at barnet ubevisst blir sett på som et problem av de ansatte fordi det er så mye bal med denne svigermoren som kjefter og smeller hele tiden.

Ja, dette! Barnet plukker jo opp at de voksne er negative til barnehagen. Først og fremst bestemor, men også pappa og til dels deg, som jo er naturlig at du blir når de to andre holder på sånn. 

Jeg har også en på 1,5 år i barnehagen, og jeg opplever at han får mye ut av å være der. De synger og spiller gitar, maler, leker ute, går på tur til lekeplassen og har tusen leker han ikke har her hjemme. Jeg er altså helt enig med deg i at det absolutt ikke gjør noe at en på 1,5 går i barnehagen! Om dere har muligheten til kortere dager, så er jo det supert, men er enig i at han må være der i kjernetida for å få kommet inn i lek. 

Jeg tenker at svigermor må ut av bildet, og at kanskje barnehagen må involveres litt med tanke på far? Få til et møte eller lignende med ped.leder der vedkommende forteller mer om barnehagen. Far virker ikke som han er spesielt tilstedeværende, regner med at det var du som hadde tilvenning? Kanskje far skal være med litt og se, han også? Jeg tenker at man i alle fall ikke har rett til å klage på noe som helst når man melder seg ut av både permisjon med baby og overlater levering til moren sin... Dette er hans barn også.

Anonymkode: 3ebd0...311

• Liker 8
  • Hjerte 2
Skrevet

Svigermor og samboeren din må skjerpe seg. Kraftig.

Barnehagen har gitt beskjed om at de ønsker levert innen et gitt tidspunkt. Dette handler ikke om svigermor, det handler om rutiner i barnehagen (frokost, matpauser, lek, kosestunder og utelek). Når svigermor så åpenbart gir en f i hva barnehagen sier og hva DERES ønske er, så bør hun heller ikke få ansvar for barnet om morgenen. Enten leverer hun innen det med et smil eller så holder hun seg unna.

Hennes negative innstilling til barnehagen og de rundt påvirker åpenbart ungen. Selvfølgelig er da ungen sur og vanskelig når hun leverer. Eller henter.

Så må samboeren din ta seg sammen. Er han mammadalt på alt eller kun dette? Unger har behov for stimuli og inntrykk utenfor hjemmet og de trenger å leke med andre unger. Dersom samboeren din (ikke svigermor!) mener at han klarer det minst like bra som barnehagen gjør så får han ta seg ulønnet permisjon fra jobb og være hjemme med barnet sitt.

Ikke det nei? Da skal ungen i barnehagen.

Han må ta seg sammen.

• Liker 17
Skrevet

Både svigermor og samboer høres farlige ut, jeg ville ikke latt de ha ansvar for barnet slik de har nå. Deres følelser påvirker åpenbart barnet negativt uten at de evner å se det og korrigere seg selv. Klarer de ikke oppføre seg rundt barnet bør de holdes unna. Svigermor må av banen, og du må ha mannen med til familievernkontoret for å ha en skikkelig samtale med et menneske som ikke er giftig for han. 

Anonymkode: f476d...4b1

• Liker 8
Skrevet

Signerer alle andre innlegg her. Og når hun på toppen av det hele sitter utenfor gjerdet og observerer gråt... barnet skjønner jo ingenting når bestemor sitter der og ser på. 

Sannsynligvis ikke noe galt med barnehagen, kun med bestemor.

Du må få mannen til å levere. På en normal måte, før han drar på jobb. 

• Liker 6
Skrevet

Oi, wow. Dette høres ut som en forferdelig situasjon å være i, både for deg og barnet. Jeg kunne aldri godtatt at svigermor kom så langt inn i mitt privatliv og herset med alle rundt seg, med de konsekvensene det har. Men mannen din har jo tydeligvis ikke vokst opp, det er vel egentlig hovedproblemet her. Dere to må ta ansvar for deres barn sammen, og bli enige om hvordan hverdagen skal være for dere alle. Han kan ikke bestemme hvordan alt skal være når han ikke ofrer et milligram selv. 

Anonymkode: 2219c...7c7

• Liker 4
Skrevet

Blir helt svett av å lese 😅

Ikke rart ungen ikke trives når han leveres så seint.

Er det aktuelt at svigermor passer, i stedet for å gå i bhg? 

Om ikke må du rett og slett ta en god prat med mannen din. Du må være tydelig på at det er du, han og barnet som er en familie, og at svigermor ikke kan være en del av dette. Uansett hvor koselig det måtte være for han, lider hele familien og særlig barnet når rutinene endres fra dag til dag.

Er det mulig å flytte barnet til en barnehage som åpner tidligere, slik at du kan levere selv?

Jeg tenker også at familiekontoret kan være en god plass å snakke sammen. Om mannen sliter med å sette grenser overfor sin mor, vil dere bli et tilbakevendende problem.

Anonymkode: 14725...0e3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Egentlig skulle bare samboer, altså far til barnet gjøre det, men nå kommer svigermor hver morgen og hjelper. Jeg vet ikke helt hvorfor. Og nå leverer hun ofte, mens samboer går på jobb.

Dette ødelegger både morgenrutinen og forholdet til farmor. Det må opphøre. 

Dere må ha en morgen slik de fleste med barn i den alderen har, der man ikke setter i gang med noe som er vanskelig for barnet å avbryte, men med faste, gjenkjennbare ting som skjer for å starte dagen og komme seg av gårde til barnehagen. Så leverer far barnet i den perioden de fleste andre barna kommer til barnehagen, slik at han kommer inn i leken der. 

Dere må trolig gjennom en ny tilvenningsperiode, men jeg gjetter på at det ordner seg. Hold svigermor unna - bruk argumentet om at dere ønsker henne som bestemor til kos og hygge, ikke som en del av hverdagsrutinene. Hun kan sikkert hente i barnehagen innimellom senere, når de nye rutinene har gått seg til. 

Hvis mannen din ikke forstår dette, bør du vurdere å få noen til å forklare ham det, på foreldresamtale i barnehagen eller via andre fagpersoner. Dere må stå sammen mot invaderingen av hverdagen deres. Sønnen deres går glipp av mye hvis han holdes unna fellesskapet i barnehagen eller er der så lite at han ikke blir en del av det. 

• Liker 5
Skrevet

Er det helt umulig for deg å levere ts? Kan du bytte til en senere vakt eller noe sånt? Er nok bedre om far eller svigermor henter enn leverer.

• Liker 1
Skrevet

Verken du eller far kan levere barnet i barnehagen kl 7? Unnskyld meg men da må dere gjøre noe med DERES situasjon. Det er ikke bestemor som skal oppdra ungen, og hun høres ut som en person som forverrer hele situasjonen. Måten hun oppfører seg på er ikke normal. Hele situasjonen høres giftig ut for barnet… Alle andre får til levering og henting selv, og dere har krav på tilrettelegging ift at dere har små barn.  Dette er en bestemor som tydelig ikke takler følelser på en god måte, og heller ei respekterer andre instanser. Barnehagen har gitt beskjed om leveringstidspunkt for en grunn. 

Anonymkode: f4eb5...fdf

• Liker 3
Skrevet

Dette høres jo ut som en ressurssterk familie 🙃

Ungen mistrives muligens i barnehagen generelt, men det er jo uansett ikke så rart når det er null rutiner og rammer.

Skrevet

Her må samboeren din rett og slett ta seg sammen. Han må selv levere i barnehagen hvis svigermor ikke klarer å forholde seg til at barnet skal leveres før 09.30. 

Anonymkode: a59bb...28d

• Liker 5
Skrevet

Jeg forstår du reagerer på svigermor, men dette har din samboer satt i stand. Ville satt grenser og sagt hva du forventer av han. Det må du nesten! 

Anonymkode: 936e8...60c

• Liker 3
Skrevet

Farmor må ut av denne morgenrutinen, enkelt og greit. Hvorfor leverer ikke far selv? Han må vokse opp og ordne opp selv og ikke la mamma fikse for han. Du må informere om at gutten skal i bhg på morgenen, før frokost. Det er jo ikke rart at han ikke liker seg når han kommer så sent at de andre er opptatt og har funnet "sine" for dagen. Det er ikke lett å komme inn i leken når han kommer så sent. Jeg gjorde noe lignende i begynnelsen med mitt barn da jeg hadde mulighet til å levere sent, jeg tenkte at det var greit for henne å få en rolig start på dagen med frokost hjemme og komme litt senere i bhg. Men da var det vanskelig for henne å komme inn i en etablert lek. Da jeg leverte henne tidligere og hun fikk frokosten der, hadde hun en mye bedre dag i bhg.

Farmor må bare ut av den situasjonen, og far og henne må slutte å styre på den måten. 

Anonymkode: b4559...f6e

• Liker 2
  • Hjerte 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...