Gå til innhold

Har du noensinne sett kulelyn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja ikke alle tror på de , da de er så skjelden og oftest varer så kort at det er vanskelig å filme.

Mor mi så en som liten som danset på en tlf.

Jeg fikk se en under kraftigste tordenværet som var på innlandet i 98 eller 99 tror jeg det var. Da kom det en ut av veggen langs en ledning, og lyste opp rommet så lyset vekket meg. Den sto litt i ro da jeg våknet, beveget seg sakte langs ledning mellom tak og vegg. Skiftet retning innover taket og ca på midten så så smalt den og det lyste opp. Mannen min våknet av smellen. Den var på str med litt stor tennis ball. Hadde blålig lys rundt og hvit kule på midten.

Tenker noen ganger når de har sett ufo,(som i bokstavelig talt uidentifisert flyvende objekt, mener ikke grønne menn fra mars...) som i lysende kuler som beveger seg raskt, at det like gjerne kan ha vært kulelyn. Ville evnt forklart både lyset og farten og bevegelse. 

Anonymkode: 1a1ad...2d0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så spennende 🤓 Jeg leste om kulelyn som barn, og ble både fascinert og skremt. Har aldri sett et, men jeg ville nok blitt  skitredd om det hadde dukket opp noe sånt inne hos meg; det er jo enorme krefter i sving.

Anonymkode: ff7c4...ccb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, på Mallorca for mange år siden. Det lynte intenst hele natten. Både kulelyn og sikksakklyn.

Anonymkode: 6ff23...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.9.2022 den 21.19):

Ja, på Mallorca for mange år siden. Det lynte intenst hele natten. Både kulelyn og sikksakklyn.

Ekspander  

Hvordan så kulen/kulene du så og ca hvor store og hvordan beveget de seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det flere ganger når jeg var yngre. Bodde ikke langt unna Hessdalen som er et såkalt ufo-sted. Altså, det er vel kanskje mer kulelyn der enn mange andre steder

Anonymkode: 26d8d...dea

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.9.2022 den 21.21):

Hvordan så kulen/kulene du så og ca hvor store og hvordan beveget de seg?

Ekspander  

Det husker jeg ikke nøyaktig. Det var lysende kuler på himmelen blandet med sikksakklyn, tett i tett, så det lyste jo opp veldig store deler av himmelen samtidig. Det braket og lynte så intenst at det så ut som det sto hundre paparazzier med blitz utenfor vinduet vårt, så ikke så enkelt å si hva som var hva, men jeg er sikker på det var kulelyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

Jeg liker å se på alle former for kule lyn, når det er slikt i lufta. Jeg har lært at vi skal fjerne sakser
og alle blanke ting fra vinduskarmen, men plasserer meg selv tett på glasset for å se omgivelsene
bli dagslysopplyst helt plutselig. Det er kjempestilig! :hoppe: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (På 1.11.2022 den 8.07):

Jeg liker å se på alle former for kule lyn, når det er slikt i lufta. Jeg har lært at vi skal fjerne sakser
og alle blanke ting fra vinduskarmen, men plasserer meg selv tett på glasset for å se omgivelsene

Ekspander  

Her har du pådratt deg en orddelingsfeil. (Eller egentlig særskriningsfeil.;) Det er ikke så viktig, men det fører kanskje til en misforståelse. Kulelyn er et eget svært sjeldent fenomen. Interessant! :)

https://snl.no/kulelyn

Anonymkode: 7c1d2...b66

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.11.2022 den 8.26):

Her har du pådratt deg en orddelingsfeil. (Eller egentlig særskriningsfeil. 
Det er ikke så viktig, men det fører kanskje til en misforståelse.
Kulelyn er et eget svært sjeldent fenomen. Interessant! 

https://snl.no/kulelyn  Anonymkode: 7c1d2...b66

Ekspander  

Neida, det var ikke orddelingsfeil. Jeg mente lyn som er kule å se på. Alle lyn er det. :)  (særskriningsfeil? ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (På 2.11.2022 den 11.38):

Neida, det var ikke orddelingsfeil. Jeg mente lyn som er kule å se på. Alle lyn er det. :)  (særskriningsfeil? ;) )

Ekspander  

Ja, særskrivingsfeil. Vanligvis brukes 'orddelingsfeil' om ord som er feil delt opp, men det korrekte er altså' særskrivingsfeil'. Ikke at det er så voldsomt viktig her altså, men jeg trodde du leste temaet som 'kule lyn' og ikke 'kulelyn'. ;) 

Ellers er jeg stort sett enig i at lyn er kult. ;) 

Anonymkode: 7c1d2...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har opplevd mye rart i mitt liv, men kulelyn?
Det er jo når det kommer en kule med lyn rullende langs bakken, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heydayotheinterweb skrev (På 3.11.2022 den 8.13):

Nei, jeg har opplevd mye rart i mitt liv, men kulelyn?
Det er jo når det kommer en kule med lyn rullende langs bakken, er det ikke?

Ekspander  

Jo. En lysball. De er veldig lyse/hvite inni, og med en slags blå kant rundt. I mange str. Den jeg så var på str med en tennis ball ca. De kan sveve i luften eller følge oppå noe. På noen av ufo filmene av piloter der det ofte en stor ball foran de, som forsvinner i en sykt stor fart. Jeg tror det er kulelyn, da kulelyn kan bevege seg slik.  Stå stile for brått bevege seg sykt raskt i en retning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hoppetaujenta skrev (På 1.11.2022 den 8.07):

Ekspander  

Ja syntes alle lyn er kule jeg også 🤣🤣🤣

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.11.2022 den 8.19):

Jo. En lysball. De er veldig lyse/hvite inni, og med en slags blå kant rundt. I mange str. Den jeg så var på str med en tennis ball ca. De kan sveve i luften eller følge oppå noe. På noen av ufo filmene av piloter der det ofte en stor ball foran de, som forsvinner i en sykt stor fart. Jeg tror det er kulelyn, da kulelyn kan bevege seg slik.  Stå stile for brått bevege seg sykt raskt i en retning. 

Ekspander  

Har sett alt fra Burj Khalifa til folk som går på stumpene av bein i slummen til kvinner som tror de er en hund, men aldri sett kulelyn.
Har hatt lynet slått ned i en zoo 5 meter unna meg rett atmed bavianer. Da trodde jeg på Gud et øyeblikk.
Mens det haglet midt på sommeren. Bavienene gikk amok rundt meg av lynværet også slo lynet ned i det mektige treet foran meg. Og den ene greina ble til tannpirkere. 
Veldig spess opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett kulelyn, men synes det er et fascinerende fenomen.

Den eneste jeg vet om som har sett det er min tante. Hun fortalte om det da jeg var liten, og jeg syntes det var både spennende og skummelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  Heydayotheinterweb skrev (På 3.11.2022 den 8.27):

Har sett alt fra Burj Khalifa til folk som går på stumpene av bein i slummen til kvinner som tror de er en hund, men aldri sett kulelyn.
Har hatt lynet slått ned i en zoo 5 meter unna meg rett atmed bavianer. Da trodde jeg på Gud et øyeblikk.
Mens det haglet midt på sommeren. Bavienene gikk amok rundt meg av lynværet også slo lynet ned i det mektige treet foran meg. Og den ene greina ble til tannpirkere. 
Veldig spess opplevelse.

Ekspander  

Hørtes heftig ut. 

Samme natt som jeg så kule lynet. Så jeg også et lyn jeg aldri hadde sett før ute. Skyene lå rett over hustakene. Og på det runde tunet til naboen  så sto det en lys søyle ned i bakken og med forgreninger ut fra søylen og utover skylaget og bakken. Tenkte at i vikingtiden ville de trodd det var Yggdrasil som viste seg. Sykt flott syn. Og veldig spesielt.  Har brent seg fast i minnet for alltid 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.9.2022 den 21.17):

Så spennende 🤓 Jeg leste om kulelyn som barn, og ble både fascinert og skremt. Har aldri sett et, men jeg ville nok blitt  skitredd om det hadde dukket opp noe sånt inne hos meg; det er jo enorme krefter i sving.

Anonymkode: ff7c4...ccb

Ekspander  

Leste også om de som barn og ble skitredd 😂

Anonymkode: 6a0df...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...