AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #1 Skrevet 7. september 2022 Vi er nå på dag 10 med oppkast. Baby spyr opp igjen maten rett etter å ha spist eller innen en halvtime/times tid. Spyr ca 2,3 ganger pr dag. Noen dager mer, typ 6 ganger. Baby er tett og har slimhoste. Var til legen på mandag og fikk beskjed om at slimet trolig var årsaken til oppkast. Ble henvist til øre, nese, hals men har ikke fått time før om to mnd. Så hva gjør jeg om oppkastet vedvarer? Det bekymrer meg at baby kaster opp all maten. Matlysten er generelt dårlig også. Har hatt feber på mellom 38 og 39,5 de siste tre dagene. Legen virket ikke til å bry seg om dette. Jeg lurer på om noen har erfaring med lignende? Må jeg bare la det gå sin gang og tenke at det er helt normalt med alt oppkastet siden baby har slim i halsen? Vil legge til at det er oppkast (masse og stinker spy) og ikke gulp. Utvilsomt. Eller bør jeg kontakte lege og be om ny time dersom oppkastet vedvarer flere dager? Almenntilstanden er varierer mellom ok og bra. Gir mye veske i form av vann og bryst. Er bekymret likevel kjenner jeg. Anonymkode: 270a1...ee3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #2 Skrevet 7. september 2022 Baby er forresten 10 mnd Anonymkode: 270a1...ee3
snurk Skrevet 7. september 2022 #3 Skrevet 7. september 2022 Uff, kan skjønne at det ikke er noe særlig for hverken mor eller barn ❤ Så lenge allmenntilstanden er fin så er det en god indikasjon. Feber i seg selv behøver ikke være en bekymring, barn får generelt sett lettere feber enn voksne og er ofte mindre påvirket av det enn vi blir. Det er også vanlig at små barn kaster opp slim når de er syke siden de ofter svelger slim og snørr som renner ned i halsen. Men skjønner som sagt at du reagerer på det, det er ikke noe særlig når de små blir syke 🥺 Har du forsøkt å gi bryst/drikke i små mengder og veldig ofte? Så er det større sjangse for at kroppen rekker å ta til seg væsken før alt kommer opp igjen. La gjerne barnet få saftis og lignende, det gir både væske og energi.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #4 Skrevet 7. september 2022 snurk skrev (Akkurat nå): Uff, kan skjønne at det ikke er noe særlig for hverken mor eller barn ❤ Så lenge allmenntilstanden er fin så er det en god indikasjon. Feber i seg selv behøver ikke være en bekymring, barn får generelt sett lettere feber enn voksne og er ofte mindre påvirket av det enn vi blir. Det er også vanlig at små barn kaster opp slim når de er syke siden de ofter svelger slim og snørr som renner ned i halsen. Men skjønner som sagt at du reagerer på det, det er ikke noe særlig når de små blir syke 🥺 Har du forsøkt å gi bryst/drikke i små mengder og veldig ofte? Så er det større sjangse for at kroppen rekker å ta til seg væsken før alt kommer opp igjen. La gjerne barnet få saftis og lignende, det gir både væske og energi. Takk for svar. Ja, forsøker å gi lite og ofte. Skal forsøke med saftis i morgen ❤️ Er liksom maten som kommer opp igjen, og ikke bare slim, men det er kanskje en del slim blandet sammen med maten. Er sikkert normalt med så mye oppkast i forbindelse med forkjølelse. Er mitt første barn, så er ikke så rutinert på dette med sykdom enda 🙈 Anonymkode: 270a1...ee3
snurk Skrevet 7. september 2022 #5 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for svar. Ja, forsøker å gi lite og ofte. Skal forsøke med saftis i morgen ❤️ Er liksom maten som kommer opp igjen, og ikke bare slim, men det er kanskje en del slim blandet sammen med maten. Er sikkert normalt med så mye oppkast i forbindelse med forkjølelse. Er mitt første barn, så er ikke så rutinert på dette med sykdom enda 🙈 Anonymkode: 270a1...ee3 Jeg har to barn men jeg ville nok også følt meg på bar bakke, det er aldri noe gøy når de små blir syke 🥺 Mine har hatt oppkast en gang i blant i forbindelse med forkjølelse hvor jeg har antatt at det har vært pga slim. Min eldste datter kastet også opp slim for noen måneder siden når hun var veldig forkjølet og legen ha henne Ventoline (hun er ikke en baby, men 4 år) og det hjalp veldig mye. Jeg tror dessverre ikke det er så mye man kan gi til barn under 2 år, men husk at du skal ha lav terskel for å ta kontakt med lege om du føler deg usikker. Jeg tenker i utgangspunktet at dehydrering er det man vil være mest oppmerksom på. Hold derfor øye med almenntilstand og om barnet har våte bleier. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #6 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Vi er nå på dag 10 med oppkast. Baby spyr opp igjen maten rett etter å ha spist eller innen en halvtime/times tid. Spyr ca 2,3 ganger pr dag. Noen dager mer, typ 6 ganger. Baby er tett og har slimhoste. Var til legen på mandag og fikk beskjed om at slimet trolig var årsaken til oppkast. Ble henvist til øre, nese, hals men har ikke fått time før om to mnd. Så hva gjør jeg om oppkastet vedvarer? Det bekymrer meg at baby kaster opp all maten. Matlysten er generelt dårlig også. Har hatt feber på mellom 38 og 39,5 de siste tre dagene. Legen virket ikke til å bry seg om dette. Jeg lurer på om noen har erfaring med lignende? Må jeg bare la det gå sin gang og tenke at det er helt normalt med alt oppkastet siden baby har slim i halsen? Vil legge til at det er oppkast (masse og stinker spy) og ikke gulp. Utvilsomt. Eller bør jeg kontakte lege og be om ny time dersom oppkastet vedvarer flere dager? Almenntilstanden er varierer mellom ok og bra. Gir mye veske i form av vann og bryst. Er bekymret likevel kjenner jeg. Anonymkode: 270a1...ee3 Ah, forstår du er bekymret. Men kan prøve å forklare deg litt mer. Problemet med slim er ikke at det er i halsen. Problemet er at når de blir snørrete og også hoster opp slim fra lungene, så svelger de alt ned, og magesekken fylles av slim. De får utrolig dårlig matlyst (må føle seg mette hele tiden), og spiser de litt for mye kommer det opp igjen, sammen med masse slim gjerne, og også hvis de hoster på full mage. Litt dårlig lukkemuskel i tillegg gjerne. Hatt endel av det her ved de verste slimete forkjølelsene her. Prioriterer drikke fremfor mat, og små porsjoner heller ofte. Tenker jo umiddelbart at legen kunne tatt en RS-prøve her, med så mye slim. OG litt feber osv. Så lenge almenntilstand er bra ville jeg ikke vær bekymret. De pleier spise seg opp igjen etter sykdommen er over. MEN hvis forkjølelsen forsvinner/slimet forsvinner og oppkasten fortsetter - DA ville jeg definitivt kontaktet lege om saken. Også hvis det drar ut i ukesvis, vanligvis pågår det kanskje en maks 2-3 uker. Eller om almenntilstanden blir dårlig. Absloutt verdt å følge med. Men antar at slimproduksjonen må avta før oppkast avtar. Det slimet i magen er skikkelig blæh. Husker jeg i sånn 3-års alder lærte mi eldste å hoste og spytte slimet i en bolle. Ikke så innmari trivelig. Men da slapp hun unna endel kvalme og oppkast. Det hjalp faktisk. Det fra nesa umulig å unngå at de svelger. Men det er nok vanskelig med 10 mnd, må nesten bare stå i det til viruset slutter å herje i kroppen. Og følg med på evt forverring som sagt. Kan være RS. Anonymkode: 91af0...f5d 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #7 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Ah, forstår du er bekymret. Men kan prøve å forklare deg litt mer. Problemet med slim er ikke at det er i halsen. Problemet er at når de blir snørrete og også hoster opp slim fra lungene, så svelger de alt ned, og magesekken fylles av slim. De får utrolig dårlig matlyst (må føle seg mette hele tiden), og spiser de litt for mye kommer det opp igjen, sammen med masse slim gjerne, og også hvis de hoster på full mage. Litt dårlig lukkemuskel i tillegg gjerne. Hatt endel av det her ved de verste slimete forkjølelsene her. Prioriterer drikke fremfor mat, og små porsjoner heller ofte. Tenker jo umiddelbart at legen kunne tatt en RS-prøve her, med så mye slim. OG litt feber osv. Så lenge almenntilstand er bra ville jeg ikke vær bekymret. De pleier spise seg opp igjen etter sykdommen er over. MEN hvis forkjølelsen forsvinner/slimet forsvinner og oppkasten fortsetter - DA ville jeg definitivt kontaktet lege om saken. Også hvis det drar ut i ukesvis, vanligvis pågår det kanskje en maks 2-3 uker. Eller om almenntilstanden blir dårlig. Absloutt verdt å følge med. Men antar at slimproduksjonen må avta før oppkast avtar. Det slimet i magen er skikkelig blæh. Husker jeg i sånn 3-års alder lærte mi eldste å hoste og spytte slimet i en bolle. Ikke så innmari trivelig. Men da slapp hun unna endel kvalme og oppkast. Det hjalp faktisk. Det fra nesa umulig å unngå at de svelger. Men det er nok vanskelig med 10 mnd, må nesten bare stå i det til viruset slutter å herje i kroppen. Og følg med på evt forverring som sagt. Kan være RS. Anonymkode: 91af0...f5d Tusen takk for et utrolig godt svar. Skulle ønske legen kunne vert like tydelig og tatt seg tid til å forklare like godt🙈💕 TS Anonymkode: 270a1...ee3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #8 Skrevet 8. september 2022 Nå er det ikke så farlig å gå uten mat noen dager. Vaske er det viktigste ved oppkast. Du har jo Bryst (det er jo mat og drikke) og vann saftis. Kanskje det gir mindre brekninger og ubehag hvis du holder deg til det? Jeg kjenner selv fra omgangssyke, det jeg egentlig kun har lyst på er hyppige og små mengder med drikke som smaker godt. Blir jo kvalm av mat. Prøv en dag kanskje? Se om det bedrer seg med akkurat brekninger og oppkast? 😊 Stakkar liten Anonymkode: 9f5a1...4fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå