AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #1 Skrevet 7. september 2022 Har en baby på 2,5 mnd, og vi har hatt klare rutiner fra start. Mye fordi vi er rutinemennesker og har en unge fra før som legger ganske klare føringer på hvordan dagene er og blir. På kveld har vi rutiner i den forstand at vi legger baby til samme tid (19:30), på samme sted (mørkt soverom) og med samme kveldsstell. På dag har vi rutiner i den forstand at vi står opp omtrent samme tid hver morgen, og har omtrent like langt våkenvindu før det er soving igjen. Lengde på lur varierer. Dette fungerer fint for oss, og jeg liker å tro at dette har vært en investering for tiden fremover - selv om det selvfølgelig ikke har kostet oss så mye siden vi trives med dette. Baby har også tidlig skjønt forskjell på dag og natt, og jeg liker i hvertfall å tro at det er fordi vi ikke har tilbrakt hele døgnet på en opplyst stue. Men! Jeg får reaksjoner fra venninner som lurer på hvorfor jeg «gidder» å innføre rutiner så tidlig fordi det uansett ikke har noe effekt på baby under 3 mnd. Stemmer det? Vi hadde nok gjort det på samme måte på nytt hvis vi skulle gjort det igjen, men jeg ble bare så nysgjerrig på disse utsagnene. Anonymkode: 02715...6e1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #2 Skrevet 7. september 2022 Dere har jo åpenbart rutiner så da funker det jo? Skjønner ikke hva hun mener.. Har en baby på 2 måneder og her er det ikke mulig å få til noen rutiner annet enn at vi stort sett klarer å legge ham rundt 23/00 om natten (vi har prøvd å legge tidligere mange ganger, men ender med hyling og amming i timesvis før jeg gir opp). Ellers er det NULL rutiner og helt umulig å få til noe system. Noen kvelder kan han sovne i stuen kl 19 og sove til midtnatt, andre kvelder får vi ham knapt til sove mellom 19 og midnatt. Noen netter sover han 6 timer i strekk før amming, andre 2 timer før amming. Noen netter er han lys våken kl 0400, andre ganger kan han sove til kl 10. Nå prøver vi å stå opp 08 hver dag, men hjelper ikke når han ofte våkner lenge før. På dagtid er det ingen mønster i når og hvor lenge han sover så det er vanskelig å planlegge noe rundt det også. Skulle gjerne hatt rutiner! Anonymkode: a3365...1c0 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #3 Skrevet 7. september 2022 Jeg har «rutiner» på babyen min (2,5 mnd), men det er ikke noe jeg har orket å jobbet noe for. Hun sover verken i vogn eller bilstol, så da blir vi gående hjemme da, og da blir dagene veldig like. Skal vi noe en dag er det derimot veldig enkelt for meg å «overstyre» henne så det passer med planene, så vi har nok ikke rutiner sånn egentlig, men mer at siden dagene er like hver dag så går det i det samme mønsteret. Har også hørt at babyer under 3 mnd ikke har noen effekt av rutiner, men har det noe å si? Dere har tydeligvis et opplegg som fungerer for både dere og babyen. Anonymkode: 66cfa...519
Mt3 Skrevet 7. september 2022 #4 Skrevet 7. september 2022 Når babyen har falt inn i deres rutiner så lett så er det jo null stress å lage seg rutiner, for selv om det helt sikkert vil komme en og annen dag det ikke går så blir jo ting lettere når babyen følger familiens øvrige rutiner. Det som menes med det dine venninner snakker om er vel at så mye kan og vil endre seg i løpet av de første månedene at en trenger ikke stresse og kjempe med å få på plass rutiner om babyen ikke er klar for det før etter 3mnd. 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #5 Skrevet 7. september 2022 Mt3 skrev (3 minutter siden): Når babyen har falt inn i deres rutiner så lett så er det jo null stress å lage seg rutiner, for selv om det helt sikkert vil komme en og annen dag det ikke går så blir jo ting lettere når babyen følger familiens øvrige rutiner. Det som menes med det dine venninner snakker om er vel at så mye kan og vil endre seg i løpet av de første månedene at en trenger ikke stresse og kjempe med å få på plass rutiner om babyen ikke er klar for det før etter 3mnd. Men mye kan vel også endre seg etter 3 mnd?🤔 Eller? Anonymkode: 02715...6e1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #6 Skrevet 7. september 2022 Søvnvaner formes fra rundt 6 uker, og det høres jo ut som at dere har en finfin rutine😊 Anonymkode: 1f951...2b6 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #7 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Søvnvaner formes fra rundt 6 uker, og det høres jo ut som at dere har en finfin rutine😊 Anonymkode: 1f951...2b6 Hvor har du det fra? Jeg tviler ikke på deg altså, har bare ikke hørt det før. Anonymkode: a3365...1c0 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #8 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor har du det fra? Jeg tviler ikke på deg altså, har bare ikke hørt det før. Anonymkode: a3365...1c0 Det er forsket mye på det 😊 Skal se om jeg klarer å finne den linken til forskning som har forklart det best og har best grunnlag 😄 Anonymkode: 1f951...2b6
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #9 Skrevet 7. september 2022 At din baby er født med den døgnrytmen er jo fint. Og mest flaks. Baby vet ikke forskjell på dag og natt og lager ikke søvnhormonet melatonin før den er 3 mnd. Nyfødte babyer har korte søvnsykluser og sover mye dag og natt, men sover stort sett max 2-3 timer før ny våkentid der de vil ha mat. Så å legge en baby 19:30 er jo ganske unormalt (altså at baby er trøtt akkurat til samme tid og sover etter dette). Så små babyer er stort sett en del våken om natta, og det er lite man kan påvirke for å endre en så liten babys døgnrytme. Dette har jeg selv tatt opp på helsestasjon og med lege da en av mine hadde lange våkenperioder hver eneste natt og stort sett sov som en stein på dagtid, uansett om vi var rundt høye, brå lyder og i sola.. Anonymkode: 52a41...b8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå