Gå til innhold

Baby 2 måneder kjemper mot søvn på dagtid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det finnes ikke noe øvre grense på hvor mye ammede barn skal legge på seg. Man skal ikke begrense vektøkning. Høres ut som han kaver så mye at han gjerne ikke får så mye av den fete melken men for mye formelk? Og når du sier du triller i timesvis og at han sovner til slutt, da vil jeg tippe at han garantert er sulten? De spiser jo så ofte at du kan ikke bruke timesvis på å prøve å legge. Da sovner han til slutt bare av utmattelse men er ikke fornøyd. 

Støtter forslaget om kiropraktor. Ellers ville jeg prøvd å bruke tid på å få ut luft. Sykle med beina, lite press på magen med beina, rape osv. Gjør han vant til dette. Og så få ro under ammingen. 

Anonymkode: 6e45a...4bb

Ok. Jeg bare fulgte rådet fra ammeveileder og helsesykepleier og han roet seg en periode etter at vi begrenset litt hvor mye han er på pupp. Får fremdeles pupp hver andre/tredje time altså, det er ikke snakk om at jeg går og sulter ham i timesvis og det skal sies at jeg ofte gir før hvis jeg ser åpenbare sultetegn eller at han gråter masse. 

Vi går aldri på trilletur uten at han har fått mat og ren bleie først. Kan selvsagt hende han blir sulten igjen i løpet av turen, men han er jo ikke sulten når vi starter turen, men åpenbart trøtt.

Har vært hos fysioterapeut og manuellterapeut, alt så bra ut. Jeg sykler mye med bena og masserer mage og raper.

Mulig jeg skal gå tilbake til å amme hver gang han er misfornøyd, men han er misfornøyd stort sett hele tiden han er våken og jo mer mat han får jo mer luftsmerter og flere bæsjebleier som igjen forstyrrer søvnen.. Føles som en skikkelig ond sirkel.

Anonymkode: c0716...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Babyen din er veldig liten enda. Ville brukt tid hjemme nå og fått litt ro. De tingene du nevner  blir mye enklere etterhvert som du får litt rutiner. Du kommer deg tidsnok ut. 

Anonymkode: 6e45a...4bb

Takk for råd. Du har nok rett, er bare så slitsomt å være så mye hjemme/innendørs med en sturete unge som ikke får sovet nok. Trenger frisk luft, men får heller prioritere en tur ut på kvelden når mannen min er hjemme og kan ta baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, jeg har også lurt på hvordan man løser det når det blir kaldere ute..

Håper det bedrer seg før 5 måneder.. Og håper det bedrer seg for deg snart.

Bærejakke! Jeg har en i softshell fra Bonprix, og det er mitt beste mammahack noensinne. Funker både høst/vår, og vinter med f.eks en tjukk ullgenser under. Bare å kle baby ca like varmt som deg selv, og jakka over begge. Kan ta av bærepanelet og bruke som vanlig jakke også.

Min baby ble etterhvert gladere i vogn når hun ble litt eldre, men da var vi så rutinerte med bæreselen at vi ofte tok den på tur uansett. 

Anonymkode: 216bd...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 3 mnd og helt lik.

Eneste som fungerer er om jeg ligger sammen med han i senga. Evt sitte på en hoppeball og vugge hele tiden. Er helt ødelagt i Ryggen.

Han hater bilstol, vogn, bæresele. Kommer meg rett og slett ikke ut uten en fullstendig skrikende baby. Så da blir jeg inne da.

Anonymkode: 137d6...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Han sover ganske godt på natten og kan da sove mellom 4-6 timer i strekk så jeg tror ikke at det er problemet hans egentlig. 

Hvor lenge tok det før din klarte å koble søvnsylusene?  

Det som er litt kjedelig er at jeg aller helst vil ut og går tur, gå på babykino, være med venner/barselgruppa, men han er konstant grinete så da blir det bare stress å gjøre de tingene. Derfor har jeg endt opp med å bare være hjemme som ikke er så veldig hyggelig med en grinete overtrøtt unge.. 

Takk for støtte ❤️ 

Ah, men da er det kanskje ikke sikkert at han trenger lengre dupper, kanskje bare hyppigere/flere på dagtid? Se på våkentiden hans. Kanskje den må kortes ned?

Min koblet ikke søvnsykluser noe særlig før etter fem måneder. Maks halvannen til 2.15 på natta. Overhodet ikke i den perioden 4 mnd søvnregresjon pågikk. Da var jeg så frynsete at jeg ikke fant veien hjem fra butikken - og det var snakk om 300 meter 🙈😂 Ble stadig bedre etter den søvnregresjonen da, og nå, som fireåring, kan han sove til halv ti i helgene om han får lov ❤️

Anonymkode: 5aa61...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ah, men da er det kanskje ikke sikkert at han trenger lengre dupper, kanskje bare hyppigere/flere på dagtid? Se på våkentiden hans. Kanskje den må kortes ned?

Min koblet ikke søvnsykluser noe særlig før etter fem måneder. Maks halvannen til 2.15 på natta. Overhodet ikke i den perioden 4 mnd søvnregresjon pågikk. Da var jeg så frynsete at jeg ikke fant veien hjem fra butikken - og det var snakk om 300 meter 🙈😂 Ble stadig bedre etter den søvnregresjonen da, og nå, som fireåring, kan han sove til halv ti i helgene om han får lov ❤️

Anonymkode: 5aa61...5f6

Kan hende han trenger flere dupper, men får ham fremdeles ikke til å sove. I dag har jeg prøvd å få ham til å sove fra kl 14.30-20.30 og han har kun hatt to powernaps på 15 minutter hver i denne periode. Han er åpenbart kjempetrøtt og hyler intenst uten at han roer seg. Blir helt utslitt.. 

Går bare og venter på denne magiske 3-månederen som jeg har blitt lovet skal endre alt, men frykter at det ikke er tilfellet og er redd all tilpasningen vi gjør nå vil gjøre ham til et kjempekrevende barn når det kommer til søvn 😢

Godt å høre at sønnen din sover godt nå ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Bærejakke! Jeg har en i softshell fra Bonprix, og det er mitt beste mammahack noensinne. Funker både høst/vår, og vinter med f.eks en tjukk ullgenser under. Bare å kle baby ca like varmt som deg selv, og jakka over begge. Kan ta av bærepanelet og bruke som vanlig jakke også.

Min baby ble etterhvert gladere i vogn når hun ble litt eldre, men da var vi så rutinerte med bæreselen at vi ofte tok den på tur uansett. 

Anonymkode: 216bd...b57

Takk for tips, det skal jeg jammen investere i.

Godt å høre at det gikk seg til hos dere, gleder meg til den dagen det løsner her!

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min er 3 mnd og helt lik.

Eneste som fungerer er om jeg ligger sammen med han i senga. Evt sitte på en hoppeball og vugge hele tiden. Er helt ødelagt i Ryggen.

Han hater bilstol, vogn, bæresele. Kommer meg rett og slett ikke ut uten en fullstendig skrikende baby. Så da blir jeg inne da.

Anonymkode: 137d6...4cd

Ja, ryggen får virkelig kjørt seg. Hadde hatt godt av en treningsøkt i ny og ne, men har overhodet ikke tid til det nå når jeg trenger det mest. På kvelden er jeg så utslitt at jeg ikke orker trening.

Det har ikke hjulpet at han er 3 måneder og fått mer døgnrytme?

Her funker bæresele så det er redningen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler så innmari med deg ❤️ Høres veldig likt ut som jeg hadde det i våres - det var så overveldende og utrolig slitsomt! 

Mini kunne sovne i vogna riktignok, men det varte max en time og da hun våknet brøt helvete løs. Det var så ille en periode at hun kunne sove powernaper gjennom hele dagen på bare 10 minutter om gangen 😳 Her var redningen bæresjal. Ser at du skriver at det er vanskelig pga. bekkenet og langt og gå, men har du testet det ut inne/hjemme? For meg var det en skikkelig game changer! Hver gang hun ble urolig puttet jeg henne oppi der og da sov hun til jeg tok henne ut omtrent. Trengte ikke bevege meg rundt engang, kunne bare sitte og gynge i godstolen mens jeg så på Tv. Når vi skulle ut knøt jeg på meg sjalet hjemme og bare løftet henne fra bilstolen og rett oppi slik at jeg fikk meg en tur til byen eller butikken 🤗 

Etterhvert skjønte jeg også at dette rett og slett var en baby som ikke hadde det største søvnbehovet på dagen. Rett etter at hun fant ut av forskjell på dag og natt (rundt 3 mnd) så dekket hun mye av søvnbehovet på natten. Da sov hun fra 19 til ca 08 med to måltider mellom (får mm på flaske). Rundt denne tiden gikk vi til 2-3 lurer i løpet av dagen (oftest 2). Da sov hun kun 30-40 minutter av gangen, men det var tydeligvis nok… Jeg vekket henne aldri bare for å ha det på det rene 🙈 Om jeg forsøkte å legge henne oftere ble det bare masse styr. Jeg kunne bysse henne i en halvtime bare for at hun skulle sove i 10 minutter… Vi fikk et mye bedre liv da jeg sluttet å stresse med at hun skulle sove så mye på dagen. Begynte i stedet å fylle tiden med lek og annen hygge sammen med baby og ventet til hun ga veldig tydelige tegn på at hun var trøtt før jeg la henne.

Det var fortsatt slitsomt med en baby som stort sett kun sov to dupper i løpet av hele dagen, og var veldig klistremerke, men det ble i det minste mye mindre jobb med å få henne til å sove. Var skikkelig misunnelig på de med sovebabyer som hadde flere lange lurer så de fikk både dusjet og slappet av. Jeg brukte stort sett lurene hennes til å spise for det var da jeg hadde sjansen, dusje gjorde jeg når mannen var hjemme og kunne ta over litt. 

Etterhvert fikk hun også mer glede av å være ute i vogna selv om hun var våken 😊 det var særlig populært å trille i skogen så hun kunne kikke opp på trærne! Nå er hun 8 mnd og et skikkelig fyrverkeri av ei jente 🎉🤩 de siste dagene nå har hun gått ned til bare en lur… Fortsatt kun 30-40 minutter! Heldigvis sover hun godt om natten og hun har sovet gjennom hele natta et par ganger i det siste uten mat også - det gjør godt ❤️

Dette ble sikkert veldig langt og rotete, men jeg sender mange styrkeklemmer og håper dere finner en god rytme sammen ❤️

Anonymkode: 59e47...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en powernaper, og det var forferdelig slitsomt. Det som hjalp aller mest var å godta at det var sånn, og ikke tvinge babyen inn i en mal/fasit som han virkelig ikke likte. Hadde noen grusomme uker hvor all energi og tid gikk til å jage søvn. De var fæle for baby og!

Både han og jeg fikk det så mye bedre når jeg fulgte hans behov og ikke tvang han til å sove. Endte opp i 3-5 lurer på 30 minutter, og hadde stort sett blid baby resten av tiden. Hjalp også veldig da jeg kunne bytte til sittedel i vogna!

All sympati, søvnstyr er forferdelig!

Anonymkode: 22179...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...