AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #1 Skrevet 7. september 2022 Leste en artikkel i avisen om frustrerte folk som kanskje ikke får dratt på hytta i vinter på grunn av høye strømregninger og i verste fall kanskje må selge hytta, og klager på at fritidsboliger ikke går under strømstøtteordningen. Det har til og med gått så langt at hytteforbundets advokater vurderer sivilt søksmål mot staten på grunn av dette. Skjønner nå at mange har levd altfor godt her i landet i lang tid nå, og begynner å bli provosert over luksusproblemene. Tenk på alle de som ikke har råd til å betale strømregningen i egen bolig/leilighet, og hvor mange som faktisk må fryse i egen bolig i vinter. Hytteeiere og forbund roper om strømstøtte mens folk sitter med strømregninger for eget hjem som de ikke får betalt, og bedrifter som må legges ned av samme grunn. Anonymkode: 8088b...a16 7 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #2 Skrevet 7. september 2022 Enig. Jeg er selv hytteeier, men støtte til primærboliger må selvsagt komme først! Du har rett i at det er mange uten hytte som sliter voldsomt, hytteeiere som klager over ordningen bør holde kjeft akkurat nå. Anonymkode: 2a14c...b4e 5 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #3 Skrevet 7. september 2022 Hvis ingen bruker hyttene sine ryker bedriftene i hyttekommuner og muligheten til å stå på ski vil forsvinne. Jeg har ingen hytte selv, men vil nok likevel få et mindre innholdsrikt liv på sikt bare pga. ekstraskatten på hytter. Det kommer i tillegg til de mer åpenbare negative effektene av ekstraskatten til privatpersoner og i enda større grad bedrifter. Anonymkode: 79ba2...c50 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #4 Skrevet 7. september 2022 Ja buhu. Anonymkode: 66ee4...b9c 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #5 Skrevet 7. september 2022 Har hytte uten strøm heldigvis. Og kun enkle vannløsninger som ikke krever varme Anonymkode: 1c03b...5d3 4 1
Portia Catonis Skrevet 8. september 2022 #6 Skrevet 8. september 2022 Nå vet jeg ikke hvilken artikkel du sikter til, men jeg tror ikke dette gjelder majoriteten av hytteeiere, jeg tror det gjelder noen få. De som står frem i media er de som liker oppmerksomhet og tror folk skal synse synd på dem for at de ikke får dratt på hytta. Ordet «familie» og «familiehytte» blir ofte dratt inn gang på gang, som om det er en menneskerett å få brukt det dårlig isolerte skuret som bestefar bygde på 60-tallet. De har gjerne arvet hytta, men ikke tatt seg råd til å etterisolere, bytte vinduer og installere energieffektive ovner. De som har de største og flotteste hyttene klager ikke, for de har råd til strømmen uansett. Hyttene er godt isolerte og fullstappet med LED-lys. De som har de minste hyttene uten vann og strøm klager selvsagt ikke. De som har hytte i Nord-Norge klager ikke. 1 2
Topsi Skrevet 8. september 2022 #7 Skrevet 8. september 2022 (endret) Jeg tenker at en løsning kan være å gi strømstøtte per familie per folkeregistrert adresse, og så kan folk velge om de vil bruke en eller to målere, dvs hjem og hytte. Men antall kwt bør reduseres kraftig fra 5000, og støtten forbedres langt utover det den er idag for de første 1000-1500 kwt Endret 8. september 2022 av Topsi 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #8 Skrevet 8. september 2022 Mer fritidsboligeiere som klager enn tradisjonelle hytteeiere om du ser forskjellen? Ei hytte kan greit varmes opp kun ved bruk- tøm vannlåser etc og skru av strømmen. Ellers enig med Topsi- gi støtte pr husholdning - mye på de første nødvendige kwt- opp til 1000/ 2000 kwt på mnd -så kan folk velge hvor de bruker dem- så kan støtten gå ned utover det- varmekabler i oppkjørselen trenger ikke statsstøtte - heller varm mat dusj og basisvarme i hus. Anonymkode: 38bb2...3e6 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #9 Skrevet 8. september 2022 Er det riktig at Røkke og co skal få strømstøtte? Også folk som har sekundærboliger? Det riktige er at de med bolig til under 5mill får strømstøtte, resten har selvfølgelig råd til å betale strøm ettersom at de bor i dyre boliger. Anonymkode: 8517f...c8a 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #10 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det riktig at Røkke og co skal få strømstøtte? Også folk som har sekundærboliger? Det riktige er at de med bolig til under 5mill får strømstøtte, resten har selvfølgelig råd til å betale strøm ettersom at de bor i dyre boliger. Anonymkode: 8517f...c8a Inntekten avgjør ikke verdien på bolig. Jeg eier et hus jeg aldri hadde hatt råd til å kjøpe i dag. Hadde måttet selge det om jeg ikke fikk strømstøtte etter "dine" regler. Kjøpte huset lenge før prisene er på dagens nivå. I strømdebatten tror jeg dette må være det dummeste forslaget hittil. For øvrig er det viktigere med strømstøtte til bedrifter. Og hvem vet, kanskje det ikke er noe vits i å dra på hytta i vinter? Det er vel kanskje mange skianlegg som ikke har råd til snøkanoner og annen drift. Anonymkode: 5cd4f...255 1
Portia Catonis Skrevet 9. september 2022 #11 Skrevet 9. september 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Er det riktig at Røkke og co skal få strømstøtte? Også folk som har sekundærboliger? Det riktige er at de med bolig til under 5mill får strømstøtte, resten har selvfølgelig råd til å betale strøm ettersom at de bor i dyre boliger. Anonymkode: 8517f...c8a Om huset ditt er verd 6 millioner, hvordan mener du da at du skal ta ut verdier for å betale strømregningen? Skal du selge takstein, evt bordkledning, stykkvis? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå