Gå til innhold

Hvorfor er folk så ufine og utakknemlige på KG?

Anbefalte innlegg

Gjest supernova_87
Skrevet

Folk skriver og spør om råd og erfaringer. Så deler noen både gode råd, erfaringer og viser omsorg og støtte for en TS i en vanskelig situasjon. TS svarer stort sett bare på de som har kritiske innvendinger og viser ikke noe tegn til å en gang nærmest ha lest råd, erfaringer og støttende ord. Ofte er TS også spydig og uttalt utakknemlig, der de klager på rådene som blir gitt, fordi de er ikke riktige, eller viste ikke fullstendig forståelse, eller behandlet ikke TS som hun var den det var mest synd på i verden osv. 

Noen ganger skriver TS tilbake "kan du utdype? Hjelp meg med å forstå? Kan du ikke si litt om hvordan det var for deg?" så bruker noen tiden på dette, men får aldri respons eller takk for at de brukte tiden på å hjelpe en fremmed. 

Hva er grunnen til at folk både er så frekk i kjeften i svar, men også at TS-er er så utakknemlig når de får det de spør om. Tar man det for gitt at folk bruker tiden sin på dem? Setter man ikke pris på? Forventer man at alt skal komme dem gratis i hende? Jeg forstår ikke hvorfor høflighet og alminnelig folkeskikk nesten er utryddet på KG. 

Har dere noen teorier? 

(For øvrig, jeg sikter ikke til diskusjonstråder, der man har meningsutveksling, men særlig samliv og kjærlighetsrelasjoner og kropp og helse, der folk søker råd, erfaringer og støtte)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du svarer deg selv her: De er kun interessert i å høre det de VIL høre, så derfor er det nok enklere å angripe de som er uenige? Virker sånn i mange tråder. 

• Liker 6
Gjest supernova_87
Skrevet
MissIndependent45 skrev (5 minutter siden):

Tror du svarer deg selv her: De er kun interessert i å høre det de VIL høre, så derfor er det nok enklere å angripe de som er uenige? Virker sånn i mange tråder. 

Ja, virker sånn i MANGE tråder! 

Men i en del andre, der det til og med er sånn at de får det svaret de ønsker, og noen viser omsorg, hva med å si "Takk for støtten" eller takke for rådene og at noen tok seg tid? Jeg tenker at jeg vil møte mennesker med den samme høfligheten og folkeskikken som jeg gjør IRL ... men det virker som det er et fåtall som tenker likt. 

Skrevet
Rainstorm skrev (Akkurat nå):

Ja, virker sånn i MANGE tråder! 

Men i en del andre, der det til og med er sånn at de får det svaret de ønsker, og noen viser omsorg, hva med å si "Takk for støtten" eller takke for rådene og at noen tok seg tid? Jeg tenker at jeg vil møte mennesker med den samme høfligheten og folkeskikken som jeg gjør IRL ... men det virker som det er et fåtall som tenker likt. 

Helt sant. Mye kranglete folk her inne. Lurer på hvorfor de gidder å poste en innlegg når de kun er ute etter bekreftelse for egne meninger.

• Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet (endret)
MissIndependent45 skrev (3 minutter siden):

Helt sant. Mye kranglete folk her inne. Lurer på hvorfor de gidder å poste en innlegg når de kun er ute etter bekreftelse for egne meninger.

Ja, enig!

Og jeg lurer også hva de tenker om de menneskene som bruker tiden sin til å dele av egne dyrekjøpte erfaringer for å hjelpe dem til å ha det bedre i livet. Jeg skjønner jo egentlig at folk har det ganske kjipt hvis de har så mye utakknemlighet og tar støtte og omsorg fra fremmede for gitt. 

Kanskje vi kan få svar på det vi lurer på, om noen av disse som aldri sier "takk for rådet" o.l. ser tråden. 

Endret av Rainstorm
Skrevet

Har ikke lagt merke til så mye sånt selv men hvorfor noen angriper og er ufine vet jeg ikke.

Det med å å ikke svare kommentarer må ikke bety utakknemlighet. Jeg prøver å svare takk for svar og rådene i tråder der jeg ber om råd. Ikke alltid jeg svarer det, men jeg leser alltid alle rådene og svarene jeg får og er alltid takknemlig for de selv om jeg ikke har svart. Så jeg er i alle fall ikke utakknemlig og håper ikke noen tror det.

Gjest Wrightandrong
Skrevet

Synes dette i bunn og grunn er interessant selv. Min erfaring er at dette går begge veier. Det finnes eksempler på både en litt vanskelig holdning fra TS, men også en rekke med idiotiske svar enkelte i tråder, hvor alt annet enn temaet blir diskutert. Føler det har blitt såpass mye at en del kanskje vegrer seg for å delta, noe som er utrolig dumt i så måte, da disse sikkert kunne bidratt med mye bra.  

Tror nok noe av grunnen er at folk føler seg tryggere bak et tastatur, og mister noen sperrer, slik at de tror de kan skrive/si akkurat hva som måtte passe dem, uten å tenke over at de faktisk kommuniserer med levende mennesker også her. Enkelte andre eier ikke folkeskikk, uansett hvor de er, hva de gjør eller hvem de møter på, og derav tror det er greit å oppføre seg dårlig. Noen sliter nok voldsomt med eget liv, og føler for å ta ut litt av frustrasjonen på helt uskyldige, selv om dette er veldig lite konstruktivt. Andre kjeder seg og prøver å være "morsomme", men innser ikke selv at det bare blir platt og dårlig. 

Gjest supernova_87
Skrevet
Wrightandrong skrev (4 minutter siden):

Synes dette i bunn og grunn er interessant selv. Min erfaring er at dette går begge veier. Det finnes eksempler på både en litt vanskelig holdning fra TS, men også en rekke med idiotiske svar enkelte i tråder, hvor alt annet enn temaet blir diskutert. Føler det har blitt såpass mye at en del kanskje vegrer seg for å delta, noe som er utrolig dumt i så måte, da disse sikkert kunne bidratt med mye bra.  

Tror nok noe av grunnen er at folk føler seg tryggere bak et tastatur, og mister noen sperrer, slik at de tror de kan skrive/si akkurat hva som måtte passe dem, uten å tenke over at de faktisk kommuniserer med levende mennesker også her. Enkelte andre eier ikke folkeskikk, uansett hvor de er, hva de gjør eller hvem de møter på, og derav tror det er greit å oppføre seg dårlig. Noen sliter nok voldsomt med eget liv, og føler for å ta ut litt av frustrasjonen på helt uskyldige, selv om dette er veldig lite konstruktivt. Andre kjeder seg og prøver å være "morsomme", men innser ikke selv at det bare blir platt og dårlig. 

Ja, jeg ser dette du påpeker i første avsnitt. I tidligere tråder der jeg skrev om utfordringer i relasjoner hendte det jeg bare overså noen svar fordi det rett og slett var mennesker som kuppet tråden og var bestemt på at jeg var slik og sånn. Så den kan jeg forstå. 

Grunnen til at jeg tenker på dette nå er at jeg kjeder meg hjemme, føler meg unyttig og derfor bruker litt tid på å gi oppløftende svar til mennesker som beskriver å være i kjipe situasjoner. (Selvsagt burde jeg ikke gi mer enn jeg orker, og det som gir meg noe selv, dette må jeg jobbe med! MEN:) Når jeg da ser at folk til og med kan si "kan du ikke si mer om det" og så tar man seg tid fordi man tror man tilbyr noe av verdi for noen, og så kommer TS aldri tilbake til tråden en gang ... da blir man litt frustrert. Hvor tror man at råd, erfaringer og velgjennomtenkte, omsorgsfulle svar kommer fra? Når jeg har bedt om støtte på nett selv tenker jeg så takknemlig jeg er for at noen vil bruke sin tid på å gjøre mitt liv, en fremmed, bedre. Og jeg har vansker med å forstå at andre helt glemmer at det finnes noen bak tastaturet på alle svarene man får. Man har så mange muligheter til å sende noe godt ut i verden, og en av de mulighetene er å sette pris på (utad) at noen har gitt deg gaven av et ektefølt svar. 

Gjest Wrightandrong
Skrevet
Rainstorm skrev (5 minutter siden):

Ja, jeg ser dette du påpeker i første avsnitt. I tidligere tråder der jeg skrev om utfordringer i relasjoner hendte det jeg bare overså noen svar fordi det rett og slett var mennesker som kuppet tråden og var bestemt på at jeg var slik og sånn. Så den kan jeg forstå. 

Grunnen til at jeg tenker på dette nå er at jeg kjeder meg hjemme, føler meg unyttig og derfor bruker litt tid på å gi oppløftende svar til mennesker som beskriver å være i kjipe situasjoner. (Selvsagt burde jeg ikke gi mer enn jeg orker, og det som gir meg noe selv, dette må jeg jobbe med! MEN:) Når jeg da ser at folk til og med kan si "kan du ikke si mer om det" og så tar man seg tid fordi man tror man tilbyr noe av verdi for noen, og så kommer TS aldri tilbake til tråden en gang ... da blir man litt frustrert. Hvor tror man at råd, erfaringer og velgjennomtenkte, omsorgsfulle svar kommer fra? Når jeg har bedt om støtte på nett selv tenker jeg så takknemlig jeg er for at noen vil bruke sin tid på å gjøre mitt liv, en fremmed, bedre. Og jeg har vansker med å forstå at andre helt glemmer at det finnes noen bak tastaturet på alle svarene man får. Man har så mange muligheter til å sende noe godt ut i verden, og en av de mulighetene er å sette pris på (utad) at noen har gitt deg gaven av et ektefølt svar. 

Det er ikke bestandig så lett å være TS heller, hvis man blir bombardert med masse irrelevant støy. Opplever en at noe svært vanskelig bare blir latterliggjort eller avfeid, er jo ikke det så veldig positivt heller, og kan få en tilsvarende negativ effekt. Godt å høre at du ikke har blitt for preget av dette, og klarte å sile ut de verste kommentarene. 

Synes det er kjempeflott at du velger å være tilstede for andre mennesker, og har også full forståelse for din reaksjon i møte med null eller negativ respons. Det tar faktisk en del tid og energi å gi fyldige tilbakemeldinger, og da er det jo fint om en får litt kred for arbeidet. Når de i tillegg har "fisket" etter dette, bør man også være litt ekstra takknemlig, og i det minste gi en vettug tilbakemelding. Hadde flere hatt litt av den samme tankegangen, ville det bidratt til et mye bedre miljø generelt. 

Skrevet
Warrior skrev (35 minutter siden):

Har ikke lagt merke til så mye sånt selv men hvorfor noen angriper og er ufine vet jeg ikke.

Det med å å ikke svare kommentarer må ikke bety utakknemlighet. Jeg prøver å svare takk for svar og rådene i tråder der jeg ber om råd. Ikke alltid jeg svarer det, men jeg leser alltid alle rådene og svarene jeg får og er alltid takknemlig for de selv om jeg ikke har svart. Så jeg er i alle fall ikke utakknemlig og håper ikke noen tror det.

Basert på dette svaret er du neppe en av de. :) 

• Liker 1
Skrevet

Har tenkt på det samme. Men synes det er et større problem med de store mengdene med korte og dårlige svar som spys ut. Lite gjennomtenkte og enkle, nærmest slagord-aktige svar. Folk som ikke tar innover seg kompleksiteten i situasjonen TS beskriver, og som avfeier TS med et kjapt utrop før de raskt går videre til neste tråd.

I en del tråder blir det så mange slike svar at de få gode og gjennomtenkte svarene dessverre drukner. Når tråden fylles opp av 20–30 "Dump ham!", "Idiot!" eller "Bytt jobb!" så blir det til sammen så støyende at det antagelig blir vanskelig for andre lesere å få med seg kompleksiteten i dilemmaet til TS.

For å komme tilbake til denne trådens tema, så tror jeg at alle disse forenklede svarene som sier til TS at hennes tanker og ord ikke er verdt å bruke noen ekstra minutter på å lese gjennom for å forstå situasjonens kompleksitet, oppleves vondt for TS. Slik jeg ser det er det en måte å bagatellisere eller avvise TSs følelser.

Tenker at vi som henger her inne bør etterstrebe å lese gjennom hele hovedinnlegget og ta et minutt for å kjenne etter og tenke etter, før vi begynner å hamre i vei på tastaturet. 
Mange tråder startes i affekt, som reaksjon på emosjonell smerte. Mens vi som svarer ikke har slike boblende følelser, og har et kaldt hode. Så vi som svarer TS bør klare å oppføre oss bedre enn hun som har det vondt og kanskje langer ut til høyre og venstre i et øyeblikk av smerte. Synes vi bør forvente mer av oss selv, og kutte ut slike korte, bagatelliserende svar.

Anonymkode: fc460...add

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jaaaa har vært enig med ts før men så ser jeg hvordan vedkommende herjer i trådene etter hvert og da blir jeg sånn ok - hvordan er du å bo med liksom??? Har kritiske innvendinger noen ganger, men skriver ofte nyansert. Hender ts har bæda helt og motsatt seg ALL kritikk.

Anonymkode: 0e2f7...80b

• Liker 1
Skrevet

Alle tråder der ts har et problem så blir ts slaktes hjem om hele tråden. Ikke rart ts blir provosert og lei seg 

Anonymkode: 894a4...148

• Liker 1
Skrevet

Når ts "i beste mening" blir fortalt hvordan de skal føle og tenke istedenfor å føle og tenke som de gjør, blir de kanskje litt ampre ja.

Anonymkode: 785cd...9e5

• Liker 2
Skrevet

Tror jeg har prøvd de par-tre gangene jeg har spurt om råd. 

Men ærlig talt lurer jeg litt på motivasjonen til mange som rådgir, når jeg leser tråder. De som har misset tre av poengene i hi og de som vinkler temaet drastisk virker som de henholdsvis er ensomme/vil gjøre seg viktige eller er ute på et propagandaoppdrag. 

Anonymkode: 81239...9f4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes egentlig det fort blir støy og gjør tråden unødig lang og uinteressant når TS siterer hvert eneste innlegg bare for å takke :vetikke: Jeg hverken forventer takk eller ville tenkt på å komme med det selv, jeg synes ikke det hører naturlig hjemme i dette formatet.

Så er det alltid greit å huske på at KG er et åpent diskusjonsforum, ikke en skjermet og kvalifisert rådgivingstjeneste. her kan - og vil - hvem som helst både starte tråder og svare på dem, og ingen skylder noen noe. Det vil komme useriøse svar, usaklig kritikk og trolletråder, og de fleste er her for tidsfordriv og underholdning. Hvilket ikke i det fleste tilfeller er samme som å trolle, men når jeg svarer i en tråd er det som regel fordi jeg har interesse/underholdning av det, mer enn av et dypt og ektefølt ønske om å være til hjelp og nytte (selv om det også kan spille inn). Forventer man bare høflighet, hjelpsomhet og gode intensjoner her inne, er det på tide å få seg litt tykkere hud...

Skrevet

Jeg hadde en tråd nylig der jeg ba om konkrete og praktiske råd i forbindelse med en vond situasjon, og fikk flere forskjellige svar. Noen svarte ikke på det jeg spurte om i det hele tatt, men kritiserte det at jeg spurte. Noen kom med veldig nyttige tips og forslag. Noen ble så opptatt av den vonde situasjonen(som jeg hadde nevnt kort i HI) at de bare ville skrive om det og tilby noe jeg ikke hadde spurt om, og heller ikke ønsket; mens noen kjente seg tydeligvis igjen i den vonde situasjonen og ville bare skrive om seg selv, vedkommende fikk respons av andre og kuppet dermed hele tråden.

Tråden raknet i alle retninger, men jeg skrev noen kommentarer i løpet av tråden der jeg takket pent for alle svar. For selv om mange, kanskje de fleste, av svarene var irrelevante, forstår jeg at det var noe interesse og omtanke hos de som skrev - og det kan man si takk for.

Anonymkode: 2f0b9...257

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Daria said:

Jeg synes egentlig det fort blir støy og gjør tråden unødig lang og uinteressant når TS siterer hvert eneste innlegg bare for å takke :vetikke: Jeg hverken forventer takk eller ville tenkt på å komme med det selv, jeg synes ikke det hører naturlig hjemme i dette formatet.

Så er det alltid greit å huske på at KG er et åpent diskusjonsforum, ikke en skjermet og kvalifisert rådgivingstjeneste. her kan - og vil - hvem som helst både starte tråder og svare på dem, og ingen skylder noen noe. Det vil komme useriøse svar, usaklig kritikk og trolletråder, og de fleste er her for tidsfordriv og underholdning. Hvilket ikke i det fleste tilfeller er samme som å trolle, men når jeg svarer i en tråd er det som regel fordi jeg har interesse/underholdning av det, mer enn av et dypt og ektefølt ønske om å være til hjelp og nytte (selv om det også kan spille inn). Forventer man bare høflighet, hjelpsomhet og gode intensjoner her inne, er det på tide å få seg litt tykkere hud...

Dessverre har jeg følelsen av at selv om en livlig skoleklasse der alle slåss og krangler med alle, kan virke spennende til å begynne med, blir det etterhvert veldig slitsomt for den som foretrekker et mer normalt og stillferdig liv.

Spør man noen om veien i en ny by man har flyttet til, er det alminnelig skikk og bruk å si "takk" når man har fått et svar; man går bare ikke videre uten å si et kvekk. Dette burde også gjelde her; greit nok hvis folk ikke vil gjøre det, men når man selv noen ganger har brukt en halv time på å skrive et hjelpende svar uten at trådstarter gidder å skrive to ord til svar, tar man hintet og bruker heller tiden til andre ting.

Med dette blir heller ikke kvaliteten på innleggene og stemningen i forumet bedre; det er mange tidligere aktive brukere som har sluttet å skrive, liksom det også er mange som har påpekt at stemningen her er helt annerledes enn da forumet var mindre og man hadde et mer vennskapelig forhold til andre brukere. Idag er det mye dårlig stemning her, altfor mange klagetråder om nesten like tema; altfor mye trolling og drittslenging, og betrakter man KG med et objektivt blikk, er forumet i ferd med å ødelegges til fordel for antall klikk og kroner og øre i forbindelse med dette.

Selv har jeg skrevet her noen år og forsøkt å skape positiv stemning, men vurderer å si takk for meg etter hvert, slik mange andre allerede har gjort før meg.

Anonymkode: 6e72d...a00

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
2 minutter siden, NakenPanda said:

This:

greaterintfuckwad.jpg

Fin betraktning, men ser man på stemningen i andre mer eller mindre anonyme forum, er ikke anonymitet nødvendigvis synonymt med dårlig stemning.

På Flashback er det full texas, mens på Freak.no virker det som om listen for drittslenging er lagt langt lavere, og motsatte meninger blir møtt med argumentasjon. På Fridiskusjon stenges troll ute på livstid, og stemningen er relativt god. Hvordan det er på Diskusjon.no, vet jeg ikke, men når det debatteres tema i forbindelse med IT i norske nettaviser med fokus på dette, kan kommentarene bli lange, og ser man på dette forumet, er "Data"-kategorien en av kategoriene med bedre stemning; har man et IT-problem, er det alltid en eller annen som kommer med en løsning, uten å oppføre seg som en steinaldermann som svinger med steinøksen og hyler som en stukken gris.

Anonymkode: 6e72d...a00

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...