AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #1 Skrevet 7. september 2022 Når begynte dere med leggetider for kvelden for baby? Altså før dere selv. Og hvordan gikk dere frem? Anonymkode: fda3e...93b
Coiljente Skrevet 7. september 2022 #2 Skrevet 7. september 2022 Når baby var ca 4 mnd (6mnd nå). Startet bare å legge henne kl 18-19, gikk ikke frem på noen spesiell måte egentlig. Men det har vært mange kamper hvor legging har tatt 1-2 timer, gråter seg i søvn, må bysses eller ammes i søvn osv.. Nå har vi innarbeidet en fast rutine med stell/evt bad, legger henne i senga vår og lar hun høre på nattasang fra ipad, gir henne melk (om hun ikke har spist middag), legger henne så i sin seng og gir tutt, kosi og setter på whitenoise med lys på. Sovner av seg selv på 10-20 min. Det viktigste er å innarbeide en leggerutine. Altså gjøre de samme tingene før leggetid slik at baby assosierer det med soving.
Jegvetik Skrevet 7. september 2022 #4 Skrevet 7. september 2022 Fra 3 mnd med første og fra 2 mnd med andre. Med første fordi vi merket at hun tilbrakte større deler av kvelden sovende med oss på stuen. Med andre la vi oss relativt tidlig alle sammen helt fra start (22), og prøvde innimellom å legge baby kl 21. Dette fungerte av og til, men det var ikke så mye å tape om vi forsøkte å legge helt til kl 22 når vi uansett hadde lagt oss. Etterhvert sovnet hun oftere og oftere kl 21. Så prøvde vi en uke med kl 20. Dette gikk etterhvert også greit. Deretter mellom 19 og 20, avhengig av når siste lur var. Min erfaring er at man bare må prøve. Jeg ble overrasket over hvor raskt baby kunne gå fra å være våken mellom 19-22 til å faktisk sove i denne perioden «bare» fordi vi hadde lagt henne i sengen sin for natten. Hvis man ikke prøver, vet man ikke! Med nr to savnet jeg kveldene våre veldig mye veldig raskt, så jeg gikk ganske systematisk til verks i den forstand at jeg planla å prøve å legge tidligere to ganger i uken. Hvis det ikke gikk, prøvde jeg igjen neste uke. 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #5 Skrevet 7. september 2022 Da hun var litt over to måneder gammel. Merket at hun egentlig godt kunne ha sovet videre da vi gikk og la oss for kvelden, og at hun ble ganske forstyrret av å bli vekket da vi la oss (hun sov oppå oss på kvelden, og våknet om vi prøvde å legge henne ned). Så da tenkte vi at hun var klar for å bli lagt for natten tidligere på kvelden, og at det var verdt å prøve. Legging kunne ta ganske lang tid, men når hun da først sovnet, sov hun til rundt ett-to på natta. Etter et par-tre uker sov hun natta gjennom. Har fast rutine med amming, pysj og D-vitamindråper før leggetid. Ammer ikke på soverommet før legging - vil ikke gjøre henne avhengig av meg for å sovne. Så har vi bare prøvd oss fram med hvor mye støtte hun trenger for å sovne. I starten sovnet hun oppå oss, og så la vi henne ned når hun sov dypt. Etter hvert lot vi henne sovne på ryggen i vår seng med oss liggende helt tett inntil, hånd på brystet og hodet hennes helt inntil oss. Så ble hun klar for å sovne i bed side criben med hånden vår på brystet. Det er der vi er nå (5 mnd). Vi prøvde opp-ned-metoden en periode, men det funket ikke for oss. Vi fikk aldri en rolig og døsig baby, bare illsint og utmattet. Så for oss har det funket fint å gi henne den støtten hun trenger, prøve mindre støtte noen dager, men også gi henne mer støtte en kveld om hun f.eks. er overtrøtt og ikke klarer å roe seg selv. Anonymkode: 9e988...aae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå