AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #1 Skrevet 7. september 2022 Jeg har fire søsken og ingen av de har klart seg spesielt bra i livet. De er alle i 40-årene. Det er ikke rusproblematikk og slike ting, men de mangler utdannelse, er ute av arbeidslivet rett som det er, og er stort sett blakke. Nå har vår mor fortalt meg at en av de, som akkurat nå har skaffet seg fast jobb og virker å endelig ville noe med livet, har spurt henne om å låne 30-40000 for å betale inkassoer og bli kvitt betalingsanmerkninger. Vår mor sa nei til det og mener mitt søsken får jobbe seg ut av det med den tiden som trengs. Jeg sa til mamma at jeg kom til å gi søskenet mitt de pengene hen trenger, for jeg tror oppriktig at hen har tatt skjeen i en annen hånd. Da ble mamma sint og mente at hvis jeg skulle gi ett søsken så mye penger, så måtte jeg gi de andre tilsvarende sum. Det tenker jeg at jeg ikke må! De andre lever som bohemer og ser ikke ut til at de tenker å endre på det. Å gi de penger gir de bare muligheten til å fortsette å gjøre ingenting. For det andre er de jo ikke mine barn, men mine søsken. Jeg skylder ingen av de noe, og det er forskjell på å bruke 30-40000 og 120-160000. Men mamma står på sitt og truer for eksempel med at hun ikke inviterer meg på julaften om jeg gjør forskjell på søsknene mine. Så hva gjør jeg? Jeg tror mitt søsken vil få ekstra initiativ til å starte "et nytt og bedre liv" om hen kommer ut av registeret, og det vil ta hen minst ett år å spare pengene til å betale det selv. Antagelig mer slik alle utgifter øker og øker. Samtidig vil jeg ikke komme på kant med mamma da hun er det samlingspunktet vi har. Anonymkode: 73721...26a 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #2 Skrevet 7. september 2022 Du kan selvsagt, men du risikerer mye styr og splittelse innad i familien. Hva med å låne ditt søsken pengene? Anonymkode: fb380...c95 8
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #3 Skrevet 7. september 2022 Dette syns jeg er dårlig av din mor. Jeg skjønner hun føler at hun ikkr kan gi penger til en, uten å gi penger til alle. Men allikevel er det bare 1 som trenger hjelp nå. Hun burde ikke gi deg så mye pepper bare fordi du ønsker å hjelpe et søsken og låne hen penger Anonymkode: 8fb32...252 14
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #4 Skrevet 7. september 2022 Ikke involver moren din og de andre søsknene overhodet. Ikle diskuter det med noen. Ta kontakt med den det gjelder, og lag en avtale (gå over med h’n konkret de enkelte postene) lag en plan og en avtale, og betal ut det mest kritiske (ikke bare gi h’n en sum). Lag en dekkhistorie, enten at h’n har fått ordnet det verste selv, eller at det er et lite lån fra deg, som nedbetales. Moren din har da ingen ting med dette å gjøre! Anonymkode: f593f...b33 30 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #5 Skrevet 7. september 2022 Du burde gjøre som mora di sier, alt annet blir bare bråk og misunnelse fra de andre. Vedkommende som får pengene kommer antagelig ikke til å sette så mye pris på dem heller, øker antagelig bare forbruket sitt på noe annet. Anonymkode: 1082b...535
Eilis Skrevet 7. september 2022 #6 Skrevet 7. september 2022 Du bestemmer selv over dine penger. Hadde de vært dine barn ville saken vært en annen. Dersom du velger å gi pengene, hold det for dere selv. De andre har ingenting med dette å gjøre. Du er veldig generøst og jeg håper ditt søsken setter pris på gesten og holder styr på økonomien i fremtiden 8 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #7 Skrevet 7. september 2022 Jeg er enig i at hvis du skal GI disse pengene blir det urettferdig ovenfor de andre som også sliter. Om du har tenkt til å LÅNE de bort så skriv et gjeldsbrev, en kontrakt med dato på når alle pengene skal være betalt tilbake. Ikke vær så naiv at du tror at alt skal løse seg. Lånte bort 60k til et familiemedlem og måtte mase hver eneste måned , det nærmer seg 7 år siden og fortsatt er ikke engang halve beløpet betalt tilbake og jeg har gitt opp å mase for det kommer bare nye unnskyldninger hver gang. Anonymkode: 6352c...513
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #8 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan selvsagt, men du risikerer mye styr og splittelse innad i familien. Hva med å låne ditt søsken pengene? Anonymkode: fb380...c95 Jeg vil faktisk unngå å låne hen det fordi jeg aldri har lånt noen av de penger. jeg har sett de låne av andre, og de har sjelden eller aldri betalt tilbake. Så tenker at hvis jeg låner dette søskenet penger, så vil de andre tre mene at de også bør få låne. Hvis jeg derimot gir hen pengene, så kan jeg forklare det med at jeg tror hen vil få orden på livet og det er et ekstra incentiv om det økonomiske er på stell. Har tenkt på om jeg kan late som at søskenet skal jobbe noe for meg, men tenker at det uansett vil komme ut, og da gjør det ting verre. ts Anonymkode: 73721...26a 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #9 Skrevet 7. september 2022 Jeg hadde bare løyet, tror jeg, for å unngå alt dramaet. Gitt pengene til søskenet under forutsetning at det aldri nevnes til noen, og så bare jattet med mamma. Og kuttet ned på kontakten med henne, helt klart. Hun kan seriøst ikke bestemme over deg og dine penger. Anonymkode: 9989a...197 14
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #10 Skrevet 7. september 2022 Alle eller ingen. Anonymkode: f5203...263
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #11 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke involver moren din og de andre søsknene overhodet. Ikle diskuter det med noen. Ta kontakt med den det gjelder, og lag en avtale (gå over med h’n konkret de enkelte postene) lag en plan og en avtale, og betal ut det mest kritiske (ikke bare gi h’n en sum). Lag en dekkhistorie, enten at h’n har fått ordnet det verste selv, eller at det er et lite lån fra deg, som nedbetales. Moren din har da ingen ting med dette å gjøre! Anonymkode: f593f...b33 Det var akkurat det jeg tenkte først, da mamma ble småkrakilsk på meg, men så vet jeg at det kommer ut en eller annen gang uansett. Sånn er det dessverre i min familie, ingenting forblir hemmelig. ts Anonymkode: 73721...26a
Sunshineyellow Skrevet 7. september 2022 #12 Skrevet 7. september 2022 Så utrolig snill og omtenksom du er penger skaper alltid splittelse.. Tror du at din søster kan holde munn om at hun får penger fra deg? Det hadde vært det beste. som du selv skriver, så er det jo stor forskjell på å gi 40 000 til en enn 160 000 bort. Evt så ville det ha blitt 10 000 hver og kun 1/4 hadde da blitt brukt fornuftig (av din søster). moren din viser at hun absolutt ikke skal blandes inn i dette. Det du kan gjøre er å lage en nedbetalingsplan til søsteren din. De pengene setter du inn på en fondskonto, som du da kan gi til henne når alt er nedbetalt. Men det må du holde for deg selv evt om det går bra med fondsparingen, kan det være at når hun har betalt halvparten så har det steget såpass i verdi at hun ikke trenger å gi deg mer. Kanskje hun også går i pluss:) 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #13 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er enig i at hvis du skal GI disse pengene blir det urettferdig ovenfor de andre som også sliter. Om du har tenkt til å LÅNE de bort så skriv et gjeldsbrev, en kontrakt med dato på når alle pengene skal være betalt tilbake. Ikke vær så naiv at du tror at alt skal løse seg. Lånte bort 60k til et familiemedlem og måtte mase hver eneste måned , det nærmer seg 7 år siden og fortsatt er ikke engang halve beløpet betalt tilbake og jeg har gitt opp å mase for det kommer bare nye unnskyldninger hver gang. Anonymkode: 6352c...513 De andre lever i stor grad fra hånd til munn de også, det er korrekt. Men de viser ingen interesse eller vilje til å leve på noen annen måte heller. Hen jeg tenker gi pengene til virker nå å ville ha et normalt liv, og 30-40000 i inkassogjeld er ikke all verdens for meg, samtidig som hen må jobbe fullt for ganske dårlig lønn og samtidig betale på gjelden som øker av seg selv. Jeg tror liksom det ville gi hen ekstra ståpåvilje om ikke inkassoen er der. ts Anonymkode: 73721...26a 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #14 Skrevet 7. september 2022 Såklart du kan gi penger hvem du vil. Hadde vært noe anderledes hvis det var foreldre som gjorde forskjell, men et søsken kan da gi penger til hvem de vil uten at noen skal blande seg. De får bare bli sure, også får de heller sitte der alene uten deg på juleaften. Jeg hadde blitt så forbanna om noen skulle blande seg med hva jeg gjør at jeg på ren trass hadde gjort det motsatte av hva de ønsket. Anonymkode: 83477...1f8 4 2 1
MizzVic Skrevet 7. september 2022 #15 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Alle eller ingen. Anonymkode: f5203...263 Nei. Dette gjelder foreldre, ikke søsken Du skylder ikke søsken noe. Gi bort pengene, men pass på at det blir mellom dere. Ikke nevn det noen gang igjen. Dere er voksne, har rett på privatliv. 5 3 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #16 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det var akkurat det jeg tenkte først, da mamma ble småkrakilsk på meg, men så vet jeg at det kommer ut en eller annen gang uansett. Sånn er det dessverre i min familie, ingenting forblir hemmelig. ts Anonymkode: 73721...26a Betale gjelden til søskenet anonymt? Anonymkode: 9989a...197
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #17 Skrevet 7. september 2022 Sunshineyellow skrev (2 minutter siden): Så utrolig snill og omtenksom du er penger skaper alltid splittelse.. Tror du at din søster kan holde munn om at hun får penger fra deg? Det hadde vært det beste. som du selv skriver, så er det jo stor forskjell på å gi 40 000 til en enn 160 000 bort. Evt så ville det ha blitt 10 000 hver og kun 1/4 hadde da blitt brukt fornuftig (av din søster). moren din viser at hun absolutt ikke skal blandes inn i dette. Det du kan gjøre er å lage en nedbetalingsplan til søsteren din. De pengene setter du inn på en fondskonto, som du da kan gi til henne når alt er nedbetalt. Men det må du holde for deg selv evt om det går bra med fondsparingen, kan det være at når hun har betalt halvparten så har det steget såpass i verdi at hun ikke trenger å gi deg mer. Kanskje hun også går i pluss:) Mamma burde ikke vært blandet inn, nei. Nå sa jeg at jeg ville gi søskenet pengene i en vanlig samtale der mamma sa hun ikke ville låne hen penger, så eskalerte det derfra. Ideen din er god, men samtidig vil jeg at søskenet skal få føle at de pengene hen tjener går til leilighet, strøm og alt det vanlige, uten å ha inkasso, eller betale til meg, i tillegg. Og samtidig blir jo ikke de andre mindre misunnelige, hvis de blir det - det vet jeg ikke med sikkerhet, om hen får pengene om to år i stedet for nå. ts Anonymkode: 73721...26a
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #18 Skrevet 7. september 2022 Jeg forstår ikke helt de som mener det blir urettferdig. Du er ikke moren til dine søsken. Hadde en mor spurt om det samme hadde jeg sagt alle eller ingen. Men ikke i dette tilfelle. Du har da ikke noe forsørgeransvar for dine søsken, verken økonomisk eller moralsk. Her hadde jeg gitt den ene, men holdt kjeft om det til mor og de andre hvis de er så smålige. Kan du ikke be den du ønsker å hjelpe om å holde tett om det. Jeg synes din mor er helt på jordet. Anonymkode: fad89...1ed 3 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #19 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Betale gjelden til søskenet anonymt? Anonymkode: 9989a...197 Jeg må dessverre vite hvilke inkassoer det er snakk om, og betale de ut selv. Jeg tror søskenet mitt er i endring og vekst, men sikker kan jeg ikke være etter at hen kun i et par år har "skikket seg". Så jeg er ikke 100% sikker på at hen ikke ville brukt pengene på noe hen ønsker her og nå. ts Anonymkode: 73721...26a
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #20 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg forstår ikke helt de som mener det blir urettferdig. Du er ikke moren til dine søsken. Hadde en mor spurt om det samme hadde jeg sagt alle eller ingen. Men ikke i dette tilfelle. Du har da ikke noe forsørgeransvar for dine søsken, verken økonomisk eller moralsk. Her hadde jeg gitt den ene, men holdt kjeft om det til mor og de andre hvis de er så smålige. Kan du ikke be den du ønsker å hjelpe om å holde tett om det. Jeg synes din mor er helt på jordet. Anonymkode: fad89...1ed Jeg kommer til å be søskenet mitt holde tett om det, men ikke lyve om noen spør direkte. Og så vet jeg av erfaring at det ikke er NOE som forblir en hemmelighet i denne familien. ts Anonymkode: 73721...26a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå