AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #1 Skrevet 7. september 2022 Vi er i prosessen med å leie ut en leilighet. Fordi vi skal bo tett på selv, at vi har lagt mye tid og penger i leiligheten og i hagen, og at vi gjerne går ned i pris for «riktig» leietaker, så ønsker vi å utarbeide husordensregler som ikke vil føles inngripende og samtidig ivaretar våre verdier. Hva hadde du ønsket at var kontraktsfestet? Hva tenker du er lurt å kontraktsfeste? Fra et utleierperspektiv – hva er lurt å tenke på? Vi er ute etter gode naboer – forhåpentligvis i mange år frem i tid. Vi trenger selvsagt ikke omgås uten gjensidig ønske, men vi vil gjerne leve i harmoni Anonymkode: 0afca...369 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #2 Skrevet 7. september 2022 Vil bare si at dere høres ut som skikkelig hyggelige utleiere! Jeg har alltid leid med "vanlig" kontrakt der alt det typiske og nødvendige står så kommer egentlig ikke på noe utover det vanlige. Anonymkode: 153e9...d64 3 1 1
Daria Skrevet 7. september 2022 #3 Skrevet 7. september 2022 Husordensregler som skal ivareta huseieres verdier hadde definitivt ikke fått meg til å føle meg hjemme... Jeg skjønner egentlig ikke helt hva du tenker på å kontraktfeste? Utleiers rettigheter er lovfestet, det er begrenset hva dere kan overstyre. 22 9
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #4 Skrevet 7. september 2022 Hva med å heller invitere de på grillmat en fin høstdag? Å danne relasjon er nyttigere enn regler. Lettere å snakke sammen da. Anonymkode: c3df3...4c0 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #5 Skrevet 7. september 2022 Hvordan deles uteområde inn? Egen plass for leietakerne? Hva med ro? Er det tillatt med en fest nå og da så lenge dere varsles? Eller strengt forbudt? Tror dere bør se an hvilke leietakere dere ønsker. Alenemor med barn? Barna kan selvsagt bråke litt, men det blir neppe høylytte fester. Ønsker kanskje et stabilt hjem over flere år. Hva med par? Mulig de bor kortere mens de sparer opp til EK. Studenter? Mulig mer festing da? Enslig? Anonymkode: ef5b8...44a 1
Gjest ti10 Skrevet 7. september 2022 #6 Skrevet 7. september 2022 Dere trenger ikke noe mer enn en vanlig kontrakt, sjekk forbrukersider på nettet. Så kan du vel tilføye inndeling av eventuelt uteområde, husdyr eller ikke osv. Det viktigste hvis dere vil være ok utleiere, er at dere tar hensyn og behandler personen ok mens han eller hun bor der. Ikke maser i tide og utide, at leieboeren ikke blir forstyrret av at ungene deres kommer på døra hele tiden eller at hunden står og bjeffer i timevis, at dere stiller opp og fikser hvis det er noe som ikke virker/blir ødelagt osv. Ikke lager unødvendig bråk til alle mulige tider, sier fra på forhånd hvis dere skal ha fest eller bruke veldig bråkete maskiner osv. Rett og slett vær utleieren du selv ville ha hatt som leieboer.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #7 Skrevet 7. september 2022 Daria skrev (26 minutter siden): Husordensregler som skal ivareta huseieres verdier hadde definitivt ikke fått meg til å føle meg hjemme... Jeg skjønner egentlig ikke helt hva du tenker på å kontraktfeste? Utleiers rettigheter er lovfestet, det er begrenset hva dere kan overstyre. Det er avtalefrihet i Norge, så man kan jo strengt talt avtale hva som helst. Men skjønner poenget ditt. Anonymkode: 0afca...369
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #8 Skrevet 7. september 2022 Jeg ville ikke bodd i samme hus som en utleier med mindre jeg hadde flere unger og ellers risikerte å sove på gata. Og husordensregler - i så fall skal de gå begge veier! Anonymkode: 9a554...1fa 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #9 Skrevet 7. september 2022 Sitat så ønsker vi å utarbeide husordensregler som ikke vil føles inngripende og samtidig ivaretar våre verdier. Kan du utdype? Anonymkode: f6808...829 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #10 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hvordan deles uteområde inn? Egen plass for leietakerne? Hva med ro? Er det tillatt med en fest nå og da så lenge dere varsles? Eller strengt forbudt? Tror dere bør se an hvilke leietakere dere ønsker. Alenemor med barn? Barna kan selvsagt bråke litt, men det blir neppe høylytte fester. Ønsker kanskje et stabilt hjem over flere år. Hva med par? Mulig de bor kortere mens de sparer opp til EK. Studenter? Mulig mer festing da? Enslig? Anonymkode: ef5b8...44a Leietakerne har eget inngangsparti på hovedplan, egen stor terrasse og privat hagedel. Fest er ok så lenge det blir varslet, men vi bor i et nabolag med mange småbarnsfamilier, så det bør selvsagt ikke bli for ofte. Vi er åpen for familier med 1-2 barn, men siden det bare er to soverom bør det nok ikke bli mer enn det. Tror ikke studenter er så aktuelt her, men vi er egentlig åpen for det meste, men ønsker selvsagt noe langvarig. Anonymkode: 0afca...369
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #11 Skrevet 7. september 2022 Jeg ville nok ikke følt meg "hjemme" med en kontrakt som hadde tillegg basert på utleiers "verdier". Høres litt pussig ut. Helt ordinær kontrakt holder, med de vanligste standard punktene som f.eks. ro etter kl 23. Det som imidlertid får meg til å føle meg hjemme er en leilighet som er fornuftig innredet. Da tenker jeg på tilstrekkelig oppbevaringsplass, romslige skap på kjøkken og bad, og gode hyller dersom det ikke er ønskelig at man setter opp dette selv. Anonymkode: fc8e7...f86 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #12 Skrevet 7. september 2022 ti10 skrev (14 minutter siden): Dere trenger ikke noe mer enn en vanlig kontrakt, sjekk forbrukersider på nettet. Så kan du vel tilføye inndeling av eventuelt uteområde, husdyr eller ikke osv. Det viktigste hvis dere vil være ok utleiere, er at dere tar hensyn og behandler personen ok mens han eller hun bor der. Ikke maser i tide og utide, at leieboeren ikke blir forstyrret av at ungene deres kommer på døra hele tiden eller at hunden står og bjeffer i timevis, at dere stiller opp og fikser hvis det er noe som ikke virker/blir ødelagt osv. Ikke lager unødvendig bråk til alle mulige tider, sier fra på forhånd hvis dere skal ha fest eller bruke veldig bråkete maskiner osv. Rett og slett vær utleieren du selv ville ha hatt som leieboer. Vi har ikke hund og barna våre kommer ikke på uønsket besøk, og vi stiller selvsagt opp for utleier for ting som skulle være ødelagt. Vi er ellers rolige folk og bor i et godt isolert hus. Har aldri fest. Anonymkode: 0afca...369 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #13 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg ville ikke bodd i samme hus som en utleier med mindre jeg hadde flere unger og ellers risikerte å sove på gata. Og husordensregler - i så fall skal de gå begge veier! Anonymkode: 9a554...1fa Enig! Det er derfor jeg spør – jeg vil at det skal gå begge veier. Anonymkode: 0afca...369 1
Gjest fransine Skrevet 7. september 2022 #14 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er avtalefrihet i Norge, så man kan jo strengt talt avtale hva som helst. Men skjønner poenget ditt. Anonymkode: 0afca...369 Nei, husleieloven er ufravikelig på enkelte punkter, dvs hvis det står noe i kontrakten som ikke er lov ifølge husleieloven så er disse ugyldige...
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #15 Skrevet 7. september 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har ikke hund og barna våre kommer ikke på uønsket besøk, og vi stiller selvsagt opp for utleier for ting som skulle være ødelagt. Vi er ellers rolige folk og bor i et godt isolert hus. Har aldri fest. Anonymkode: 0afca...369 Det er dere som er utleier Anonymkode: 7df24...b0f
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #16 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kan du utdype? Anonymkode: f6808...829 Hm, jeg kan komme med noen eksempler. Vi synes det er viktig med et ok uteområde, så plenklipping kan være t viktig moment for oss. Er dette noe vi kan kontraktfeste, eller bør vi klippe deres private plen? Vi har ikke tilgang til denne delen av hagen. Vi synes også det er viktig å bevare boligens verdi, samtidig som vi har forståelse for leietakerens egenart. Kan vi f.eks. kontraktsfeste at det kan males, men med nøytrale farger. Eller eventuelt stille krav om at det hvitmales igjen før utflytting. Eller en begrensning på antall spikerhull i veggen eller sparkles før utflytting (for vi har forståelse for at bilder er viktig for hjemmefølelsen). Er dette ting man kan kontraktsfeste? Ellers ønsker vi normale husordensregler som stille før 07 og etter 23 og andre regler som gjelder for bebyggelse i nabolag. Anonymkode: 0afca...369
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #17 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enig! Det er derfor jeg spør – jeg vil at det skal gå begge veier. Anonymkode: 0afca...369 Okay. Det verste for meg da jeg leide var at huseier dukket opp i hytt og pine (søndag formiddag, torsdag kveld…), at han baksnakket andre leietakere, at han ikke tok problemer på alvor og at han snakket til meg totalt uten respekt. Så husordensregler: stille etter 23 med mindre annet er avtalt, ikke husdyr (?), ta hensyn når det gjelder støy ellers (inkludert musikk! Hater høy musikk) og spesifisere hva som forventes av hagestell/utvendig arbeid. Anonymkode: 9a554...1fa
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #18 Skrevet 7. september 2022 fransine skrev (5 minutter siden): Nei, husleieloven er ufravikelig på enkelte punkter, dvs hvis det står noe i kontrakten som ikke er lov ifølge husleieloven så er disse ugyldige... Nei, det stemmer ikke. Anonymkode: 0afca...369
Gjest fransine Skrevet 7. september 2022 #19 Skrevet 7. september 2022 Sett dere inn i husleieloven før dere leier ut. Da har dere god oversikt over rettigheter og plikter både for dere og leietaker. Hvis dere vil at leietaker vil trives, bare vær hyggelige og ikke lag for mange pirkete regler. La leietaker få lov å henge opp bilder på veggene. Det blir veldig ukoselig og upersonlig for leietaker å bo der hvis ikke.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #20 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Eller en begrensning på antall spikerhull i veggen eller sparkles før utflytting (for vi har forståelse for at bilder er viktig for hjemmefølelsen). Du kan, men da hadde jeg ikke bodd der. Du er utleier, du kan sparkle og male selv. Folk som ikke lar leieboerne henge opp bilder er kjipe. Anonymkode: 9a554...1fa 6 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå