Gå til innhold

Å date en mann på spekteret..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av dere som har datet eller vært sammen med en mann som er eller som dere har mistenkt har vært på spekteret? Hvordan er det?

Jeg dater en mann som jeg lurer på om kanskje har Asperger (selv om det ikke heter det lenger..). Han virker som verdens snilleste mann, og virker veldig genuin. Men det er noe som skurrer..

Anonymkode: 18cd0...daa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var i et langt samboerskap med en mann som viste seg å være på spekteret. Det tok lang tid før jeg forsto dette, og vi hadde store konflikter og utfordringer i relasjonen. 

Jeg  tror at en del av våre problemer kunne vært unngått dersom vi begge hadde vært klar over hvor fundamentalt ulike vi var. Det krever stor raushet av begge parter for å lykkes i en slik relasjon. 

Jeg anbefaler deg å lese litt om temaet feks søk på neurodiverse relationships (lite informasjon om dette på norsk.)

Det kan og være vanskelig å ta opp en slik mistanke med partner. Og tenker at en slik samtale i såfall må gjøres med stor omtanke.

Anonymkode: e5e3e...2c6

Skrevet

Det er jeg som er anonym over. Ville tro at utfordringer er individuelt fra person til person. 

Men noe jeg savnet var å ja en partner som kunne være en psykisk støtte for meg, ikke alltid måtte være den som ordner opp.

Behov for ro og forutsigbarhet: vi kunne feks ikke plutselig dra på stranda en dag hvis det var fint vær om det ikke var planlagt på forhånd. Dvs jeg kunne dra alene m barna, mens han ønsker å bli hjemme alene. Eller pm vi hadde planlagt strandtur og det ble regn ble vi hjemme. Det ble for vanskelig å skulle endre planer til feks dra på museum e.l

Jeg ble veldig sliten av å hele tiden prøve å godsnakke og lirke og følte med svært ensom og avvist i forholdet...

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

...Behov for ro og forutsigbarhet: vi kunne feks ikke plutselig dra på stranda en dag hvis det var fint vær om det ikke var planlagt på forhånd. Dvs jeg kunne dra alene m barna, mens han ønsker å bli hjemme alene. Eller pm vi hadde planlagt strandtur og det ble regn ble vi hjemme. Det ble for vanskelig å skulle endre planer til feks dra på museum e.l

Min bror har asberger, og mitt inntrykk er at for ham går det fint hvis det på forhånd er laget 1 regnplan og 1 solplan. Feks i helga feira vi pappas bursdag, og da avtalte vi på forhånd at vi spiser middagen inne, og etterpå blir det kake ute om det er sol, eller kake inne om det er kaldt/regn. Det gikk fint. Eller feks han elsker spill, og da pleier vi å avtale at han tar med spill som tar ulik tid å spille. Sånn at han får spilt litt uansett hvor lang tid det er til folk må gå (selv om han fortrekker spill som tar lenger tid).

Han blir lett stressa om mat tar lang tid, og har da lite tålmodighet (ikke pga sult men pga uforutsigbarhet). Så jeg har som søster måttet lære meg at jeg lager de kule, nye rettene når han ikke er med, for om maten enn bare er forsinka 15 min, så "ødelegges" hans tidsskjema. Det er viktigere for ham å vite når det er mat enn å bli imponert av mat.

Anonymkode: c059e...42a

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har prøvd det en gang, men det gikk ikke bra.

Veldig intelligent og høytfungerende, pen, og morsom, men jeg visste aldri hvor jeg hadde ham. Han er veldig aktiv, har masse hobbyer, elsker å reise osv. Følte at vi var på to ulike nivåer på en måte, visste ikke hva han tenkte eller egentlig mente. Følte at han snakket meg en del etter munnen, men så kunne han gjøre stikk motsatt i handling. En dag ønsket han familie, neste dag var det noe annet han tenkte. Det var ikke stabilitet, og det var en del uærlighet (vet at mange beskriver aspergere som ærlige, men han her er ganske utspekulert og slu når det passer seg sånn for ham...).

Egentlig tror jeg ikke at han passer i et forhold. Sånt som jeg var vant med fra tidligere forhold (med nevrotypiske) var helt fremmed for ham.

Anonymkode: f9fe0...6de

Skrevet

Hvis han hadde det, hvorfor ville han sagt at han var? Hvis det jeg leser på kvinneguiden angående det å date menn på spekteret var realitet, hadde alle menn på spekteret død uten engang å ha vært på date.

Anonymkode: 3e975...2f8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis han hadde det, hvorfor ville han sagt at han var? Hvis det jeg leser på kvinneguiden angående det å date menn på spekteret var realitet, hadde alle menn på spekteret død uten engang å ha vært på date.

Anonymkode: 3e975...2f8

Han jeg var sammen med fortalte det helt i starten. Det er ikke noe han forteller til alle, så bare de han stoler fullt ut på forteller han det til. Jeg har aldri fortalt det videre til noen, det er hans privatsak.

Det som lett blir problemet er at nevrotypiske og aspergere kan tenke veldig forskjellig om ting som er viktige i et forhold, og da skaper det problemer i hverdagen. Fikk det ikke til å fungere.

Anonymkode: f9fe0...6de

Skrevet

Hva er en mann på spektret??

Anonymkode: 3d96f...c78

Skrevet

En mann på spekteret er en mann med en  autismespekter forstyrrelse, feks ADHD, autisme, tourette eller narkolepsi. 

Når man sier dette i dagligtale oppfatter jeg det som tidligere (og noen ganger fortsatt) ble kalt Asperger. Mange er svært høytfungerende, intelligente og empatiske, hjernen er bare skrudd sammen på en annen måte slik at i møte med en såkalt nevrotiske personer (ikke på spekteret) kan det lett oppstå konflikter og misforståelser.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har vært gift med en, men han er svært velfungerende. Og vi hadde en fint forhold i flere år. Det eneste jeg reagerte på da, var at var jeg sint for han på grunn av noe, så bare gikk han og kunne være borte hele dagen. Han taklet ikke konflikt. Grunnen til at det ble slutt, var at vi fikk 2 barn, og jeg ble syk, da ble det alt for mye for han, han ble deprimert, men nektet for det. Og han meldte seg helt ut av familien.

Så datet jeg en i 6 mnd, som ville ta det veldig rolig. Men der funket det ikke, for fant jo ut at han syntes fysisk kontakt, og sex var ekkelt.

Jeg har og en sønn med Asperger, han er 16 år nå. Og han er helt fantastisk, han har verdens største hjerte, og alle blir veldig glad i han. Jeg tror han kan være en god kjæreste. Men det som vil bli vanskelig for han, er nok om hun blir sint på han. Man kan prate rolig til han, men ikke heve stemmen. Han trenger og litt mer hvile enn en normal person, og skulle de få barn. Så kan det bli mye for de. Jeg ville selvfølgelig ha hjulpet til med det jeg kan.

De på spekteret er jo veldig forskjellige, jeg er ikke skremt fra å date noen på spekteret. Og hadde jeg møtt noen med det store hjerte til sønnen min, så hadde det vært fantastisk.

Anonymkode: 460b5...f7a

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En mann på spekteret er en mann med en  autismespekter forstyrrelse, feks ADHD, autisme, tourette eller narkolepsi. 

Når man sier dette i dagligtale oppfatter jeg det som tidligere (og noen ganger fortsatt) ble kalt Asperger. Mange er svært høytfungerende, intelligente og empatiske, hjernen er bare skrudd sammen på en annen måte slik at i møte med en såkalt nevrotiske personer (ikke på spekteret) kan det lett oppstå konflikter og misforståelser.

ADHD, tourettes og narkolepsi er ikke autismespekter. Tror du alle mentale lidelser er autismespekter? 

Anonymkode: 01975...180

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

ADHD, tourettes og narkolepsi er ikke autismespekter. Tror du alle mentale lidelser er autismespekter? 

Anonymkode: 01975...180

Ok, da har jeg misforstått. Har oppfattet det slik pga informasjon, feks denne

https://oslo-universitetssykehus.no/seksjon/regional-kompetansetjeneste-for-autisme-adhd-tourettes-syndrom-og-narkolepsi-helse-sor-ost/Documents/Autismeplakat veileder.pdf

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.9.2022 den 22.40):

Jeg var i et langt samboerskap med en mann som viste seg å være på spekteret. Det tok lang tid før jeg forsto dette, og vi hadde store konflikter og utfordringer i relasjonen. 

Jeg  tror at en del av våre problemer kunne vært unngått dersom vi begge hadde vært klar over hvor fundamentalt ulike vi var. Det krever stor raushet av begge parter for å lykkes i en slik relasjon. 

Jeg anbefaler deg å lese litt om temaet feks søk på neurodiverse relationships (lite informasjon om dette på norsk.)

Det kan og være vanskelig å ta opp en slik mistanke med partner. Og tenker at en slik samtale i såfall må gjøres med stor omtanke.

Kan jeg spørre hvordan dere klarte å bli et par i utgangspunktet? At man var forskjellige må man jo ha sett tidlig i en bli kjent/dating-fase? 

Anonymkode: e7bca...b5d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.9.2022 den 21.57):

Er det noen av dere som har datet eller vært sammen med en mann som er eller som dere har mistenkt har vært på spekteret? Hvordan er det?

Jeg dater en mann som jeg lurer på om kanskje har Asperger (selv om det ikke heter det lenger..). Han virker som verdens snilleste mann, og virker veldig genuin. Men det er noe som skurrer..

Anonymkode: 18cd0...daa

Hva er det som skurrer? Kan du beskrive en situasjon? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan jeg spørre hvordan dere klarte å bli et par i utgangspunktet? At man var forskjellige må man jo ha sett tidlig i en bli kjent/dating-fase? 

Anonymkode: e7bca...b5d

Dette var jo et spørsmål til et gammelt innlegg. Men tror faktisk at der var meg som skrev det... 

Nei jeg så det ikke de første årene,  Han var veldig påkoblet meg, og selv om det var tegn jeg absolutt burde reagert på så gjorde jeg det ikke.

Men etterhvert ble han veldig flat og depressiv og hadde mye konflikter både på jobb pg privat. Jeg håpet stadig at han skulle komme seg ut av en tilsynelatende kronisk depresjon. 

I etterpåklokskapens lys burde jeg gått for mange år siden og før vi fikk barn. 

En psykolog vi gikk i terapi hos sa at jeg antagelig aldri helt hadde forstått hvem han var. Den glade mannen jeg drømte om få tilbake fantes ikke men kun var et midlertidig fenomen/resultat av forelskelse og hormoner.

Det ble etterhvert et valg om å få et lykkelig liv alene, eller fortsette sammen med han og bli jeg sugd inn i konflikter og usikkerhet/utrygghet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...