Gå til innhold

Har du et skolesterkt barn (16+) som sliter med skolevegring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 18 år siden var jeg et slikt barn. Jeg var levende interessert i VGS-fagene, leste pensum på fritiden og gjorde ekstra-arbeid basert på oppgaver jeg lagde til meg sjøl. 
Skolen hatet jeg imidlertid å dra til, mest fordi jeg ble mobbet. Faktisk føltes det som om skolen var et fengsel jeg måtte oppholde meg i 6-8 timer daglig, mens den faktiske innlæringen skjedde på ettermiddagen. Jeg fikk svært lite ut av skoledagene, og droppet ut flere ganger. 

Jeg visste ikke at man kunne ta alle fagene som privatist - og gratis, dersom man ikke allerede hadde bestått. Jeg ser tilbake og tenker at livet mitt kunne vært så fryktelig annerledes om jeg fikk studere hjemme, og ikke møte opp utover eksamen. Jeg hadde et sosialt liv utenfor skolen, så den sosiale læringen hadde jeg ikke gått glipp av.

Om du har et barn som minner om meg, husk at VGS ikke må foregå i et skolebygg. Noen leser bedre alene, og vil kanskje bli ferdige med VGS fortere, tilogmed. Bare et tips!

Anonymkode: df4fe...34f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg aldri blitt mobbet eller har hatt skolevegring, men jeg opplevde også at jeg lærte mye mer hjemme når jeg satt alene med bøkene, enn jeg gjorde på skolen. Det føltes meningsløst å sitte der hele dagen, for så å gå hjem og lære i fred og ro. Utrolig bortkastet tid! Selv de roligste dagene opplevde jeg at det var for mye bråk og for mange urokråker som tok oppmerksomheten bort fra undervisningen. Jeg kjenner at jeg brekker meg når noen antyder at heldagsskolen er en fin ting. Nei, kan ikke forestille meg noe verre! Unger trenger tid til å utforske ting på egen hånd også! 

Anonymkode: e072e...2de

Skrevet

Dette gjorde jeg også. Jeg slet veldig mye med spesielt siste året på videregående. Jeg fikk nyss i at det var mulig å ta fagene som privatist og det gjorde jeg gikk ut med høyt snitt fordi jeg kunne lese i fred og ro hjemme i de fagene som plaget meg (blandt annet norsk). Enkelte fag hospiterte jeg i og noen fag fulgte jeg vanlig klasseromsundervisning så jeg var ikke 100% avskåret skolelivet heller. Det burde faktisk være mer åpent at dette er mulig å gjøre.

Anonymkode: aab85...44b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...