Gjest gjesta Skrevet 26. november 2005 #1 Skrevet 26. november 2005 Eg åpna ei flaske rødvin på onsdag, og idag e det da lørdag.. Trur dokke at den e like god? Syns ikkje den smakte heeeilt 100%, men e en vin eg ikkje har drokke før.. Har stått med aliminiumsfolie over toppen..
Gjest gjest1 Skrevet 26. november 2005 #2 Skrevet 26. november 2005 Niks, den er ikke brukbar til noe særlig annet enn kanskje en skvett i sausen. Sånne vin-butlere som har et fancy navn jeg ikke husker lærte ihvertfall en bekjent som var på kurs at når man har åpnet en flaske, så må den drikkes opp innen noen timer. Man slipper luft til vinen. I Frankrike for eksempel, hvis de åpner en flaske til middag, så heller de ut resten etter middagen hvis det er noe igjen.
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2005 #3 Skrevet 26. november 2005 Jeg har vært på vinkurs i både Italia og Frankrike. Begge steder sa det samme: En rødvin kan være i kjøleskapet (!) men den må stå framme på benken i ca. 1 time i romtemperatur før servering. Hvis man har slike korker til vinen der man bruker en vakum-pumpe og pumper ut all luft av flasken (etter at man har tatt seg et par glass og det fortsatt er mer igjen), kan rødvinen holde seg i noen dager. Da kan den stå i kjøleskapet, (lufttett med kork). Den kan stå slik i opptil en uke men ikke lengre. Jeg har gode erfaringer med dette selv, da jeg er 1 i husstanden. Da drikker man gjerne ikke opp hele flasken med en gang..Kjøp deg et sett med vakum-punpe til vinflasker samt tilhørende gummikork og bruk kjøleskapet - så er du (og vinen) reddet
Gjest gjesta Skrevet 26. november 2005 #4 Skrevet 26. november 2005 hmmm.. får slå ut resten av flaska da.. og åpne ei ny... men da må eg jo enten drikke heile eller slå ut en del av den og...
Grooo Skrevet 26. november 2005 #5 Skrevet 26. november 2005 Jeg har kjøpt slike geniale 0,33 bokser med vin på Systembolaget som jeg har til slike anledninger der det er kun en som vil ha vin og man bare vil ha et glass. Genialt
Gjest gjest1 Skrevet 26. november 2005 #6 Skrevet 26. november 2005 Hvor lenge holder vin på åpnet flaske?
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2005 #7 Skrevet 26. november 2005 hmmm.. får slå ut resten av flaska da.. og åpne ei ny... men da må eg jo enten drikke heile eller slå ut en del av den og... ← ?? Leste du ikke overfor her? Hvis du får skaffet deg en vakum-pumpe (kjøkkenbutikker og kanskje på polet) og setter i vakum-kork og punper all luft ut av den nyåpnede flasken etter å ha skjenket deg et glass - og gjør det igjen hvis du tar deg nok et glass - så holder rødvinen i noen dager! Sett den da vakum-tett (som jeg skrev: kjøp deg dette vakum-sette, koster bare et par hundrelapper) i kjøleskapet og nyt resten av den innen maks 4-6 dager. Det går veldig fint!
Gjest gjesta Skrevet 26. november 2005 #8 Skrevet 26. november 2005 ?? Leste du ikke overfor her? ← Jo, men butikkane e som regel stengt på en lørdagskveld 19.30, og det e ikveld eg har tenkt å åpne ei flaske! Det med boks va lurt... om vinen e go:) Takk til Rosin!
Gjest piaf Skrevet 26. november 2005 #9 Skrevet 26. november 2005 Vi bruker iblant vakumpumpe til åpnet vin, men vinen taper seg i kvalitet da også, og smaker surere selv dagen etter. Et annet godt tips er også som kjent å fryse vinslanter, gjerne i isterningposer - fint å bruke i sauser og gryteretter.
sixx Skrevet 26. november 2005 #10 Skrevet 26. november 2005 Ellers så kan man helle den i en mindre flaske....helt full ...og skru på korken. Da skal den holde seg i 5-6 dager.
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2005 #11 Skrevet 26. november 2005 man sløser ikke med vin! husk at vi er nordmenn!!!!! jeg ville ha drukket den flaska med takknemlighet, trådstarter! forøvrig tømmer jeg alltid hele flasken når jeg først har åpnet en... jeg er jo norsk! ;p
Gjest Varg-Menja Skrevet 26. november 2005 #12 Skrevet 26. november 2005 (endret) Jeg synes vin er drikkbar i inntil en uke etter åpning, dersom man tar en kork i flaska. Skader uansett ikke å smake på den, dersom man er i tvil. Endret 26. november 2005 av Varg-Menja
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2005 #13 Skrevet 26. november 2005 Mange av oss single liker jo et glass rødvin en mandag kveld etter jobb, en tirsdag kveld, en torsdag kveld og selvfølgelig en fredags- og lørdsags kveld. Rødvin er herlig, spesielt italienske AMarone-viner og Chianti. Det er et godt tips å bevare flasken etter åpning med kork (ikke hvilken som helst slags kork, men den som hører til med vakum-pumpen). Gjerne og helst i kjøleskapet.
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2005 #14 Skrevet 26. november 2005 Hvorfor kjøper dere ikke pappvin..? Oppbevare vin i flere dager..brrrr
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2005 #15 Skrevet 26. november 2005 Hvorfor kjøper dere ikke pappvin..? Oppbevare vin i flere dager..brrrr ← Ja du har sans for kvalitet.. Pappvin er vinens svar på telturer: man gjør det når man må. Flaskevin går som sagt meget fint så lenge man bruker vakum-pumpesystemet og kjøleskap.
Gjest sommelier Skrevet 27. november 2005 #16 Skrevet 27. november 2005 Hei! Vel jeg er en slik fancy "vin-butler" som noen omtalte det, vinkelner kaller vi oss på norsk, og sommelier er den internasjonale yrkesbetegnelsen. Når en flaske vin er åpnet kommer det luft til i vinen, og dette starter umiddelbart en kjemisk reakjson som over tid omdanner vinen til eddik (litt forenklet) Så trikset er å begrense luftkontakten/kontakt mede oksygen. En kork i toppen/folie over toppen hindrer kun at rusk ramler nedi vinen. Når flasken er halvdrukket er overflaten mot luften stor, i motsetning til en uåpnet flaske som har en bitteliten overflate mot littegrann luft. Lav temperatur forsinker prosessen der vin omdannes til eddik (kalles oksidering) noe som uansett på normale viner ikke skjer over natten. Rødvin oksiderer raskere enn hvitvin. Så sett alltid en åpnet flaske i kjøleskapet, der holder den seg greit en dag eller kanskje to. Skal vinflasken stå lenger er det enkleste å spare på en halvflaske eller sånne små o,25 flasker med skrukork og helle vinen over på disse igjen. Er det nok vin til å fylle en slik blir igjen overflaten like liten som da vinen var uåpnet, og flasken kan greit stå opp mot en uke. Den blir ikke som "ny" fordi vinen får en del oksygen når den helles over, men det er en enklere løsning en vakumpumper (som gjør akkurat det samme - begrenser konrakten med oksygen) Bag in boks er etter samme prinsipp, vin ut, ingen luft inn. Problemet er at det ikke alltid er akkurat de beste vinene, og at ingen enda har funnet opp en plastsekk som faktisk er 100% lufttett slik som flasken er. l tillegg er mange av boksene som selges er temmelig gamle, og derfor er vinen ofte delvis oksidert/ødelagt før kunden i det hele tatt har åpnet den. Så en nyinnkjøpt boks er ingen garanti for at vinen inni boksen er frisk. Dessverre er det ingen lov som sier at tappedato må angis. Vin på boks bør absolutt drikkes innen er år etter at den er tappet. Maks holdbarhet på en åpnet B-I-B er 3-4 uke, for noe luft sniker det seg inn uansett. Håper det var litt til hjelp!!
Gjest gjesta Skrevet 27. november 2005 #17 Skrevet 27. november 2005 Tusen takk, det var til veldig stor hjelp!! Trur nok eg skal kjøpe meg en sånn vakum-sak:) men, ka med heimelaga vin da? no lagakje eg vin sjølv, men ser at det e endel som laga vin og tappa den på vanlige 1.5 litersbrusflaske osv.. da e vel det fy-fy og?
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2005 #18 Skrevet 27. november 2005 Mamma har gjerne en treliter med rødvin stående i noen mnd hun... Jeg kjøpte halvflaske sist, det var lurt. Ett glass til kos, og ett glass til å bli litt surrete av, så jeg sover godt Skal kjøpe inn litt vin når jeg fårlønning ja
Fakse Skrevet 28. november 2005 #19 Skrevet 28. november 2005 Ikke slå ut vinen som har blitt dårlig, den er kjempefin i saus
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2005 #20 Skrevet 29. november 2005 Bag in Box har jo fått et solid kvalitetsløft de siste årene, da! Utvalget er blitt kjempestort!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå