Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvor lenge det varer den siste dagen når presentasjon og alt skal legges fram? 
Dere som har tatt dette fagbrevet, var det vanskelig eller helt greit? 

Anonymkode: 0382a...ed2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fagbrev i salg er muligens det fagbrevet som er mest meningsløst. 

Alt av presentasjon og sånn er enkelt. Det stilles lave krav. 

Anonymkode: ef173...ef1

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor meningsløst?

Anonymkode: 210e8...305

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor meningsløst?

Lista er lang. Men jeg kan trekke frem noe.

Butikksjefer verdsetter personlig egnethet ovenfor utdannelse. Man lærer kanskje mye teori, men om man ikke klarer å selge ting og ikke er god til å snakke for seg - er fagbrevet meningsløst.

Man er mer eller mindre uattraktiv på arbeidsmarkedet. Å tro man får et fortrinn ved å ta et fagbrev i salg er naivt. Man kan få avslag på jobbsøknad selv om man har fagbrev, fordi personlig egnethet og erfaring trumfer. Fagbrev i salgsfaget verdsettes ikke på samme måte som fagbrev i andre yrkesfag (f.eks elektrofag).

For arbeidsgivere er det dyrere å ansatte folk med fagbrev enn de uten utdanning pga lønningene.

Man tjener bare noen kroner ekstra enn en uten fagbrev. Ikke noe særlig å skryte av.

Jeg har selv gått salg, men tok ikke fagbrev - men generell studiekompetanse. Selv om jeg har teorien ville jeg aldri ha klart å bli en god selger, fordi jeg har ikke egenskapene som skal til i meg. 

Anonymkode: 0bab0...0d3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor meningsløst?

Fordi de fleste kan selge helt uten utdanning. Man får salgserfaring tilsvarende fagbrev ved å jobbe på Vero Moda i 2 mnd liksom.

Anonymkode: b600c...f24

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er sjelden jeg hiver meg på og sier meg enig i at utdanning er unødvendig, men her er jeg fristet til det. Jobber deltid et sted som av og til har hatt lærlinger og gått opp til fagprøve. Mitt inntrykk er at det aller meste de gjør, er på nivå med ting man gjør som vanlig ansatt i en slik jobb. I hvert fall ting jeg har gjort i div. jobber, helt uten opplæring eller utdanning innen faget. Dvs. hvis du har et snev av sunn fornuft, klarer du det helt fint uten denne "utdanningen". 

Så er det det med at arbeidsgivere ikke er intr. i ansatte med fagbrev fordi de må betale litt mer lønn.

Og butikkbransjen må jo være den bransjen det er enklest å stige i gradene i uten formell kompetanse, så jeg må være så ærlig å si at det er ikke verdt å lide seg gjennom denne tiden med elendig lærlinglønn for så å bli premiert med  tamtarataaaa ... ikke noe annet enn det du oppnår etter kort tid som vanlig ansatt "rett fra gata".

Anonymkode: 3f16b...9ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...