Gå til innhold

Råd ved overfølsomhet/høysensitiv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en person som blir veldig fort emosjonelt knyttet til personer, noe som i dating verdenen fort blir veldig slitsomt. Jeg takler veldig dårlig å bli «dumpet» av gutter jeg har datet i kun et par uker, og reagerer med å bli ekstremt nedstemt, gråtlabil, mister matlyst osv. Har tidligere slitt med depresjon og sto på medisiner for dette, men har ikke slitt på over 1 år, og går ikke på medisiner lengre. Jeg merker at jeg også er en person som er veldig vàr på personer og stemninger rundt meg, og prøver alltid å gjøre det beste for andre, selvom det går ut over meg selv. Jeg overtenker mye, og bekymrer meg mye og lager scenarioer i hodet. 
Nå har jeg igjen blitt «dumpet» av en kortvarig date, og kjenner meg helt emosjonelt tappet. Gråter i tide og utide, får ikke i meg mat, klump i magen osv.

Lurer på hvordan jeg best kan endre denne delen av meg. Hvordan lære å bli mer «kald»/ikke så emosjonelt knyttet? Føler meg nokså hjelpesløs, og er lei av å alltid bli så sterkt knyttet til mennesker når jeg tar det så tungt å miste dem..

Anonymkode: 9eb16...72d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Luksusbia
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg er en person som blir veldig fort emosjonelt knyttet til personer, noe som i dating verdenen fort blir veldig slitsomt. Jeg takler veldig dårlig å bli «dumpet» av gutter jeg har datet i kun et par uker, og reagerer med å bli ekstremt nedstemt, gråtlabil, mister matlyst osv. Har tidligere slitt med depresjon og sto på medisiner for dette, men har ikke slitt på over 1 år, og går ikke på medisiner lengre. Jeg merker at jeg også er en person som er veldig vàr på personer og stemninger rundt meg, og prøver alltid å gjøre det beste for andre, selvom det går ut over meg selv. Jeg overtenker mye, og bekymrer meg mye og lager scenarioer i hodet. 
Nå har jeg igjen blitt «dumpet» av en kortvarig date, og kjenner meg helt emosjonelt tappet. Gråter i tide og utide, får ikke i meg mat, klump i magen osv.

Lurer på hvordan jeg best kan endre denne delen av meg. Hvordan lære å bli mer «kald»/ikke så emosjonelt knyttet? Føler meg nokså hjelpesløs, og er lei av å alltid bli så sterkt knyttet til mennesker når jeg tar det så tungt å miste dem..

Anonymkode: 9eb16...72d

Hvordan fikk du diagnosen. Både legen og psykologen min sier det ikke er mulig å utrede

Skrevet

Det er ikke nødvendig å gjøre seg kald, sensitiviteten er viktig for mennesker og er en riktig tilpasningsmekanisme.

Det høres ut som du har en del codependence mønstre, og lavt selvbilde. Du trenger å se deg selv mer tydelig, gjøre indre arbeid. Som vil gjøre at du kjenner deg selv bedre, og begynner å respektere deg selv mer og mer gjennom valgene du tar. Du er like viktig som alle andre, samtidig som du er den eneste som kan ta ansvar for deg selv. Så når du står og kjenner på et valg som gagner enten deg selv eller andre, så må du enten endre situasjonen til en vinn-vinn situasjon, eller velge deg selv. Og velge seg selv betyr ikke at det er negativt for andre. Ofte vil det å velge seg selv være positivt for andre, fordi du blir mer tydelig og stødig. Du sier nei når du mener nei, og ja når du mener ja. 

Når det gjelder følelser og sensitivitet, shadowwork og indre healing er superviktig. Selvrefleksjon, egenkjærlighet, indre barn arbeid osv. Å tillate seg selv å føle alle følelser, og å uttrykke alle følelser, å bli i stand til å sitte med og kjenne på alle følelser uten å skyve dem unna. Finn mentorer som resonnerer med deg om du ønaker, husk likevel alltid at du har fasiten på deg, ingen andre kan gjøre det for deg. 

Hvordan ville det føles å være like emosjonelt knyttet til alle deler av seg selv, som du opplever at du blir til andre? Jeg snakker ikke om å skyve andre vekk. Heller å innse at å behandle alle bra og deg selv bra etterhvert blir to sider av samme sak. Eneste forskjellen  er at du kan øve på deg selv døgnet rundt. Og jo mer du øver deg på hva enn du vil øve deg på med deg selv, jo bedre blir du på det samme med andre.

Det er ingenting galt med å være følsom eller gråte. Det er naturlig å ha reaksjoner på det som skjer i hverdagen og livet. Og mange ting er vondt, og mange ting er godt. Forskjellen er om man er like ok må å gå gjennom helvete en stund, som man er med å slippe himmelen inn. Alt er her, og jo mer man lar alle opplevelser flyte gjennom en, jo rikere blir livet.

Anonymkode: 6ba19...8d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...