AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #1 Skrevet 7. september 2022 Må innrømme at 4 åringen er såppass sliten etter bhg at han ikke orker å gjøre noen ting utenom å spise. Det eneste han vil er å sitte foran ipad og slappe av. Henter han 15.30/16 og helt til klokken 19 er han foran ipad. Hvordan få han til å slutte med så mye skjermtid? Har forsøkt å gjemme laderen hans men da er det masse gråting og skriking Anonymkode: 2820d...92b
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #2 Skrevet 7. september 2022 Alvorlig talt, han er 4 år! Det er jo bare å ta vekk padden. Dette skal ikke en 4 åri g styre. Min 6 åring får 15 min på morgenen og 30 min mens jeg lager middag. Litt mer i helger uten planer. Du lager ett monster om du lar han få styre regler fra småbarnsalderen. Anonymkode: 923b2...c5b 20 6
tussi84 Skrevet 7. september 2022 #3 Skrevet 7. september 2022 hva med rolige aktiviteter? Lese bok? tegne? Spille et spill sammen? 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #4 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Alvorlig talt, han er 4 år! Det er jo bare å ta vekk padden. Dette skal ikke en 4 åri g styre. Min 6 åring får 15 min på morgenen og 30 min mens jeg lager middag. Litt mer i helger uten planer. Du lager ett monster om du lar han få styre regler fra småbarnsalderen. Anonymkode: 923b2...c5b Man lager ikke et monster nei. Noen barn har behov for å roe ned - med bl.a skjerm. Det fikk jeg lov til som barn på 80-tallet, og det har mine barn fått lov til. Jeg er ikke et monster … og hva gjelder mine barn får jeg ofte høre at jeg har så ekstra greie barn (noe jeg er enig i). (De er 6-14 år). Vi har hatt rolige aktiviteter etter barnehagen: skjerm, bok, duplo osv. De er aktive i bhg/sfo og når de blir litt større har de aktiviteter 2-3 ganger i uken, så jeg er ikke så bekymret for den skjermen. Anonymkode: f45e7...f2c
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #5 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Man lager ikke et monster nei. Noen barn har behov for å roe ned - med bl.a skjerm. Det fikk jeg lov til som barn på 80-tallet, og det har mine barn fått lov til. Jeg er ikke et monster … og hva gjelder mine barn får jeg ofte høre at jeg har så ekstra greie barn (noe jeg er enig i). (De er 6-14 år). Vi har hatt rolige aktiviteter etter barnehagen: skjerm, bok, duplo osv. De er aktive i bhg/sfo og når de blir litt større har de aktiviteter 2-3 ganger i uken, så jeg er ikke så bekymret for den skjermen. Anonymkode: f45e7...f2c Litt skjerm er en ting, men kontinuerlig fra barnehagen og til leggetid? Da må foreldrene faktisk gripe inn og hjelpe barnet til å slappe av med noe annet. Anonymkode: f4bad...150 13
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #6 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Må innrømme at 4 åringen er såppass sliten etter bhg at han ikke orker å gjøre noen ting utenom å spise. Det eneste han vil er å sitte foran ipad og slappe av. Henter han 15.30/16 og helt til klokken 19 er han foran ipad. Hvordan få han til å slutte med så mye skjermtid? Har forsøkt å gjemme laderen hans men da er det masse gråting og skriking Anonymkode: 2820d...92b Du tar styringen? Ungen slapper ikke av med Paz, han masserer belønningsenteret og blir mer og mer avhengig og tiltaksløs. Det er jo et sykdomstegn om du har en unge som er apatisk eller sover det meste av døgnet. Anonymkode: d6000...c2d 5 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #7 Skrevet 7. september 2022 Her har barna (4 og 6 år) også fri tilgang til iPad etter barnehagen, men trikset er å finne på eller legge til rette for andre aktiviteter som er mer interessant for et lite barn. 4-åringen regulerer seg selv og mister interessen for nettbrettet etter kort tid, til fordel for annen lek. 6-åringen kunne nok fint ha sitti på nettbrettet hele tiden, men ting som sparkesykkel, ballspill og andre uteleker er langt mer interessant etter kort tid, dersom de er tilgjengelige. Om vinteren er det litt mer krevende å legge til rette for andre aktiviteter, men dersom aking og lignende ikke frister (for meg 🙈) så går det an å finne fram tegnesaker, en Toro bakemiks eller noen perler. Anonymkode: 51caf...48b 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #8 Skrevet 7. september 2022 Han må ikke slutte, dere må. Legg vekk iPad, bestem at den er til helger. Velg en serie eller program dere helst ser på sammen, eller han får se på mens dere lager mat el, 30-45 min ( én episode). Noe på en enhet dere må sette på, tv eller pc eller din telefon, noe du styrer. Han kan jo velge, med én gang eller etter middag? Neste episode er neste dag. Vanlig barne-TV på nrk er fint sånn, det starter og slutter, takk for i dag og ses i morgen. Så må dere finne fram tegnesaker og en lydbok, og sitte med ham. Bygge Lego. Ordne med bamsene. Han kan bade. Lese bok. Spille spill. Perle. Rote…. Kle seg ut. Kanskje gå en liten tur ut? Ingen ting av «aktiviteter» man gjør hjemme er mer slitsomt enn iPad, det er rolige greier. Og kanskje er han typen som trenger en sykkeltur eller å løpe fra seg enda mer for å få energi? Jeg har én av hvert slag, mitt ene barn er slapp og vil helst ligge på sofaen og se tv/nett, helt fra barnehagealder, den andre blir slapp og sur av det (men velger det fort selv, det er enklest), og blir gladere og får mer energi av mer fysisk aktivitet, selv etter fysisk lek hele dagen. Den «slappe» har vi måtte «tvinge» til å bli en lesehest (tid lest i bok= skjermtid), og nå sluker hun bøker der på sofaen. Den andre hører lydbok mens hun trener. Slipper vi opp på streng skjermtid er nesa rett i skjermen for begge. Anonymkode: 96770...f36 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #9 Skrevet 7. september 2022 Barn må lære seg å slappe av uten skjerm, akkurat som voksne. Formuleringene denne moren (TS) bruker, tyder på at hun er helt elendig i grensesetting generelt. Anonymkode: 0fd12...e09 6
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #10 Skrevet 7. september 2022 Ungen er avhengig av i en alder av 4. Anonymkode: 66c0f...2f6 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #11 Skrevet 7. september 2022 Har en som også er veldig liten etter bhg. Vi leser bok, leker på gulvet, tegner eller pusler. Har dere prøvd noen andre rolige aktiviteter? Blir ca en halvtime med iPad mens jeg lager middag, noen ganger mer. Vi har også en halvtime på morgenen under frokosten mens jeg ordner matpakker. Anonymkode: be1b3...b28
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #12 Skrevet 7. september 2022 Ts....gjør det som føles riktig for deg... ingen her inne er dere... Vi har en 4 åring som sitter og ser på Netflix fra hun kommer hjem til leggetid...og jeg føler en skjerm er skjerm..iPad eller tv... Mens hun gjør det hjelper jeg bror med lekser og lager middag...så spiser vi middag og går en tur. Og så blir det litt Netflix før leggetid ( Netflix er barnetv her) Spørre om slik her inne vil du bare få svar at du er dårlig foreldre etc.. Jeg vokste opp med pc og tv når jeg var liten..og jeg har klart meg ( er snart 40) Anonymkode: 27c7b...6cb 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #13 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Må innrømme at 4 åringen er såppass sliten etter bhg at han ikke orker å gjøre noen ting utenom å spise. Det eneste han vil er å sitte foran ipad og slappe av. Henter han 15.30/16 og helt til klokken 19 er han foran ipad. Hvordan få han til å slutte med så mye skjermtid? Har forsøkt å gjemme laderen hans men da er det masse gråting og skriking Anonymkode: 2820d...92b Ærlig talt.. Du evner ikke å ta kontroll over dette? Da bør du oppsøke hjelp. Og til de som svarer at det ikke er noe problem. Dere må enten være 1. særdeles lite kunnskapsrike 2. særdeles dårlige foreldre Anonymkode: 1d03e...687 1
Uglems Skrevet 7. september 2022 #14 Skrevet 7. september 2022 Men hvorfor har han ipad? Det min femåring gjør når hun er sliten er at hun leker selv inne på rommet. Det er ganske avslappende å få styre på selv😊 legg heller til rette for det. 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #15 Skrevet 7. september 2022 Hvorfor iPad? Hvorfor ikke Tv? Min 4 åring er flink til å leke rolig for seg selv eller sitte å lese ol, men liker også å koble av med å bare slappe av og se på noe. Men vi har ikke iPad, bare felles-tv i stua. Det er mer sosialt og en bedre type skjerm enn i pad. Når hun ser tv har vi kontroll på hva hun ser på og kan snakke om det hun ser og bytte litt på programmer. Anonymkode: e22af...3dc
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #16 Skrevet 7. september 2022 Du får en sånn unge som det her mener du, Ts? På tide å ta grep og ikke være så tafatt. Anonymkode: e3eef...bd2 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #17 Skrevet 7. september 2022 Mon tro hva slitne barnehagebarn bedrev om ettermiddagene før nettbrettenes tid? 🤔 Hva med å gjøre noen rolige aktiviteter sammen med barnet, altså samhandle med barnet sitt noen stakkars timer om dagen? AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg vokste opp med pc og tv når jeg var liten..og jeg har klart meg ( er snart 40) Anonymkode: 27c7b...6cb Jeg tviler sterkt på at du satt timevis på pc og foran tv’n som barnehagebarn på midten av åttitallet. Anonymkode: 5977d...a09 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #18 Skrevet 7. september 2022 37 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vokste opp med pc og tv når jeg var liten..og jeg har klart meg ( er snart 40) Anonymkode: 27c7b...6cb Må være kjekt å være liten flere ganger. Den gang da, hver gang når heter det fremdeles. Trodde «snart 40» visste sånt… Anonymkode: e3eef...bd2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #19 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Må innrømme at 4 åringen er såppass sliten etter bhg at han ikke orker å gjøre noen ting utenom å spise. Det eneste han vil er å sitte foran ipad og slappe av. Henter han 15.30/16 og helt til klokken 19 er han foran ipad. Hvordan få han til å slutte med så mye skjermtid? Har forsøkt å gjemme laderen hans men da er det masse gråting og skriking Anonymkode: 2820d...92b Ehm, seriøst? Du legger vekk iPaden for «alltid». Ferdig. Problem løst. Du må tåle masse gråt og skrik, tilby han noe hyggelig. Bytte iPad med å bli lest for. Tar et par uker kanskje, så er det glemt. Tuller ikke. Kutta all skjerm da ungene var 2 og 4 år, kun litt i helger. De var litt rastløse en ukes tid, men deretter bare masse lek og kos. Beste de vet er å bli lest for, så vi leser mye Du er voksen, ditt ansvar. Anonymkode: 98ddd...641 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #20 Skrevet 7. september 2022 Sitter barnet med ipad så mye hver eneste ettermiddag? Det er mye, for mye. Jeg tror heller det er en dårlig vane enn at barnet er for sliten. En dag av og til er greit, men ikke hver dag😳 Her bør DU ta styringen og stoppe det. Gjør andre ting med barnet istede. Mitt barn får se kanskje en halvtime på ettermiddagen om han har lyst. Han har aldri vært noe interessert i ipad, kanskje fordi det aldri har vært ett alternativ her i huset å sitte med nesen i en skjerm i timesvis. Trenger vi en rolig ettermiddag leser vi, er jeg sliten hører vi på lydbok, vi perler, tegner eller sitter med lego. Trenger ikke mye energi til å holde på med det. Anonymkode: 5f967...523
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå