Gå til innhold

Hysterektomi - fjerning av livmor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!:)

Noen som har fjernet livmoren nylig, eller ila siste få år? Jeg vil gjerne høre erfaringer, alt fra operasjonsmetode, hva som ble fjernet, sykemeldingstid og erfaringer etterpå ift smerter/sexliv/kropp generelt.

Jeg skal inn nå ganske straks, gruer meg noe voldsomt! Synes ikke jeg har fått god nok informasjon da jeg tydeligvis har fått en avbestilt time, så dette skjer litt før jeg forventet. 

Gjerne si hvor du er operert også, og om du er fornøyd❤️

Anonymkode: 945b1...c7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal du fjerne livmor?

Anonymkode: 148ae...17c

Skrevet

Det bør du ikke gjøre hvis inngrepet ikke er grunnet sykdom. Det er ikke uten komplikasjoner. Derfor sier jeg dette.

Du vil bli nødt til å leve på hormoner, og du vil bli mer mottakelig for f.eks beinskjørhet.

Anonymkode: 3ac88...beb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det bør du ikke gjøre hvis inngrepet ikke er grunnet sykdom. Det er ikke uten komplikasjoner. Derfor sier jeg dette.

Du vil bli nødt til å leve på hormoner, og du vil bli mer mottakelig for f.eks beinskjørhet.

TS her. Den fjernes ikke for moroskyld, og eggstokker bevares slik at det er ingen grunn for å måtte ta ekstra hormoner. Jeg har slitt med store blødninger, smerter og mye psykiske plager knyttet til dette nå i fire år. Allerede vært inne til to inngrep for å redusere slimhinne uten hell. Også alt av hormonelle prevensjoner jeg ikke tåler😉

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her. Den fjernes ikke for moroskyld, og eggstokker bevares slik at det er ingen grunn for å måtte ta ekstra hormoner. Jeg har slitt med store blødninger, smerter og mye psykiske plager knyttet til dette nå i fire år. Allerede vært inne til to inngrep for å redusere slimhinne uten hell. Også alt av hormonelle prevensjoner jeg ikke tåler😉

Tror ikke noen tar dem for moro skyld heller, men vet at mange får mangelfull info. Derfor ville jeg bevisstgjøre deg på det, så du ikke blir en av de som skulle ønske hun valgte annerledes. 

Om du ikke har andre alternativer, ser jeg den, men det burde være siste valget, om man kan gjøre noe annet. Har selv noen plager med blødninger og smerter knyttet til dette. Kan heller ikke bruke hormonell prevensjon for å lindre plagene. Enn så lenge, klarer jeg å leve med dem. 

Håper andre kan gi deg noen gode svar, og du får god oppfølging :) 

Skrevet

Jeg var i samme situasjon som deg. I fjor blødde jeg 31 dager i ett strekk og kunne blø like mye på en dag som jeg egentlig skulle i en syklus. Det normaliserte seg da jeg la om til karbohydratrefusert kosthold og tok to kapsler med agnus kastus daglig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Trur du at det blir gjort for moro skyld? 

Eg fjerna livmora for 9 år sidan, etter ekstreme blødninger i eit års tid. Livmora var så stor at eg måtte gjere "keisersnitt", alternativet var å jobbe gjennom skjeden. Eg fekk 6 veker sjukmelding, medan 4 hadde vore normalt dersom det vart den andre typen operasjon. 

Eggstokkene er igjen. No har eg komt i overgangsalderen, men det gjorde eg ikkje før i fjor. Livet er fint. Angrer ikkje på at livmora forsvann. Eg tek ikkje hormon. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tror ikke noen tar dem for moro skyld heller, men vet at mange får mangelfull info. Derfor ville jeg bevisstgjøre deg på det, så du ikke blir en av de som skulle ønske hun valgte annerledes. 

Om du ikke har andre alternativer, ser jeg den, men det burde være siste valget, om man kan gjøre noe annet. Har selv noen plager med blødninger og smerter knyttet til dette. Kan heller ikke bruke hormonell prevensjon for å lindre plagene. Enn så lenge, klarer jeg å leve med dem. 

Håper andre kan gi deg noen gode svar, og du får god oppfølging :) 

TS her. Fikk ganske grei info da jeg ble henvist til dette før sommeren, men var så angstpreget av undersøkelsen at jeg fikk nok ikke med meg alt. 

Dette er siste utvei, har vært overveid og diskutert frem og tilbake, derfor også forsøkt andre inngrep og medikamenter først :)

Skrevet

Jeg vil tro at grunnen til at TS får råd om å ikke fjerne livmoren uten å være helt sikker, er fordi mange gynekologer gjerne foreslår å fjerne livmora ved muskelknuter. I så tilfelle finnes det andre løsninger.
Det er vel ingen som tror at noen vurderer å gjøre det for moro skyld.

Anonymkode: ff7d7...333

Skrevet

Jeg fjernet livmor for 3 år siden. Ikke angret en dag. Ble sykemeldt i 8 uker etterpå, grunnet hardt fysisk arbeid, og vanskelig å tilrettelegge. 

Hos meg ble det gjort som kikkhull, og har 3 små arr på magen som ikke er spesielt synlige.

Sexlivet er bedre enn på mange år, da jeg ikke har smerter. 

Fjernet ikke eggstokkene, så trenger heller ingen hormoner.

Jeg var innlagt 2 døgn etter operasjonen. 1 døgn med epidural. Kun Paracet som smertelindring etter første døgnet. 

Vær veldig forsiktig med løfting de første ukene. Ikke løft tyngre enn en melkekartong.

Lykke til. ❤️

Anonymkode: 61dad...bd8

Skrevet

Gjorde en total hysterektomi for snart 2 år siden.  Fikk beholde 1 eggstokk så ingen behov for hormoner.  

Var sykemeldt ca 8 uker på grunn av butikkjobb, hadde jeg hatt en stillesittende jobb hadde jeg nok gått tilbake til jobb litt tidligere. 

Fikk "keisersnitt " arr men det har grodd veldig bra og jeg hadde minimalt med smerter og føler meg veldig bra i ettertid. 

Anonymkode: e5cb6...705

Skrevet

Fjernet livmor og eggledere for to år siden, aldri angret! Hadde store blødninger grunnet muskelknuter og polypper, de andre tingene som ble forsøkt hadde ikke tilstrekkelig effekt.  Operert med vaginal tilgang, reiste hjem dagen etter. Tok Tramadol de første to dagene, etter det gikk det greit med Ibux og Paracet. Var sykemeldt i 4 uker, men hadde jeg hatt en stillesittende jobb kunne jeg kommet tilbake tidligere. Helse og sexliv er helt topp, det eneste jeg angrer på er at jeg ikke gjorde det før, men at jeg led meg gjennom smerter og blødninger i årevis fordi jeg trodde det var så big deal å fjerne. Så lenge du beholder en eggstokk kommer du ikke i overgangsalderen. 

Anonymkode: a4e9c...ae6

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For et tullete innlegg. Ingen operasjoner er uten risiko, men så får heller ingen fjernet livmoren bare for gøy. Det gjøres på indikasjon, og det har tydeligvis ts siden hun er henvist og har fått innvilget operasjon. Ingen er nødt å leve på hormoner så lenge en av eggstokkene bevares, det er bare tull. Tror du må lese deg litt opp før du kommer med bastante holdninger. 

Anonymkode: a4e9c...ae6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Fjernet livmor og eggstokker ved kikkhullsoperasjon pga tidlig stadie av livmorkreft. Ble natten over på sykehuset. Var på kontorjobben etter et par dager. Det er fem år siden og har ikke hatt problemer etterpå.

Anonymkode: f3317...904

Skrevet

Vil anbefale alle å gjerne livmora, uansett. Den byr på såpass masse problemer generelt sett.

Anonymkode: 0ad75...98b

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hun må ikke leve på hormoner om hun fjernet livmor ved en hysterektomi. Det er bare fjerning av eggstokker. 

Anonymkode: bebfd...bdd

Skrevet

Jeg har ikke gjort det selv, men det er mulig jeg må gjøre det i fremtiden.

Tror ikke noen gjør det for "moroskyld", og om jeg eventuelt gjør det så er det fordi det er nødvendig for å kunne fungere. Jeg har levd med daglige smerter i mange år, og prevensjon og kikkhull for å fjerne endometriosevev har ikke hjulpet særlig.

Har hele tiden hørt at en graviditet vil hjelpe, men jeg fikk tilbake smertene etter det første barnet. Er nå gravid på ny, og hvis smertene kommer tilbake etter denne så må jeg finne en bedre løsning for meg selv. De smertene jeg lever med er ikke forenlige med å være mamma, og de problemene jeg eventuelt får av å leve uten livmor vil være småtteri i forhold.  

Anonymkode: 2b8d5...d45

Skrevet

Fjernet livmor og eggledere for to år siden gjennom vaginal hysterektomi. Ingen utvendige arr. Fin fin etter to uker,  men hadde ikke noe smerter etter de første dagene var over. Ingen plager med hormoner, sexlivet er bedre enn noensinne, og har heller ingen smerter. Herlig å slippe blødninger og syklussmerter.

Skrevet
Jippijei skrev (3 timer siden):

Fjernet livmor og eggledere for to år siden gjennom vaginal hysterektomi. Ingen utvendige arr. Fin fin etter to uker,  men hadde ikke noe smerter etter de første dagene var over. Ingen plager med hormoner, sexlivet er bedre enn noensinne, og har heller ingen smerter. Herlig å slippe blødninger og syklussmerter.

Kan jeg spørre hvor gammel du er, og fikk du behandlingen uten mye "krangling"?

Jeg har ikke forhørt meg med fastlegen min, men en bekjent på 40 som er ferdig med barn måtte "krangle" fordi hun var så ung i følge hennes fastlege.

Kommer smertene mine tilbake etter barn nummer to så er det ingen tvil om hva jeg ønsker å gjøre. Da er jeg 30, og kan jo i realiteten ønske meg flere barn senere, men jeg vil jo heller være en god mamma til de to jeg da har.

Anonymkode: 2b8d5...d45

Skrevet

Jeg er 34, var 32 når jeg gjorde det. Det ble litt spørsmål om flere barn ogsånn, men følte ikke at jeg direkte måtte krangle meg til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...