GrønnNellik68 Skrevet 7. september 2022 #1 Skrevet 7. september 2022 Lærerene gikk hardt ut under korona pandemien da skolene stengte at det ikke var bra for barna. Nå streiker de snart på 3 uka her på ungdomsskole nivå så langt og videregående. Nå er det ikke en lærer som nevner at det ikke er bra for ungdommene å ikke være på skola 9 3
Populært innlegg ~~NYNORSK~~ Skrevet 7. september 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 7. september 2022 Streik er eit lovleg verkemiddel i Noreg. Det er ikkje lærarane si oppgåve å bære børa av pandemien!! 58 6
Bibbi_ Skrevet 7. september 2022 #3 Skrevet 7. september 2022 Alle blåser i psyken til barna så lenge lærerene får streike. En streik som er helt bak mål. De burde skamme seg og heller komme seg på jobb igjen. 12 2 2
Bag Skrevet 7. september 2022 #4 Skrevet 7. september 2022 5 hours ago, GrønnNellik68 said: Lærerene gikk hardt ut under korona pandemien da skolene stengte at det ikke var bra for barna. Nå streiker de snart på 3 uka her på ungdomsskole nivå så langt og videregående. Nå er det ikke en lærer som nevner at det ikke er bra for ungdommene å ikke være på skola Hvordan synes du lærerene skal markere seg tydeligst du da? 15
GrønnNellik68 Skrevet 7. september 2022 Forfatter #5 Skrevet 7. september 2022 ~~NYNORSK~~ skrev (3 timer siden): Streik er eit lovleg verkemiddel i Noreg. Det er ikkje lærarane si oppgåve å bære børa av pandemien!! nei da burde de vel holdt kjeft under pandemien også da. 5
GrønnNellik68 Skrevet 7. september 2022 Forfatter #6 Skrevet 7. september 2022 Bag skrev (1 minutt siden): Hvordan synes du lærerene skal markere seg tydeligst du da? Hva streiker de for nå da? Syns sykepleierne fortjener mer lønn 3
Gjest Optimo Skrevet 7. september 2022 #7 Skrevet 7. september 2022 Nå leser jeg at de skal trappe opp streiken. Det må være litt kjipt å oppleve at alle egentlig driter i at du streiker... Barn og unge kan så klart ikke gå hjemme uten undervisning i evigheter, så det blir vel en løsning etter hvert. Men tydelig at ingen har hastverk med å få på plass noen avtale.
Example Skrevet 7. september 2022 #8 Skrevet 7. september 2022 Som lærer selv ser jeg helst at streiken trappes opp skikkelig flere steder slik at KS er nødt til å komme med noe mer konstruktivt. På den måten rammer det ikke noen elever ekstra hardt. 23 3 1
Mwanafunzi Skrevet 7. september 2022 #9 Skrevet 7. september 2022 GrønnNellik68 skrev (5 timer siden): Lærerene gikk hardt ut under korona pandemien da skolene stengte at det ikke var bra for barna. Nå streiker de snart på 3 uka her på ungdomsskole nivå så langt og videregående. Nå er det ikke en lærer som nevner at det ikke er bra for ungdommene å ikke være på skola Det var vel ikke lærerne som gikk hardt ut da skolene stengte pga covid, var det ikke de samme som nå? Sånn type Barneombudet, rektorer, organisasjoner for psykisk helse osv? Det er jo to parter i en konflikt, forøvrig, så KS må vel også på banen. 11
Mwanafunzi Skrevet 7. september 2022 #11 Skrevet 7. september 2022 Optimo skrev (26 minutter siden): Men tydelig at ingen har hastverk med å få på plass noen avtale. KS sparer vel mange millioner i lønn, bra for kommuneøkonomien. Når i tillegg lærerne får skylden for alt sammen, er det vel bare vinn-vinn… 9 1
Løken Skrevet 7. september 2022 #12 Skrevet 7. september 2022 GrønnNellik68 skrev (37 minutter siden): Hva streiker de for nå da? Syns sykepleierne fortjener mer lønn Nå har sykepleiere kortere utdanning da. Tjener omtrent det samme som en lærer 7 1
Antiviruset Skrevet 7. september 2022 #13 Skrevet 7. september 2022 Kuleku skrev (9 minutter siden): Det er bare å få opp lønna!! Det er den enkle løsningen, da setter bare staten opp rentene og skattene og vinningen går opp i spinningen. Alle taper kjøpekraft nå, og om alle skal hente inn dette i form av økte lønninger så går dette rett vest. 3 1
Hft Skrevet 7. september 2022 #14 Skrevet 7. september 2022 Hovedårsaken til streiken er å beholde og rekruttere flere lærere. Det mangler endel lærere og det tallet vil øke betraktelig de neste 10 åra om det ikke skjer noe nå. Samtidig vil elevtallene øke de fleste steder. Denne streiken et vel egentlig mest til fordel for fremtidens elever, men det er for seint å streike om 5 år… KS provoserer frem streikevilje med å bagatellisere lærermangelen ved å si at hvem som helst kan jobbe som lærer. Det er jo stikk i strid med Stortingets vedtak om å satse på lærere og gjøre utdanningen 5 årig. «Enkeltlærerens» lønn er vel en lite case i dette oppgjøret, selv om de aller fleste lærere tjener langt under de tallene som flakser rundt i media. Jeg jobber som lærer i barneskolen og har ei årslønn på ca 540 000 kr m 13 års ans. Topplønna mi vil pr nå være ca 560 000. Jeg har 4 års utdanning (adjunkt) og videreutdanning er ikke lett å få gjennom jobb. Selv om politikere (Erna) mente at det var en fantastisk ordning for videreutdanning. En nyutdanna lektor som jeg veiledet som student i fjor, har ei startlønn som ligger på omtrent det samme som min lønn m nesten full ans. De aller fleste lærere i dagens skole er adjunkter med et års tilleggsutdanning, dvs samme lengde som de nyutdannede lektorene. Det er kun en masteroppgave som skiller de to yrkene, men 50 000 forskjell i lønn. Så de fleste lærere i dagens skole har ei topplønn på ca 590 000 med dagens tabell. Både Handal og KS har snakket om lønninger på 650 000 i diverse debatter, men dette er feilopplysninger. Så i tillegg til den store bekymringen ifht rekruttering, er det også mye frustrasjon rundt egen lønn i et samfunn som blir dyrere å leve i. Da blir 6 oppgjør med dårligere vekst enn andre yrkesgrupper til mye frustrasjon. Jeg og alle andre lærere tar ikke lett på å streike nå. Det passer svært dårlig. Men det vil aldri passe, for det vil uansett ramme en uskyldig part. Ved forrige oppgjør tok vi til takke med et dårlig oppgjør, nettopp fordi vi mente at en streik ville ramme koronaelevene for hardt, og med et håp om at vår innsats en dag skulle bli belønnet. Men KS tråkker oss ned, sier at hvem som helst kan gjøre jobben vår og så snur de ryggen til og nekter å komme til forhandling. Det er ikke lærerne dere skal rope varsko til. Men rett heller kritikken mot KS, og be de verdsette en svært viktig yrkesgruppe som veldig mange er avhengige av. 19 1 7
Bindersen Skrevet 7. september 2022 #15 Skrevet 7. september 2022 ~~NYNORSK~~ skrev (4 timer siden): Streik er eit lovleg verkemiddel i Noreg. Det er ikkje lærarane si oppgåve å bære børa av pandemien!! Nei, den børen tok vitterlig ungene og foreldrene! 7 4
Hft Skrevet 7. september 2022 #16 Skrevet 7. september 2022 (endret) Bindersen skrev (9 minutter siden): Nei, den børen tok vitterlig ungene og foreldrene! Bortsett fra 7 uker med hjemmeskole og pass av egne barn, jobbet alle lærere uten noe beskyttelse mot smitte bortsett fra litt såpevann og håndsprit fra mai 2020. Jeg vassa i korona hele forrige skoleår. 1. Vaksinedose fikk vi vinteren 21/22 og da måtte vi krangle oss til å bli prioritert, som den yrkesgruppa med minst beskyttelse. Så foreldre hadde en tøff hjemmeskolevinter, og noen karanteneperioder, men de tok ikke støyten i 2 år. Jeg hat fått korona 2 ganger, begge ganger ble jeg smittet på jobb. Ble heldigvis frisk. Jeg er både mor og lærer… Endret 7. september 2022 av Hft 16 2
Mwanafunzi Skrevet 7. september 2022 #17 Skrevet 7. september 2022 Hft skrev (16 minutter siden): Både Handal og KS har snakket om lønninger på 650 000 i diverse debatter, men dette er feilopplysninger. Dette var rart. Du mener at du har rett og de tar feil? Kilde på det? Lønnstabellene er offentlig informasjon, hvem som helst kan gå inn og se. Men det er jo viktig å vite at ulike typer lærere har ulik lønn da. 1
CAPS LOCK Skrevet 7. september 2022 #18 Skrevet 7. september 2022 Hft skrev (52 minutter siden): Hovedårsaken til streiken er å beholde og rekruttere flere lærere Nei. Årsaken er et ønske om høyere lønn, men det tar seg bedre ut å si at de streiker fordi de er bekymret for rekrutteringen, men rekruttering er ikke de ansattes ansvar. Det ligger utelukkende hos arbeidsgiver 6 1
Example Skrevet 8. september 2022 #19 Skrevet 8. september 2022 Bindersen skrev (10 timer siden): Nei, den børen tok vitterlig ungene og foreldrene! Vi lærere jobbet utrolig mye gratis under pandemien for at dette skulle gå. Derfor er også viljen sterkere enn noen gang. Hvilket annet yrke jobbet så mye overtid under pandemien uten å få en eneste krone for det? Det er det som provoserer meg. KS har bevisst nedprioritert lærerne i mange år. Man har tidligere takket ja til dårlige oppgjør med lovnader om at man skal prioriteres ved de neste. Når det ikke skjer, er streikeviljen høy. Utdanningsforbundet vet at dette er dårlig timing, men de har ikke noe valg annet enn å streike når medlemmene er så klare for det. KS og new publisert management kommer til å gjøre norsk skole vesentlig dårligere i årene som kommer. Det fungerer tålelig nå fordi man har lærere som sier ja til alt mulig av ekstraoppgaver. Det begeret er fullt, og da må man begynne å betale for det også. For eksempel må man innse at hvis man ønsker at alle skal ha en kontaktlærer og at dette er en viktig rolle, kan man ikke gi 20 000 kroner i året for denne rollen. Det er rett og slett latterlig med tanke på arbeidsmengden denne rollen har. Du vil neppe finne en rolle i norsk arbeidsliv med dårligere timesbetalt enn kontaktlærerrollen. 13 3
Hft Skrevet 8. september 2022 #20 Skrevet 8. september 2022 Mwanafunzi skrev (9 timer siden): Dette var rart. Du mener at du har rett og de tar feil? Kilde på det? Lønnstabellene er offentlig informasjon, hvem som helst kan gå inn og se. Men det er jo viktig å vite at ulike typer lærere har ulik lønn da. https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/tariffavtaler/ks/lonnstabell-ks/ Ja, lønnstabellen er offentlig og den sier det samme som meg. Men de aller fleste går ikke inn og sjekker om tallene KS stemmer. En lektor med tilleggsutdanning tjener 650 000, men det er en liten gruppe lærere pr nå. De aller fleste lærere i norsk skole i dag er adjunkter og adjunkter med opprykk. ( Har sett kilde på dette, men finner den ikke nå i farta) Derfor nevnte jeg dette. Jeg synes det er viktig at folk flest får høre at KS velger å bruke tall som kun gjelder ei lita gruppe. 2 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå