Gå til innhold

Frilans innen kulturbransjen - hvor starter man for å lykkes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har startet egen bedrift og som lever som frilans som kunstnere (kunst, foto, musikk, dans osv)
Hvordan har dere gått fram for å klare dette?

Jeg er nyutdannet innen musikk. Jeg skriver låter, produserer og synger. Det er en hard bransje. Man kan nok regne på en hånd hvor mange som lever av kun låtskriving i Norge, og de har heller ikke mye penger å rutte med. 

Jeg elsker å være kreativ og blir nærmest deprimert av den kjedelige «pengejobben» jeg har nå for å kunne leve. Jeg hører frilansere som har lyktes som sier «du må bare hoppe ut i det, ta sjansen, si opp jobben og kjør på» men hvordan fungerer dette egentlig i realiteten? Jeg må betale leie, studielån og jeg må betale mat. Jeg kan ikke bare slutte på jobben og sitte her uten mulighet til å betale leia. Hvis man ikke lever på penger som man får av foreldrene sine, og hvis man ikke sover på sofaen til vennene sine – hvordan skal man starte prosessen med å satse på å bli frilans? Hva har dere gjort? Har dere spart masse penger, eller jobber dere deltid med noe fast? Hva i så fall?

Jeg føler det blir som høna og egget: jeg må jobbe på en «pengejobb» for å ha sikret inntekt, men jo mer jeg jobber på mitt «pengejobb» jo mindre tid får jeg til å utvikle min egne karriere. Hvis jeg sier opp jobben, har jeg nok tid til å utvikle meg og satse fullt på karrieren, men da har jeg jo ingen penger.

Jeg jobber på «pengejobben» for å kunne leve og tenker hele dagen på alt jeg vil gjøre når jeg kommer hjem. Men når jeg kommer hjem er jeg utslitt etter en 8-timers arbeidsdag og må hvile før jeg begynner på det jeg egentlig vil jobbe med. Da sitter jeg ofte oppe til 02-03 på natten fordi jeg endelig har tid til det jeg elsker å gjøre. Men da blir det for lite søvn selvfølgelig.